Annons:
Etikettersjukdomardödsorsaker
Läst 10186 ggr
Cavinka
3/25/09, 12:09 AM

Vad dog han av?

Einar Ljungström sjökapten f. 1900 i Kv. Hvetet 1-2, Brevik, Lidingö gifter sig med en avlägsen släkting till mej. De vigs 1925-10-18 i Tanums församling. Hon flyttar ut i november samma år till Polhemsgatan 4, Kungsholmen.

Ungefär ett och ett halvt år senare blir hon änka. Hon vaar då endast 22 år gammal men gifter aldrig om sig. Har någon tillgång till böcker och kan tala om vad som hände honom? Omkom han till sjöss??

Annons:
Cheyenne
3/25/09, 8:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja, säg det. Hans dödsnotis är införd i Kungsholms fs den 1 juni 1927 (FI:19, 1923-1929). Einar Ljungström, Sjökapten, Polhemsgatan 4, född 17/6 1900. Där anges även att han avled i Onsala.

Klipper in dödsorsaken. En olyckshändelse var det i alla fall.

chrissan
3/25/09, 8:25 AM
#2

Skumt - frustare på italienska är att piska någon, men det verkar inte klokt.

Cheyenne
3/25/09, 8:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De var tydligen två stycken som omkom samtidigt. Einar Ljungström och Erik ?, född 1902. "Ihjälslagen vid olyckshändelse" anges på de två. Här från SCB-utdrag, döda, Halland och Onsala fs.

Cheyenne
3/25/09, 8:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dödsorsaken

Cheyenne
3/25/09, 8:27 AM
#5

Nää, olyckshändelse står det väl inte???

chrissan
3/25/09, 8:28 AM
#6

Står det inte ihjälslagen vid flygolycka?

Annons:
chrissan
3/25/09, 8:29 AM
#7

Aha, pisksnärtskada kanske? Dvs bruten nacke. Med mera står det ju så han skadades nog ordentligt.

Cheyenne
3/25/09, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kikade i SCB-utdraget för döda 1927, Stockholm och Skeppsholmens fs dit den andra attesten skickades avseende personen på raden under Einar Ljungström. Här kommer hans fullständiga namn och titel.

Cheyenne
3/25/09, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och dödsorsaken. Visst står det väl Flygolycka såsom du tolkade det chrissan!?

chrissan
3/25/09, 8:58 AM
#10

Och Fractura cranii, det var fel avskrivet i Kungsholm (prästen borde väl kunna latin). Han dog av skallfraktur alltså, i en flygolycka. Den borde vara rapporterad i någon lokal tidning från den tiden

Cheyenne
3/25/09, 9:04 AM
#11

Från Halländsk Årsbok 1927 och just Juni månad.

Länk

chrissan
3/25/09, 9:17 AM
#12

Det var otroligt Cheyenne! Att få en bild så snabbt. Tragiskt när man också vet att den unga frun aldrig gifte omsig.

torsbo
3/25/09, 9:27 AM
#13

Min farbror omkom i en flygolycka 1929, och det var stora rubriker i tidningarna, så en titt i någon tidning bör vara givande.

Annons:
Cavinka
3/25/09, 10:21 AM
#14

Tack alla för informationen. Astrids far, victor Hansson, lämnade Sverige före hennes födelse men erkänner sig senare som far till Astrid. Han återvände aldrig till Sverige och dör i Prescott, Arizona.

------------------------------------------------------------------------

Astrid klarade sig bra i livet.

Astrid_ Hulda Viola Hansson

Occupation:           Journalist
Father:           Hans? http://magnusamber.com/gen/p514a27d8.html
Mother:           _Alma_ Olivia Björlin (1880 - 1946) http://magnusamber.com/gen/p40dc739c.html

Notes
Born:           1905-12-15 Haga Gbg (O)          
Dead:           1987-04-22 Kungsholm Sthlm (A)           Chapmansgatan 6

Ur Svenska Dagbladet:
"Attis" har avlidit
Den tidigare medarbetaren i Svenska Dagbladet, redaktör Astrid "Attis" Ljungström, avled på onsdagen. Hon var född 1905 och kom i tidningens tjänst 1938. I många år var hon en flygande reporter med nära nog hela Euriopa som sitt verksamhetsfält. Hennes krigsreportage från Finland blev mycket uppmärksammade liksom hennes rapporter fråb revolutionen i Ungern 1956. Senare ägnade hon sig åt reportage om auktioner och antikviteter.

------------------------------------------------------------------------
*Family with Ejnar Ljungström (1900 - 1927) http://magnusamber.com/gen/pce0602a1.html*

Notes
Marriage:          
Kyrkbröllop ägde rum i Tanums kyrka i söndags, då sjökaptenen Ejnar Ljungström, Stockholm, sammanvigdes med fröken Astrid Hansson från Backa. Den högtidliga och ej just så vanliga akten, som förrättades av pastor Almegren, hade lockat en talrik menighet till kyrkan. Ett fyrtiotal telegram anlände under dagens lopp till de nygifta, vilka omedelbart efter vigseln avreste till Stockholm.

chrissan
3/25/09, 10:29 AM
#15

Det finns en hel del om henne på nätet, bild här

Forskningsarbete: Umeå

Hon kallas världsreporter och var tydligen i samma klass som Bang och Marianne Höök,

Cheyenne
3/25/09, 10:31 AM
#16

Bang var och är en av mina hjältinnor.

AndersE
3/25/09, 12:32 PM
#17

Kommer man i sin forskning in på flyghistoria så finns det otroligt mycket information. Det finns böcker och tidskrifter i det oändliga (jag är själv väldigt intresserad av flyghistoria). Många flygolyckor är behandlade i artiklar eller finns upptagna i olika listor. Flygolyckor har alltid utretts så någonstans finns det säkert en omfattande dokumentation.

Vill man ha hjälp att få information finns ett bra forum - länk

Cheyenne
3/25/09, 12:41 PM
#18

Jag kan även nämna att i den församling som Einar Ljungström och Erik Rosin förolyckades i, dvs Onsala är följande anteckning införd i SCB-utdraget under övriga anteckningar (samma anteckning på de båda);

"Anmält av Landsfiskalen 17/6"

Jag vet inte om anteckningen kan ge en ingång till mer information dock.

Cavinka
3/25/09, 1:00 PM
#19

Skall se om jag kan få fram mer information om olyckan på den länk du angav Anders. Skall också se om det finns tidningsartiklar om olyckan.

AndersE
3/25/09, 1:21 PM
#20

#19 Det är en liten procedur att bli registrerad på forumet som nog tar någon dag. Jag registrerade mig precis själv…

Annons:
ambi
3/25/09, 4:50 PM
#21

#16 Ja, en spännande kvinna. Dottern Ruffa har alldeles för någon timme sedan hållit föredrag om henne på "mitt" bibliotek. Tyvärr, är jag inte så kurant att jag kunde gå och lyssna på det.

Bara en parentes från ämnet.

Cavinka
3/25/09, 5:44 PM
#22

Tog kontakt med Hallands nyheter men de hade inget digitalt arkiv så långt tillbaka. Möjligtvis skulle de kunna finnas filmade på biblioteket i Falkenberg.

Återstår att se vad Flyghistoriskt forum har för något. Har ännu inte fått tillgång till detta.

pertho
3/25/09, 6:14 PM
#23

I Svenska Dagbladets Årsbok 1927 under datum 1 juni bekräftas det hela:

"Under spaningsflygning störtar ett arméflygplan från Göteborgs flygstation i Onsala i Bohuslän. Föraren furir I. E. H. Rosin och spanaren fänrik E. Ljungström dödas." Där finns också samma bild som länkas till ovan.

Cheyenne
3/25/09, 6:29 PM
#24

#23

E. Ljungström uppges ju vara Sjökapten i Rotemansarkivet och Erik Ivar Herman Rosin uppges vara Furir i sin dödsnotis. Men om man sen tittar närmre på mitt inlägg under #3 så benämns Einar Ljungström "Fänrik" (tror jag) i dödsnotisen för Onsala (SCB-utdrag).

Det är synd att jag stängt ner dödboken för Kungsholms fs samt  SCB-utdraget för Skeppsholms fs ditt Rosins attest skickades. Vad jag minns om Rosin var att det stod något om "Furir vid 2:a flyg……?

Jag får inte riktigt ihop det men jag har ju med egna ögon sett de båda unga männens dödsnotiser.

pertho
3/25/09, 7:07 PM
#25

#24. Rosin är ett tämligen känt namn i militära flygkretsar. Har Du möjligen födelsedata på fänriken Rosin. Jag undrar om han kan vara bror till en Rosin jag kände.

När det gäller Ljungströms titel eller grad kan han ha stått i Rotemansarkivet med sin civila titel och i tidningarna med den militära. Han kan t. ex. ha varit reservofficer.

Så fort man sysslar med sådana här saker träffar men på konstiga sammanträffanden. När jag tog fram #23 ovan råkade jag först slå upp fel årgång av Årsboken. För 1 juni 1928, alltså precis ett år efter den olycka vi sysslat med ovan, står det:

"Under spaningsflygning vid Ljungbyhed faller en värnpliktig student K. F. N. Lagerholm ur flygplanet på 150 meters höjd och dödas ögonblickligen."

Cheyenne
3/25/09, 7:20 PM
#26

#25

Det var just att Ljungström som var så ung, född år 1900, redan var Sjökapten, och sen i dödsnotisen 1927 uppges vara Fänrik som fick mig så fundersam.

Rosin var född den 6/11 1902 så han var inte ens 25 år gammal när han förolyckades.

pertho
3/25/09, 7:56 PM
#27

Nu ser jag att det står i SCB-utdraget från Onsal att Ljungström var just fänrik i Kungl. flottans reserv. Vilket slags sjökapten han var är väl svårare att finna ut. Kanske en nekrolog i en Stockholmstidning?

Annons:
chrissan
3/25/09, 7:59 PM
#28

Han är enligt Kungsholmen CD inskriven i Stockholms sjömanshus som nr 233, där finns säkert uppgifter. Men det är inte filmat.

Cavinka
3/25/09, 8:12 PM
#29

I vigselboken för Tanums församling står han som sjökapten från Brevik, Lidingö. När han sedan dör så ung trodde jag ju att det var en fartygsolycka och inte en flygolycka.

Jag har funderat på hur han träffade Astrid från Tanum, det är långt mellan Lidingö och Tanum? Det finns ingen notering om att hon skulle ha rört sig utanför församlingen förrän hon tar ut flyttning i samband med vigseln och då flyttar till Polhemsgatan.

Var ligger Polhemsgatan i Stockholm?

Cheyenne
3/25/09, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#29 Polhemsgatan ligger just på Kungsholmen i Stockholm. Det är, och var redan då, en tvärgata till Flemmingatan. De bodde ju på Polhemsgatan 4, kvarteret Körsbärsträdet 22.

Så här ser Polhemsgatan 4 ut idag.

Cheyenne
3/25/09, 9:06 PM
#31

Cavinka, det kan vara intressant att följa Einar Ljungström framåt i tiden men jag undrar lite över de uppgifter du har att han skulle vara född på Lidingö. Rotemansarkivet har dock haft alldeles fel förut men där anges han vara född i Hedvig Eleonora fs.

Första posten i Rotemansarkivet där han finns med täcker åren 1905-1907

Namn: Ejnar Ljungström
Titel: Son
Födelseuppgifter:
17/06 1900 (Stockholm, Hedvig Eleonora), Stockholms stad
Status: Ogift,ej HF,Barn inom äktenskapet

Då bor han med sin far Ingenjören Fredrik Ljungström, född 1875 och sin mor Elisabet Fredrika Westerberg, född 1877 samt sina syskon på Kungsholmen och Kronobergsgatan 7. Modern avlider 1907.

Den 6/5 1913 utflyttar fadern Fredrik Ljungström samt hemmavarande barn, där ibland Einar, från Kungsholmen till Risinge.

1925 kommer Einar Ljungström tillbaka till Stockholm och Kungsholmen och med sig har han då sin hustru Astrid Hulda Viola Hanson.

chrissan
3/25/09, 9:11 PM
#32

Modern avlider av hjärnblödning några dagar efter att yngsta barnet fötts. I dödsbeviset misstänker man att det beror på att hon hade eklampsi, dvs havandeskapsförgiftning

Cheyenne
3/25/09, 9:13 PM
#33

Jag kan också meddela att fadern och änklingen Fredrik Ljungström, alldeles innan flytten från Stockholm till Risinge, gifte om sig med en Signe Söderberg, född 1888 i Karlshamn, Blekinge.

Cheyenne
3/25/09, 9:19 PM
#34

#32 Ja, modern Elisabet Fredrika Westerberg avled den 5/3 1907, 3 dagar efter yngsta dottern Eva Lisas födelse den 2/3 i Kungsholms fs.

Annons:
Cheyenne
3/25/09, 9:24 PM
#35

Hela syskonskaran enligt Rotemansarkivet:

Einar, född 17/6 1900 i Hedvig Eleonora fs

Erik, född 10/11 1901  i England,Newcastle (!!)

Mina Elisabet, född 18/10 1903 i Botkyrka fs, Stockholms län

Gunnar, född 8/9 1905 i Kungsholms fs

Eva Lisa, född 2/3 1907 i Kungsholms fs

Cheyenne
3/25/09, 9:43 PM
#36

Fann Einar Ljungströms grav men hans förnamn har blivit helt tokigt på CD'n Begravda i Sverige alternativt i kyrkans egna register. Han ligger begravd på Norra Begravningsplatsen i Solna tillsammans med sin far, sin mor samt sin fars nya hustru.

--
Ljungström, Ernar (Einar, min kommentar)
Sjökapten

Begravd 4/6 1927

Stockholms norra begravningsplats, avd. 1, kv. 11B, nr. 142 (kista, nr 2 i graven)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)

I samma grav;

Ljungström, Elisabeth
Fru
Begravd 9/3 1907

-------------------------

Ljungström, Fredrik
f. 16/6 1875

Tekn.Dokt.

Lidingö (Lidingö, Lidingö kn, Stockholms län)

Död 18/2 1964
Begravd 16/3 1964

--------------------------

Ljungström f. Söderberg, Signe
f. 13/6 1888

Fru

Vallentuna (Vallentuna, Vallentuna kn, Stockholms län)

Död 5/8 1974
Begravd 21/10 1974

pertho
3/25/09, 10:24 PM
#37

Ingenjör Fredrik Ljungström är nog ingen annan än den kände uppfinnaren med samma namn, uppfinnare av ångturbinen som bär hans namn och som fortfarande tillverkas vid det som förr hette STAL ( = Svenska Tunbin Aktiebolaget Ljungström ) i Finspång. Han gjorde också flera uppfiningar på det marina området, bl. a. den Ljungström-riggade segelbåten med dubbelt storsegel och utan bom. Om honom finns det hyllmetrar skrivna. Jag har för övrigt känt två av hans söner.

Han vistades mycket i Lysekil, så sonen kan nog ha haft tillfälle att träffa sin blivande hustru i de trakterna.

Cheyenne
3/25/09, 10:46 PM
#38

#37 Jaaaa, då vet ju jag också vem Fredrik Ljungström var. Ibland tar det en stund innan de små grå klickar.

Cavinka
3/26/09, 12:10 AM
#39

I lysnings- och vigselboken för Tanum står det att han är från Brevik, Lidingö. Det kanske bara betyder att han bodde där vid tillfället när han gifte sig med Astrid.

Det som gör det hela lite extra intressant är att den man som var Astrids far kom från en gård som jag bor granne med här i Bohuslän.

Jag hade en arbetskamrat vid Sahlgrenska akademin där jag har arbetat som var kusin med Astrid. Skall fråga om han möjligtvis kan ge mej lite mer information om dessa två personer.

Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att min fråga skulle engagera så många på detta forum. Kollegan till Einar som också förolyckades hette ju Rosin och jag fick veta att det finns eller har funnits personer med det namnet i Fjällbacka.

Cavinka
3/26/09, 12:11 AM
#40

Kom precis på en sak, finns det inga uppgifter om var Astrid skulle vara begravd?

Cheyenne
3/26/09, 1:18 AM
#41

Finner henne inte Cavinka.

Men jag har funnit Erik Ivar Herman Rosins födelse. Han var en Hälsingepojk. Född i Hudiksvall den 6/11 1902 (CI:6, 1895-1905). Son till Verkmästaren Gerhard Rosin, född 1880 i Umeå och Agneta Margareta Idén, född 1877 i Idenors fs, Hälsingland, Gävleborgs län.

Först står E.I.H Rosin som odöpt vilket senare har strykits. Under anteckningar kan man läsa;

"Föräldrarna vägrar att döpa barnet"".

Senare har det skrivits till: "Döpt efter erhållen konfirmationsundervisning med faderns medgivande".

Och man ser att den 15 mars 1917 döptes han.

Annons:
pertho
3/26/09, 9:34 AM
#42

#41. Beträffande Rosin: Då är han inte nära släkt till de Rosin jag nämner ovan.

Cavinka
3/26/09, 10:00 AM
#43

Jag funderar på om Astrid kan vara begravd här  i Bohuslän? Skall se om jag kan hitta något i Fjällbacka eller Tanum. Hennes mor dog i Fjällbacka 1946.

Cavinka
4/1/09, 11:13 AM
#44

Attis Ljungström vilar i minneslunden på Kungsholms kyrkogård.

Cheyenne
4/1/09, 11:20 AM
#45

#44 Hur fann du de uppgifterna Cavinka? Ringde du Kungsholms fs?

Cavinka
4/1/09, 12:33 PM
#46

Jag skickade ett mail till SvD och frågade om de visste, vilket de inte gjorde. De föreslog att jag skulle vända mej till Kungsholms församling och jag skickade ett mail till dem. En vänlig människa hade svarat på mitt mail och berättade att Attis vilade i minneslunden.

Annahilma
7/7/10, 12:42 PM
#47

det var intressant att läsa om Einar Ljungström. Han var min morbror, Kopplingen till Bohuslän och Fjällbacka kan bero på att Einars farmor hette som flicka Amalia Falck och kom från Fjällbacka. Gift med lantmätaren och uppfinnaren Jonas Patrik Ljungström.

Att Einar var född i kvarteret Hvetet Brevik kan inte stämma. Hedvig Eleonora är det rätta. Till Brevik Dit flyttade dom först efter hemkomsten från Finspång som måste varit Risinge församling. Finspång var platsen där STAL hade tillverkning osv.

När Einars mamma dog i samband med det sista barnets födelse blev Fredrik Ljungström änkling med fem små barn varav Einar var det äldsta. Han var deprimerad och gick till musikaliska akademien för att fråga om någon ville komma och spela för honom. Och vaktmästaren frågade Signe Söderberg som kommit in på solistklassen i piano. Han gifte sig sen med den 20 åriga Signe och dom fick tillsammans yttelrigare fem barn.

Fredrika Westerberg men även Fredrik Ljungström var troende teosofer. Så dom första fem barnen Ljungström var vegetarianer vilket måste ha varit ovanligt på sin tid.

Man talade om Attis med beundran i familjen Ljungström Att hon var duktig och modig. Mamma mindes henne från barndomen.

Mollex
2/10/21, 1:29 PM
#48

#0: Hej! Jag hjälper till med foton till en bok om flygvapnets offer 1926-1945. Jag letar just nu efter fotografi på Einar Ljungström, född 1900 död 1.6.1927. Gift med Astrid Ljungström.
Samtidigt letar vi efter foto på Erik Ivar Rosin, som omkom samtidigt.
Rosin var flygförare och flygplanet av typen S2.
Efter brant sväng på låg höjd vek sig flygplanet och havererade vid Onsala kyrka. Mer info kan skaffas till anhöriga.

Annons:
Mollex
2/10/21, 1:31 PM
#49

#41: Du har helt rätt Rosin.

Mollex
2/10/21, 1:33 PM
#50

#27: Einar var signalist och fänrik i flygvapnet och kapten i flottan.

Upp till toppen
Annons: