Annons:
Etiketthemsida
Läst 5100 ggr
mbss
2009-04-01 13:22

DISGEN-fråga

Hejsan

Efter att ha använt MinSläkt tidigare så hade jag nu tänkt mig att försöka gå över till Disgen då den nya versionen utav detta program verkar bli riktigt användbart. Jag tycker dock att det är extremt svårjobbat och o-användarvänligt utformat…

Nu till min konkreta fråga..

Jag har matat in några personer men missade släktskapet mor-dotter i en inmatning, går det på något sätt att koppla ihop två befintliga personer med ett släktskap (ex. mor-dotter) utan att behöva mata in personen från början?

Annons:
AndersE
2009-04-01 13:26
#1

Ja, du trycker på den gula knappen med svart streck i vänstermenyn. Sedan letar du fram mor i ena fönstret och dotter i andra. Därefter "drar du dottern på plats"!

pertho
2009-04-01 13:37
#2

Ett litet tillägg: Om modern inte redan har en Partner måste Du först skapa en sådan. Han behöver inte heta något särskilt, men programmet gillar inte barn med bara en förälder.

mbss
2009-04-01 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hej Anders och mycket stort tack för snabbt svar!

Jag lyckas inte riktigt med det hela. Jag klickade på den knappen som är inringad i vänsterkanten, då kom vyn upp som är på bilden.

Det jag ska försöka göra är att få in en mor till den vänstra personen "Lena Maria Elisabet", modern ska bli den högra personen "Vivan Elisabet Ekendahl". Jag försöker dra "Vivan Elisabet" över till den vänstra rutan men det vill sig inte riktigt..

Missförstod jag dig eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh Mårten

AndersE
2009-04-01 14:00
#4

#3 Du är rätt ute. Tryck med vänsterknapp på dottern. Dra till en punkt under gifte-notisen. Det kommer upp en röd ruta när du hamnat rätt.

Respektive personer ska stå som huvudperson i båda fönstren.

mbss
2009-04-01 14:19
#5

Hej igen och tackar för svaret!

Nej jag får det ändå inte att fungera… Jag får nog ta och ligga kvar i MinSläkt, kanske nya versionen utav Disgen blir lite mer användarvänlig så man kan byta då istället.

Tack för hjälpen i.a.f.!

//Mårten

lisopasi
2009-04-01 18:51
#6

Är dottern inmatad med rätt pappa och pappan redan gift med mamman i ditt träd?

Gör då pappan till Centrumperson, då ser du pappan med "två giften" ett utan fru och ett med fru, det utan fru har han dottern, ta dottern och dra henne ner/upp till precis under giftet med mamman

Annons:
AndersB
2009-04-01 20:15
#7

#3 Dubbelklicka på fadern Ulf Emil i vänstra rutan för att göra honom till centrumperson.

Dra sedan över Vivian till giftet med Ulf Emil.

Vivian kommer då ha två giften, men det är väl så du vill ha det.

Ge inte upp så lätt med Disgen!


Cheyenne
2009-04-01 20:45
#8

#7 Precis de orden hade jag också hade behövt höra en gång i tiden; "Ge inte upp så lätt med Disgen!"

Jah skaffade först Min Släkt men en släktforskande kollega på jobbet talade sig varm för Disgen och var dessutom engagerad medlem i DIS. Testade Disgen och slet mitt hår.

Jag kanske ska ge det en andra chans…!

mbss
2009-04-02 11:29
#9

Hej

Jag är lite osäker på vad ni menar.. :) Men nu sitter jag i.o.f. inte med programmet framför mig, ska kolla när jag kommer hem.

Jag tror dock att Disgen inte skulle må alls dåligt av lite interaktionsdesign och beteendevetenskap. Det är synd att ett program med så mycket bra funktionalitet (speciellt med tanke på kartstödet i den kommande versionen) ska drunkna i ett krångligt upplägg.

Men jag får göra ett försök till.

Jag ska försöka förtydliga mitt problem lite. Jag lade först upp dottern, Lena Maria Elisabet, och gav henne en far, så långt allt väl. Sedan "gifte jag" fadern, Ulf Emil med Vivian Elisabet samtidigt som jag lade upp Vivian Elisabet. Problemet var nu att Vivian Elisabet inte fick någon relation till sin dotter. Det ska alltså bara vara ett giftemål, Ulf Emil med Vivian Elisabet och de ska ha ett barn, Lena Maria Elisabet.

När jag kommer hem ska jag försöka göra som "AndersB" och "lisopasi" beskriver, jag vill väldigt gärna få detta och funka eftersom att jag som "kartfetischist" är väldigt sugen på den nya versionen av Disgen. Skrattande

AndersB
2009-04-02 12:21
#10

Okej, då är jag med. Du hade streckat över namnen så att man inte såg att det var Ulf Emil även på den högra sidan.

Du behöver inte ens ha två fönster för att fixa detta. Se till att du har Ulf Emil som huvudperson. Då har du tydligen nu ett gifte med Vivian Elisabet och ett tomt gifte med Lena Maria Elisabet som dotter.

Dra helt enkelt över dottern till giftet med Vivian E. Du "släpper" dottern alldeles under rutan med Gift 1951.

Därefter har du ett tomt gifte, som du kan högerklicka på och bli av med genom att välja "Koppla loss" (har jag för mig att det kallas).

Du har alltså gjort på ett felaktigt sätt när du lade upp familjen, därför blev det lite krångligt att flytta om och rätta till det. "Felet" var när du "gifte" pappan, i det läget hade det varit enklare att skapa en mor till dottern (då hade pappa och mamma blivit "gifta" automagiskt!).


svenake
2009-11-16 01:05
#11

#9  Kartfetischist var ett nytt ord för mej. Själv brukar jag kalla mej

kartoman.  För mej är det lättare att stava också.

3 frågor:

Har du kollat gis-centrum i lund, där man har flygfoto från 1939 - 1945 över Skåne?

Har du kollat  www.flygfotohistoria.se  i deras arkiv?

Har du kollat lantmäteriet som släppt  historiska kartor?

mbss
2009-11-16 13:13
#12

Hejsan

Lantmäteriets Historsika kartor besöker jag frekvent, de andra två har jag dock inte varit inne på. Ska ta en koll direkt.

Har du varit inne på Riksantikvarieembetets hemsida och kollat deras kartor i "Fornsök"? Inga historiska kartor men väl de mest detaljerade moderna kartorna som står att finna gratis/online i Sverige. Kartor ned till Fastighetskartan för hela Sverige och med en mycket bra sökfunktion för ortsnamn.

svenake
2009-11-16 18:05
#13

Fornsök, - japp. Är nämligen intresserad av historia och arkeologi också.   Med på Arkeologiforum.

Annons:
Upp till toppen
Annons: