Annons:
Etikettskrivtema
Läst 5918 ggr
AndersE
2/7/09, 5:01 PM

"Gamla brev berättar" - skrivtema

Ett av våra två första skrivteman är alltså "Gamla brev berättar". Jag kommer att vara "sammanhållande" för detta och bjuder in dig att delta med följande förutsättningar:

  • Varje berättelse ska utgå från ett gammalt brev som du har tillgång till
  • Berättelsen ska omfatta två A4 sidor med typsnitt Times New Roman 12. Det får gärna ingå bilder och det ska ingå källförteckning
  • Använder du bilder ska du ha rätt att använda dem
  • Av din berättelse bör framgå vem som skrivit brevet, samt vem som är mottagare
  • Berättelserna ska vara inlämnade/klara senast 30 april

Målsättningen med detta projekt är att få så många intressanta berättelser att vi kan sätta samman dem i ett häfte eller bok. Denna försäljs sedan till självkostnadspris (förhandsbokning här på Proveniens) och ett eventuellt överskott skänks till något välgörande ändamål som vi kommer överens om.

Ovanstående innebär att då du lämnar in berättelsen ger du också tillstånd till tryckning enligt ovan och utan ersättning.

I denna sträng tänker jag mig att vi diskuterar allmänt kring temat "Gamla brev berättar", sådant som berättarteknik, layout osv.

Den som sedan vill delta kan starta upp en egen sträng kring den egna berättelsen med lämplig rubrik. Där kan man få hjälp med den egna berättelsen, med forskning kring den osv.

Annons:
AndersE
2/7/09, 5:57 PM
#1

Jag har själv ganska många brev från åren kring förra 1900-talet. Frågan är vilket/vilka som är bäst att byga en liten berättelse kring?

Ett brev som lockar mig är ganska kort, men jag anar problem bakom orden. Vilket leder till funderingar kring om man ska skriva en rent "dokumentär" berättelse, eller om man vågar fantisera lite…?

chrissan
2/7/09, 5:59 PM
#2

Välgrundade fantasier utifrån data samt kännedom om förhållanden vid denna tid tycker jag är OK. Det blir roligare så

AndersE
2/7/09, 6:04 PM
#3

#2 Ja, man ska nog försöka våga "berätta"…?

chrissan
2/7/09, 6:06 PM
#4

Ja, som Svenne sagt i ett tidigare inlägg om formatet, så ska det inte vara de vanliga född, död, vigd, döpt etc. Det måste vara lite kött på benen.

AndersE
2/12/09, 7:22 PM
#5

Det verkar vara många berättelser på gång om "kvinnor i skuggsidan", men hur är det med era gamla brev? Något som vill få sin berättelse i tryck?

Jag har flera brev hemma och kommer nog att skriva minst en berättelse, fast jag har inte bestämt om vad ännu…

leja
2/13/09, 12:43 AM
#6

Har tänkt mig att vara lite i båda ämnena. Då en av brevskrivarna var född på fattighuset. Går det bra?

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
AndersE
2/13/09, 7:10 AM
#7

#6 Jag tror inte vi har samma historia i båda "publikationerna" så någonstans får du i så fall bestämma dig för om du berättar om brevet eller om kvinnan.

Cheyenne
2/13/09, 11:34 AM
#8

Om Carl/Calle/Charles brev hem till sina föräldrar på Gotland vid slutet av 1800-talet skulle jag vilja skriva om.

Carl

AndersE
2/13/09, 12:36 PM
#9

#8 Bra!

Jag tycker man kan tänka sig att skriva även kring ett par eller flera brev. Om man får plats så kan det ju vara intresssant med en rad brev kring samma händelse t.ex.

Jag har själv några sådana jag fundera kring…

Cheyenne
2/13/09, 8:03 PM
#10

#9 Jag ska se om jag kan få tillgång till breven.

leja
2/14/09, 7:08 PM
#11

Om man har flera brev, som jag tänkt skriva om. Det är en koresspondens där jag har tillgång till flera brev. Hur mycket tid(utrymme) ska jag lägga på att berätta om brevskrivarna? Visst vill man väl veta vilka de är och vad som hände sen?

Vad ska man ha som signatur tro?

lizzkulla1
2/14/09, 7:09 PM
#12

Jag har 2 brev som jag läst många gånger,

fast de första är skrivit mellan 1940-1942 de är min mormor som skriver om hur hon vill ha sin begravning.

brev nr 2 är från min mamma till min pappa då hon var på sem. med sina 2 döttrar i Arvika och pappa var hemma och jobbade och passade katten.

lizzkulla1
2/14/09, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

lma Johanna Gyllström f. Karlsson  1883/20/3  död 1942/21/11 från Engelholms församling Kristianstads län

Begravning i Torsåker 1942/29/11

Tillstånd för begravning från pastorsämbetet i Engelholm.

Men ej något var hon dog på sjukhuset iGävle eller i Torsåker hemma hos dottern Eivor Sjöblom   efterlevande kusiner vill ha det till sjukhuset i Gävle.

nu skall jag försöka skicka dom 2 som mormor själv skrivit om sim sista önskan . brevet verkar vara skrivet  i Ängelholm.

För brevet skulle avskrivas till systrarna Elma-Ellen  Stockholm-Falun.Och till dom barnen som inte bodde i Ängelholm.

Jag gråter alltid när jag läser de sista för som mor vill man ju förmana sina barn.

Kurth och Sven-Erik glöm inte bort mors förmaningar och omtanke om eder.

syns de dåligt och du vill ha skriver jag gärna de tydligare

Annons:
lizzkulla1
2/14/09, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

baksidan på mormors sista brev

lizzkulla1
2/14/09, 7:51 PM
#15

ALMA ska de vara som namn på mormor.  egna karlar ska var   sönerna  Sven ,Arne, Kurth och Sven-Erik  de bodde också då i Ängelholm liksom min mamma.  G. Twete  tjänstgjorde i i stan,    Gunnar Twete var ofta hos mormor sägs det.

lizzkulla1
2/14/09, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

från esther till ernsth

lizzkulla1
2/14/09, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

från esther i arvika till ernsth i ängelholm 1949

när ernsthes fruntimmer var på sem. hos släkten

AndersE
2/14/09, 10:39 PM
#18

#11 Begränsningen är ju de två A4…

#12 - #17 Gör som det står i#0. Starta upp en ny sträng om din planerade berättelse. Här diskuterar vi "allmänt kring temat "Gamla brev berättar", sådant som berättarteknik, layout osv".

lizzkulla1
2/15/09, 12:56 PM
#19

Jag tror jag är på rätt väg, du ratade ju inte breven även om de inte är så gamla som före 1900.  De var min första fråga.

En liten berättelse om mormors brev, men då måste jag kopiera de en gång till som jag tänker mej det , sanningen är brevet men runt om kring får bli fantasi.

något liknande om brev 2.

AndersE
2/25/09, 11:32 PM
#20

Jag har fått en berättelse skickad till mig. Det har varit så mycket så inte förrän ikväll har jag haft tid att läsa. En rar berättelse kring brevväxling mellan lite äldre "fästfolk". Jag lovar återkomma snart till författaren. (Lite hemligt får det vara…) Flört

Själv har jag inte kommit igång ännu. Fast jag tror jag vet vad jag ska skriva om…

Annons:
AndersE
3/3/09, 4:34 PM
#21

För skrivtemat "Gamla brev" har jag fått en färdig berättelse! Utöver det finns bara en anmäld berättelse, min egen "romans".

Jag är säker på att ni har gamla brev som det går att skapa en berättelse kring, så man får hoppas att det skrivs i "lönndom" här och var…?

AndersE
3/28/09, 1:02 PM
#22

Nu är vi snart inne i april! Skam till sägandes får jag erkänna att jag behöver lite tidspress för att komma igång. Kanske är ni likadana?

Jag räknar dock med att bidra med ett par, kanske tre berättelser.

Jag funderar en del kring "berättandet". Jag tror det lönar sig att lägga tid på att fundera kring det. Ska man berätta kronologiskt? Eller ska man börja med ett citat ur brevet och sedan förklara bakgrunden? Minst lika intressant kan ju vara att berätta om vad som hände efter att brevet skrevs?

Phryxe
1/10/10, 4:27 PM
#23

Bidde det nån bok?

AndersE
1/10/10, 5:05 PM
#24

#23 Nej, hela skrivtema-tanken dog ut. De glada tillropen matchades inte av konkreta resultat.

Upp till toppen
Annons: