Annons:
Etikettskrivtema
Läst 2625 ggr
AndersE
1/21/09, 11:30 PM

Val av skrivtema

Här tänkte jag vi kan "brainstorma" lite kring val av tema för vårt skrivprojekt.

En utgångspunkt kan ju vara vad man skulle tycka vore kul att läsa om…

…en annan vilka "bra historier" man har och som man gärna vill dela med sig av.

Så spåna på!

Min tanke är att vi sedan väljer ut ett antal av förslagen och gör en omröstningssträng.

Annons:
Cheyenne
1/22/09, 12:34 AM
#1

Ja, jag kan ju inte annat än föreslå det som ligger mig varmast om hjärtat, dvs Barnhusbarn. Som en god tvåa - mitt nyfunna intresse - Kvinnliga fångar. Båda vid tiden omkring 1870-1900.

chrissan
1/22/09, 12:48 AM
#2

Vi har ju samma intressen!

Solveig
1/22/09, 7:16 AM
#3

Barnhusbarn låter bra.

AndersE
1/22/09, 8:16 AM
#4

Kan väl haka på den kvinnliga trenden. Skulle gärna läsa om tidiga kvinnliga företagare. Har kanske ett lite udda bidrag själv där.

Ett annat tema jag kan tänka mig är "klassresor" kanske både upp och ner. Där har jag ett par uppresor att bidra med.

Cheyenne
1/22/09, 9:55 AM
#5

#4

Två bra idéer!!

chrissan
1/22/09, 10:04 AM
#6

Ja, klassresor var något som jag i ett annat sammanhang funderade över. Man ser ju hur fort det kan förändras för folk på den tiden.

Annons:
svenne
1/22/09, 10:36 AM
#7

Vad det gäller barnhusbarn har jag inget att komma med så där passar jag, men klassresor, tja, kanske det, skall fundera ut något.

Wikli
1/22/09, 11:04 AM
#8

Ja, klassresor är bra ämne där det finns många infallsvinklar.  Barnhusbarn blir nog lite smalt.

Kanske "Brottslingar" hade varit ett uppslag om man vill få plats för kvinnliga fångar men även öppna för andra tolkningar av temat.  Även "kvinnliga företagare" känns som ett bra ämne!

zachs
1/22/09, 11:05 AM
#9

Klassresa har jag exempel på.

Cheyenne
1/22/09, 11:14 AM
#10

Man skulle ju kunna tänka sig en samling av berättelser/biografier på temat "på andra sidan staketet" men att föremålet för berättelsen är kvinnor. Det behöver kanske inte vara ett tema allena såsom barnhusbarn, kvinnor i fängelse, en nedåtgående klassresa etc, utan spridda berättelser från skuggsidan men med fokus på just kvinnan.

AndersE
1/22/09, 11:28 AM
#11

#10 "Kvinnor i utanförskap"…

Cheyenne
1/22/09, 11:39 AM
#12

#11 Precis! Olika typer av livsöden ger variation….!!

AndersE
1/22/09, 5:52 PM
#13

Hantverkare?

Kanske helst lite snävare än så. Smeder känns kanske uttjatat, men skomakare eller snickare.

Det finns fler yrken. Barnmorskor t.ex.

Annons:
svenne
1/22/09, 6:40 PM
#14

Hantverkare rent generellt skulle väl gå bra?

Cheyenne
1/22/09, 6:52 PM
#15

Det beror väl på vad det är för skråyrke. De duktigaste silver- och guldsmederna  tex finns det ju redan mycket skrivet om. Man kanske skulle välja någon med ett lite mer okänt skråyrke. En ana till mig på min morfars sida var Stockmakare. Det är knappt jag vet själv vad han gjorde.

AndersE
1/22/09, 7:06 PM
#16

Kanske "ovanliga" hantverk?

Fast jag skulle också tänka mig att det vore kul att läsa om t.ex. skomakare från olika delar av landet, olika tider och med olika förutsättningar.

Cheyenne
1/22/09, 7:10 PM
#17

Jag tror inte det viktigaste är vilket skråyrke personen hade utan att det finns en intressant historia att berätta därtill.

AndersE
1/22/09, 7:21 PM
#18

#17 Javisst, men då kan man ju ha en bok med intressanta historier…

Det jag tycker är lockande är just att samla ett antal berättelser kring ett tema. Där kanske likheterna gör att man bättre ser och funderar kring likheterna.

Samtidigt tycker jag det vore kul - som ju flera varit inne på - att försöka hitta något nytt att berätta om. De människors historia som kanske förbigås annars. Det är inte säkert att det behöver vara så märkvärdigt…

svenne
1/22/09, 7:24 PM
#19

Kanske en berättelse om trädgårdsmästare Thunberg, som några av Er nyligen har stiftat bekantskap med?
Då menar jag inte fokus på själva personen utan kanske mer hur det såg ut och fungerade i en stor bruksträdgård på ett värmländskt järnbruk i början av förra seklet.

Min farmor hjälpte till och jobbade där i E W Thunbergs trädgård i sin ungdom när hon hade skollov och dylikt och hon har berättat en del intressanta och kul saker.

Kan man säga att en idkare av handelsträdgård hade ett skråyrke….?Obestämd

AndersE
1/22/09, 9:14 PM
#20

#19 Det låter väldigt intresant!

Min gissning är att det är mer ämne för en artikel än del i ett tema, men vem vet vilka anor och berättelser våra medlemmar håller på..?

Annons:
kjersti
1/23/09, 12:43 AM
#21

urmakare fast jag vet inte om jag har så mycket historia om dem

AndersE
1/23/09, 12:46 AM
#22

#21 Ja, jag har ett gammalt ur vars urmakare jag gärna forskar lite mer om…

Cheyenne
1/25/09, 5:06 PM
#23

Vi har ju tidigare sett här på Proveniens, bevis på att en gammal gravsten kan ha en spännande historia att berätta. Gåtan Hedström

Mitt förslag som ett tema är alltså "Gamla gravstenar och historian om personen som vilar där under". Vi är nog många som gått förbi en gravsten och blivit nyfiken på personen "bakom". Gamla gravstenar utgör också vackra illustrationer i en bok.

Cheyenne
1/25/09, 5:14 PM
#24

Jag har nu räknat till 8 förslag på skrivteman

  • Barnhusbarn

  • Kvinnliga fångar

  • Brottslingar - alltså både män och kvinnor

  • Klassresor - både ner och upp

  • Kvinnliga företagare

  • Hantverkare

  • Kvinnor i utanförskap - se inlägg #10 för närmre förklaring

  • Gamla gravstenar - berättelser/biografier utifrån en gravsten

AndersE
1/25/09, 5:16 PM
#25

#23 Kul idé.

(Under dagens kyrkogårdspromenad såg jag en rörande gravplats.

Tydligen en liten pojke som dött. På den nya gravplatsen hade hans lekplatser placerats. Där var en hel Brio tågbana med olika tillbehör, bilar och gubbar av olika slag, en figur hängde i fallskärm, ett skelett från en buske.

En märklig syn på en gravplats, samtidigt som det var väldigt rörande.)

svenne
1/25/09, 5:26 PM
#26

#25 Undrar hur länge det dröjer innan de leksakerna är försvunna?
Idag har folk ingen moral alls och pietetslösheten saknar gränser.

Man hör ofta att gravvaser, ljus och gravdekorationer, ja till och med blommor stjäls på kyrkogårdarna.

Jag förstår att det var en rörande syn att se detta.

AndersE
1/27/09, 1:14 AM
#27

Finns det fler förslag?

Annons:
ambi
1/27/09, 11:01 AM
#28

Gamla brev eller vykort, kanske.

Det är märkligt, jag fick en idé när jag gick igenom förslagen, men det bara försvann! Borta som vinden!

Annars gillar jag just tanken på att lyfta fram obetydelselösa personers historia. Att få göra dem ihågkomna för eftervärlden. Men vem eller vilka dessa då skulle vara? Kanske de som hamnade i Fattighusen. Det kanske är svårt att få fram något material från dessa ställen och sedan kanske de inte levde så länge där, även om det fanns unga där.

Gamla gravstenar, var inte så dum idé. Där kan vem som helst delta.

Jag får se om min idé kommer tillbaksGlad

(Jippi, idag behövde jag inte logga in och då har jag inte gjort några justeringar)

leja
1/27/09, 3:17 PM
#29

Både brev och fattighus vore intressant. Men även kvinnor, som på olika sätt haft framgång.

Jag tycker det är många bra förslag. vi kanske till och med kan göra två?? Om några vill ha ett tema och några andra ett annat?

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
1/27/09, 11:21 PM
#30

#28 Jag älskar ju såväl gamla brev som vykort och bilder.

Brev skulle kanske kunna bli ett tema? Frågan är om man skulle "smalna av" det? Emigrantbrev hem kanske. Med ett utdrag ur brevet och lite historia kring personerna?

Vykort är lite svårare tycker jag. Hur gör man ett intressant tema av det? Det fick man nog också "smalna av" - typ vykort berättar Växjö stads historia?

Fattighus kan fungera. Eller snarare fattiga på fattighus. Varför hamnade man där, hur tedde sig livet. Jag har några bland anorna, men det finns inte så mycket att berätta.

#29 Ja, även framgång kan vara intressant! Flört

Det ryms ju kanske lite i mitt förslag om företagande kvinnor.

Min tanke är just att vi ska bestämma oss för två eller möjligen tre teman. Faller det här väl ut kan det ju bli flera så småningom.

Cheyenne
1/27/09, 11:41 PM
#31

Jaaa, en hel serie! Det låter bra.

AndersE
1/28/09, 8:27 AM
#32

Då låser jag denna sträng och startar en ny!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: