Annons:
Etiketterurklockor
Läst 4468 ggr
[stormalen]
9/17/08, 10:08 PM

Urmakare Ambiörn Andersson

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har skrivit ett litet kompendium om min farmors mormors morfar urmakaren Ambiörn Andersson (1744-1825) från Brännhult i Norra Hestra, där jag berättar om hans liv och framför allt hans klockor. Efter två semestrar i Sverige har vi lyckats hitta 14 stycken hemma hos privatpersoner och i kyrkor.

Ambiörn gjorde bara urverken. Fodralen var det andra som tillverkade. Hans golvur har antingen en rak modell (den manliga) eller svängd (den kvinnliga).

Någon annan som känner till hans golvur eller kanske t o m har ett ståendes hemma?

Annons:
AndersE
9/17/08, 10:19 PM
#1

#0 Så trevligt med en urmakare i släkten. Jag vet inget om din urmakare, men har skrivit lite om ett annat ur.

Engelholms-ur

[stormalen]
9/17/08, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en svängd modell

[stormalen]
9/17/08, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En tennbuckla med hans namn på den raka modellen

AndersE
9/17/08, 10:47 PM
#4

Vilka år var han verksam?

[stormalen]
9/17/08, 11:10 PM
#5

I varje fall från 1777 till 1816, möjligen ända fram till sin död 1825. I bouppteckningen efter honom fanns urmakeriverkstaden fortfarande kvar. Verkstaden med alla tillbehör inkl skärverk och svarv värderades till 25 Rdr. Han hade också ett foder (klockfodral), värde 20 sk och två klocktavlor (urtavlor), värde 1 Rdr.

AndersE
9/17/08, 11:18 PM
#6

Har du själv något ur? Golvur är det ofta väldigt låga pris på. Jag har sett liknande för under 5 000:-.

Annons:
[stormalen]
9/17/08, 11:58 PM
#7

Jag har själv köpt två, ett för 4.000 kronor och ett för 1.100 kr. Fler behöver jag inte. Det sista ropade jag egentligen in för 1.600 kronor, men jag fick tillbaka 500, eftersom auktionskammaren hade slarvat bort pendeln och vikterna.

AndersE
9/18/08, 12:38 AM
#8

#7 Så roligt. Det är ju fantastiskt när marknaden värderar sådant lågt som man själv tycker är oskattbart!

Måste vara värre att ha en anfader som var diamantslipare eller som hette Carl Larsson och målade trevliga tavlor.

[stormalen]
11/1/08, 12:37 PM
#9

När jag var i Sverige i somras lämnade jag mitt kompendium om min urmakare Ambiörn Andersson till den lokala hembygdsföreningen, som senare skickade det vidare till tre lokaltidningar. Alla tre ville göra något om Ambiörn.

I augusti stod det en artikel i Borås tidning, där min urmakare  och mitt kompendium om honom nämndes och denna veckan fanns det artiklar även i Värnamo Nyheter och STT-tidningen(gratistidning) om min urmakare.

Journalisten i Värnamo Nyheter skrev även om en annan urmakare, Anders Johansson i Båraryd, som blev rånmördad. Väldigt intressant att läsa.

Tack vare artiklarna har jag fått flera reaktioner. Nästa sommar kan jag ge mig ut och fotografera ännu fler golvur, som Ambiörn har tillverkat.

Det roligaste hittills är att det tydligen en gång hade funnits ett golvur av Ambiörn i Stengårdshults kyrka, som sedan såldes på auktion efter branden 1907. Det uret finns nu hos en privatperson i Gislaved.

/Anneli

AndersE
11/1/08, 12:56 PM
#10

#9 Kul!

Det här visar också på något som jag upptäckt. Att "publicera sig" får positiva bieffekter. Det finns alltid en chans att någon läser som sitter inne med mer information. Så jag vill verkligen uppmana alla att våga skriva så att andra kan läsa.

Sen spelar det nog mindre roll om det är en bok, en tidningsartikel, något på egna hemsidan eller kanske här på Proveniens!

Cheyenne
11/1/08, 1:08 PM
#11

Ja, det var kul att läsa. Jag fann artikeln från BT när jag googlade. Jättekul!

Upp till toppen
Annons: