Annons:
Etikettskrivtema
Läst 7632 ggr
Wikli
2/7/09, 8:13 PM

Kv. på skuggsidan - Intagen på Malmö Asyl

Hej,

Jag funderar på att skriva om en kvinna som jag har stött på i min forskning.  Maria Lovisa Ranberg, föddes som fjärde syster i en syskonskara om nio i Lysvik, Värmland 1860. Hennes far hade en liten gård uppe i skogen, Myra.  Många av hennes systrar flyttade till den norrländska kusten (skogsindustrin) och sedan Amerika. Men Maria Lovisa blev kvar hemma hos föräldrarna och noteringar om sinnessjukdom börjar dyka upp i husförhörslängderna i samband med hennes namn. Senare (runt 1900)  har hon lämnat socken och står upptagen i en förteckning i församlingsboken över sinnesjuka och iditoter.

"Pag i försbocken 41, Maria Lovisa Jonsdotter, född 1860, ogift, hem.äg.d, Vårdnad på Malmö Asyl, fattig och våldsam"

Är det någon som har erfarenhet av hur man söker efter människor som varit intagna på sådan inrättningar? Det måste väl finnas arkiv och journaler. Men var bör man vända sig och vilken information kan man tänkas finna?

/Linda

Annons:
AndersE
2/7/09, 8:27 PM
#1

Intressant ämne. Kul om det går att hitta tillräckligt mycket uppgifter.

GuNi
2/7/09, 8:34 PM
#2

Det skulle ju vara jättebra om någon vet var och hur man söker uppgifter i detta, har själv ett liknande fall i forskningen och har fastnat där.

bokesliden
2/7/09, 8:48 PM
#3

Jag kan rekomendera Cecilia Rivings doktorsavhandling "Icke som en annan människa Psykisk sjukdom i mötet mellan psykiatrin och lokalsamhället under 1800-talets andra hälft", Gidlunds förlag, 2008.

Hon tittar bland annat på fall från Malmö hospital, Lunds hospital och Vadstena hospital. 

När det gäller Malmö Asyl så finns det materialet enligt NAD (www.nad.ra.se) på Lunds Landsarkiv.

Wikli
2/7/09, 11:23 PM
#4

Tack för uppslag! Avhandlingen verkar väldigt intressant. Jag har beställt hem den för vidare läsning.

Det blir att skriva mail till landsarkivet i Lund och hoppas på att de kan hjälpa mig att få fram hennes journalhandlingar. 

Jag har fotografier från gården Myra, på hennes föräldrar och några systar. Men inget på Maria Lovisa och om henne vet jag nästan ingenting. Det kanske blir svårt att få fram tillräckligt med uppgifter men det känns i alla fall som värt ett försök att skriva fram henne ur den totala glömskan.

Cheyenne
2/7/09, 11:58 PM
#5

Wikli, jag tycker det är ett alldeles strålande uppslag att skriva om och som du skriver; "ett försök att skriva fram henne ur den totala gömskan".

Där fakta om Maria Lovisa saknas, kan du alltid kort komplettera med en beskrivning av mentalvården för kvinnor runt förra sekelskiftet.

Wikli
2/16/09, 11:04 PM
#6

Hej,

Rivings avhandling "Icke som en annan människa.." har kommit och jag har fått lite uppslag om vad jag borde kunde hitta i arkiven; intagningshandlingar och journaler.

+ att jag har fått en del insikter om kopplingarna mellan lokalsamhället och institutionerna.

En sak jag funderar över, varför placeras en flicka frän Värmland nere i Malmö? Det måste varit väldigt långt hemifrån. Jag vet inte om besök överhuvudtaget var tillåtna men annars är ju avståndet en strakt begränsande faktor.

Nu hoppas jag på svar från Lunds landsarkiv.

/Linda

Annons:
ambi
2/17/09, 12:03 AM
#7

#6 Jag misstänker att det inte fanns så gott om sådana anstalter vid den tiden. Det skulle faktiskt vara intressant att veta hur många det egentligen fanns, vid den tiden det nu var. 1875-1880, eller?

Cheyenne
2/17/09, 12:34 PM
#8

Linda, känner du till att Maria Lovisa med all sannolikhet blev kvar i Skåne!?

I hfl Lysvik, AI:24, sid 667, 1896-1900 står hon med efternamnen Jonsdotter Rannberg.

Begravda i Sverige;

Jonsdotter Rannberg, Maria Lovisa

Helsingborg

Begravd 23/3 1941

Helsingborg, Pålsjö kyrkogård, kv. 8:OML, nr. 72B
Graven upplåten till 19/3 1956

Helsingborgs kyrkliga samfällighet (Helsingborgs kn, Skåne län)

Wikli
2/17/09, 3:37 PM
#9

Nej, det kände jag inte till, vilken upptäckt!

Hon blev ju över 80 år gammal. Jag har bouppteckningar efter syskonen från 50-talet, där syskonens barn & barnbarn i bland annat USA spåras upp, men hon nämns överhuvudtaget inte så jag antar att hon inte hade några barn.

Spännande med detektivarbete! Jag undrar just när hon lämnade Asylen och hur hon kom till Helsingborg!

Tack för att du hittade henne!

Wikli
2/17/09, 3:55 PM
#10

Jag har surfat runt lite.

Det verkar som det funnits en mentalsjukhus, S:t Maria i Pålsjö, Helsingborg. Det kanske finns en koppling.

chrissan
2/17/09, 4:49 PM
#11

Kan placeringen ha berott på att mentalsjukhusen var statliga och deras upptagningsområde täckte hela landet? Man skickade kanske patienterna dit det fanns plats helt enkelt. Sedan blev de oftast kvar hela livet.

Cheyenne
2/17/09, 4:55 PM
#12

Jag kikade lite på vad det står om Maria Lovisa i församlingsböckerna för Lysvik.

Längden AI:24, sid 667, 1896-1900 är den första där hon uppges befinna sig på Malmö Hospital/Asyl. därefter AII:1, 1900-1904, sid 41 samt i förteckningen över sinnessjuka, så även i AII:3, 1905-1914, sid 56 samt i förteckningen över sinnessjuka.

Och så långt sträcker sig alltså församlingsöckerna på SVAR. Så från 1896 till 1914 befann hon sig i Malmö, dvs drygt 20 år. Jag har inte gått en hfl bakåt men bara 20 år är en väldigt lång tid av en människas liv att befinna sig på en institution.

Cheyenne
2/17/09, 4:58 PM
#13

#11 Kikade i församlingsboken för Lysvik och vad det står om andra från församlingen som befann sig på Mentalsjukhus/Asyl och där nämns bla Härnösand, Kristinehamn och Malmö för att nämna några exempel. Anar att det var som med fängelserna, ingen geografisk koppling utan efter var det fanns en plats.

Annons:
Wikli
2/18/09, 10:26 AM
#14

Hej,

Tack för att du tar dig tid att leta efter Maria Lovisa.

Den första anteckningen om Malmö har jag hittat från 1891-95 (Lysvik AI:22 s 60) där hon står som intagen på Malmö Hospital. Det verkar således som hon har tillbringat en väldigt lång tid på institution.

Det finns kommentarer om sinnesjukdom brevid hennes namn ändå sedan 1870-talet men det verkar som om hon inte skickades till institution  förrän hon var i 30-årsåldern.  Jag kan inte låte bli att spekulera lite. Kanske klarade föräldrarna inte av att ha henne hemma längre, iom att de blev äldre och syskonen flyttade hemifrån. Eller så blev hennnes sjukdom värre, kommentaren våldsam bakom hennes namn antyder ju något sådant.

chrissan
2/18/09, 10:31 AM
#15

Jag har läst intagningshandlingar från Vadstena Hospital i slutet av 1800-talet. Det är sorglig läsning med alla brev där anhöriga bönar om en plats efterson de inte orkar längre. Så det ligger säkert något sådan bakom skrivningen i husförhöret.

Wikli
2/21/09, 10:03 AM
#16

Hej!
Jag passar på att efterlysa en av Maria Lovisa systrar.

Maria Kajsa föddes 1856-6-5 i Lysvik. Hon bodde hemma hos föräldrarna under uppväxten och jobbade som piga i traketen. Hon födde 1882-9-21 dottern Mathilda Emilia hemma i Lysvik. Dottern kom att uppfostras på gården Myren av morfäldrarna.

Marja Kajsa flyttade till Söderhamn och träffade en sågverksabetare Jan Per Larsson /Dickson (f 1863-11-18 i Mo, Gävleborg). De gifte sig 1886.

Paret flyttade runt mycket bland norrländska samhällen som hade anknytning till skogs-och sågverksindustrin.

Deras barn är födda på olika orter.

Frida Maria f 1888-4-3 hemma i Lysvik,

Bror Henning f 1890 i Helsingtuna,

Bror Sixten f 1893 i Jörn,

Syster Elvira f 1894 i Jörn.

1900 bor familjen i Skultuna, Västmanland. Därefter vet jag inte vad som händer med Maria Kajsa.

De båda sönerna Bror Henning och Bror Sixten utvandrar 1909 respektive 1910. De reser tillsammans och beger sig till sin brother-in-law Johansson i New Haven, Connectitut. Johansson är gift med deras äldre halvsyster Mathilda Emilia som också utvandrar.

Möjligen återvänder Bror Henning till Sverige. Min farmor trodde möjligen att han hade varit byggmästare och kanske haft en son som var författare.

Hoppas på lite hjälp!

chrissan
2/21/09, 10:19 AM
#17

Ja han kom tillbaka, Sv Dödbok:

18900107-465

Dickson, Bror Henning

S:t Laurentiihemmet

Död 17/5 1964.

Kyrkobokförd i Falkenberg, Falkenbergs kn (Hallands län, Halland).

Född 7/1 1890 i Hälsingtuna (Gävleborgs län, Hälsingland).

Gift man (25/7 1914).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Hälsingtuna (Gävleborgs län)

Källor:
DB, FS / DOR 64

chrissan
2/21/09, 10:22 AM
#18

Jag skickar familj 1970 på din sida

chrissan
2/21/09, 10:33 AM
#19

Bror Sixten åker till Sverige 1929, han är amerikansk medborgare sedan 1927 och bor i Cheshire, Connecticut.

De mönstrar båda till 1a världskriget. De bor då i New Haven, Sixten hos svågern. Henning har fru och ett barn och är snickare. Sixten mönstrar också till 2a världskriget och bor i Cheshire, New Haven. Gift med Karin.

Name:

Karin Dickson

FATHER'S SURNAME:

Dickson

Death Date:

16 May 1987

Death Place:

Waterbury, Connecticut

Age:

84 Years

Birth Place:

Sweden

Birth Date:

24 Apr 1903

Marital Status:

Widowed

Spouse:

Bror

State File #:

11311

Occupation:

COOK AND HOMEMAKER

Industry:

PRIVATE HOMES

Residence :

Cheshire, Connecticut

Address:

321 Wiese Rd 06410

Race:

White

chrissan
2/21/09, 10:38 AM
#20

Karin har svenskt pass när hon kommer från besök i Sverige 1954, men dottern Ingrid har amerikanskt.

Annons:
Wikli
2/21/09, 11:32 AM
#21

Tack Chrissan!

Uppgifter om resor 1929 och 1954, var kommer de ifrån?

/Linda

chrissan
2/21/09, 11:50 AM
#22

Från passagerarlistor på Ancestry. Den senare är per flyg. Men 1829 borde finnas på www.ellisisland.org

Wikli
2/25/09, 10:29 PM
#23

Idag fick jag svar från landsarkivet; Maria Lovisa Johansdotter från Lysvik intogs på ansökan av fattigvårdsstyrelsen den 30 sept 1891 på Malmö Asyl under nr 446.

Vill jag veta mer kan jag antingen åka till läsesalen i Lund eller betala 125 kr per påbörjad kvart. Jag får se om jag lyckas planera in ett besök i Lund under våren. Det vore ju roligt att komma vidare nu när jag har fått upp spåret och har en idé om vilka handlingar som borde finnas tillgängliga.

pertho
2/25/09, 10:55 PM
#24

Grattis! Trägen vinner. Nog vore det synd att släppa spåret nu. Det här ser ju ut att vara precis ett sådant fall som passar in i det här sammanhanget ( plus förstås att Dina egna undringar måste stillas).

Om Du inte själv har möjlighet kanske någon Proveniensdeltagare i eller i närheten av Lund kunde göra en insats och dra några kopior åt Dig till en något rimligare kostnad.

En som själv kan skylla på att ha 40 mil till Lund.

annsofi
4/19/09, 2:58 PM
#25

Wikli! Hur har det gått med din forskning om Maria Lovisa? Det här är verkligen spännande läsning!

EvaMorfi
4/19/09, 3:34 PM
#26

Jag har erfarenhet av Malmö Asyl. Min mors (okända) farmor dog där 1920. Malmö Asyl fanns till 1928 då patienterna flyttade till Malmö Östra Sjukhuset. Patientakterna finns kvar från Malmö Asyl ("min" akt var ganska tjock eftersom min ana var där i 30 år - allt hade noterats förklyningar utbrott osv.).Om personen dog på "Östra" gäller sekretessbestämmelserna och du får inte se akten.

Ta reda på när personen dog. Dog hon före 1928 vet jag precis var akten finns och jag kan ge dig referensnumret så att du kan uppge det och beställa kopian. Då brukar man bara få betala kopieringskostnaden ca 4 kr per kopia.

EvaMorfi
4/19/09, 3:39 PM
#27

PS På SVAR i SCBmaterialet är Malmö Asyl egen församling - Malmö Hospitalsförsamling. Jag vet inte om församlingen fortsatte efter det att Östra Sjukhuset hade öppnats 1928. Malmö Asyl låg mitt i stan bakom Petri Kyrka, på Rundelsgatan. "Östra" låg ute på Östra Fäladsgatan. Jag tror att sjukhuset är flyktingsförläggning nu (eller var).

Annons:
EvaMorfi
4/19/09, 4:12 PM
#28

Ellis Island sträcker sig bara till 1924. Sen får man kolla på Ancestry.

Ett annat sätt att kolla är på "Find my past" (kommer inte ihåg adressen) - en engelsk site. Där kan man kolla namnet för många som åkte till USA bytte båt i England, t ex i Southampton eller i Liverpool (man kom till Newcastle och åkte tåg till Liverpool). Vill man ha fullständig information om passageraren måste man ha abonnemang precis som hos Ancestry. På senare år bytte man flyg i London. Tyvärr är flyglistorna inte lika detaljerade som skeppslistorna.

EvaMorfi
4/19/09, 4:18 PM
#29

Jag missade inläggen om S:ta Maria i Helsingborg där det också fanns ett mentalsjukhus. Om hon dog där 1941 får du inte se akten förrän tidigast 2011, tror jag.

EvaMorfi
4/19/09, 4:30 PM
#30

Min mors farmor var född 1849. Hon hade en tendens att ta livet av sina nyfödda barn. Ett barn, min morfar, fick leva för då hade hon ett skyddsnät, nämligen sjukhuschefen på Lunds Lasarett.

Två gånger satt hon i fängelse. Första gången 4 år i Göteborg och andra gången 4 år på strafeanstalten på Christianshavn. Hon hade åkt till Danmark som piga.

Jag har aldrig funnit min morfars far men fått veta att det första barnet och det andra barnet, min morfar, hade samma far. Hon sa det i ett förhör på fängelset.

Man förstår att den sista fängelsevistelsen tog knäcken på henne. Sen skickades hon tillbaka till Sverige. Från sin födelsekommun blev hon utslängd för man upptäckte att hon var skriven i Malmö. I Malmö var hon under några dagar uteliggare, i dec. månad,  tills hon häktades för lösdriveri. Sen kom hon till arbetsinrättningen men hon var tydligen besvärlig så personalen krävde att hon skulle tas in på Asylen där hon vistades i nästan 30 år.

Wikli
4/24/09, 10:01 AM
#31

Hej!

Tack för era uppmuntrande ord. Tyvärr känns det som om jag hamnat i en återvändsgränd. Jag bad landsarkivet försöka ta reda så mycket som möjligt om Maria Lovisa (max 1 h) men de har inte kunnat hitta särskilt mycket eftersom det saknas journalhandlingar fr Malmö Asyl. 

Den enda information som de har kunnat hitta är den som kommer från hospitalets protokoll fr 1891 då hon skrevs in.  Då gäller det främst vem som ska betala för att Maria Lovisa ska visats på hospitalet. Tydligen var frågan om hennes vård uppe redan 1890 då Kungl Medicinal styrelsen efter skrivelse fr Kristinehamns hospital och ordföranden i Lysviks sockens fattigvårdsstyrelse tilldelades en vårdplats på Malmö Asyl för sinnesjuka så snart det fanns en plats ledig. 1891 blev hon sedan intagen.

På landsarkivet menade de också att det var extrem svårt och tidskrävande att hitta när hon lämnade hospitalet eftersom alla hosptalprotokoll måste genomläsas. Jag tycker det verkar lite underligt men eftersom jag befinner mig i Stockholm att själv leta på landsarkivet. Tyvärr är jag skepisk till om det går att få ihop någon text men den sporadiska information jag har idag. :(

/Linda

denbilden
9/6/10, 2:58 PM
#32

Hej,

Är du intresserad av bilder från Malmö Hospital runt förra sekelskiftet kan jag nog bistå dig.

Välkommen att höra av dig!

Mvh/Karin

Wikli
9/6/10, 7:32 PM
#33

Hej Karin!

Ja, har du bilder från Hospitalet tar jag tacksamt emot!

Forskningen kring Maria Lovisa har legat nere från min sidan, men detta kanske kan inspirera till att vända på fler stenar och ta nya tag. Jag ska försöka med S:t Maria i Helsingborg, kanske kan det ge mer utdelning!
Hälsningar,

Linda

Cheyenne
9/6/10, 7:51 PM
#34

Det är lite märkligt; I inlägg #8 fann jag att Maria Lovisa begravdes på Pålsjö kyrkogård i Helsingborg den 23/3 1941 men med den nya dödskivan finner man att hon avled i Lysvik den 15/3 1941. Varför Helsingborg som sista viloplats?

Sveriges Dödbok 1901-2009:

Rannberg, Maria Lovisa

Norra Backa

Död 15/3 1941.

Kyrkobokförd i Lysvik (Värmlands län, Värmland).

Född 25/11 1860 i Lysvik (Värmlands län, Värmland).

Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Lysvik, Sunne kn (Värmlands län, Värmland)

Födelseförsamling i källan:
Lysvik (Värmlands län)

Källor:
DB, FS

Annons:
Wikli
9/7/10, 12:19 AM
#35

Hej!
Kanske var hon fortfarande skriven i Lysvik, fast hon var på Hospital och därför finns i församlingens dödbok? (50 år efter att hon lämnade församlingen? men hon noteras ju i Lysviks församlingsbok så långt vi kan följa)  Men att hon  begravdes där hon faktiskt befann sig? (Helsingborg).  Det måste undersökas! Tack för den nya uppgiften från dödboken!
Hälsningar,

Linda

EvaMorfi
9/8/10, 4:30 PM
#36

Hej Karin!

Har precis skrivit ett privat meddelande till dig. Hoppas du läser det. Jag skrev lite i kodad form. Jag tror att vi känner varandra, men det är säkert 50 år sedan vi träffades. Jag glömde ett namn: Emma B.

Om du är den jag tror är det från Emma B korten kommer. Hon arbetade ju där i sin ungdom.

EvaMorfi
9/8/10, 7:54 PM
#37

När jag läste din presentation tror jag att jag har misstagit mig betr. Karin. Du är nog inte den jag trodde. En gammal tant 90 år gav mig Karins adress för ett-två år sen.  Men sen vad gjorde jag av den?

Jag vill så gärna hitta en bild på min anmoder på Malmö hospital. Hon var där i nära 30 år. Har lyckats få ett foto av hennes brorsdotter som jag tror liknade henne. Jag har olika beskrivningar av henne från olika arkiv.

svenne
9/19/10, 2:32 AM
#38

#34-35 Absolut var det så att en del som dog på mentalsjukhus långt hemifrån begravdes där även om de var kyrkoskrivna i hemorten.

Jag har ett exempel från min släkt där en person från Värmland var intagen på ett mentalsjukhus i Vänersborg. Vid hans död (också 1941) var han enligt SvBb 1901-2009  skriven i hemförsamlingen men begravdes i Vänersborg. 

Det var säkert så att de psykiskt sjuka förpassades till orter med mentalsjukhus där det för tillfället fanns plats och där blev de kvar även om det fanns liknande sjukhus på närmare håll.

Upp till toppen
Annons: