Annons:
Etikettglasklart
Läst 3657 ggr
AndersE
4/29/08, 11:12 PM

AB Jersey ladugårdar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde ett "fynd" på Tradera. Betalade alldeles för mycket för en glasflaska.

På ena sidan av flaskan står:

AKTIEBOLAGET JERSEY LADUGÅRDAR ENGELTOFTA

På andra sidan står:

TUBERKELFRI JERSEYMJÖLK INNEHÅLLER 5% FETTHALT

Enligt uppgift i Nordisk familjebok såldes Engeltofta (stor gård utanför Ängelholm) 1895 till några personer, som 1896 bildade aktiebolaget Jersey ladugårdar, med ändamål att på Engeltofta driva jordbruks-, ladugårds-, mejeri- och skogsskötsel.

Enligt uppgift köper Wessner Engeltofta 1918 och säljer det sedan 1930 till min farfarsfar och en kompanjon till honom. Min farfars far blir ensam ägare efter något år men tvingas sälja ca 1936.

Detta är naturligtvis anledningen till att jag köpt flaskan. Jag har hört talas om att Engeltofta hade en egen butik i Malmö där man sålde sin Jerseymjölk och även ost som man gjorde på eget mejeri på gården. Det var väl därför man hade sådana här märkta flaskor.

Det vore väldigt roligt om någon hade fler uppgifter om t.ex. butiken i Malmö. Hur länge fanns den? Var låg den? Finns det någon bild?

Annons:
mariatingsund
7/2/09, 9:38 AM
#1

Anders, du betalade väl inte för högt pris på flaskan, jag tror du värderar den högre än priset var, så det var då ett bra köp :-) Allting är relativt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AndersE
7/2/09, 10:46 AM
#2

#1 Helt rätt!

(Mycket mer om Jersey ladugårdar finns här - länk!)

B
1/28/23, 10:55 PM
#3

#0: Ang Aktiebolaget Jersey Ladugårdar
Har en lönejournal från 99-1900 där min farfars far Sven Mellberg var stall dräng
Ett minne som borde bevaras
Vet du någon som tar hand om antika anteckningar?
Mvh Bodil

AndersE
1/30/23, 5:34 PM
#4

#3 Kul minne!

Två alternativ:

B
1/30/23, 7:16 PM
#5

#4: Tack för info!

Upp till toppen
Annons: