Annons:
Etikettindividforskning
Läst 4182 ggr
1jesper1
6/27/08, 3:08 PM

Fosterbarn Maria Johansson i Helsingborg

Hej Hej!

Min farmorsmormor Maria Johansson gift Bergström var född 1/5 1882 i Finland no 23, Helsingborg Sfs. Hon hade en tvilling bror som hette Martin. Dem var oäkta barn till pigan Elina Johansson. Elina hade flyttat till Finland no 23 år 1881, då undrar man om hon var gravid när hon flytta eller om hon blev gravid senare? Husägaren i Finland no 23 hade en son som hette Martin Edvard och var mogen nog att få, kan det vara fadern? Elinas son döptes ju till Martin trots allt. Jaja men iallafall sen flyttar dem samma år till Hospitalet och hamnar i fattigvårdens tjänst. Maria & Martin hamnar sen år 1888 i fosterfamilj i Strövelstorp. Fosterfamiljen verkar inte ha något släktband med Maria & Martin.

Jag har kontaktat Helsingborgs Stadsarkiv men fick bara en kopia av liggaren där båda finns med. Där står bara deras namn så jag undrar om man kan hitta något mer om fosterplaceringen mm.

Kan jag hitta fadern nånstans?

MVH Jesper . L

Annons:
EvaMorfi
1/28/12, 10:17 AM
#1

När sonen Martin föddes var han Elina Johanssons 4:e barn. Maria var hennes 3:e.

De andra 2 barnen var nog de här:

1874-07-16/swedish/ddss/birthResult.aspx?foddID=9923420)

Janne Alfred

 

 

Elina Johansson

Ångqvarnen 1

Helsingborg Stad/swedish/ddss/birthResult.aspx?foddID=9923420)

1878-03-05/swedish/ddss/birthResult.aspx?foddID=9924831)

Elvira Francisca

 

 

Elina Johansson

Telegrafen 7

Källa: DDSS

Det här är ju ett gammalt inlägg. Kanske har du funnit fler uppgifter. Ofta svårt att finna fadern till ett utomäktenskapligt barn. Har du kontrollerat i domböckerna för rådhusrätten/magistraten i Helsingborg?

Betr. handlingar hos stadsarkivet får man nog åka dit själv och leta. Man får söka i fattignämndens protokoll t ex.

EvaMorfi
1/28/12, 10:28 AM
#2

http://www.nad.ra.se/archive_index.aspx?id=df30c70c-555c-4ae4-8874-a5123c853c48&s=Siv

Om länken inte fungerar, sök på nad.ra.se. Skriv i sökrutan: Helsingborgs fattigvårdsstyrelse.

1jesper1
10/20/14, 3:28 PM
#3

En intressant notis är att faddrarna var Nils Johansson, troligen en av Elinas bröder, pigan Petronella Gluck och Mamsell Carolina Pihl. Mamsell Carolina Pihl kan vara samma Carolina Pihl som under samma tiden bor i Viken (Carolina Sophia Pihl). Frågan är oavsett vad om de två sistnämnda på något sätt har en koppling till barnens pappa.

Upp till toppen
Annons: