Annons:
Etiketthistoria
Läst 4147 ggr
AndersE
2009-03-10 12:26

Gillar du gamla bilar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då kan jag tipsa om denna lilla bildartikel -

Fordonsköp efter första världskriget

Annons:
EivorA
2009-03-10 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej igen,

Jag kommenterade under den övre länken och tack för svaret, Anders.

Jag undrar om någon vet vilket bilmärke detta är?

Det är min morfar och mormor i bilen - och de sitter och tittar ut över Hakefjorden i Jörlanda.

Den är inte så gammal som de i artikeln, men jag gissar på c:a 1930.

Hälsn. Eivor

AndersE
2009-03-10 16:51
#2

#1 Har du inte bilden i lite större format?

Jag säger att bilen är amerikansk och ca 1930, +/- 2 år.

EivorA
2009-03-10 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tyvärr,

Bilderna blev inte större med de gamla lådkamerorna. Jag har scannat den från ett album.

Men jag tror det är denna som rasat ihop senare.

Den bilden kan jag datera till 1943 (min storasyster på bilden)

Eivor

(finns det ingen förhandsgranskning? )

AndersE
2009-03-10 17:18
#4

#3 Fast om du scannar den i högre upplösning så blir bilden större här!

Var det en bra lådkamera så är ofta kvaliteten så bra att det tål stor förstoring.

(Nej, inte förhandsgranskning, men du kan klicka på "Hantera inlägg" och rätta ev. fel under ca en timme efter publiceringen.)

EivorA
2009-03-10 21:59
#5

Jag har inte kortet hemma, lånade albumet av en släkting.

Men det är nog inte samma bil  på den understa bilden. Där är ingen sufflett.

Morfar var väldigt förtjust i Ford efter att han arbetat på Fordfabriken i USA ett par gånger. Så det kan vara en  Ford. Jag kan höra med mostrarna om de kommer ihåg bilen.

Hälsn. Eivor

AndersE
2009-03-11 07:56
#6

#5 Jag associerar Ford 1930 till A-Ford och är rätt säker på att ingen av bilderna visar en A-Ford. Det kan ju ha funnits andra Ford-modeller dock.

Vi har haft tidigare diskussioner om scanning här på forumet. En generell rekommendation är att scanna i så hög upplösning det är möjligt. Även ganska enkla små papersbilder kan vara skarpa och finkorniga och innehålla stor detaljrikedom.

Annons:
EivorA
2009-03-11 12:31
#7

Hej igen,

Jag vet att morfar en gång haft en T-Ford, men han hade många bilar, var en av de förste som tog körkort i Göteborg.

Provet bestod av att köra mellan 2 träd vid Lorensberg och inspektören vågade inte ens åka med :)

En stor skillnad mot idag.

Jag skall höra lite med släkten.

Eivor

EivorA
2009-03-11 13:31
#8

PS

Jag fick ju spara bilderna och skära ner dem när man skulle lägga in bilder på AF. Ett tag var det 50 kb som gällde där.

Därför blev det såhär. Är det 100 kb här?

Skall tänka på att scanna i högre upplösning i fortsättningen.

Eivor   DS

AndersE
2009-03-11 13:34
#9

#7 I Ängelholm hade vi en legendarisk bilinspektör vid namn Victor Linders:

"Så blev jag 18 år och skulle ta körkort. Hugo Andersson från Förslöv var körlärare med en Plymouth av 28 års modell och som gick på gengas. Då jag kommit in till Ängelholm för att anmäla mej som elev, dök Viktor Linders upp. Jag sade vem jag var och att vi hade haft affärer ihop. "Det är bra", sade Linders. "Hoppa in i min bil , så kör vi". Efter att ha kört högst 150 meter bad han mej stanna. "Det gjorde du bra" - och mitt körkortsprov var klart! Visst hade jag kört bil där hemma, men ändå."

Källa

"På vägen hem kom vi på att det var dags för mig att ta körkort.

Om vi kör över Ängelholm, sa Artur, så kan vi knacka på hos bilbesiktningsmannen Victor Linders och fråga om Du får visa dina färdigheter i bilkörning.

Jodå Linders tog emot och efter en stund bar det iväg med Lotta, Linders och svarven. Bara en liten runda utanför staden. Något teoriförhör var det inte fråga om. Du kommer ju från Sueciaverken och då kan du väl lite om motorer och sånt där. Har du kört från Malmö så kan du väl lite om trafikreglerna också. Jag teg och samtyckte betalade tio kronor för att jag fick köra omnämnda runda med besättningsmannen, tackade och tog farväl.

Ett läkareintyg gick på tre kronor och ett foto på fem. När körkortet kom från länsstyrelsen kostade detta 10 kronor."

Källa

EivorA
2009-03-11 15:13
#10

Det var en rolig artikel. Säkert väldigt tidstypisk också.

Det var ju inte så mycket trafik då, men många av dessa var säkert livsfarliga i trafiken på senare år - i och för sig många års övning, men det har ju hänt en del under åren.

Jag fick körkort för tung motorcykel på 60-talet. Det ingick i körkortet och det har jag ännu, fastän jag aldrig kört någon MC. :)

Det kanske är tur för omgivningen ..

Eivor

leja
2009-03-11 15:39
#11

Min morfar hävdade att han fick körkort när han bodde i Västergötland, han hade fått lära sig köra i det militära(första världskriget, lastbil med cementhjul). Men efter flera år bodde han i Västergötland(kommer tyvärr inte ihåg var).

 Då han hade bil fick han agera chauför åt länsman och en gång då de körde till Göteborg, så frågade han länsman om inte han ocksså tyckte att morfar borde ha körkort ? Strax därefter fick han körkort.

Vad ska man ha som signatur tro?

EivorA
2009-03-12 11:32
#13

Fina gamla bilder. Det är något särskilt med sepia.

Det är ju bra om man har bilder och annat material, så det går att få ihop lite artiklar. Man skall kunna det också förstås, och det är Du väldigt bra på.

I mitt eget fall, med väldigt stor släkt, så är problemet att album och brev hamnar lite överallt i släkten efter de gamla gått bort.

Men det är lite inspirerande när man ser berättelserna.

Hälsn. Eivor

Annons:
AndersE
2009-03-12 13:00
#14

#13 Tack! Jo, ibland får man saker, men oftast går det i alla fall att få låna och kopiera.

evakristina
2009-03-12 19:17
#15

Min morbror har en gammal bil som vi som barn älskade att klättra upp i.

Min mamma och hennes syskon kallade alltid den för "Nashen". Tycker att han bil är väligt lik bilen på bilden i det andra inlägget med undantag för att hans bil hade en stor koffert bakpå.

Har en väldigt bilkunnig gammal farbror på snart 80 år. Han har arbetat på  en bilverkstad hela sitt liv, började som 16- åring om jag inte har fel för mig.

Skall kolla med honom….

AndersE
2009-03-12 19:18
#16

#15 Ja, det fanns ett bilmärke som hette Nash!

evakristina
2009-03-12 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kanske en nyare modell men något åt detta hållet….

evakristina
2009-03-12 19:24
#18

Oj då, var visst väldigt mycket nyare!Glad

evakristina
2009-03-12 19:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Precis en sån klättrade vi runt i Glad

Nash Single Six

Å, vad vi tyckte den har härlig! Synd bara att den alltid stod i ladan hemma hos mormor och morfar!

EivorA
2009-03-12 22:12
#20

Den var tjusig Eva-Kristina.

Måste vara en rolig lekplats för barn :)

Hälsn. Eivor

Annons:
Upp till toppen
Annons: