Annons:
Etikettutflyktstips
Läst 3141 ggr
svenne
4/22/09, 6:45 PM

Länktips - gatubilder

En ny tjänst som Google har inrättat är denna med gatubilder, där man kan vandra runt på gatorna.

Nu i början verkar det "bara" finnas för Stockholm, men det är inte mindre intressant för det!

En nackdel verkar dock vara att man inte kan söka sig direkt till en speciell adress, utan får klicka i kartan och sedan gå lite fram och tillbaka för att komma till rätt adress.

Annons:
Cheyenne
4/22/09, 6:53 PM
#1

Den där har jag haft mycket kul med. "Gick förbi" mor och far en dag, har öht  vandrat runt på Kungsholmen i mina gamla kvarter.

Phryxe
4/22/09, 6:54 PM
#2

Jag tror inte det är Googles bilder på hitta.se!?

svenne
4/22/09, 6:58 PM
#3

#2 Det har Du helt rätt i, Phryxe!
Jag blandade i hop det med en artikel i en kvällstidning där det stod om Googles gatubilder. Beklagar!

Funktionen är väl dock densamma, iaf?

AndersE
4/22/09, 6:59 PM
#4

Finns nog "worldwide" på Google Earth!?

Phryxe
4/22/09, 7:03 PM
#5

Googles bilder kommer nog såsmåningom. En eller flera bilar åker visst runt och fotograferar nu. Funktionaliteten är ungefär densamma. Har surfat runt i USA på smågator med Google Maps (maps.google.se). Ganska underhållande.

ambi
4/22/09, 9:29 PM
#6

Ja, det är faktiskt ganska underhållande. Jag vandrade efter Norr Mälarstrand, men missade nog huset där jag bodde 1968, för plötsligt hade jag gått för långt och sedan gick jag nog vilse, men kul var det.

Hur gör man dessa bilder egentligen? Tar man ett foto för en viss sträcka och fortsätter så bit för bit?

Kul att detta finns också för amerikanska städer. Jag lyckades via den adress jag har för min tremänning i Oregon, leta fram deras hus via google earth (fast jag var inte bombis på att det var rätt hus jag valde, för det kunde vara det på den ena eller andra sidan av gatan). Att vandra efter gatan skulle vara mer häftigt!

Annons:
Phryxe
4/23/09, 12:07 AM
#7

#6 Det är det som är häftigt, att man kan följa vägen fram och vända sig och titta åt alla håll. Om man söker en adress på Google Maps och ser en bild i pratbubblan som pekar ut platsen ska man kunna traska om kring virtuellt efter vägarna (klicka på bilden). Man rör sig genom att ex klicka på de pilar som dyker upp när man hovrar över bilden. Man kan klicka och dra i bilden för att se åt olika håll samt zooma.

Phryxe
4/23/09, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

På denna bild (landsbygden i Missouri) kan man inte svänga in på grusvägen. Man kan bara följa de gula strecken.

AndersB
4/23/09, 10:30 AM
#9

Väldigt underhållande är det! Så klart har det blivit en del kritik eftersom det ibland kommer med människor på trottoarerna. Man tar tydligen bort hjälpligt ansiktsdragen, men det går ibland ändå att identifiera folk. I London blev visst en medlem i gruppen Oasis förevigad kommande ut från en pub med en öl i högsta hugg!

Jag läste att bilderna i Stockholm ska komma i höst och man sedan ska gå vidare med alla(?) städer i Sverige.


Cheyenne
4/23/09, 10:33 AM
#10

Har man inte råd att åka iväg någonstans på semestern så är det bara att sätta sig framför datorn och promenera runt i Paris eller Tokyo. Glad

ambi
4/23/09, 10:50 AM
#11

#10 Skrattande  Skrattande Tyvärr, så missar man dofterna/gatoset, men för mig som har vajsing med luktsinnet, skulle det vara helt okej!

Cheyenne
4/23/09, 10:54 AM
#12

#11 Ja, och så blir det svårt att besöka museum och andra intressanta sevärdheter. Jag har faktiskt "promenerat omkring" i min sambos födelse- och hemstad Warwick på Google Earth och jag har sagt till sambon att nu behöver jag inte åka dit. "Been there, seen it all". Glad

ambi
4/23/09, 11:38 AM
#13

#12 fast utvecklingen kanske blir sådan att man kan traska in i museer också eller ut och in i varuhus/affärer med pengarna i behåll. Glad

Annons:
ambi
4/25/09, 10:02 AM
#14

Jag vandrade igår på den gata i Oregon, där min tremänning bor. Först gick jag på Circle street och svängde sedan in på Hazel Aveny. Jag väntade med spänning på att få se deras hus. Några hus hann jag se, innan det blev svart! Sidan var inte tillgänglig! Jag vandrade i mörker och i slutet på gatan visade sig husen igen! Snopet! Gråter

Även om jag inte såg tremänningens hus, så var det ändå intressant att se "deras" stad. Nu verkade allt vara fotograferad på morgonen med en lätt morgondis, men det som jag såg, var att träden, som syntes här och där verkade inte vara lövträd, utan något slags barrträd. Någon som vet?

AndersE
4/25/09, 10:08 AM
ambi
4/25/09, 10:31 AM
#16

Ja, precis såg det ut! Det var som om man ibland vandrade i en skog med hus här och där.

Tack, Anders! Glad

Phryxe
1/21/10, 5:18 PM
#17

Google Street View (Gatuvy)  från 28 svenska städer lär nu vara tillgängligt. Finns du med på bild? :)

chrissan
1/21/10, 6:05 PM
#18

Jodå min port finns, men en härlig sommarvy!

Phryxe
1/21/10, 6:12 PM
#19

#18 Ja, det var väldigt somriga bilder.

guan
1/22/10, 12:21 PM
#20

Åh, vad kul det var. Vilken nostalgitripp för en som flyttat runt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: