Annons:
Etikettvem-tror-du-att-du-är
Läst 7786 ggr
AndersE
4/21/09, 8:01 PM

Vem tror du... Magnus Härenstam

Jag jobbar och missar tyvärr kvällens avsnitt.

SVT1 kl 20:00!

Annons:
Babzan
4/21/09, 8:25 PM
#1

Ja, detta vill jag inte missa. Ska sätta mig riktigt skönt i soffan och som jag hoppas få en timmes trevlig underhållning.

Anders, hoppas du får det bra på jobbet!  Flört

AndersB
4/21/09, 8:44 PM
#2

Tack för påminnelsen, man är så sjukt dator- och internetbunden att nästan alla TV-program glöms bort! Dock räddas man av… internet och SVT Play. Ska försöka se det i soffan idag.


ambi
4/21/09, 9:08 PM
#3

Är det någon fler som vill slå vad om Magnus Härenstam får ett positivt eller negativt besked på dna provet?

Jag tror att han får ett negativt besked, d v s det är som flesta av dessa hörsägnen om fina herren, som gör pigan med barn. Det är bara en hörsägen.

zachs
4/21/09, 9:41 PM
#4

Ja, vad ska man tro? Jag tror positivt då för spänningens skull. Glad

Cheyenne
4/21/09, 9:46 PM
#5

#3 Det beror väl lite på vilka Härenstams anor var. Varför måste det alltid vara en piga inblandad?

Om DNA-testet skulle visa sig vara negativt så finns faktiskt möjligheten att man från SVT's sida väljer att utesluta den delen från programmet för att det helt enkelt inte blir en historia att berätta. Detta verkar man inte ha gjort. Om det skulle visa sig att DNA-testet är positivt så bör det finnas en ättling från samma adliga släkt som har varit villig att ställa upp med DNA och som också är villig att ett positivt besked sänds på TV.

Vi får väl helt enkelt se om SVT har valt att använda Härenstam som ett exempel på hur man slår död på en muntlig släkttradition eller om de valt att visa att med dagens vetenskap så finns det möjligheter att ta reda på egentliga släktskap.

KingZap
4/21/09, 11:04 PM
#6

Jättebra program och det första jag lyckats se hela från TV soffan. Magnus var ett utmärkt val av SVT som verkligen bjöd på sig själv och visade känslor, humor. Det väckte verkligen lusten att kasta sig över forskningen själv och åka runt i landet efter personligheter i släkten.

Annons:
mbss
4/21/09, 11:05 PM
#7

Nå så var det med den adligheten, men lite andlighet blev det ju ändå..Glad

Lite tråkigt, hade varit kul med det ett positivt svar på testet!

Undrar vad ett sådant där DNA-test kostar.. Har ett liknande spår som skulle vara kul att testa.. Skrattande

ambi
4/21/09, 11:14 PM
#8

#7 Det beror nog på vem som man avser ska ställa upp och lämna prov. Jag har en känsla av att många är inte så villiga att ställa upp.

Vad det kostar vet jag inte.

Phryxe
4/21/09, 11:15 PM
#9

Var det nån mer som störde sig på att han kallade Sven Morin (hans farfars farmors farmors bror) för sin anfader?

AndersB
4/21/09, 11:29 PM
#10

#9 Ja. Glad


mbss
4/21/09, 11:32 PM
#11

#9 Njaa.. Inte nämnvärt, visst tänkte jag på det men det är lätt att säga fel, speciellt för någon som inte släktforskar

AndersB
4/21/09, 11:36 PM
#12

#11 Ted svalde det, men det hade inte passat sig att anmärka på i programmet. Kanske klipptes bort!


chrissan
4/21/09, 11:46 PM
#13

Håller med KingZap om att det var ett jättebra program, Magnus var mycket  intresserad men hade distans till sin släkt. Väckte säkert mersmak för släktforskning hos många.

Annons:
ambi
4/21/09, 11:59 PM
#14

#9 Jo, jag tänkte på det, men har samtidigt svårt att veta hur jag ska benämna en t ex anfaders bror. En släkting?

Phryxe
4/22/09, 12:16 AM
#15

Du sa det - en anfaders bror :)

Cheyenne
4/22/09, 11:15 AM
#16

Jättebra program. Magnus kommentar: "Jag trodde släkten bestod av en massa tråkfisar" Skrattande

Sen var det ju lite kul att det var släkten von Porat som var på tapeten. Min fm mf syster Amalia Christina Elliot gifte sig ju med Mauritz Samuel von Porat men där var det ju hon som inte kunde hålla sig till äktenskapslöftena. Se diskussion här

Dock känner jag mig lite tveksam till användandet av DNA. Helt krasst bygger ju faktiskt resultatet på att varje led i släktkedjan stämmer och därmed är ett resultat av föregående led, dvs att sonen verkligen är son till den som i kyrkoboken uppges vara fadern.

Phryxe
4/22/09, 11:39 AM
#17

#16 Håller med. Det är ju inte säkert att den von Porat som ställde upp på DNA-provet verkligen är ättling till Härenstams Porat osv :)

NiclasR
4/22/09, 12:04 PM
#18

Intressant att det påstods att inget hade hittats i domböckerna om eventuelle fadern till Anders (eller för den delen dennes äldre broder). Har dessa verkligen undersökts av Teds team? Låt mig betvivla detta. Östbo härads domböcker finns nämligen inte bevarade i orginal (dvs häradsrättens exemplar) före 1820 på grund av att dessa brunnit. Östbo häradsrätts exemplar förvaras i Vadstena landsarkiv - den kunnige Sven Malmberg på landsarkivet som framträdde i programmet har säkert konstaterat avsaknaden, men vilka möjligheter har han haft att kontrollera Göta hovrätts exemplar (de s.k. renovationerna av häradsrättens exemplar)? 

Göta hovrätts äldre arkiv förvarades fram till november 2008 i Jönköping, i hovrättens lokaler. Därefter har de numera överförts till Vadstena landsarkiv. Programmet "Vem tror du du är?" spelades väl in före denna tid eller har jag fel?  Har verkligen Östbo häradsrätts renoverade domböcker undersökts? Detta borde ha tagit åtskilliga timmars letande i Jönköping.

Cheyenne
4/22/09, 12:09 PM
#19

NiclasR, funderade själv på orsaken när jag såg prgrammet. Tack för din utförliga redovisning i saken.

NiclasR
4/22/09, 12:44 PM
#20

Möjligheten finns även att lägersmålen även togs upp vid den häradsrätt till vilken barnafadern/fäderna hörde. Det finns några samtida militärer von Porat som bodde i det angränsande Sunnerbo härad, i Vrå och Bolmsötrakten,enligt Gustaf Elgenstiernas verk över introducerad adel. Poratspåret kan vara en uppkommen myt men alltid är det värt att mer noggrant analysera - min erfarenhet är att det brukar finnas ett korn av sanning i familjeberättelser, även om de brukas förändras med generationerna.

Programmet var kul, även om jag hade förhoppningen att släktforskningen skulle fokuserats på Magnus mormors släkt ifrån Göteryds socken - där vi har gemensamma avlägsna förfäder.

Annons:
Leiper
4/22/09, 4:25 PM
#21

Jag tycker också det var ett bra program (som de andra varit), speciellt roligt att han engagerade sig så mycket och var så "sprallig" över det förmodade adelsspåret…

Intressant att det fanns flera, troligen av varandra oberoende (?), historier om det släktskapet, så det var ju lite snopet att det inte blev något av DNA-provet. men som det nämndes här ovan (#16-17), så behöver det inte säga så mycket egentligen… Det fanns flera bröder von Porat under mitten av 1700-talet som hade söner i lämplig ålder att bli far 1811, är alla de undersökta?

Härenstams anfader Anders Eriksson hade ju också en bror som var oä, men han hette sedan Johansson eller liknande, kan släkthistorien blandat ihop något? Jag blir också helt klart nyfiken på hans pappa historikern Curt Härenstams kvarlämnade anteckningar som kanske nämner något om släktforskningen… han borde kunnat avfärdat det hela om det nu inte stämde, kan man ju tycka?

NiclasR
4/22/09, 7:08 PM
#22

Leiper, intressant tanke. Hette brodern till Magnus Härenstams anfader Anders Eriksson - "Johansson" så finns följande samtida Porat nämnda i Elgenstierna med detta förnamn:

*Carl Johan von Porat, född 1754-03-26 på Skriperyd. Volontär vid Kronobergs regemente 1769-02-15. Förare vid konungens eget värvade regemente 1774-06-10. Sergeant vid Skaraborgs regemente 1780-05-08. Konstit. fänrik i regementet 1789-07-13. Konfirm.fullm. 1797-12-20. Fänrik därstädes. Avsked. Död ogift 1810-01-14 i Bergs socken, Skaraborgs län. Han bevistade 1789 och 1790 kriget i Finland och därunder reträtten från Högfors, kanonaden vid Hirvikoski och anfallet vid Sutela.

[son till Elias von Porat (1720-1768) och Beata Elisabeth Lagerbielke (1725-1793) ]

Johan Gustaf von Porat  född 1773-09-15 på Haghult i Kånna socken, Kronobergs län. Volontär vid Kronobergs regemente 1775. Fältväbel därstädes 1792-09-24. Fänrik 1792-12-18. Löjtnant 1798-12-20. Kapten 1808-02-16. Avsked 1812-01-07. Död 1849-03-06 i Berga socken, Kronobergs län.2. Gift 1808-03-09 på Väderlanda i Nöbbele socken, Kronobergs län med Catharina Helena Fornander, född 1777-09-23 på Ålshult2 i Almundsryds socken, Kronobergs län, död 1842-09-29 på Sännahult2 i Urshults socken, Kronobergs län, dotter av bruksidkaren, filosofie doktor Olaus Fornander och Sara Margareta Bergqvist.2

 [son till Elias von Porat (1720-1768) och Beata Elisabeth Lagerbielke (1725-1793) ]

Magnus Johan Adolf von Porat, född 1792-01-08 på Bol. Sergeant vid Kalmar regemente 1802-06-23. Död 1810-05-15 i Växjö genom olyckshändelse vid en eldsvåda.

[son till adolf Fredrik von Porat (1757-1827) och Elisabet Juliana Crafoord (1764-1819)]

- sistnämnde är väl i yngsta laget men jag nämner honom i alla fall.

Leiper
4/22/09, 11:52 PM
#23

En rättelse av mig, den äldre brodern till Anders Eriksson hette Johannes och var född 1802. I senare hfl står han med efternamnet Göransson. Sedan finns en yngre bror till dessa, också han född oä, Sven 1818, och har sedan efternamnet Johansson.

Deras mor pigan Elsa Eriksdotter (f 1778) bor på Mjugaryd Sörgård torpet Krogshult, där även hennes föräldrar levde och dog 1813 resp. 1832.

Källor: Kävsjö AI:5 1810-1813 sid 35, AI:6 1814-1830 sid 85 och AI:7 1831-1839 sid 99.

Leiper
4/23/09, 1:58 PM
#24

En annan detalj jag hittade när jag kikade vidare på Magnus anor igår kväll, rörde Anders Erikssons hustru Anna Elaisdotter. Hennes far var nämligen soldat Elias Johannisson/Johansson Taan (eller Tann?), vid Törestorp mellangård i Kullstorp, sodlattorp nr.29. Anna var född i dec 1812 men i samma hfl antecknas på fadern att han var "död i Norge". Inget årtal nämndes men det var troligen under det norska fälttåget 1814, det sista svenska kriget. Elias var född 1785 och blev således max 28 år gammal. Modern och dottern Anna flyttar 1815 till Kävsjö.

Enligt uppgifter om Jönköpings regemente kan man läsa att det dog 128 personer från regementet i Norge, men endast 3 i strid. Det här vore intressant att återkomma mer om tycker jag, men en fråga till Lampers här i forumet är om det här också upptäcktes eller var programmet mer inriktat på den oäkta linjen och von Porat-spåret? Jag inser ju också att man inte hinner ta med allt i en timmes program…

AndersE
4/23/09, 10:02 PM
#25

#24 Min sambo har en anfader som var med i Norge som soldat.

Leiper
7/13/10, 11:56 AM
#26

Nu har de ju börjat sända en del av prgrammen i repris, först ut (igår 12/7) var Magnus Härenstam, samt imorgon den 14/7.

Hans ivirga entusiasm är rolig, kanske lite spelad, men glädjen i det han upptäcker tror jag ändå är äkta.

Yred3
7/13/10, 1:01 PM
#27

Håller med Pryxe om DNA-provet. Jag tänker på Erna Hamiltons barnbarn, som hade fått hjälp av felaktig släkting så att han hann aldrig träffa sin farmor innan hon dog nästan 100 år gammal.

Annons:
Upp till toppen
Annons: