Annons:
Etiketthembygd
Läst 3067 ggr
Alsterolle
2008-04-12 13:35

Bilder av hembygdsintresse

Jag var tveksam om vilken rubrik som skulle passa bäst - det finns ju även gruppen "Bilder - …"

I den hembygdsförening jag aktiv i så har bildgruppen scannat in stort antal bilder och vi har börjat det stora arbetet att katalogisera.

Föreningen har köpt Sofie-programmet för att antal år sedan och använt det programmet för inmatning av föremålssamlingen.

Vi i bildgruppen är nog av den åsikten att Sofie är svårarbetat och i första hand är gjort för musei-bruk. Och så är det detta med att publicera bilderna på Internet …

På Hembygdsförbundets speciella avdelning för Projekt fanns ett mycket intressant alternativ - "Sockenbilder" som är ett projekt  där programvaran är utvecklad för Access-pengar och vad jag kan se har de egenskaper vi efterfrågat:

  • WEB-baserad inmatning med standardfält som kan anpassas.
    Flera kan hemifrån göra inmatning.

  • WEB-visning.

  • Sökfunktion.

  • Bilderna på egen eller delad server.

  • Utskriftfunktion som ger möjlighet att skapa bildpärm för utlåning.

  • Besökare kan lämna synpunkter som skickas med e-mail 

  • Databasen som xml-dokumentvilket innebär framtidssäker datalagring (textfil) och enkel backup. 

Det vore trevligt att få synpunkter från andra vad ni anser om detta och eventuella andra alternativ.

Annons:
AndersE
2008-04-15 13:36
#1

Jag har kikat in lite kort. Tycker det ser intressant ut. Det finns massvis med bildarkiv runt om i landet. Kan dessa börja ta sig ut på nätet på detta vis är det fantastiskt!

AndersE
2008-05-18 12:29
#2

Jag sitter med i en förening i Ängelholm som jsut tittar på möjligheter att lägga ut bilder. Sockenbilder är något vi ska titta på.

I den nya versionen av iFokus kommer lite nya funktioner för uppläggning av bilder, men om det kan fylla ett sådant här behov vet jag inte.

Bildhantering är inte helt enkel tycker jag. Jag har själv en ganska omfattande bildsamling med släktanknytning. Svårt att hitta ett bra system för att sortera dem, och för att koppla information till dem. Hur gör ni t.ex. för att ange person- och platsidentifiering på digitala bilder?

Alsterolle
2008-05-18 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Person- och platsidentifiering anges vid inmatningen. Inmatningsformuläret har ett antal fält (många lika de i Sofie).

Fälten är sökbara.

Bifogar skärmdump (del2 i nästa inlägg) av det formulär man som administratör (en av flera) använder för att online mata in data.

Det finns goda utvecklingsmöjligheter och jag hoppas att vi som eventuellt satsar på detta koncept kan tillföra nya idéer och önskemål. Jag har redan skickat sådant för att dels tala om att vi är intresserade dels med vår erfarenhet framföra åtskilliga önskemål vad avser utseende och funktionalitet.
Det finns massor av information på sockenbilders hemsida.

Vid ett kommande möte som arrangeras av Värmlands Hembygdsförbund har jag givits möjlighet att presentera Sockenbilder som ett icke-kommersiellt alternativ till Bygdeband.

Ett antal möten har redan avhållits på olika håll i Värmland utan (vad jag vet) några alternativ presenterats. Troligen beror detta på att ett 10-årigt samarbetsavtal tecknats mellan Genline/Bygdeband och Sveriges Hembygdsförbund.
Jag skall till mötet sammanställa material så att åtminstone några föreningar kan göra jämförelser.

Alsterolle
2008-05-18 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Skärmdump 2 (ursäkta kvalitén - skulle använt GIF!)

xian
2008-05-18 14:52
#5

Genline har varit nere i Blekinge och missionerat om sitt Bygdeband.

Jag var inte själv närvarade, men efter att ha pratat med museifolk har jag förstått att intresset var jag svalt från deras sida. Det skulle ju kosta mer än det smakar. Genline är ju ute för att göra business av det hela. I samband med detta fick jag en förhandstitt på ABM-projektet ;-)

Blekinge museum har två viktiga synpunkter. Dels vill man inte frånhända sig upphovsrätten till bilderna, dels vill man att alla ska få ta del av materialet utan att det ska kosta dem något. Att "sälja" 5000 bilder till genline för att "få" en flatbäddsscanner som betalning anser man vara en dålg affär.

Jag delar museets synpunkter och kommer att verka för samma sak när det gäller de hembygdsföreningar jag är aktiv i.

Efter vad jag har förstått är varje förening suverän i det här sammanhanget och inte bundna av de avtal deras förbund gör med Genline eller andra. [jämför med SSf och deras medlemsföreningar]

Ställa web-utrymme till förfogande är ingen stor sak i dagens läge. Gigabyte blir bara billigare och billigare. Det är administrationen som kostar pengar och där kan de anslutna föreningerna komma till hjälp. Eget ansvar och inte någon petimeter som ska godkänna varje bild innan den publiceras.

xian
2008-05-18 15:01
#6

#2 Nu är jag kanske ute på djupt vatten ;-)

Efter vad jag har hört och förstått så ska det vara möjligt att lägga in den information du vill ha med i själva bildfilen. Jag vet inte om det gäller alla typer av bildfiler. Och jag vet inte hur man skulle kunna "extrahera" den informationen vid exempelvis web-publicering.

Någon annan som vet?

Annons:
lkvist
2008-05-18 15:47
#7

#2, #6

Jag använder mig av IPTCfälten för att fylla i infomation om mina bilder.
Har man sedan ett bra bilddatabasprogram som kan söka i IPTC info kan man gräva ut en hel del på sina sökningar. Det fina är dessutom att om man vill byta till en annan databas ligger ändå all information kvar i bilden och man indexerar om allt igen bara. Bränner man en skiva eller mailar "orginalbilden" följer även infromationen med.

Jag kan tillexempel sortera ut alla "bilder" som är av typ källa genom att söka på "källa" i kategori. De träffar jag får då är tex skärmdumpar från genline, censusdokument från Ancesty, bouppteckingar som jag har skannat in mm. 

I informationsfältet för ett fotografi fyller jag i allt jag vet om bilden, vem den föreställer och årtal. Gör jag sedan en fritextsökning på ett namn får utan att välja kategori får jag upp allt jag har om denna person från både källor och foton (jag har även lagt upp kartor som en kategori). I Photoshop hittar man denna information under "Filinformation"

Det finns fält för ort (gör att jag lätt kan hitta alla mina "Tving" dokumet, Region (Blekinge, Skåne, Morrisson, Småland) och Land (Sverige, USA, Estland)

Jag använder mig även av Nyckelord och där fyller jag i vilken släkt det har att göra med, Nilsson, Rickard osv.

Det är mycket att fylla i, men när man ska hitta sitt material är det helt klart värt det (och jag ligger efter med att fylla i ;))

IPTCfälten finns alltid och är hyfsat standard och det är synd att inte utnyttja dem, som sagt, har man en gång fyllt i dem följer de med. Vissa databaser utnyttjar inte dessa fält och byter man databas blir det att mata in allt på nytt.

Alsterolle
2008-05-18 16:28
#8

Även jag använder IPTC för en hel del av mina privata bilder. Det finns numera möjlighet i de flesta bildbehandlingsprogram att "extrahera" IPTC-informationen och få den som bildtext när man gör slideshow eller WEB-album. Den möjligheten skall man använda eftersom informationen blir inbakad i bildfilen som sägs i #7. Jag är övertygad om att utbytet av bilddata mellan IPTC och data i Sockenbilder (xml) på ett eller annat sätt går att ordna. Jag labbar just med xml-filen via Excel 2007 till Access 2007 för att försöka få till en fristående applikation för off-line inmatning av bilddata och kanske av valda delar av Sockenbilder skapa en CD-produktion.

AndersE
2008-05-18 18:20
#9

Hur använder man IPTC? Jag öppnade en bild i Photoshop Elements och hittade "Filinformation". Det jag skrev in där syntes inte då jag högerklickade på filen i utforskaren och tittade på "Egenskaper" och "Sammanfattning". Det jag sedan skrev in där syntes inte i filinfo på Elements…

Det är ju trist att förse hundratals bilder med info som sedan inte går att få fram.

xian
2008-05-18 19:09
#10

Någon borde kanske starta en "skola" när det gäller ITPC. Så kanske en novis få lära sig lite nytt.

Vad betyder IPTC

Jag använder Corel Paint Shop Pro 9 som jag är mycket nöjd med. Är det IPTC-information man hittar under "Image Information/Creator Information"?

Jag använder ett gratis bildvisningsprogram FastStone MaxView som jag tycker är ööverträffat när det gäller att bläddra i gammalt arkivmaterial. När man kollar på File Information hittar jag något som heter EXIF Vad är det för något?

Christian

lkvist
2008-05-18 19:37
#11

#9 Du behöver ett program som kan läsa informationen. Photoshop elements fungerar ju, men då måste man öppna bilden och visa informationen = man tappar den fina funktionaliteten med sökning. Så, någon form av bilddatabasprogram. Jag har ingen större koll på vad det finns för program av denna typ till PC eftersom jag själv använder mac, men det finns. (I mac tittar dessutom operativsystemets egen sökfunktion i IPTCinformationen om jag gör en sökning på filinnehåll även om operativet sedan inte klarar av att visa informationsfälten).

Om man tex på Porträttfynd kopplat  de uppgifter "uppladdaren" lägger in, fotograf, text på baksida och övrig information till bildens IPTCfält och du sedan laddat ner bilden till din dator och tittat på den i Photoshops filinfo hade du haft allting där (om det nu inte är så att infon finns på bilden trots allt men den vi ser på webben är rensad).

#8 Låter som ett intessant projekt du håller på med, och ja, jag håller med dig, utbyte mellan xml och iptc borde absolut fungera.

Alsterolle
2009-08-11 13:34
#12

Nu är det ett tag sedan jag startade denna tråd. Det har hänt en hel del på WEB-publiceringsfronten.

Vi håller på och befolkar en mediadatabas av egen design - info och förhandstitt via denna länk:

Mediadatabas

Vi gjorde en kravspecifikation och sedan har två studenter använt denna för sitt examensarbete.

Med tanke på vissa små felaktigheter vad gäller funktionalitet och utseende kanske det är bäst att kalla detta en beta-version.

Denna version får duga tills vi får några nya studenter eller någon annan ideell person som kan hjälpa oss.

Synpunkter - positiva och negativa - tar vi gärna emot. Här eller via kommentarmail i databasen.

chrissan
2009-08-11 13:39
#13

Länken funkar inte, blir en ifokuslänk!

Annons:
Cheyenne
2009-08-11 13:42
#14

#13 Det är ju en beta-version ju FlörtSkrattande

Alsterolle
2009-08-11 14:16
#15

Urschäkta - försöker igen :

Mediadatabas

Upp till toppen
Annons: