Annons:
Etikettbrev
Läst 1176 ggr
ambi
1/13/09, 4:56 PM

Ett blygsamt firande 1942

Så här skriver mamma i sin dagbok den 21 september 1942, hemmahörande i Anundsjö, Ångermanland:

"Vi tröskar allt korn med verk lånat av S.Svensson och motor lånad av farbror Ohlsson. Mamma fyller 50 år och får av Wahlberg en bukett blommor, av morfar ett par strumpor och av mig en matservis för 12 personer".

Jag har inte hunnit så mycket längre efter det, men jag kan inte se att de har någon fest en helg istället.

Det förvånar mig, då det var så viktigt att uppvakta varandra på födelsedagar, som namnsdagar. Det verkar inte förekomma presenter från bror och make, men de kanske var ute och jobbade någonstans och inte fanns hemma denna dagen. I vilket fall, som helst så verkar man inte ha tyckt att denna födelsedagen, var viktigare än någon annan.

Annons:
AndersE
1/13/09, 6:17 PM
#1

Matservisen låter ju som en fin present. Annars var väl 50-årsdagar stora händelser?

ambi
1/13/09, 6:42 PM
#2

#1 Ja, jag blir verkligen förvånad, av att det var så blygsamt. Jag vet att min mamma brättade att hon förärade sina föräldrar på deras silverbröllopsdag, en matservis, som hon köpt för pengar hon fått genom att plocka lingon. Jag blir lite fundersam, för det kanske var denna matservis, min mamma pratade om egentligen.

Det är möjligt att kalaset kommer senare och att jag inte hunnit dit än eller så var det så här i deras by under kriget. Jag har inte heller läst att man varit på kalas hos andra och det tycker jag skulle ha varit värt att notera i en dagbok.

Cheyenne
1/13/09, 6:54 PM
#3

#2 Kanske det hade just med kriget att göra? Mina morföräldrar gifte sig 1940, mitt under kriget och morfar, den blivande maken, låg dessutom inkallad. Min mormor ville visst ha ett stort kyrkobröllop och många gäster. Hennes föräldrar tyckte dock inte att det "passade sig", krigstider och allt som det var. Så istället för bröllop i kyrkan med stor fest efteråt så hölls vigseln i Prästgården och med en liten mottagning där det serverades kaffe och tårta.

Kanske man hade den synen? Dvs, att det inte "passade sig" med för stora festliga utsvävningar under de rådande omständigheterna.

ambi
1/13/09, 9:18 PM
#4

#3 Ja, kanske det var så. Svaret lär jag väl aldrig få. Hennes far, min morfar fyllde 50 år 1944 och på den dagen står inget skrivet alls. Man jobbade väl på som vanligt, lite kaffe på säng kanske det blev.

Upp till toppen
Annons: