Annons:
Etikettutflyktstips
Läst 1303 ggr
signemo
5/19/08, 7:32 PM

Kyrkogårdsvandring i Svartrå

Hej.

Kom just på att det är kyrkogårdsvandring i Svartrå kyrka i Halland den 27 maj kl 19.00 Det är Hembygdsföreningen som håller i den.

Tror man tar fika med också. Är nån intresserad kan jag kolla.

Var rädda om varandra

Annons:
AndersE
5/20/08, 11:03 PM
#1

Kyrkogårdsvandring finns på många ställen - även på kyrkogården jag har tvärs över gatan. Dock har jag aldrig deltagit. Kan tänka mig att det kan vara trevligt?

fokusark
5/21/08, 4:32 AM
#2

Kyrkogårdvandring? Har aldrig hört talats om något sådant. Någon som kan berätta?

zachs
5/21/08, 10:45 AM
#3

Har inte heller varit med om någon. Men jag tror att det är en kunnig person som berättar om personerna bakom namnen på de olika gravstenarna.

AndersE
5/21/08, 10:47 AM
#4

#2 Jag tror man går omkring på kyrkogården med en guide som berättar historien kring några gravvårdar och om de personer som är begravda. Ofta kan nog de andra i sällskapet tillföra egna berättelser.

svenne
5/21/08, 12:44 PM
#5

#4 Precis, vid de kyrkogårdsvandringar jag har deltagit i har deltagarna kommit med mycket uppgifter om dittils "okända" gravar samt bidragit med kompletterande uppgifter om "kända" gravar som en ev. guide berättar om.

leja
5/21/08, 1:35 PM
#6

Låter både intressant och kul.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
signemo
5/21/08, 5:01 PM
#7

Hej igen. Det stämmer. Det brukar vara kyrkvaktmästeren och någon som kan mycket om vilka som är begravda. Toppen för en släktforskare. Är det någon som har något att flika in så gör man det.De vandringar jag har varit med på har alltid varit trevliga. Det är aldrig någon som talat illa om någon.

Var rädda om varandra

svenne
5/21/08, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det är intressant med gamla kyrkogårdar och gravvårdar.

Den här ovanliga gravvården passar väl bra till en gammal järnbrukssmed?

AndersE
5/21/08, 7:59 PM
#9

#8 Verkligen stiligt!

På kyrkogåren hos mig finns ett par arkitekter begravda. Båda har mycket eleganta stenar som jag gissar de själva har ritat.

svenne
5/21/08, 8:08 PM
#10

Jo, den där är definitivt excentrisk!
Lite kul tycker jag.
Smeden "Löke" var något av en bohem, det berättas att varje vår när vårsolen tittade in emellan ytterväggsplankorna i smedjan kastade han verktygen och sa:
-Nä, män, se sola!
Sedan gick han på luffen till fram på hösten då han återvände till det tryggare arbetet i smedjan.

Något att tänka på för dagens stressade människor?

fokusark
5/21/08, 9:06 PM
#11

Själv föredrar jag gravar i form av ex. rösar, stensättningar och megaliter Skrattande

 Men visst, det låter spännande..

leja
5/21/08, 10:17 PM
#12

Tycker själv det är spännande med gravstenar. Nästan varje sten och grav(i form av rösar, stensättningar osv) får en att fundera övewr vilka människorna var. vilka var deras öden och hur var deras liv. Inte minst när man vet att det är mina förfäder(eller kan vara mina förfäder).

Jag tycker det är trevligt att gå runt en kyrkogård och fundera över texter och namn, men inte minst över stenarna. Så det är synd med de som har nästan likadana stenar. För de säger inte lika mycket.

 Hoppas jag kan gå med på någon vandring nån gång. Borde väl finnas över hela Sverige, så jag får leta på närmare håll.

Glad

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
5/21/08, 10:39 PM
#13

#12 Jag har som sagt en skogskyrkogård på andra sidan gatan. Det blir ofta kontemplativa promenader där. Fast jag gått där många gånger händer det att jag hajar till. Inte en släkting, men väl ett namn jag stött på i släktforskningen. "-Jaha, där ligger han som…"

;-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: