Annons:
Etikettersilverguld
Läst 19734 ggr
Pisces
2008-04-17 20:02

C.R.C.-ALP. X = silverstämpel ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har några gamla skålar med stämpeln C.R.C.-ALP. X  och siffran 90 under den texten (enligt bilden). Jag undrar om detta kan vara en silverstämpel, kanske från utlandet. När jag Googlade på den hittade jag en annons som legat under "silver" på tradera, så kanske det är en silverstämpel.

Är det någon som vet?

 /Ralf

Annons:
vickevira
2008-04-17 21:56
#1

Hej Ralf,
Jag kan inte så mycket om silverstämplar, men här är en bra sida som kanske kan vara till hjälp:
Basic Hallmarks Idenification

/Mia

Pisces
2008-04-17 23:22
#2

Tack Mia

Tyvärr hittade jag inte min stämpel där, men sidan hamnar under mina favoriter, den innehöll mycket matnyttigt  ;)

chrissan
2008-04-18 00:43
#3

Betyder inte ALP Alpacka, dvs att det är nysilver?

Pisces
2008-04-18 02:21
#4

Efter chrissans information lyckades jag googla mig fram till följande:

_Alpacka
Legering mellan koppar (60%), zink (22%) och nickel (18%).

Alpacka, en nysilverlegering med mycket nickel, försilvras ibland och stämplas EPALP._

Och EP ALP utläses ElectroPlated Alpaca.

Så alp står nog helt enkelt för att det är en speciell sorts blandning av nysilver.

 Så frågan kanske är löst. Men ni får gärna tillägga något om ni tycker det kan hjälpa till.

/Ralf

AndersE
2008-04-18 23:46
#5

Ja, ALP betyder alpacka, dvs "nysilver".

Frågan är om den övriga delen av stämpeln ger någon information? Jag vet inte…

Ser skålarna ut så här?

Pisces
2008-04-19 00:54
#6

Hej Anders

Kul att du hittade en annons som hade exakt samma märkning som min.

Jag letade på olika utländska sidor om silverstämplar, men hittade ingen stämpel C.R.C, kanske det är nån tillverkare, eller tillverkningsmetod?

Mina skålar är inte alls så fina som de du hittade. De är bara låga, helt släta runda och slitna. Så som antikvitet är de inte mycket att ha, de hade bara varit intressanta ifall de var äkta silver, för vikten på dem, 1100 gram, hade ju ända varit ett bra metallvärde. Nu får jag ge dem till Röda korsets loppis istället  ;)

Tack för hjälpen

/Ralf

Annons:
AndersE
2008-04-19 01:16
#7

#6 Ja, nysilver har nog sällan något större ekonomiskt värde. De kan ju dock vara dekorativa, eller berätta en historia ändå…?

AndersE
2008-04-19 01:27
#8

Det verkar som om "C.R.C." kan betyda C.R. Carlström. Se t.ex. här: länk, samt länk 2.

perth
2008-04-19 01:38
#9

C. R. Carlström i Eskilstuna var en av flera tillverkare av nysilverföremål i Eskilstuna kring sekelskiftet 1900. Ganska säkert är det därifrån denna pjäs kommer. Siffran 90 anger tjockleken av det elektropläterade silverskiktet, troligen i gram per kvadratmeter.

Det märke som ser ut som ett X liknar mera en korsblommig blomma, åkersenap, på en tårtspade som jag hittade i min låda. Den är märkt D. R. CARLSTRÖM ALP.

perth
2008-04-19 10:23
#10

Vad jag trasslar till det! Det står naturligtvis C. R. Carlström på tårtspaden. Jag får skylla på det hopplösa typsnittet i textrutan som gör korrekturläsning nästan omöjlig.

Möjligen har firman funnits någon annan stans än i Eskilstuna och flyttat dit senare, för jag hittar den inte i den tidens adresskalendrar. Däremot bodde jag granne med en medlem av familjen på 1930-talet.

Pisces
2008-04-22 03:04
#11

Som ny i det här forumet måste jag säga att ni är duktiga detektiver.

Jätteintressant att få veta om C.R. Carlström. Jag har läst lite om honom nu, och föremålen blir bara intressantare när man känner till historia runt dom. Nästan så de fylls med lite själ.

Tack för hjälpen och hoppas jag kan vara lika behjälplig nån gång.

 /Ralf

Upp till toppen
Annons: