Annons:
Etikettarkeologi
Läst 4182 ggr
fokusark
5/22/08, 9:56 PM

Fornsök

Någon som har testat nya Fornsök?

http://www.raa.se/cms/fornsok/start.html 

Annons:
Alsterolle
5/22/08, 10:15 PM
#1

Jag har testat. Trots lite buggar som man nämner på förstasidan så verkar sökfunktionen med den utmärkta kartfunktionen spännande att använda. Hittade information om vår hembygdsgård genom sök i Värmland/Karlstad/fritext Molkom … Och inscannat inventeringsdokument - häftigt!

gurin
5/23/08, 11:32 AM
#2

Jag har testat men fick inte fram det jag sökte efter. Det behehöver dock inte betyda nåogot.

mvh/gurin

AndersE
5/23/08, 11:44 AM
#3

Lite bökig att använda. Jag tittade på en karta med tre lämningar intill varandra. Skalan ändras och "hoppar" så det var svårt att få fram information om alla tre.

Tanken är naturligtvis jättebra. Man skulle kunna använda den som utflyktsplanerare.

chrissan
5/23/08, 11:45 AM
#4

Jag har testat, jätteintressant. Hittande inventerade husgrunder som fanns 1948 men som nu är borta. Detta gör det möjligt att få en bild av de torp som en gång låg där som kompletterar studiet av innevånarna från kyrkböckerna

fokusark
5/24/08, 8:34 PM
#5

Anser det största problemet med fornsök och Raä-sök (som jag använt mig av vid mina arkeologiska studier), är att resultatet ofta blir en blandning av stenålder, bronsålder, järnålder, medeltid m.m. Dvs. ingen direkt datering av fornlämningen.

AndersE
5/24/08, 8:36 PM
#6

#5 Ja, sökrutan skulle ju kunna innehålla ett "tidsfilter".

Annons:
LostHorse
9/9/09, 1:42 AM
#7

Ja,den är bra-men hur går man vidare,i sin sökning kyrkböckerna fanns ju väl inte ens då eller så omfattade de inte alla-många blev aldrig bofasta i den mening som senare ..

mvh …en mycket nyfiken ella

Bjornen
9/9/09, 9:49 AM
#8

Nu har jag inte tittat där på ett tag. Men all information ska inte vara tillgängligt på nätet för att minska risken för privata utgrävningar. Fornminnesregistret ska vara tillgängligt på länsstyrelsen och en kopia ska finnas hos länsmuseet.

Upp till toppen
Annons: