Annons:
Etikettbildgåtan
Läst 1694 ggr
Cheyenne
4/19/09, 12:54 PM

Lokal - vilket ändamål?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska ni få gissa vad denna lokal användes till.

Annons:
chrissan
4/19/09, 12:55 PM
#1

Affär av något slag är dt i alla fall

Cheyenne
4/19/09, 12:59 PM
#2

#1 En definitionsfråga. Det var inte "vem som helst" som stod vid/bakom disken!

chrissan
4/19/09, 1:03 PM
#3

Kan vara ett apotek

Cheyenne
4/19/09, 1:06 PM
#4

Tur att du tog den chrissan Flört

Ja, det ska vara den gamla interiören från Apoteket på Storgatan i Kalmar.

chrissan
4/19/09, 1:07 PM
#5

Ja, en gång för väldigt länge sedan var jag apotekare, så det var lite fusk Tungan ute

ambi
4/19/09, 1:56 PM
#6

Vad är det för slags vita rullar till vänster? Pappersrullar?

Annons:
chrissan
4/19/09, 1:57 PM
#7

Ja, varje sak slogs in ordentligt i paket på den tiden.

Cheyenne
4/19/09, 2:00 PM
#8

Ja, pappersrullar, omslagspapper troligen. Långt ifrån allt var färdigförpackat och man kunde på plats packetera i små påsar, glaskrus och i små paket. Noterbart är ju att disken "sitter ihop" med hyllorna så det var ingen egentlig betjäningsdisk som man stod bakom. Gissar att apotekaren stod där och beredde de olika medikamenten men det där kan chrissan mycket bättre än jag.

chrissan
4/19/09, 2:07 PM
#9

Enkla uppvägningar gjordes  vid disken, men beredningar troligen i rummet bakom. Det finns gamla apotek med beredningsdisken (recepturen) i samma rum, men den brukar vara separat. Detta rum kallas officinen.

Beroende på tidsepok så gjorde man alla dekokter och annat på apoteket. Man måste också kolla alla råvaror så de var OK, så det fanns ett stort lab bakom. Även rum för att just göra olika dekokter, det krävdes plats för det. Det var tider det!

Cheyenne
4/19/09, 2:11 PM
#10

Tack chrissan. Man får ju en känsla, när man ser fotot, att rummen intill leder in till en privatbostad, dvs apotekarens, men då är det kanske officinen vi skymtar till höger!??

chrissan
4/19/09, 2:24 PM
#11

Tror det. Ofta ägdes dock huset av apotekaren, så familjen bodde ovanpå.

Cheyenne
4/9/10, 2:09 PM
#12

Plockar upp denna tråd igen. Jag minns från tonåren någon gång, ett apotek i Stockholm där man (då) valt att behålla en del av den gamla/ursprungliga interiören varför en del av apoteket såg ut som det i inlägg #0. Försöker förtvivlat minnas vilket apotek det var. Eventuellt att det låg i Stockholm City och kanske Klara fs. Någon Stockholmskännare som vet?

chrissan
4/9/10, 2:23 PM
#13

Apoteket Nordstiernan på Drottninggatan t ex. Eller apoteket Storken vid Stureplan.

Annons:
Cheyenne
4/9/10, 2:29 PM
#14

Aaaah! Nordstiernan måste det vara. Nu fick jag en "flash-back" av Drottninggatan någon gång sent 80-tal och att jag var inne på apoteket och förundrades över att en del av originalinteriören fanns kvar. Ska kolla om det stämmer! Hjärtligt tack!

chrissan
4/9/10, 2:31 PM
#15

Den var i svart med vita inläggningar, 1800-tals modell

Upp till toppen
Annons: