Annons:
Etiketterklipptskuret
Läst 3015 ggr
Cheyenne
3/19/09, 3:29 PM

Den listiga, snabba och starka fången

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förlåt att jag bombaderar er med bilder ur fångrullan för Malmö Länsfängelse men denna från 1860 är bra. Låter som om fångvaktarna har målat upp en ganska osann bild av rymlingen för att dölja sina egna misstag i ärendet.

Det är fången och rymlingen Hans Håkansson Lustig eller Bergvall som är dömd för stöld men också har en rymning bakom sig. Så här lyder texten längst ner:

"Rymt från Malmö Straff- och arbetsfängelse. Rymningen skedde i Mars 1860 från förrådet å straff- och arbetsfängelset (där Bergvall tillsammans med flera andra fångar verkställde handräckningsgöromål) på det sätt, han gömde sig i en linhög. Då alla gått från förrådet tog Lustig (Bergvall, min komm.), av derstädes förvarat komisskläde och byxtyg, samt förfärdigade sig på 2 timmar - tröja, byxor och mössa, hvarefter han bröt hål på muren vid taket samt lyckades osedd rymma."

Vilken man!! Förvånad

Annons:
AndersE
3/20/09, 10:37 PM
#1

Inte dåligt! (Jag har en soldatana som hette Lustig!)

ambi
3/21/09, 9:10 AM
#2

Jag tycker det bara är intressant att höra dessa historier. Så fortsätt med det.

Min farmors fasters baneman Johan Hofrén f. 1832, Torsåker, Ångermanland, avled i centralfängelset i Malmö, den 1/6 1901. Går det att hitta några notiser om honom?

Cheyenne
3/21/09, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

ambi. Han finns i Fångrullan DIIIa:49, bild 29 men jag skulle hellre kalla längden ett register till fångrullan då det finns en sidhänvisning till den mer detaljerade fångrullan, i det här fallet sid 82. Denna längd saknas dock hos AD Online.

Men här kommer ialla fall ett klipp ur ovanstående längd. Längst ut till höger - vilket jag inte tog med - anges hans straff till Livstid samt att han var från Västernorrlands län.

ambi
3/21/09, 9:40 AM
#4

Tack! Jag antar att om inte dött i fängelset utan blev frigiven, då har det funnits ett foto på honom. Man tog väl sådana om de skulle återfalla i brott?

(Nu låste sig programmet igen, när jag skulle skicka iväg detta svar, men tydligen försvinner inte det, trots omstart)

Cheyenne
3/21/09, 9:59 AM
#5

#4 Foto togs alltid vid "inskrivningen" men ovanstående är som sagt ett register. Någon fotografirulla finns tyvärr inte skannad och upplagd hos AD.

Upp till toppen
Annons: