Annons:
Etikettskrivtema
Läst 2125 ggr
AndersE
1/28/09, 8:30 AM

Val av skrivtema - II

Så här tänkte jag att vi går vidare.

(Länk till föregående sträng.)

Framkomna förslag enligt nedan:

  • Barnhusbarn
  • Barnmorskor
  • Brottslingar
  • Emigrantbrev
  • På fattighus
  • Gamla brev berättar
  • Gravstenar berättar
  • Hantverkare
  • Klassresor
  • Kvinnliga fångar
  • Kvinnliga företagare
  • Kvinnor i skuggsidan / i utanförskap
  • Ovanliga hantverk
  • Skomakare
  • Snickare
  • Trädgårdsmästare
  • Urmakare

Skriv en kommentar nedan. I den skriver du de två förslag ut listan sim du tycker är bäst. Välj utifrån vad du vill skriva om och/eller vad du vill läsa om.

Jag tänker mig att ni har t.o.m. lördag på er!

Annons:
Cheyenne
1/28/09, 11:26 AM
#1

Bara jag får lite längre tid än till på lördag att skriva "mästerverket" så…..! Flört

  1. Gravstenar berättar
  2. Kvinnor i skuggsidan / i utanförskap
AndersE
1/28/09, 11:32 AM
#2

#1 Ja, söndag! Förvånad    Flört

Det är svårt att välja…

  • Gamla brev berättar
  • Klassresor
zachs
1/28/09, 12:55 PM
#3

Hantverkare och klassresor är dom 2 ämne som jag tror jag kan bidraga till.

Solveig
1/28/09, 6:00 PM
#4

Barnhusbarn och Gravstenar berättar

leja
1/28/09, 6:53 PM
#5

Gamla brev berättar

Fattighus

Tror jag verkar roligast just nu.

Vad ska man ha som signatur tro?

ambi
1/28/09, 10:49 PM
#6

Själv har jag väl inget att bidra med. Det enda udda som jag engagerat mig i är mordet på min farmors faster, annars  så har det inte gjorts några klassresor bland mina anor, bara bönder, torpare och arbetare.

Om jag ska gå till vad jag vill läsa om så tycker jag det alltid är intressant att följa dessa barnhemsbarn och veta deras öden. Fast det väljer jag inte, för det tror jag att vi kommer att få läsa om i alla fall Flört.

Nej, jag väljer nog gamla brev, om någon nu har något att skriva om det och samma sak med På fattighus

När det gäller fattighuset så kanske det blir svårt att hitta material om det. Det skulle i så fall vara om man kollar vilka som bodde på ett visst fattighus och tar reda på vilka de är och deras bakgrundshistoria och ev hur länge de bodde där. Min farfars farfars far bodde ganska många år på fattighuset innan han dog.

Annons:
Cheyenne
1/28/09, 11:07 PM
#7

# 6

Fat jag tänker så här;

Jag har ett barnhusbarn i släkten, inte bland direkta anor utan ett syskonbarn till en ana men hon var bara en halv dag på barnhemmet sen kom hennes morfar, som förvisso var en direkt ana till mig, och hämtade henne. Jag har inte några kvinnliga anor som suttit i fängelse, dock en manlig sådan men han var av en resande släkt och en del finns beskrivet om den resande släkten i vilket fall som helst. Så här kan jag fortsätta och vända och vrida på alla mina anor. Det finns klassresor men inget exeptionellt, det finns hantverkare men jag har för lite kunskap, etc, etc.

Blir det något av de teman jag önskar så ser jag det som en chans att få lyfta upp en, till synes, liten människas obetydliga liv. Obetydligt för andra men inte för den personen. Där ser jag alltså inte ett släktskap som ett måste. Blir det något annat tema än de jag hoppas på så ser jag det som en utmaning att ytterligare fördjupa mig i mina anors liv och leverna. Vem vet, det kanske döljer sig något väldigt intressant i böckerna som jag ännu inte har upptäckt.

Wikli
1/28/09, 11:13 PM
#8

Oj det är ganska svårt att välja!

Men jag lägger min röst på kvinnor i skuggsidan/ i utanförskap och på fattighus.

AndersE
1/28/09, 11:18 PM
#9

#7 Ja, så tänker jag också. Blir det t.ex. barnhusbarn så "adopterar" jag gärna någon och försöker ta reda på det jag kan.

leja
1/29/09, 9:09 AM
#10

Jag tänker som så att jag valt det jag redan har lite om och kan skriva om. Men blir det inte de temana så kan man "adoptera" något öde. Eller så avstår jag den här gången och återkommer om vi gör ett nytt "tema nummer". För jag hoppas att om det blir bra att vi någon gång ska kunna ta upp de flesta temana som är föreslagna. Då får vi väl hålla på så där 10 år för att kunna skriva om allt??

Men framför allt ser jag fram emot att läsa om de historier som kommer att bli skrivna.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
1/29/09, 9:31 AM
#11

Röstläget just nu…

  • Barnhusbarn - I
  • Barnmorskor
  • Brottslingar
  • Emigrantbrev
  • På fattighus - III
  • Gamla brev berättar - III
  • Gravstenar berättar - II
  • Hantverkare - I
  • Klassresor - II
  • Kvinnliga fångar
  • Kvinnliga företagare
  • Kvinnor i skuggsidan / i utanförskap - II
  • Ovanliga hantverk
  • Skomakare
  • Snickare
  • Trädgårdsmästare
  • Urmakare

Alla får vara med och rösta, även om man inte tror man kommer att skriva. Vad vill du läsa om?

lisopasi
1/29/09, 10:44 AM
#12

Har fortfarande influensa så jag har svårt att engagera mig. Men det jag kommer på att jag har är att mormors morfar hade en kusin som var kvinnlig fotograf, alltså får "Kvinnliga företagare"

ambi
1/29/09, 11:45 AM
#13

#12 Krya på dig! Kvinnlig fotograf låter intressant Flört

Annons:
lisopasi
1/29/09, 11:47 AM
#14

#13 Tack! Är förhoppningsvis på bättringsväg

AndersE
1/29/09, 1:39 PM
#15

#12 Kvinnliga fotografer finns det nog en del om. Hanna Fortmeiier är t.ex. med i "Då & Nu" och jag tror jag har en bekant vars ana var fotograf.

PS Du får välja två ämnen! DS

svenne
1/29/09, 3:42 PM
#16

Jag passar tills vidare, jag har så påställt med allt möjligt hela veckan ut och en bit in i nästa, så jag kommer bara att kika in här spordiskt några dagar framöver, men hoppas jag får komma in lite senare och skriva om något intressant!

KingZap
1/30/09, 9:25 AM
#17

Här är de två som tilltalar mig mest, även om jag kan tänka mig de flesta av dessa ämnen.

1. Gamla brev berättar

2. Barnhusbarn

ambi
1/30/09, 10:54 AM
#18

"16 Du kan ju vara med och välja vad du vill läsa om!

Fast egentligen tycker jag att det bara vore de som kan tänka sig skriva om något, som ska rösta. Tänk om det förslaget, som får mest röster, inte har någon författareObestämd

AndersE
1/30/09, 11:39 AM
#19

#18 Och tänk om det som vann inte har några intresserade läsare…

Jag tror att de som är intresserade av att skriva gärna vill skriva något som möts med intresse och läshunger!

chrissan
1/30/09, 12:06 PM
#20

Usch vad svårt det var att välja. Tror jag tar:

Kvinnor i utanförskap

Barnhusbarn

Men det finns fler teman som jag tycker är spännande

Annons:
AndersE
1/30/09, 3:57 PM
#21

Uppdatering:

  • Barnhusbarn - III
  • Barnmorskor
  • Brottslingar
  • Emigrantbrev
  • På fattighus - III
  • Gamla brev berättar - IIII
  • Gravstenar berättar - II
  • Hantverkare - I
  • Klassresor - II
  • Kvinnliga fångar
  • Kvinnliga företagare - I
  • Kvinnor i skuggsidan / i utanförskap - III
  • Ovanliga hantverk
  • Skomakare
  • Snickare
  • Trädgårdsmästare
  • Urmakare
AndersE
1/31/09, 10:51 AM
#22

Sista chansen idag. Imorgon stänger jag strängen…

Flört

AndersE
2/2/09, 12:29 PM
#23

Nu låses strängen…

Till omröstningen!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: