Annons:
Etikettindividforskning
Läst 3910 ggr
Cavinka
4/20/09, 2:49 PM

Nils Georg Sörensen

I går gjorde jag tillsammans med en god vän en biltur i norra Bohuslän. Vi hamnade så småningom på Torreby slott i Munkedals kommun. Ett riktigt litet lustslott som idag hyser golfbana och restaurang.

Huset byggdes 1887 av Nils Sörensen som sommarbostad för honom och hans familj. När jag kom hem började jag leta på nätet efter lite mer uppgifter om denne man. Anade  att han hade varit förmögen, för det var ju ingen vanlig sommarstuga han byggt.

Han hade i Stockholm köpt det Fersenska palatset och gjort en omfattande ombyggnad och renovering av detta ståtliga palats.

Nils Sörensen kom från Dröbak i Norge och hade gjort sina pengar på skog och sågverk.

Annons:
Cavinka
4/20/09, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Oops bilden på slottet kom inte med. Försöker igen!

AndersE
4/20/09, 2:52 PM
#2

Det är farligt det där med nyfikenheten som hela tiden väckas. Undrar vem det var, hur såg hans liv ut, vilka var hans föräldrar…

Flört

Tack för att du delade med dig!

Cheyenne
4/20/09, 2:57 PM
#3

Ja, det var trevligt Cavinka. Och vilka kontraster mot idag; "Jag tror jag ska bygga mig ett litet sommarresidence. Ooops, det blev visst ett slott".

Cavinka
4/20/09, 3:37 PM
#4

Tyvärr blev inte slutet på denna framgångssaga lika trevlig. Efter Nils död 1917 så fortsatte hans tre söner sin storslagna livsstil och 1948 var pengarna borta och slottet såldes. Han hade året före sin död sålt det Fersenska palatset till sitt eget bolag Säfveån AB.

AndersE
4/20/09, 4:58 PM
#5

#4 Det brukar visst ta tre generationer…

  1. Förvärva
  2. Förvalta
  3. Fördärva
Upp till toppen
Annons: