Annons:
Etikettsamlarobjekt
Läst 5603 ggr
Cheyenne
2008-10-26 11:18

Länktips - kameror

Hoppas detta länktips är ok trots lite OT men en kul sida.

Kameror

Kanske du hittar en "barndomskamera" eller din första egna från "tidernas begynnelse".

Min första egna kamera fick jag som 13-åring. En Kodak Instamatic (minns ej exakt modell). Blixten inhandlades i tre-pack på närmaste pressbyrå/kiosk.

Annons:
Gnidde
2008-10-26 12:54
#1

Min första kameta hittade jag på den länken. Zeiss Ikon Baby-Box Tenger. Jag har den fortfarande kvar, det var min mors kamera som jag fick använda. Den tog två bilder på en nagativruta pyttesmå. detta var för mer än 50 år sedan. Har för mig att 127 film fortfarande går att få tag på. Kul sida Cool

Hälsningar Gnidde.

ambi
2008-10-26 13:13
#2

Ja, kul sida och den skulle jag haft nytta av för någon månad sedan. Det var en utställning av gamla kameror på "mitt" bibliotek och då hade man möjlighet att tala om vad ca 8 kameror kallades. Jag gissade, men det gick inget bra. Om det inte var sista dagen, så hade jag gått hem och tjuvläst på om kameror.Flört

Min första kamera tror jag hette Olympic. Det var en halvautomatisk kamera. Den hade jag skickat efter från Gunnars katalog (tror jag katalogen hette) för mina pengar, som jag fick när jag sommarjobbade, 300 kr. Året var 1960.

Beskrivningen stod på engelska, så jag och min syster fick klura ut hur den fungerade. Det blev rätt från början, inga misslyckade kort.

Före det hade jag lånat mammas gamla bälgkamera från 40-talet och tagit några kort på skoj.

AndersE
2008-10-26 14:59
#3

Jag fick också en Kodak som liten som jag använde ett tag. Tror jag var 16 då jag köpte enklaste modellen av en Pentax systemkamera - K1000 hette den. Eftersom den är helt manuell gör den ännu god tjänst.

Pappa var fotointresserad, liksom farfar, så det finns också några äldre kameror här.

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-19 17:13
#4

Har också min första kamera jag fick,bär jag fyllde 10(1971) en Kodak Instamatic 50…En totalt värdelös pjäs :-) Var nog den som gjorde jag blev ointresserad av foto ;-) Men trots allt samlarde jag under en tid gamla kameror av vilka ett 50 tal ska avyttras :-) Bla en sådan Contessa vilken diskussionen började med,från ca 1920,får se om den säljs,då min är i mint cond. Men egentligen otroligt,trodde dessa skulle bli lättsålda,men var dom dyraste som gick först !! 2 styck Hasselblad 500 och 503 och 3 stycken Leica samt en Zieiss-Ikon Contarex,dessa gick på mindre än 2 timmar!! Men nostalgi är det alltid med sin 1a kamera,oftast rena skräpet man fick,men….var ens egen kamera !!

svenne
2012-06-19 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En tråd jag måste ha missat tidigare…

Första kameran var en gammal lådkamera som farfar hade haft men den tog helt OK kort.

Ensign-Ful-vue hette den enligt förteckningen i länken och FUL var den…

svenne
2012-06-19 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nästa kamera blev en Kodak Instamatic som jag köpte runt 1970. Enkel men jag har för mej att korten blev ganska bra, har kvar en del gamla negativ från den.

Annons:
svenne
2012-06-19 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sedan blev det en kamera som hette Practica men den har jag inte kvar, sedan kom videokamrernas tid och jag har en gammal JVC från ca 1988 kvar i en garderob.

När farsgubben dog så tog jag reda på hans gamla diabildskamera Kodak Retina som han hade haft sedan 50-talet och den tar verkligen bra bilder.

svenne
2012-06-19 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

På senare år har jag scannat en del gamla diabilder som togs med den gamla Kodak-Retinakameran och det blir inte så tokigt…

Ett exempel:

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-19 21:34
#9

Mmmm Tack Svenne för en toknostalgisk bild,,En bild berättar så mycket..Och en vacker Pininritad Peugeot 404,ser ganska tidig ut(64-65??) gummitutorna på kofångarhornen samt hålet för startveven :-) och taget innan 1972,med längväga finfrämmad??Klädseln på folket runtom samt kvinnan i grönt samt mannen till vänster med knäppta händer,typiska "bilåkarkläder" för tiden..Mannen ser ut att ha för tiden speciella "bilbyxor" ? Gjordes i speciellt tyg för man inte skulle svettas…Tror "C_G Hammarlund hjälmen" var vanligare??

svenne
2012-06-19 22:25
#10

Skulle gissa att kortet är taget någon gång i början av 60-talet.

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-19 22:31
#11

Det kan jag tänka mej,med tanke på telstolpens alla förgreningar :-) Men underbar bild är det..

MadsG
2012-06-20 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nr. 1 köpt hod Guttsman foto i Ängelholm, har ingen bild av den.

Nr. 2 har jag än, se bild.

[Sjöholm i Hålan]
2012-06-20 21:44
#13

Hej MadsG,exakt en sådan har jag,men min är enligt papperna,köpt på "Engelholms Fotomagasin,O.Olsson" Storgatan 33 med telenummer Ängelholm 385.Men har lite i tankarna den affären öppnades senare än när Contessan var ny ??? Vi pratar ca 1920-26 på kameran. Men kul du har från Guttsmans foto Ängelholm..Jag både bor i Ängelholm samt hade lite med gubben Guttsman att göra :-)..Men Contessan blir en av dom jag kommer att behålla i samlingen.Har ca 50 kameror jag ska avyttra,pga platsbrist och tappat intresse

Annons:
svenne
2013-06-14 20:55
#14

#8 
Jag läste häromdagen i en motornostalgisk tidning om Peugeot 404.
Första året som 404:an hade gummitutor på stötfångarhornen var år 1964 så jag gissar att bilden är från 1965 eller 1966.

Gnidde
2013-06-15 09:09
#15

Min avatarbild är nog tagen med denna kameran  Zeiss Ikon Baby-Box Tenger Av min mor på 40:talet

Hälsningar Gnidde.

[Kanehant]
2013-06-18 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Min första kamera värd namnet  finns på länken i huvudinlägget. Den hette Fujica Drive, en japansk kamera av halvformat som jag köpte någon gång i sent 1960-tal. Kameran hade en smart funktion, en fjäder som man kunde vrida upp så att den fungerade som "robotkamera". Polisen använde just en sådan kamera i sina bilar för att registrera händelser i trafiken. Kameran var billig men bra, och jag var väldigt nöjd med den. Jag hade den som andrakamera en tid, men övertygade sedan en arbetskamrat att köpa den eftersom han saknade kamera. Han var ännu mer nöjd, så jag ångrade nästan att jag sålde den…

Hade då i alla fall bytt upp mig till en systemkamera. Jag var inne hos vår lokale fotohandlare och ville titta på "en kamera med teleobjektiv". Gubben var snorkig (lokalpolitiker dessutom…) och talade om att det hette "utbytbar optik", och det slutade med att jag gick till Broddman i stället. Kom hem med en Praktica, en östtysk kamera som var en duglig vardagskamera. Hade den i många år, men tyvärr sprack underredet när jag försökte stöldmärka den.

Köpte då en Praktica Super TL1000, och eftersom gubben i fotoaffären gått i pension och efterträtts av sina söner gynnade jag dem. Köpte diverse mellanringar, vidvinkel- och teleobjektiv (!) till den, och kameran fungerade bra, men fick gå i pension när den digitala revolutionen kom.

(Nedan en inscannad diabild tagen med mellanringar på frihand med min gamla Praktica.)

Upp till toppen
Annons: