Annons:
Etikettskrivtema
Läst 7296 ggr
AndersE
2009-02-07 20:49

Kv. på skuggsidan - Cajsa Jansdotter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mormors farmors mor är jag intresserad av att berätta om. Hennes liv fascinerar mig och hon lär ha varit på "spinnhus" dvs fängelse.

Min källa till detta är Korsberga (Skaraborg) hfl AI:3 (1814-1831) s 127 (GID 1539.10.107600). Se bild.

Min fråga är hur går jag vidare för att se vilket spinnhus hon hamnade på - och framförallt varför?

Annons:
bokesliden
2009-02-07 20:50
#1

Borde det inte stå i domboken för den härad som Korsberga tillhörde?

AndersE
2009-02-07 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu fick jag också en anledning att skaffa ett AD-abonnemang…

AndersE
2009-02-07 21:14
#3

#1 Korsberga (Skaraborg) tillhörde tydligen Vartofta härad (enligt Rosenberg).  Var hittar jag domböcker?

AndersE
2009-02-08 00:07
#4

På ArkivDigital hittade jag ett fängelsearkiv från Göteborgs kronospinnhus. Det omfattar den aktuella tiden, men jag hittar henne inte där.

Det är lite skumt. I Korsberga hfl står alltså att hon flyttar till spinnhus. Jag tror det står 1814. Hittar henne inte i någon utflyttningslängd.

Nästa gång jag ser henne är i Grevbäck Hfl AI:1 sid 51. Då är hon piga på L. Ahlestugan och står som inflyttade från Snabolet i samma socken. Fast hon finns inte med i Snabolet…

zachs
2009-02-08 00:32
#5

Jaså Cajsa har varit piga på Lilla Solberga! (Där har jag varit på sammanträde). Vårat tingshus låg i Värsås, undrar om inte Korsberga som ligger som grannsocken till Värsås skulle kunna höra dit också?

AndersE
2009-02-09 21:17
#6

#5 Jag hittar inget i AD eller SVAR.

Någon som har något tips om vart jag vänder mig för att få veta något om Cajsas spinnhus?

Annons:
pertho
2009-02-09 21:46
#7

Det blir nog mikrokort, Anders. Minns Du dem? Små plastsaker och en låda med lampa i. De (korten) kommer hem i brevlådan om man får till en beställning till SVAR.Lådan har Du i garderoben, eller också får Du gå till biblioteket. Retro!

Dimbo Tingslag borde innehålla Korsberga, Skaraborgs Län.

bokesliden
2009-02-09 21:56
#8

#7 Mikrokort? Förvånad

zachs
2009-02-09 22:08
#9

Jag gissar Norrköping eller Landskrona. Men hur man hittar uppgifter därifrån vet jag inte.

AndersE
2009-02-09 22:49
#10

#7 Tack, biblioteket har utrustning!  Flört

Jag tror jag hittat rätt på SVAR - Dimbo

Vad söker jag - domböcker eller "urtima ting och extra förättningar"?

pertho
2009-02-09 23:00
#11

Nästan säkert den vanliga domboken, sreie AIA:… Året för hennes senaste nattvard i Korsberga och året därefter borde räcka.

AndersE
2009-02-09 23:00
#12

Jag lånar hem domböcker från 1813 och 1814…

AndersB
2009-02-09 23:05
#13

Tydligen var hon bara på spinnhuset i ett år. Det måste ändå vara ett ganska allvarligt brott. Har du någon aning om vad det kan vara? Det enda rätta är nog att kolla i domboken 1814 för Vartofta härad, som väl finns på landsarkivet i Göteborg.

Funderade på om Spinhuset kan vara något lokalt ställe, men det finns inte i ortsregistret. Hon finns inte heller i fattigstugan eller på socknen.


Annons:
AndersB
2009-02-09 23:05
#14

#12 Haha, du hann precis före med rätt beslut!


AndersB
2009-02-09 23:07
#15

#8 Skrattande


AndersE
2009-02-09 23:30
#16

#13 Ja, Dimbo eller Varftofta? Nu blev det Dimbo…

Jag hoppas jag hittar något. Vill gärna veta vad som hände.

KriAn
2009-02-10 09:14
#17

Anders det kan även vara spinnhuset i Norrköping. Har en kvinna från Habo i min forskning som kom dit. Kan troligen gälla i ditt fall med. Det gick ju lätt att ta sig över Vättern med båt från Hjo på den tiden.

AndersE
2009-02-10 09:28
#18

#17 Tack. Britta har varit inne på detta också. Var hittar man i så fall det?

chrissan
2009-02-10 10:12
#19

Har kollat registret över spinnhuset i Norrköping men inte hittat henne.

Det kan man göra här

chrissan
2009-02-10 10:19
#20

Cenrtalfängelset på Norrmalm (dvs Spinnhuset) har kyrkböcker som börjar 1815 så det kan ju heller inte vara aktuellt?

En närmare titt visar att det finns kvinnor som kommit in tidigare, tyvärr sakns första sidan delvis. Men Cajsa borde varit ute 1815

Annons:
Cheyenne
2009-02-10 10:22
#21

Man kunde hamna precis var som helst i Sverige på något av Spinnhusen, Korrektionsinrättningarna, Centralfängelserna, Straffarbetsfängelserna etc. Det hade inte med geografisk tillhörighet att göra utan det var oftast utifrån vilket typ av brott som begåtts och var det fanns plats. Det rådde stor platsbrits på de olika fängelserna.

Spinnhuset var från början tänkta mer som en uppfostringsanstalt för kvinnor som tex begått lönskaläge, gatutiggeri, var försvarslösa och bedrev lösdriveri, varit uppstudsig mot överordnad eller liknande. Jag fann, som ett exempel, en kvinna som satt på Spinnhuset i Stockholm i början på 1800-talet; "Dömd till 1/2 år på spinnhuset för att hon "karlar nattetid igenom fönstret insläppt". Men pga platsbristen kunde Spinnhusen även inhysa Barnamöderskor, kvinnor som stulit eller andra grövre straff.

Sen går det inte att generalisera. Som med allting annat gick det mode även inom fängelserna och dess utformning och hur straffet skulle avverkas. Dessa olika modesvängar överlappade också varandra tidsmässigt. Det var tex så Cellfängelserna uppstod, helt enkelt genom nya tankesätt och ideologier. Från att ha haft straffångar i stora sovsalar med straffarbete dagtid övergick man till fängelser med små celler där fångarna skulle sitta ensamma och där de skulle "finna tid till att tänka över sina synder".

Anders' Cajsa hade nog inte begått något grövre brott och satt med all sannoliket på ett tradionellt Spinnhus eller Korrektionsanstalt som också blev allt vanligare under just denna tid (runt 1815-20-talet) Dock tror jag det lönar sig att vänta in microkorten från Domboken istället för att försöka jaga henne på någon av alla de anstalter och fängelser som fanns i Sverige vid den här tiden.

chrissan
2009-02-10 10:32
#22

Bra beskrivning, Cheyenne. Min ana i Barnamord transporterades ju till Norrmalm från Landskrona. Hennes systers barnbarn som levde till 1965 hade aldrig varit norr om södra Småland så det var en avsevärd transport till okända trakter. De som fick resa förvånansvärt långt var fångar och barnhusbarn. Och soldater förstås, i händelse avkrig.

AndersB
2009-02-10 10:36
#23

#21 Bra genomgång, Cheyenne, du har säkert rätt att det inte behöver vara något grövre brott. Kan det t o m vara så att hon skickats dit som "uppfostring" utan att formellt vara dömd i häradsrätten?


pertho
2009-02-10 10:50
#24

Ja, om det var så kort tid som ½ år, var det ju inget grövre. Det kan ha varit lösdriveri eller liknande. Om det finns sockenstämmoprotokoll är det en god idé att leta efter henne där. En del sådana protokoll uppehåller sig mycket vid enskilda personers vandel.

Cheyenne
2009-02-10 11:03
#25

Tack!

Jag tror nog att det kävdes en formell dom men hur själva "rättegången" eller Rannsakningen gick till kan man ju undra. Ett mycket vanligt brott och där kvinnan dömdes till Spinnhus eller Korrektionsansalt var just "Liderlighet" som den kvinnan jag beskriver i inlägg #21 och som släppte in karlar genom fönstret nattetid. Många av de kvinnor som fängslades hade dömt för "Liderlighet" eller för prostitution, men i själva verket var det ofta inte vad man i modern mening skulle kalla prostituerade; Det räckte att som kvinna ha haft samlag med en man eller flera utan att vara gift för att hon skulle räknas som prostituerad. Detta gällde dock endast kvinnor naturligtvist; en man sattes inte i fängelse av sådana skäl.

Och det är här jag funderar på den rannsakning som bör ha föregått en dom. Man kan ju undra hur många vittnen som kallades in till en sådan rannsakning och hur många av vittnena som i ärlighetens namn, talade sanning om "pigan på gården som lever ett liderligt liv".

AndersE
2009-02-10 12:01
#26

#19 Tack, jag provade också lite olika sökvarianter utan framgång.

#21 Intressant. Tack!

Själv tror jag nog på något av det ni är inne på. Hon får senare två oäkta barn. Och flera år efter barnen gifter hon sig. Två gånger.

Det vore väldigt roligt att försöka komma lite närmare hennes liv.

chrissan
2009-02-10 12:08
#27

I registret från Norrköping så finns 95 personer, varav 7 män, som dömts för liderlighet ofta i kombination med andra brott, som försvarslöshet.

För den som vill fördjupa sig i fångar i Norrköping kan det vara bra att veta att man efter långt letande hittar de tidiga handlingarna i NAD under Kriminalvårdsanstalten i Norrköping.

Annons:
chrissan
2009-02-10 12:12
#28

6 män var det, en felklassad kvinna. Men en del av männen är bara 16 år, liderligheten verkar i männens fall vara kombinerad med fylla och arbetsovilja, i något fall sinnessjukdom. Så definitionen var nog annorlunda.

Cheyenne
2009-02-10 12:30
#29

Det är inte helt lätt att sätta sig in i de olika benämningarna och straffskalorna. I Straffängelser tex fanns arbetsfångar, d v s de hade dömts till tvångsarbete på grund av att de inte kunde försörja sig själva men man kunde ju också dömas till Spinnhuset av samma anledning. Allt beorende på var i historian vi befinner oss. Likadant med "Tukthus" som sedemera blev "Spinnhus" eller "Korrektionsanstalter". Och från början tog de flesta Spinnhusen bara emot ett 20-tal fångar. För de flesta av dessa får man nog gräva en bit ner i arkiven för att hitta information om. Runt 1790-1800 startades dock ett antal Kronospinnhus som kunde ta emot och sysselsätta fler fångar. Gräver man ännu längre tillbaka i tiden, dvs 1600-talet så finner man tom "allt-i-ett-varianter", dvs Barnhus och olika typer av straffinrättningar för vuxna i ett. Det säger sig självt att den kombinationen inte var helt lyckad.

Cheyenne
2009-02-10 12:37
#30

Så här står det skrivet om Spinnhusen vid omkring 1700-talets början; "I spinnhuset skulle "allehanda vanartiga förda och starka kvinnspersoner under en tjänlig uppsikt tillhållas att dagligen göra sitt arbete med lins beredande, häcklande och spinnande".

"Starka kvinnspersoner"?? Obestämd

chrissan
2009-02-10 12:42
#31

Starka kvinnor blev ibland sedda som vanartiga (inte lydiga) eller häxor

Cheyenne
2009-02-10 12:55
#32

Sedan jag - under en annan tråd - tog upp "Landskrona tvångsarbetsanstalt för Kvinnor" och dess fångrullor avseende 1890-1908, har jag försökt läsa på lite men Sveriges fängelsehistoria är mycket mer omfattande än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig; De olika typerna av anstalter, de olika namnen/benämningarna för dem, hur de överlappar varandra tidsmässigt. Det visade sig inte vara helt lätt att hålla isär alla begrepp. Och bara för det så fanns det något som hette Stadsfängelse också. Skrikandes

pertho
2009-02-10 18:37
#33

Mitt förslag i #24 att söka i protokoll från sockenstämman är bl. a. inpirerat af följande ur Husby-Rekarne i Sörmland sockenstämma 1820-11-05. Det ger mig anledning tro, att Landshövdingeämbetet hade rätt att fatta beslut i sådana ärenden utan rättegång. Det finns flera liknande fall, där arbetsovilja åberopas.

"Sedan Pigan Enkan Cath. Maria Andersdr. Inhyses i Älunda född 1787 28/9 hvilken i flere år varit anklgad för försummelse och lättja uti alt hvad hon kunnat vara anförtrodd och hvilket hennes upförande nu änteligen utledsnat hvarje man och väckt en så allmän förargelse innom hela Församl: då en ung och arbetsför qvinna så förvärkat allas förtroende, at hon för lättja och sturskhet hvarken kan antagas uti tjänst eller anbetros det minsta göromål utan, at där förspörjes någon [..]samhet; ty anmodades vänligen och alfvarligen Församl. Pastor af Hela Församl. med enhällig röst, at med alldra första sig göra låter genom inlaga till Högwälborne Herr Baron Landshöfdingen Ståthållaren och Commendeuren Sköldebrand begära dess höga tillåtelse at få ett rum för Catharina å Corrections huset i Nyköping, såsom ett försök, at genom tjänliga medel beqväma denna qvinna till lydnad och duglighet, hvarefter hon åtminstone på någodt sätt torde kunna användas till någon nytta och tjenst uti Församl:"

chrissan
2009-02-10 18:40
#34

Det står på flera i Norrköping att Konungens Befallningshavare dvs landshövdingen har fattat beslutet.

Annons:
AndersE
2009-02-10 18:48
#35

#33 Tack, ska se om jag hittar något…

AndersE
2009-02-12 19:19
#36

Idag kom ett tjockt kuvert från SVAR. Hoppas jag får tid att gå till biblioteket på lördag…

AndersE
2009-02-14 14:06
#37

#36 Tid, ja…

Jag tog en promenad till biblioteket i det vackra vädret.

Dimbo 1814 omfattar 18 mikrokort. På varje kort finns upp till 50 uppslagna sidor. Efter en knapp timme hade jag tittat igenom två av 18 kort. Jag klarar knappt av att läsa någon text utan sökte förtvivlat efter något personnamn eller ortsnamn som lät bekant. Jag kan mycket väl ha missat det jag sökte.

Tanken på att lägga mer än en heldag utan att veta om det jag söker finns, eller om jag kommer att hitta det även om det finns där… Nä, jag lägger nog ner det här projektet…

AndersB
2009-02-14 14:34
#38

Att läsa domböcker, speciellt på 1800-talet, är ofta väldigt jobbigt. I kyrkböckerna vet man ungefär vad som ska stå, men i den löpande texten i domboken, på 1800-talet ofta väldigt ordrik, så blir det svårare.


AndersB
2009-02-14 14:36
#39

En ingång kan vara om det finns en saköreslängd, alltså en förteckning över vilka böter som dömts ut. Det blir som ett register till de olika ärendena.

I det här fallet så kanske det inte hjälper om inte Cajsa dömdes till böter utan till spinnhuset.


zachs
2009-02-14 14:48
#40

Hade de dom domböckerna på biblioteket?Förvånad

Cheyenne
2009-02-14 14:50
#41

Håller med zacks. Vilket fantastiskt bibliotek ni har i så fall.

Annons:
AndersB
2009-02-14 14:53
#42

Tror dom kom med kuvert från SVAR (#36).


bokesliden
2009-02-14 15:00
#43

Ett sätt att hitta rätt mål i domböcker brukar vara att leta i inneliggande handlingar efter stämningslistorna. Stämningslistorna innehåller även de mål som inte ledde till dom. Dessa brukar finnas under FIa (lagtima ting) och FIb (urtima ting). Jag vet inte om dessa är filmade.

Ett annat är precis som AndersB skriver att leta i saköreslängderna (brukar finnas inbundna i domböckerna, längst bak). Men saköreslängderna innehåller endast de mål där dom fallit (om jag minns rätt).

Läsa domböcker från pärm till pärm kan knäcka den bäste!

AndersE
2009-02-14 15:12
#44

Jag hade med de lånade korten från SVAR till biblioteket, eftersom man kan låna läsapparat där…

Flört

Jag gjorde små försök att hitta något system i sidorna eller något register. Det kanske finns men jag hittade inte. Intrycket var att sidorna fyllts i efterhand med…

Cheyenne
2009-02-14 15:38
#45

# 42

Skrattande Inte nog med att jag icke vet vad som krävs för att hålla en dator vid liv, jag har nu också - officiellt - förlorat förmågan att läsa. Skäms

pertho
2009-02-26 11:35
#46

#37. När det gäller orsaken till spinnhusvistelsen tror jag, som jag nämnt tidigare, inte så mycket på domböckerna. Snarare på sockenstämmoprotokollen. I detta fall tycks det vara Fröjered KI:3 som gäller. Ett annat ställe, där själva placeringen bör finnas beslutad, är Landshövdingeämbetet i Skaraborgs län. Eftersom inget av detta finns filmat eller skannat blir det Landsarkivet i Göteborg.

AndersE
2009-02-26 11:52
#47

#46 Tack! Får kanske ge det en chans till…

AndersE
2009-02-26 20:17
#48

Nu har jag skickat en bön om hjälp till landsarkivet i Göteborg!

Annons:
pertho
2009-02-26 22:41
#49

#48. Berätta vad det kostar. Intressant konsumentupplysning.

AndersE
2009-02-26 22:51
#50

#49 Det framgår tydligt av hemsidan. 125:- per påbörjad kvart. Så man får tala om ett maxbelopp man kan tänka sig.

Min erfarenhet från tidigare är att de ofta hittar det man söker på ganska kort tid. Jga har tidigare betalt för en kvart eller halvtimme. Men det varierar säkert mycket.

pertho
2009-02-27 09:51
#51

Ja, osäkerheten ligger ju i, hur många kvartar det kan tänkas gå åt för en sådan här sak.

Cheyenne
2009-02-27 10:21
#52

#51 Borde de inte arkivpersonalen kunna göra en tidsuppskattning innan beställning? Jag har aldrig skickat efter kopior från arkiven så jag vet inte hur de resonerar eller hur det går till.

AndersE
2009-02-27 11:24
#53

#52 Jag gissar att det är svårt, men de gör en sådan uppskattning om man frågar.

kerstinjo
2009-03-03 15:22
#54

Om jag inte minns alldeles fel så tillhör Vartofta Falköpings Kommun så varför inte ta och höra med Falbygdens Släktforskning?

http://fsffalbygden.se/

 Kerstin 

 

AndersE
2009-03-03 15:46
#55

#54 Kanske det, fast hon bodde i Grevbäck norr om Hjo.

Just nu väntar jag på en reaktion från landsarkivet. Inget ännu…

Annons:
AndersE
2009-03-17 19:29
#56

Fick brev från landsarkivet. Inget krav på betalning, men heller inget resultat.

Man har tittat i stamrullan för Göteborgs kronospinnhus utan resultat. Man har "summariskt" genomletat sockenstämmoprotokollen för Fröjereds församling utan att finna information om Cajsa.

Man skriver att en möjlig väg är att leta igenom domböckerna för Dimbo - samma böcker som jag redan förkastat som möjlig informationsväg (#37).

Jag får nog ge upp mitt projekt - igen! Åtminstone får jag skriva en berättelse utan kunskap om vad som ligger bakom notisen om spinnhus.

Annso54
2009-03-19 21:08
#57

Hej

såg att du sökte Spinnhus. Länken nedan tar dig till  Norrköpings Spinnhus och avskrivna fångrullor. Min ana kom från Jönkping och eftersom hon inte hade laga förvar (bostad) och uppehälle så hamnade hon där efter att suttit häktad ett par gånger i Jönköping.

Lycka till

http://www.ep.liu.se/databas/fangrulla.sv.html

AndersE
2009-03-20 22:49
#58

#57 Tack, vi var inne på det kring #19.

AndersE
2009-10-04 02:21
#59

Man ska ha tur ibland! För ett par veckor sedan fick jag ett mejl från en släkting - liksom jag ättling till Cajsa.

Duktig är han också! Nu har han luskat ut vem som var far till Cajsas andra oäkta barn - dvs min mormors farmors far!

Blev lite sugen på att börja ta tag i det här temat igen…

zachs
2009-10-04 02:31
#60

# 59 Det var inte dåigt! Vad spännande!

AndersB
2009-10-05 14:29
#61

#59 Förstår att du är lite hemlig. Vill inte dra igång en lavin och få allt det roliga serverat på ett fat!

Glad


AndersE
2009-10-05 14:31
#62

#61 Hihi! Kanske det…

Fast jag har redan fått det serverat på fat. Bara inte tagit mig tid att titta närmre på det…

Annons:
zachs
2009-10-05 19:13
#63

Jag ska berätta om Cajsa och hennes 2 oäkta barn på en bildvisning i släktforskarföreningen i november. Så lite nyfiken på barnafadren är jag allt! Glad

Cheyenne
2009-10-05 19:25
#64

Men vad Anders låter hemlighetsfull…! Förvånad

*trummar otåligt med fingrarna på bordet*

AndersE
2009-10-05 23:06
#65

Han är ju redan namnad - länk

Tydligen var han dräng på Tideberg. Jga är inte hemma så jag kan inte se detaljerna.

Upp till toppen
Annons: