Annons:
Etikettlantbruksliv
Läst 5853 ggr
Bjornen
7/14/08, 10:24 AM

Gamla växter

Jag är intresserad av gamla växter och hur länge de har odlats. Vad har du för information att ge ? Särskilt intressant runt Dalarna men jag är intresserad av uppgifter från hela Sverige och även grannländerna. Helst uppgifter från tiden före första världskriget.

Det kan vara gamla foton och berättelser om när en växt kom till gården. Ev. också intresserad av att köpa ättlingar från dem.

Det gäller både buskar, träd och perenner. 

Du kan också ringa eller eposta till mig Björn Engström: 0246-23165 eller bjorn.en@telia.com

Annons:
lizzkulla1
7/14/08, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

hej. är det du som givit ut en bok om trakterna kring enviken kul isåfall för din adress har flugit ifrån min data,

vid trottoarkanten i byn där jag bor i skåne

Bjornen
7/14/08, 4:57 PM
#2

Det som rör traktrna kring Svärdsjö, Enviken, Svartnäs, Bingsjö och Svabensverk med omnejd kan jag mycket bra och jag har en databas på drygt 63.000 personer som levat där sedan medeltiden och nästan till dags dato.

Jag har skrivit en del och gett ut två böcker från området men jag har oerhört mycket material samlat i omkring 500 pärmar.

Bjornen
7/14/08, 4:59 PM
#3

Jag kan väl berätta att jag försöker göra en större skrift om vilka växter som odlats under gågna tider. Just nu har jag omkring 300 sidor text om drygt tusen växtarter. Men det finns mycket mera att få reda på.

Alsterolle
7/14/08, 5:08 PM
#4

Björn!

Skickade tidigare ett meddelande till din "Inkorg" här på Proveniens.

chrissan
7/14/08, 5:14 PM
#5

Mycket intressant projekt! Som uppväxt på Ultuna, där man far bl a drev en genbank med gamla fröer kan jag inte annat än applådera detta jätteföretag. Vi hade också en trädgård med gamla arter -men tyvärr lärde man sig inte tillräckligt när det var möjligt.

Vill du ha bara arter eller olika sorter också?

Bjornen
7/14/08, 7:04 PM
#6

Naturligtvis även sorter och gärna när de kom i odling. Sorterna är svårare än arter men allt är av intresse. Det är så svårt att få tag i uppgifter särskilt bland allmogen att varje litet halmstrå är värdefull. Jag har nog lyckats få fra de flesta uppgifter från olika tryckt botanisk eller trädgårdsbotanisk litteratur Men det finns mycket än att hämta särskilt i gamla frökataloger, tidskrifter och andra småtryck. De äldre uppgifterna före det binära systemet är svårtolkat. Även Linnes uppgifter kring t.ex. vallört och "Othonna" är svårtolkade och jag har nog en bestämd uppfattning men som inte överenstämmer med den tidigare officiella uppgifterna.

Det finns många av växter som jag insamlat med mycket frågetecken kring vissa besvärliga släkten som Doronicum, Phlox, Heracleum, Aster samt varianter av Primula veris  och såpnejlikor.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
chilisalsa
1/16/13, 1:43 PM
#8

Björn, jag har en icke växtfråga till dig.

Jag har namnet Kejsare i min släkt… morfar.

Ringer det nån klocka i all din kunskap ?

/Thomas

Medarbeterare på Kost

Bjornen
1/16/13, 3:32 PM
#9

Ett soldatnamn och fortfarande gårdsnamn i Östansjö och (Svartnäs) i Svärdsjö. Har dock funnits i de flesta byar i Svärdsjö och Enviken.

chilisalsa
1/16/13, 5:08 PM
#10

Jo jag härstammar från Svartnäs Glad

Men jag går bet i mitt forskande i soldatrullorna…

Vill veta vilken som är den första Kejsaren i byn lixom. Kom till dalregementet kan jag se ibland… Men Varifrån ????

Medarbeterare på Kost

Bjornen
1/16/13, 6:03 PM
#11

Jag har 45 Kejsar i min databas. Då är inte alla soldater utan det är gårdsnamn. 3 soldater var födda tidigt 1600-tal (en ca 1618). En tidig Kejsar (Jan Ersson) i Nilslarsberg är född i Falun (inga födelseuppgifter). Han dör i krig 1788 och hustrun är född 1741.

Sannolikt fanns soldatnamnet Kejsar eller Kajser redan under fänikornas tid och förde det äldre indelningsverket. Dessa finns ju inte dokumenterad med några soldatnamn. Med säkerhet fanns soldatnamn under det tidiga 1600-talet, men mycket tyder på att de fanns också på 1500-talet.

Du kan skicka uppgifter om "din" Kejsare, kan jag se efter vad jag vet om honom. Använd helst min epost: bjorn.en@telia.com

Lill-Kisse
1/16/13, 10:56 PM
#12

Hej Björn!
Den här florainventeringen känner du väl redan till, men om inte så var så god. Gammal är den i alla fall.
http://sbf.c.se/www/pdf/103(1)/zachrisson.pdf

chilisalsa
1/16/13, 11:08 PM
#13

Jag skickar lite info om moffa när jag hinner. Du har bara 45 poster ???

Jösses amalia liksom… iofs har jag trott att namnet varit ovanligt… men herrej…… åh vad jag blir glad ! Skrattande

Medarbeterare på Kost

Annons:
Bjornen
1/17/13, 7:31 AM
#14

# 12

Tack för artikel. Jag känner väl till Erik Bång och hans experiment, men inte sett artikeln i Svensk Botanik. Lite om Erik Bångs rababerodling finns publicerad i ett hembyggdsförbunds årsbok (Uppland ?) på kanske 1970-talet.

Upp till toppen
Annons: