Annons:
Etikettvem-tror-du-att-du-är
Läst 9768 ggr
lampers
2009-04-06 00:43

Vem tror du att du är?

Hej,

Jag heter Lars Olof Lampers och är ansvarig på SVT för all research kring Vem tror du att du är-programmen. TIll min glädje ser jag att det förs en del diskussioner kring programmet ute på nätet, ofta i en positiv och kreativ anda och då är det alltid kul att delta själv. Jag har sett att det förekommer en del frågor och är det så att någon undrar något så ska jag försöka svara så snart som möjligt. Glöm inte att titta på tisdag SVT1 kl 20.00, då är det dags för Malin Berghagen!

Mvh/Lars Olof

Annons:
ambi
2009-04-06 01:13
#1

Hej Lars Olof!

Hur pass mycket forskning läggs ned på varje person, som deltar i programmet? Vad man kan misstänka så forskar ni fram betydligt mer än vad som framkommer i TV-progammet, men att ni sedan plockar ut det som passar bäst att visa i TV.

Tack för ett väldigt trevligt och intressant program!

AndersE
2009-04-06 01:13
#2

Hej Lars Olof!

Kul att du tittar in här!

Själv har jag missat de första avsnitten (det där med att jobba…) men ska naturligtvis se nästa, och de andra i efterhand.

Medlemmarnas diskussion kring programmet har varit livliga - länk.

AndersE
2009-04-06 01:21
#3

Lite lustigt förresten…

Lars Olof Lampers lyckades med konststycket att bli exakt medlem nr 700 på Proveniens!

lampers
2009-04-06 09:45
#4

Hej ambi och tack för de vänliga orden!

Ang din fråga så har du rätt i att vi plockar fram betydligt mer än det som kan presenteras i TV. På sätt och vis kan man säga att vi väljer ut det som bäst passar i TV men detta får inte ske på bekostnad av en sann bild, vi kan inte undanhålla någon info som är av betydelse för helhetsbilden. Sådan info kan, om den inte går att presentera på annat sätt, alltid tas i en speaker. Det är en frustrerande process att sålla och ett av de program där detta kommer att vara mest påtagligt är det om Suzanne Osten (nr 4). Ibland ramlar man på rätt omfattande material (som t ex de rättsliga handlingarna om Björnjägaren i Bodströms avsnitt) och det skulle nog ta ett helt program att bara gå igenom dessa.

AndersE:

Ja, det är jättekul att diskussionen varit livlig och jag hoppas att den kan fortsätta vara det. Syftet med programserien är ju i första hand att inspirera, inte bara till släktforskning utan också till just samtal och möten.

Mvh/Lars Olof

chrissan
2009-04-06 10:35
#5

Välkommen, Lars Olof. Programmet är jättebra. Jag har sett många av de engelska och det australiska, det svenska mäter sig bra vid en jämförelse.

Idén bakom programmet är ganska lik Proveniens. Att gå lite djupare och ge personerna liv, alltså den nya typen av släktforskning som jag tror är attraktiv för många.

ambi
2009-04-06 10:42
#6

Lars Olof!

Jag har en fråga till och det är om huvudpersonerna faktiskt har ett önskemål av att få veta om någon viss person? De flesta har ju någon person, som är omtalad i släkten, som det finns en massa frågetecken kring eller har de specifika personerna ni presenterar kommit fram av den forskning, som görs?

Annons:
lampers
2009-04-06 11:30
#7

Ambi,

Absolut har de ett tydligt intresse i någon riktning. Vanligtvis finns detta beskrivet på SVT:s hemsida, där forskningsprocessen läggs ut i samband med att programmet sänds. Beträffande Helena Bergström så ville hon ju bl.a. veta mer om sin farmor + frågan om hon verkligen var släkt med modellen som var förebild för en staty, medan Thomas Bodström utan tvekan valde Björnjägaren. Vi undersökte sedan möjligheterna att bygga historier kring dessa personer. Utgångspunkter är att alla människor har sin historia att berätta, frågan är bara om den går att dokumentera och det var inte så svårt i dessa fall, inte heller i Malin Berghagens kommande program, hon har ju varit ute efter att undersöka den artistiska ådran på sin pappas sida och där blev t.o.m. vi i redaktionen förvånade över vad man kunde hitta. Sedan är vi inte så rädda för att hamna i återvändsgränder, så är det ju ibland i släktforskning och för övrigt all forskning och några av huvudpersoner får ibland erfara att det inte går att komma vidare i en del fall.

Erfarenheten har visat att det fungerar bäst när huvudpersonen har ett alldeles eget intresse av att få reda på något specifikt men sedan kommer det ju fram sidospår som vi gärna informerar huvudpersonen om. Så huvudpersonen får välja huvudinriktning, vi plockar fram material, huvudpersonen tar del av det under filmning och kommer sedan med förslag till hur vi ska gå vidare. Särskilt Helena var angelägen om att påverka programmet i den riktning hon själv ville och det kom bl.a. till uttryck i att hon ville följa det fosterbarnsspår som togs upp i episodens inledning.

Mvh/Lars Olof

ambi
2009-04-06 11:40
#8

Tack för den informationen!

mbss
2009-04-06 12:17
#9

Hej Lars-Olof!

Jag funderar lite på om det är så att någon av deltagarna i programmen har blivit så pass intresserad av släktforskningen att de har velat fortsätta även efter att kamerorna är avstängda..?

Mvh Mårten

lampers
2009-04-06 12:50
#10

Hej Mårten,

Ja, i Helena Bergströms fall vågar jag påstå att det är så, jag tror hon till och med blev så intresserad att hon vill försöka göra en film på basis av den information som kom fram om hennes farmor. Malin hade redan släktforskat på sin mammas sida innan hon gjorde morgondagens program så hon hade lite vana och tänker säkert fortsätta. Annars är ju detta ganska så upptagna personer så vi får väl se om de över huvud taget hinner med.

Under själva inspelningarna hade deltagarna order att inte tala så mycket om släktforskningen då kamerorna inte var på, detta för att vi inte skulle missa något som kunde vara av värde. Men ofta var de ändå så uppspelta över de som de tagit del av att de inte kunde låta bli att ställa fler frågor och komma med idéer och uppslag. Man får ha förståelse för detta för släktforskning kan verkligen engagera.

Mvh/Lars Olof

AndersE
2009-04-06 13:44
#11

Intressant läsning!

#10 Jag känner igen det sista. Jag blev ganska nyligen intervjuad av SR/P1 Släktband. Jag började pladdra på men blev nästan kommenderad att vara tyst. Fick inte säga ett knyst utan att inspelningen var igång!

lampers
2009-04-06 14:20
#12

Precis! Det är lite kluvet för det kan lätt uppfattas som lite oartigt att avbryta sådana samtal men det är ju enbart för tittarnas skull, de ska ju inte exkluderas men det är lätt att glömma bort i hastigheten.

AndersE
2009-04-06 14:23
#13

#12 Jo, jag förstår. Dels låter det nog bättre när det kommer spontant än om man ska leda en fråga till det man nyss hört men inte spelat in. Sedan måste det ju vara svårt att komma ihåg vad man bara hört och vad man såväl hört som spelat in.

Annons:
AndersB
2009-04-06 15:03
#14

Hej lampers och tack för ett mycket bra program!

Jag antar att du läst den andra tråden om programmet som redan var igång (AndersE länkar till den i #2). Jag undrar om ni sätter några gränser för vad ni tar med, och vad ni informerar huvudpersonerna om? Det framkom att Thomas morfars far inte hade helt rent mjöl i påsen, och var dömd och efterlyst, något som ni inte alls nämnde i programmet. Lät ni bli detta avsiktligt eller hade ni inte hunnit få fram dessa uppgifter?

Mvh

Anders


lampers
2009-04-06 15:57
#15

Hej AndersB,

Ja, jag läste den och imponerades av den snabbhet med vilken några av er plockade fram dessa uppgifter. Problemet var att vi fick fram uppgifterna om Frans Rundgren och hans flykt alltför sent, då programmet redan var färdigredigerat. Vi hade då ingen möjlighet att konfrontera Thomas Bodström med det och tro mig, det hade vi gjort utan att tveka eftersom en tanke med programmet, var att just visa att en f.d. justitieminister, precis som vem som helst, kan ha den här typen av rötter. Som du kanske såg drog vi oss inte för att plocka fram sådana uppgifter när det gällde Björnjägaren och dennes äventyr i fängelsevärlden. Det fanns fler uppgifter som dök upp för sent, som t ex att Nils Rundgren redan 1913 åkte fast för stöld, en uppgift som jag i alla fall tror att jag hann få med i webbdelen. Huvuddelen av TB-programmet spelades in under sommaren och vi hade från början lagt ut en mängd krokar på olika arkiv för att se om vi kunde få napp och en del av fångsterna inhåvade vi tyvärr lite för sent.

Lärdomen är, beträffande Polisunderrättelser, att kolla av alla namn som figurerar i en släktutredningen redan från början, det var den miss vi gjorde beträffande Nils far.

Mvh/Lars Olof

Cheyenne
2009-04-06 16:15
#16

#15

Hej Lars Olof! Även jag vill tacka för ett alldeles utmärkt program. Jag hoppas att mina inlägg i den tidigare tråden inte lät alltför malligt och stöddigt. Jag förstår nu att ni pga programtiden omöjligt kan ta med all fakta.

Men en fråga; Är det redaktionen som gör all research (släktforskning) eller är det "professionella släktforskare", tex Ted Rosvall och Crister Lindström som båda varit med i varsit avsnitt?

Ser fram emot nästa program / Helene

lampers
2009-04-06 16:50
#17

Hej Helene,

Jätteroligt att du tycker om programmet.

Rörande forskningen är det lite olika, vi är så få så alla får rycka in och bidra här och var. Crister Lindström är egentligen inte knuten till programmet på samma sätt som Ted Rosvall som är seriens återkommande släktforskare. Han hjälper oss med tips och råd där vi själva inte kan komma vidare. Annars kan man säga att vi är några på redaktionen som gör det mesta av grundarbetet, det gäller släktforskningen, kontakter med alla möjliga arkiv där vi ofta får mycket god hjälp med att hitta material som vi eller huvudpersonen antar ska finnas där. Det här nätverket som vi håller på att bygga upp ute på arkiven är ovärderligt och spar oss mycket tid. Släktforskarnas - som Ted - huvuduppgift är att presentera uppgifterna för huvudpersonerna och tittarna, de är i allmänhet mycket bra på detta och har också så bred kunskap att de kan svara på uppföljande frågor. Inom redaktionen gör vi också research på tänkbara experter, miljöer och kommande huvupersoner. Men det är som sagt alltid svårt att dra en gräns för vem som gör vad. Själv är jag ansvarig för denna research och ser till så att den blir genomförd samtidigt som jag själv deltar aktivt i arbetet som till stor del sker vid datorn.

Jag märker också, inte minst då man läser inlägg på olika sajter, att det finns ett mycket stort kunnande bland människor i största allmänhet och jag har ibland funderat på om det skulle kunna gå att använda det kunnandet också i det här sammanhanget. Jag kanske ska prova att slänga ut en fråga med tiden. Vi håller ju på att förbereda nästa inspelningsomgång.

Mvh/Lars Olof

leja
2009-04-06 17:00
#18

Vi ser fram emot både den här säsongen och nästa.

Jag har fått frågan(retoriskt så klart) om varför ni "bara" tar upp kändisar. Det finns ju så mycket spännande i "vanligt folks" historia ocksså. Kanske en ide till en ny program serie?

Jag gillar dock programet och förstår att man väljer kändisar som ett sätt att locka folk att se.

Vad ska man ha som signatur tro?

lampers
2009-04-06 17:36
#19

Hej Leja,

Egentligen har du helt rätt, man skulle inte behöva kändisar för att göra intressanta program och man ser ju rätt snart att de flesta har någon intressant berättelse, minst, i sin släkt. VI är låsta här av den brittiska förlagan som BBC kört i ett antal år och som heter "Who do you think you are", det är det formatet som vi köpt in och då förbinder man sig också att ligga rätt nära originalidén. Om jag tar på mig "stora SVT-hatten" kan jag emellertid hänvisa till den släktkrönika som Clary Jansson gjorde och som visades i flera avsnitt i vintras, där var utgångspunkten helt vanliga människor.

Jag tror dock att den här släktforskningsvågen som just nu rullar över landet kommer att resultera i fler program av den här sorten och det skulle inte förvåna mig om det då kommer att handla om just "vanligt folk". Vi får hoppas det.

Mvh/Lars Olof

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
mbss
2009-04-15 14:55
#22

Hej Lars-Olof.

Jag undrar hur ni har gjort när ni tagit fram vilka som ska medverka i programmen? Hade ni redan innan gjort forskningar på ett antal olika kändisar för att sedan välja ut de mest intressanta, eller valde ni ut de som nu är med i programmen och sedan forskade på deras anor?

Mvh Mårten

lampers
2009-04-15 23:34
#23

Hej Mårten,

Vi hade ganska ont om tid att rekrytera huvudpersoner så vi hann inte lägga ned så hemskt mycket tid på forskning i förväg. Vi kunde helt enkelt inte gå på djupet med en massa personer bara för att sedan få ett nej till medverkan. Vi hade en lista på ett 30-tal personer, en del av dem gjorde vi släktträd kring, men de flesta frågade vi helt enkelt om de hade några intressanta öden i sin släkt som de gärna skulle vilja veta mer om. Det var i princip efter det att personerna hade tackat ja som researchen satte igång på allvar. Men vi har utgått från att det vimlar av fascinerande livsöden i varje släkt och då menar jag inte att det måste var mördare osv (vilket i och för sig förekommer), det kan lika gärna handla om en havererad danskarriär eller en modell till en staty (Helena Bergström), en luffare (Bodström), en gruvförman, operasångare m.m. (Berghagen) tysk flykting (Osten) osv. Dessutom ville vi gärna visa på en bredd när det gäller arkivresurserna, inte bara sitta med kyrkoböcker utan betrakta i princip allt ifrån en gravsten till säpo som arkivresurser.

Mvh/Lars Olof

Leiper
2009-04-16 09:37
#24

Hej Lars Olof,

det du nämner i slutet tror jag också är en av anledningarna till att det blir ett så bra och intressant program, just att inte bara gå i vanliga släktforksarkällor som kyrkböcker osv, utan att ni verkligen breddar  vyn på hur man kan leta efter släkt.

Det ska bli intressant att se nästa program med Magnus Härenstam där det till och med används DNA-test om jag förstått det rätt… Glad Ser även fram emot en fortsatt säsong, är de personerna redan klara eller tar ni in förslag, tro?

lampers
2009-04-16 16:56
#25

Hej,

Ja, det är riktigt att Magnus låter sig DNA-testas för att reda ut en knivig släktfråga. Sedan är personerna till nästa omgång klara men namnen kommer inte att offentliggöras förrän inspelningarna är klara vilket de beräknas vara under sommaren. Men förslag är alltid välkomna eftersom vi i nuläget inte vet om det kommer att bli också en tredje säsong.

Mvh/Lars Olof

simander
2009-04-16 18:35
#26

Hej Lars-Olof!

Tack för bra och underhållande program!!!

Jag vet inte om du känner till Anbytarforum (där såväl Björnjägarprogrammet som han själv har diskuterats), men innan jag såg att du var aktiv här, så skrev jag lite om hur man kunde resonera kring ert program och andra släktforskningsprogram på http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=22540&post=889063
 

Jag undrar också om du har släktforskat och isf hur länge och omfattande?

Eller använder du i första hand ditt kunnande som researcher för att kontakta andra som kan?

Det måste ju vara svårt att anlita oss släktforskare för att lösa problem innan programmen spelats in, för då spricker ju sekretessen kring programmen. Men vår tidigare ordförande Ted Rosvall är ju så skicklig och erfaren att han löser det mesta av normal karaktär.

Däremot kan ju ingen mäkta med att hitta allt som finns om nästan någon människa på kort tid. Fast flera är fenomenala på att hitta otroligt mycket information och med gemensamma krafrer blir det ofta förbluffande mycket som kommer fram! Vilket du också sett nu.

Lycka till med kommande program!!!

Med hopp om gemensamma anor - förr eller senare…..

Stefan Simander

simander
2009-04-16 18:44
#27

När det gäller släktforskning på "vanligt" folk, så fanns ju Din släktsaga på SVT:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7809

Annons:
lampers
2009-04-16 23:13
#28

Hej Stefan,

Ja, jag har själv släktforskat en del men framför att har jag forskat länge i s.a.s. professionella sammanhang, som utredare och researcher och jag tycker inte att det var så svårt att komma in i släktforskningen eftersom den bygger på samma principer som så mycket annan forskning. Vi anlitar ytterst sällan utomstående experter, det är inte så mycket för själva sekretessen utan helt enkelt för att vi tycker att vi kan klara av att plocka fram rätt mycket material själv, eller i alla fall identifiera det. Förhoppningsvis utvecklar man med tiden en god näsa för när och var det kan finnas skriftligt material och sedan kan man ju alltid be arkivarier om hjälp att få det framplockat och kopierat. Analysen och bearbetningen står vi själva för men någon gång har vi bett experter om hjälp och då har de också vanligen medverkat i programmet.

Jag försöker följa de seriösa diskussioner som pågår kring programmet, dels här men också på Anbytarforum. Hoppas de fortsätter.

Mvh/Lars Olof

simander
2009-04-19 09:08
#29

Tack Lars-Olof, för snabbt och utförligt svar! :)

Jag kan också hälsa från min kollega och vän, flyghistorikern Lennart Andersson här i Uppsala, som samarbetat med dig tidigare.

Cavinka
2009-10-07 20:35
#30

Jag är bosatt i norra Bohuslän i gränstrakterna till Norge. Jag har idag haft besök av regissören för den norska versionen av "Vem tror du att du är?" En av personerna i den norska versionen har sina rötter i denna trakten. Jag visade honom vad jag hade för material och han önskade bl a få en bouppteckning från 1849.

Problemet är att jag är mycket dålig på att läsa så tidig stil. Finns det någon vänlig själ som skulle vilja titta på AD, Naverstad (Bohuslän), bouppteckningar, Tanum, Bullarens, Kville och Vette Häradsrätt FII:49, sid 57. Jag hjälpligt klarat av första sidan fram till de sista meningarna då det det inbördes testamente som fanns mellan den döda Sarah Ehrnst och änkemannen Anders Andersso börjar.

Jag vet att det är mycket begärt men skulle uppskatta att få hjälp en bit på vägen.

chrissan
2009-10-07 20:56
#31

Oj, finns det en norsk version? Sänds den på NRK-1? (Den kanalen har jag)

AndersE
2009-10-07 20:59
#32

#30 Spännande. Hoppas någon kan hjälpa dig!

Cavinka
2009-10-07 21:05
#33

Jag tror att det är NRK-1 men skall fråga. De kommer tillbaka om två veckor och börjar filma häromkring och sedan skall de till Landsarkivet i Göteborg. Det ger för offret en speciell känsla att få sitta med arkivarierna med vita vantar och få titta i originalböckerna.

Sannes
2009-10-07 23:20
#34

Det skall vara NRK1 som skall sända detta. Det var i alla fall så som jag uppfattade det hela under släktforskardagarna i Falköping. Då fick jag en pratstund med en av "mina" norrmän som är väldigt insatt i detta program, han sa att ett program skulle handla om Naverstad, Kville och Bohuslän.

Annons:
chrissan
2009-10-07 23:33
#35

Oj vad bra, jag måste kolla ordentligt när det sänds så jag kan spela in det om jag är på landet. Man kan nog lära sig en del om norsk släktforskning. Sedan känner man ju igen personerna efter några år i Norge

Cavinka
2009-10-20 20:36
#36

Ja, nästa vecka på fredag är det dags för filminspelning av den norska serien  "Hvem tror du at du er" när i norra Bohuslän. Det är en  norsk skådespelare som är huvudpersonen i det avsnittet. Han heter Dennis Storhøi och jag får bekänna att jag aldrig har hört talas om honom.

Det skall bli trevligt och lite spännande.

Cheyenne
2009-10-20 20:59
#37

Kollade SVT's hemsida. Under "Vem tror du att du är" framgår det att den nya säsongen drar igång hösten 2009 men ingenstans kan man läsa sig till när eller vilka som är huvudpersoner. Claes Malmberg känner jag till sedan tidigare men övriga? Och vad menas med hösten 2009? Idag är det den 20 oktober men "no sign yet".

chrissan
2009-10-20 22:16
#38

Och nu är det 21 oktober i Australien och jag kan beställa del 2 av den australiensiska vesionen av programmet som kommer ut på DVD. Den sänds fortfarande på TV så de väntar inte länge med sina DVD

Sannes
2009-10-20 23:27
#39

Den norska varianten kommer att visas på NRK1 under hösten 2010, det var i alla fall det svar jag fick när jag frågade.
Jag försökte hjälpa till att hitta lite uppgifter i Foss Socken, det gick sådär kan jag säga, ont om tid var det också….
Men litegrann hittade jag i alla fall.

Cavinka
2009-10-21 00:34
#40

Är det något som du vill dela med dej av? Jag antar att det rör familjen Ehrnst.

Upp till toppen
Annons: