Annons:
Etikettkartor
Läst 17328 ggr
svenne
11/26/08, 11:33 AM

Gamla flygfoton på nätet

Nu finns en ny sida med massor av gamla flygfoton på gårdar, kyrkor, m.m  från 1950-talet på nätet.

Indelat landskapvis och sedan får man klicka på område och bläddra i bilderna. Mycket intressant!
Själv satt jag i över två timmar i går kväll och "bläddrade". Gårdarna och kyrkorna, m.m i respektive område är tyvärr inte indexerade eller namngivna men blädderfunktionen är bra och har man någorlunda snabbt bredband så går det fort att köra igenom ett område. 

Hittar man något av intresse kan man tydligen köpa en förstoring av just det man vill ha.

Exempel: Selma Lagerlöfs Mårbacka med omnejd.

Annons:
AndersE
11/26/08, 11:54 AM
#1

#0 Tack för tipset! Flygbilder är fantastiska!

Tänk om man kunnat namnge gårdarna och haft ett sökregister, men jag håller med om att det går rätt lätt att hitta snabbt ändå.

ambi
11/26/08, 1:53 PM
#2

Vad spännande!

Vi har två sådana här flygbildstavlor hemma på väggen. Fast nog tycker jag att våra fotografier är tagna närmare husen. Åtminstone på den ena ser man min man i 10-års åldern stå med sina föräldrar utposterade framför farstukvisten. Det är inte närmare än att man ser att det är en man, kvinna och en pojke.

asjoo
11/26/08, 9:09 PM
#3

Jag hittade gården där jag växte upp (1690A:29), min bror har tavlan. Min syster har ett flygfoto på gården från 1970-talet. Jag har en tavla på huset som målad från ett fotografi.

Den okända bildserien 1690b(1691) är Fröset (Fröderyd), Hjälmåkra, Älmesås, Nässja, Näs (Fröderyd) i Skepperstad, Småland

martdat
12/2/08, 11:10 PM
#4

Tack för bra tipps! Hittade min pappas gård !!! Blir perfekt julklapp, han som har sidan var dessutom jättetrevlig att prata med.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

AndersE
12/3/08, 12:33 AM
#5

Tyvärr är det lite för dyrt, tycker jag. Jag hittar bilder på ställen som är av intresse i min släktforskning men 320:- för ett svartvitt kort i storlek 13x18 cm som jag ändå inte får publicera - det blir för mycket. En liten tavla 40x30 cm kostar 4 370:-.

Jag vet inte vad det skulle kosta att få rätt att publicera bilden.

martdat
12/6/08, 11:52 PM
#6

Ja det är ju lite pengar men å andra sidan har han ju lagt ned mycket tid på detta, men det var ju 20 % rabatt på allt, jag beställde två foton av samma bild 200 kr st, vet inte om det blir samma pris om det är med olika motiv men ring och fråga, men klart vill man ha flera bilder så blir det ju massa pengar, var egentligen fler bilder jag velat ha men inte har råd med fler, väntar med spänning, han skulle skicka dem i slutet på veckan så de borde ju komma snart,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Gnidde
2/4/09, 2:53 PM
#7

Vilka fina bilder men jag hittade inte vad jag sökte, får göra en närmare studie senare.

Hälsningar Gnidde.

Upp till toppen
Annons: