Annons:
Etikettskrivtema
Läst 3967 ggr
AndersB
2009-02-08 13:06

Kv. på skuggsidan - Olu Larsdotter

Jag funderar på om den här tragiska historien skulle kunna vara med? Tyvärr har jag inte hittat så mycket kring dessa personer, annat än denna händelse.

Länk


Annons:
Cheyenne
2009-02-08 13:41
#1

Den där historian minns jag mycket väl. Om jag har förstått det hela rätt så vandrade Olu och hennes två äldre barn vidare!? För de stannade väl inte i Häglinge!?

AndersB
2009-02-08 15:23
#2

Ja, det verkar så. Det är väldigt mycket som är okänd. Vi fick lite om hennes make Högfeldt ur militära rullorna, men var gifte de sig, vilka är de två äldre barnen och var tar de vägen? Var tar mannen vägen?

Egentligen är den här avsaknaden av uppgifter i sig jättemärklig. Jag som har letat uppgifter om resande i Skåne och i princip antecknar allt, men ändå inte har ett spår av dem förutom denna händelse!


AndersE
2009-02-08 15:27
#3

#2 Du har tydligen hittat en riktig utmaning!

Kul om du lyckas få fram något mer.

Vi fantaster kan ju nöja oss med att läsa olika notiser i källorna, men om dessa människors öden ska nå ut till fler så krävs ju att någo syr ihop fragmenten till något läsbart.

AndersB
2009-02-08 15:43
#4

I en artikel kan man också (i brist på uppgifter om huvudpersonerna) skriva om prästmannen, som visar ett sånt åtminstone i skrift ovanligt medlidande, och om ortsbefolkningens fördomar och rädsla. Något det kanske finns paralleller till ännu i denna dag.


Cheyenne
2009-02-08 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

AndersB, du är ju en så vansinnigt duktig släktforskare så det känns smått löjligt att ge råd men i Västra Broby 1778 finner jag en vigsel mellan en Sven Högfelt och Hanna [?]dotter.(Enligt Familysearch var hennes efternamn Persdotter).

Carl Fredrik Högfelt anges ju vara född 1778 och Olu Larsdotters son som avlider i Häglinge blev ju nöddöpt till Swen.

Cheyenne
2009-02-08 16:00
#6

Tillägg: Jag har naturligtvist sökt Carl Fredriks ev. födelsenotis i Västra Broby men gått bet. I ärlighetens namn måste dock erkännas att jag har stora problem med att läsa längderna.

Annons:
chrissan
2009-02-08 16:01
#7

Finns det någon son född där?

Cheyenne
2009-02-08 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Längden är svårläst. Det enda barn med efternamnet Högfelt som jag med all säkerhet kunnat utläsa som född i Västra Broby vid denna tid är en dotter Bengta, född 1779 med en fader Jöns Högfelt. Se bifogad bild.

AndersB
2009-02-08 23:31
#9

Tack för uppslagen. Högfeldt är inte så ovanligt namn faktiskt.

Jag hittade t o m en namne Carl Fredrik Högfeldt i Kristianstad, som var murare och sotare. Tänkte ett ögonblick att det kunde vara han eftersom sotare är ett lågstatusyrke, men han har barn med en annan hustru under samma tid som detta sker i Häglinge och dessutom gifter han sig redan 1788 (med Hedvig Lovisa Ljungberg), och då skulle husaren Högfeldt bara vara 10 år gammal.


Upp till toppen
Annons: