Annons:
Etikettföremål
Läst 3113 ggr
Monkey
2008-10-03 12:21

Utsökt snideri

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogade lilla träsked har tillhört min svärmor, Irma. Det är ett litet konstverk snidat i ett enda stycke. Inuti träskaftet ligger fyra små kulor som snidats på plats, det vill säga inne i skaftet. Samma sak gäller "ringarna" som går i varandra utan skarvar i änden av skaftet. Förstår inte hur det är möjligt att åstadkomma något sådant.

På framsidan av skeden står glödritat "Från Sparreholm" och "Irma" samt ett flickansikte. På baksidan finns en häst med en ekorre på ryggen samt en kanin. Skeden är signerad G.W.1942.

Vem kan G.W. vara? Jag har försökt leta på Google men inte hittat något. Mina svärföräldrar är tyvärr döda, så jag kan inte fråga dem.

Annons:
Monkey
2008-10-03 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här är baisidan

chik
2008-10-03 18:07
#2

OJ!!Vilcket konst verk..Väldigt vackert. Var rädd om den..

Arbetar du också i trä?

Lena.P är jag i verkliga livet.

AndersE
2008-10-03 19:26
#3

Jag tror jag sett liknande skedar tidigare. Visst är det ett imponerande hantverk!

Vet dock inget om vem G.W. kan dara.

Monkey
2008-10-05 18:22
#4

Jag arbetar tyvärr inte i trä, men jag skulle väldigt gärna vilja veta vem konstnären var.

Cheyenne
2008-10-05 18:52
#5

Vad hade din svärmor för anknytning till Sparreholm? När jag ser initialerna G.W så tänker jag på släkten Wachtmeister som ägde och bebodde slottet Sparreholm under många år i modern tid.

Cheyenne
2008-10-05 18:58
#6

Fel av mig! Det var Emil Dickson som bebodde Sparreholms slott under denna tid men en av hans döttrar gifte sig med en Wachtmeister.

Annons:
Gnidde
2009-02-19 12:19
#7

Fans det inte en träsnidare/skulptör som bodde vid infarten till Sparreholm, han hade försäljning och utställning i sitt hus av många vackra föremål, kommer inte på vad han hette just nu, men när jag var där på 70-80 talet och tittade fans många vackra saker till salu.

Hälsningar Gnidde.

Upp till toppen
Annons: