Annons:
Etikettleksaker
Läst 5633 ggr
AndersE
2008-09-12 13:47

Miniatyrvärlden

Jag har tidigare varit inne på en "dröm" jag har. Att återskapa miljöer i miniatyr, helst från anornas liv.

Kanske farfars fars lägenhet på Järnvägsgatan i Ängelholm, kanske farmors fars smedja i Trolleholm eller farfars morfars mölla på Bjärehalvön.

Inspiration kan hämtas från den trevliga tidningen "Miniatyrvärlden". Senaste numret kostar 50:- och är fullt av bilder och tips.

Att jag fått senaste numret har en särskild orsak. Man kan nämligen i senaste numret också läsa en artikel ni redan sett…

Mormors dockskåp

Annons:
EivorA
2008-09-12 16:15
#1

Din mormors dockskåp är fantastiskt vackert. Fint hantverk.

På Svaneholms slott i Skurup finns några fina gamla dockskåp med olika tidsmiljöer.

Stadsbiblioteket i Göteborg har (eller hade förr) också fina minityrskåp.

En kusin till mig har gjort en "mormorshörna" med vitrinskåp med minnessaker från mormor och hennes gamla handväska och en stor svart stråhatt (solhatt) m.m. Väcker minnen

Jag gjorde också en handelsbod i miniatyr när barnen var små. Sonen hade också en miniatyrjärnväg med tåg tunnlar och hus, som vi byggde gemensamt. Det var kul.

Isatis
2008-09-12 20:49
#2

Vilken klenod du har. Jag skapar dock- och tittskåp med mitt hem som förebild. Har ett gammalt hus som är inrett med ärvda möbler, främst allmoge. Jag tycker det är fantastiskt roligt och avkopplande att syssla med min miniatyrvärld.

vickevira
2008-09-13 00:07
#3

Åh.. pyssel är alltid kul :) Dockskåpet som ni har är jättefint och jag tycker ni gör helt rätt att låta nya händer få pyssla och förändra. Det är ju lite charmen med det i mina ögon, alla som har engagerat sig och bidragit på olika sätt.

Jag får också många minnen som väcks till liv. Buttericks i Stockholm på 60-70 talen. De långa diskarna (hur långa de var ur vuxenperspektiv vet jag inte, men ur mitt perspektiv då var de verkligen JÄTTE-långa) med glasskivor och triljoner med fantastiska små fina saker till dockskåpet: ljusstakar, tenntallrikar, brödrost (som faktiskt fungerade med en liten knapp som fick brödskivorna av plast att hoppa upp!)  julgran, blomkrukor… helst hade man velat få handla ALLT! Och efter varje besök så svävade man på små rosa moln, med en liten påse i handen och en ny fantastisk underbar liten sak som man var helt salig över att få plocka upp när man kom hem och få ställa in i sitt dockskåp.

Barndomsminnen Kyss

Isatis
2008-09-13 00:33
#4

Oh, så roligt att bli påmind om Buttericks. Fick ett dockskåp av min morbror och moster då jag fyllde fem år. Morbror byggde skåpet och tillverkade alla möblerna med tapeter och linoleummattor från fyrtiotalet. Husgeråd och pynt köptes på Butterick´s och dit fick jag följa med. Är född 1940 så de saker som finns kvar är över sextio år. Man blir varm om hjärtat vid tanken på barndomstiden.

Upp till toppen
Annons: