Annons:
Etikettkartor
Läst 6844 ggr
ANNIA
4/23/08, 12:49 AM

By/orter på kartor

Hej hittat hit från övernaturligt där proveniens nämndes i en tråd.

Läste här om att lantmäteriet har kartor och har varit där och kikat men vet inte vilka kartor jag i första hand ska koncentrera mig på för att hitta den sort jag vill ha. Nån som kan tala om vilken sort.

Det jag letar efter är en samlad karta där man ser orter/bynamn kanske till och med torpnamn samlade så att man ser hur dom ligger i förhållande till varandra.

Det jag för närvarande är mest intresserad av är ramsbergs socken i örebro län. Och där i första hand klotsundet och östra skogstorpet. Hittade en karta med östra skogstorp men det var bara en sån där med massa åkermark så den gav mig ju inget.

Nån som vet vilken sorts karta jag ska koncentrera mig på. Avfattning, storskifte, övrigt (och så var det nån mer).

Annons:
Bjornen
4/26/08, 8:58 AM
#1

Det beror mycket var du bor ? Det finns mycket variation frå Tresk skattekartor i början av 1600-talet, till häradskartor, storskifteskartor eller inga kartor alls än de topgrafiska och ekonomiska karytorna.

AndersE
4/26/08, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#0 Häradsekonomiska kartan finns att köpa på DVD. DEn omfattar stora delar av Sverige och kartorna är från 1860-1930.

Den över Ramsberg är från 1864-1867 och jag bifogar ett utsnitt.

ANNIA
4/26/08, 4:50 PM
#3

Tack båda för era svar.

AndersE det är just sån karta jag i första hand letar efter. Du skriver att det är ett utsnitt så jag antar att kartan i verkligheten är större än den bilden och då finns ju chansen att alla mina "orter" finns med.

Köpa på DVD. Vart? är det från lantmäteriet. Var in där och titta men hitta inte. Troligen jag som inte vet vart jag ska leta. Så vart köper jag den, heter den nåt speciellt (förutom häradsekonomisk karta) och vad kostar den.

AndersE
4/26/08, 5:17 PM
#4

#3 Jag hittade den inte heller. Är kanske slutsåld?

Den är utgiven av lantmäteriet i samarbete med sveriges släktforskarförbund och sveriges hembygdsförbund.

ANNIA
4/26/08, 7:02 PM
#5

Skulle väl vara typiskt om den är slutsåld. Men men inget att göra åt det.

Jag var in på lantmäteriet och hitta din karta. Tyvärr så verkar inte mina "orter" finnas där i alla fall. Åtminstone inte som jag såg just då. Känner igen flertal namn från husförhörsböckerna men mina verkar inte finnas. Kikade även på andra kartor och blev så glad för jag hitta västra skogstorp och trodde då att jag skulle hitta östra skogstorp. Jo pyttsan. Det fanns inte. Vet inte om det hamna precis i skarven mellan ett par kartor och därför inte finns. För östra skogstorp är (som det verkar) inte bara nåt enstaka torp utan lite större. Får leta vidare och sen försöka skriva ut dom själv. Såg visserligen i en anna tråd att det inte gick, men prova i alla fall på olika vis (kanske via skärmdumpar) sen klistra ihop egen karta.

Tack i alla fall.

AndersE
4/26/08, 9:23 PM
#6

Var ligger Östra skogstorp i förhållande till orten Ramsberg?

Annons:
Ello
4/26/08, 11:08 PM
#7

#5  Var inne på Lantmäteriet och letade, hittade Östra Skogstorp på karta Riddarehyttan J112-82-12a. Nere i högra hörnet av kartan!

#6 Verkar till att ligga ca 9 km nordost Ramsberg.

ANNIA
4/26/08, 11:20 PM
#8

Tack snällla. Glad

Jag tyckte jag tittade på alla kartorna. (som jag kände igen namnet på) Men missade att riddarhyttan hade två kartor (trots dom ligger efter varandra).

Men en annan fråga nu då den hittats. Ska den ligga direkt inpå rambergskartan på högersidan för nytorp finns ju inte med på ramsbergs kartan. Eller eventuellt ovanpå i högra hörnet.

Ello
4/26/08, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Blev lite fel här,Generad ska vara vänstra hörnet. Riddarehyttan J112-82-12a är inte mycket till karta. Tog en dump och markerade med pil!

ANNIA
4/27/08, 12:39 AM
#10

Man kan nog säga både vänstra och högra sidan. Beror ju på vad man menar. Högra sidan på själva kartan. Men vänstra sidan på hela (pappers)arket. Och just på denna karta så spelar det ingen roll för man ser ju hela bilden på en gång även i stor uppförstoring.

Som du säger är det inte mycket till karta. Men bra mycket bättre än ingenting. Som jag är glad för att den fanns för jag börja tro att eventuellt östra skogstorp hörde till dom ställen som försvunnit.

Bjornen
4/27/08, 10:02 AM
#11

Det finns också kartor utanför Lantmäteriet. Både Vägveket har olika kartor och det finns också miltära kartor.

ANNIA
4/27/08, 4:47 PM
#12

Jag var in på vägverkets sida, men hittade inget om gamla kartor. utan enda jag hitta var nya aktuella kartor. Hittade även en länk till nåt som heter kartbolaget men även där var det nya kartor. Ska kolla mer senare och även kolla om jag hittar nå mitlitära kartor.

För mig dock så vill jag ju veta att mina "orter" finns med och inte bara huvudorten för jag har flera som flyttat runt lite och vill då gärna se vart dom flyttat, om det är långt mellan platserna osv.

Men tackar för tipset för jag är ny på det här med kartor så det är ju möjligt att även andra kartor blir intressanta längre fram.

Bjornen
4/27/08, 11:12 PM
#13

På Vägverkets arkiv i Borlänge finns det i alla fall kartor. Jag har en bekant som jobbade på arkivet.

Annons:
ANNIA
4/28/08, 12:47 AM
#14

Som sagt är jag ny på det här med kartor så tar väl lite tid innan jag lär mig hitta överallt där det finns kartor. Om jag inte hittar på nätet så kan jag ju senare skriva till blge. Kanske rent av höra om man får komma dit och titta (inte så långt härifrån) och då se på en gång utan dom där dåliga läsarna.

Tack.

Upp till toppen
Annons: