Annons:
Etikettmilitaria
Läst 2474 ggr
chrissan
2009-04-01 20:56

Första världskrigets sista dagar

Av en ren slump hittade jag detta program i SVT2 kl 18.00. Tyvärr verkar det som det inte går att se igen. Eftersom jag, ända sedan jag besökte Verdun vid 16 års ålder varit intresserad av den vanlige soldaten i 1a världskriget, valde jag att se programmet.

Michael Palin beskrev de sista 6 timmarna av första världskriget, de 6 timmar som förflöt mellan undertecknandet av vapenstilleståndet och stridernas slut. Hela världen visste om vapenstilleståndet, utom soldaterna som beordrades ut i strid.

Man hade tagit reda på de sista soldaterna som stupade och vilka personer de var. en uppvisninig av krigets vansinne. En slags släktforskning alltså.

Mycket intressant och synd att det inte sänds igen.

Annons:
svenne
2009-04-01 21:06
#1

Programmet kanske går att se på webben?

chrissan
2009-04-01 21:10
#2

Det verkar inte så, det är inte egenproducerat.

Jag går just och väntar på min bok om 1a världskrigsarkeologi, där man använt nya metoder från kriminaltekninken för att gräva ut glömda skyttegravar och dessutom gjort släktforskning på de stupade man fann. Det finns ett TV-program till boken men det har inte sänts här och finns inte på DVD på Amazon. Har fått mycket god kritik och boken har varit slutsåld.

Anders 50
2009-04-01 21:18
#3

Vilken tur att jag kom ihåg att spela in det. Verkar inte gå att se på webben heller.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ronny-K
2009-04-01 21:19
#4

Har sett programm på samma tema på History Channel. Befäl beordrade sina soldater till anfall för att kunna komma hem med en "sistaminuten" medalj. Alla krig är ju vanvett, men just första världskriget verkar vansinnigare än andra konflikter. De egna inkompetenta befälen lika eller farligare än fi.

chrissan
2009-04-01 21:25
#5

Det börjar tydligen komma en hel del nytt om just 1a världskriget. Sådant som jag gillar, vanvettet och de vanliga soldaterna. Ofta på en personlig nivå, inte glorifierande av befälet. Ska bli intressant - det var mer än 40 år sedan jag som ung hippie en disig och grå decemberdag vandrade en hel dag runt slagfältet och såg vansinnet sticka upp ur de förstörda fälten och massgravarna. Redan då började jag samla på allt om hur de upplevde flera år i skyttegravarna, omgivna av lervälling och med det ständiga duggregnet. Ett outplånligt intryck även för en naiv ung flicka.

chrissan
2009-04-01 23:12
#6

Man kan se delar av Tv-serien om första världskrigets skyttegravar och arkeologiska undersökninger på You Tube: Trench detectives heter den, tyvärr inga texter.

Annons:
chrissan
2009-04-01 23:26
#8

Tack för påminnelsen - den hade jag glömt, men tittade mycket när du först tipsade

chrissan
2009-04-01 23:41
#9

Här en rekommendation till dig Anders. Inte bara 1a världskriget.

Flygfältsarkeologi

Ronny-K
2009-04-02 10:43
#10

En äldre man från Sönderjylland berättade för mig att han som ung hade blivit inkallad för tjänstgöring i tyska arme'n under första världskriget. En historia han berättade minns jag även om det var länge sedan jag hörde den.

En kamrat till honom hade under en sällsynt permission skadat sin hand under skördearbete. Skadan var så illa att någon fortsatt krigstjänst inte kunde komma ifråga. Men naturligtvis skulle ingen komma undan slakten på så lösa grunder…

Han blev ställd inför krigsrätt och riskerade att dömas till arkebusering för självstympelse, men klarade sig tack vare underbefäls och kamraters goda vitsord.

Så även hemmafronten kunde vara farlig.

AndersE
2009-04-02 11:01
#11

#9 Säkert kul! Det finns en rätt nyutkommen bok om svenska flygbaser som tar upp många av de baser som funnits runt om i landet.

Upp till toppen
Annons: