Annons:
Etikettvem-tror-du-att-du-är
Läst 8660 ggr
Richswe
5/20/09, 5:21 AM

Who do you think you are?

SVT började idag att sända den brittiska originalserien av Who do you think you are?

Man började med att sända avsnittet med mannen man förknippar allt engelskt, Stephen Fry. Ett underbart avsnitt.

Jag hoppas bara SVT väljer att sända samtliga avsnitt.

Mänga kanske inte är lika väl insatt som jag i den brittiska "kändisvärlden". Är ju lite av en smyganglofil Skäms Men jag tror ändå att många skulle älska denna serien lika mycket som jag gör. Har med hjälp av en vänn haft möjligheten att se samtliga avsnitt som sänts i England och serien innehåller många underbara godbitar.

Dock tror jag att SVT väljer att visa och nöjer sig att visa följande avsnitt, då dessa är med personer som är kända i Sverige. Listan nedan är kopierad från ett inlägg jag gjorde på Anbytarforum den 2 maj.

Säsong 1 avsnitt 4 - Jeremy Clarkson Säsong 1 avsnitt 9 - Meera Syal Säsong 2 avsnitt 3 - Stephen Fry Säsong 3 avsnitt 1 - Barbara Windsor Säsong 3 avsnitt 3 - Colin Jackson Säsong 3 avsnitt 4 - David Tennant Säsong 3 avsnitt 6 - Nigella Lawson Säsong 3 avsnitt 7 - Jeremy Irons Säsong 4 avsnitt 2 - John Hurt Säsong 4 avsnitt 3 - Griff Rhys Jones

Som vi alla vet så har man börjat med Stephen Fry. Under de tre följande veckorna så kommer man visa avsnitten med Jeremy Irons, Nigella Lawson och John Hurt.

Men som sagt, jag hoppas SVT visar att jag har fel angående deras intentioner.

Annons:
AndersE
5/20/09, 11:00 AM
#1

#0 Ska bli kul att se hur mycket av din plans om faller in!

Om den engelska versionen tas emot väl kan man ju tänka sig att det köps in fler avsnitt. Annars tycker jag nog att om man ska göra ett urval så är det rimligt att anpassa sig efter de svenska tittarna. Det är oftast mer lockande att titta på ett program om man känner till huvudpersonen.

chrissan
5/20/09, 11:01 AM
#2

Som jag skrivit tidigare tycker jag Kunskapskanalen kan sända de andra avsnitten, den är ju smalare som kanal.

leja
5/20/09, 11:41 AM
#3

Jag tycker att man borde kunna visa alla avsnitt. Faktum är att avsnitten med de mest kända personerna har rullat runt på History, länge. Så jag kommer så antagligen att inte titta på ett enda av dessa som visas på Svensk tv. För jag har redan sett de. SÅ för min del känns det som en stor besvikelse att inte få se alla.

Ett alternativ att se avsnitten på Kunskapskanalen tycker jag vore bra. Jag förstår att man väljer personer som man tror är kända i Sverige. Men jag tror inte att de som gillar programmen bryr sig så mycket om vem som är med. De andra som bryr sig kommer antagligen att bara titta på det program som gäller den/de person de vill se mer om och inte alla program.

Vad ska man ha som signatur tro?

Cheyenne
5/20/09, 11:54 AM
#4

Men så är det faktiskt så (som en klok person skrev på AF); vi släktforskarnördar är ju naturligtvist intresserade av alla program, kända eller okända medverkande, det kvittar eftersom vi finner själva sökandet så intressant. Men vi måste också komma ihåg att alla i Sverige släktforskar inte och har därmed inte samma intresse i att veta vem Kevin Whately's anor är (vem är det, frågar de flesta)

Det bästa med programmet tycker jag är att det är många Britter med som är av utländsk härkomst. Min absoluta, absoluta största friidrottsidol någonsin, Colin Jackson t.ex. Här visar man hur man kan gå till väga för att finna sin utländska härkomst vilket skulle kunna vara en alldeles särskilt bra morot för de i Sverige som är av första eller andra generationens invandrare och inte tror att de ska kunna söka sina anor.

chrissan
5/20/09, 12:04 PM
#5

Kevin Whatley: Sergeant Lewis i serien om kommissarie Morse. Har nu egen serie, Lewis, som sänts i några avsnitt i Sverige.

I England har de så mycket mer folk med annorlunda anor, både i form av invandring tidigare och hela kolonialväldet. Därför blir det så intressant att t ex få se släktforskning i Indien eller Turkiet.

Cheyenne
5/20/09, 12:09 PM
#6

Ja, jag vet vem Kevin Whately är men säger man namnet vet de flesta inte vem han är. Säger man Kommisarie Morse och Sergeant Lewis istället så vet alla! Jag använde honom bara som ett exempel. Tror ni att den svenska versionen skulle dra tittare i England om t.ex Lill-Babs var med? Tror inte det. Därimot, om huvudrollsinnehavaren var Agnetha Fältskog, då skulle det nog bli några tittare.

Annons:
chrissan
5/20/09, 12:10 PM
#7

Precis!

Men de som är lika nördiga som vi skulle nog tittaSkrattande

chrissan
5/20/09, 12:12 PM
#8

Som den nörd jag är, har jag just skickat efter en DVD från Australien med släktforskning på australiska soldater som var med i 1a världskriget

Cheyenne
5/20/09, 12:20 PM
#9

#7 Skrattande

PS! Den kloka personen (inlägg #4) var ju du om du inte förstod det! Flört

AndersE
5/20/09, 12:36 PM
#10

Om man väl tittar spelar det nog mindre roll vem det handlar om, men när det gäller att locka någon att överhuvudtaget välja att börja se är "namnet" viktigt. Tror jag…

Cheyenne
5/20/09, 12:43 PM
#11

Jag skulle vilja förtydliga något! Det har här anförts en del grybblerier avseende SVT's val av vilka program som har köpts in. Jag hävdar att SVT förmodligen måste se om sitt kassaskåp och köpa in avsnitt som de tror på och som kan ge tittarsiffror. Inget konstigt med det!

Att göra motsvarande programserie i Sverige (Vem tror du att du är?) kostar förmodligen en bråkdel av vad det kostar att producera de i England. Varför? Jo, för att i Sverige har vi en lång och stark tradition av kyrkoboksföring med bevarade längder. Vi kan sitta hemma vid datorn och forska så för en ringa summa pengar får vi tillgång till skannade böcker ända tilbaka till 1600-talet.

England ger inte sina släktforskare samma möjligheter. Det finns i stort sett  ingentng som är skannat eller registrerat såsom vi har det. Det finns nästan inga databaser att söka i och i de sökbara register som finns så ställs det höga krav på den som söker. Man måste helt enkelt veta var och när ens ana föddes för att gå vidare.

Det här ställer naturligtvist helt andra krav på BBC's research-personal. Ofta måste man söka på plats. Och som vi vet är många av huvudpersonerna i programmet av utländsk härkomst vilket gör att man måste söka sig än längre bort = mer pengar.

Kontentan är att BBC's avsnitt förmodligen kostar några kronor att köpa in.

AndersE
5/20/09, 1:01 PM
#12

#11 Fast de är fler att dela på kostnaden…

Flört

Cheyenne
5/20/09, 1:05 PM
#13

För att det bor över 60 miljoner människor i Storbritannien och bara 10 miljoner i Sverige?? Obestämd

Annons:
AndersE
5/20/09, 1:15 PM
#14

#13 Typ…

(Och jag tror det är lättare att sända den brittiska "worldwide" än den svenska…)

Ronny-K
5/20/09, 2:04 PM
#15

Har sett en hel del av avsnitten. Några avsnitt ser jag gärna i repris, Stephen Fry, Nigella Lawson, Patsy Kensit m.fl.

Anne Robinson hade varit kul att se medverkaSkrattande

leja
5/21/09, 1:14 AM
#16

Vilka är de ? Flört

Jag måste medge att jag har svårt att komma ihåg namn så för mig är många "kändisar" totalt okända. Men det gör inte att jag inte ser på programmen. Så för min del så var många av de avsnitt jag sett med för nig okända människor. Som till ex. Nigella Lawson(tittar inte på matlagningsprogram om jag kan undvika det), eller sport idoler, då jag är tämligen ointresserad av sport och deffinitivt inte kommer ihåg namn.

Så vad säger att namnen drar ? Det är vad jag vill veta? Hur många känner ni som tittar bara för att det är kändisar ?

Jag har en vännina som vägrar att se på program som handlar om kändisar, men gärna skulle se vanliga människors öden.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
5/21/09, 1:51 AM
#17

#16 Jag tror inte du har rätt. Jag tror inte ett släktforskningsprogram om Nisse Bengtsson kommer att ha lika många tittare som ett släktforskningsprogram om Björn Borg.

Cheyenne
5/21/09, 1:53 AM
#18

#16 Ja, för mig är det lätt. Jag är inte en person som dyrkar kändisar. Jag hyser dock den högsta respekt för en person som kämpar och presterar inom sitt område, oavsett vad det är. Ffa de som dag in och dag ut tränar hårt för att uppnå sina mål. En sådan person är Colin Jackson.

Colin Jackson är en av mina största idoler. Jag har själv kämpat hårt med träning inom 100 m slätt i "min ungdom". Colin Jackson är bara ett par år äldre än mig men hade redan då presterat en hel del. Han "hjälpte" mig genom min träning. Jag sprang varv efter varv runt löparbanan och tänkte "kan Colin, kan jag". Sedan är Colin Jackson förmodligen en av de trevligaste och raraste människor som gått i ett par löparskor. Alltid vänlig mot journalister, hur korkade frågor de än ställde. Han svarade på alla frågor, alltid med ett leende. Jag har nämligen haft förmånen att träffa honom så jag vet. Flört

Självklart är det inte en människas kändisstatus om avgör. Men personligen finner jag det lite mer intressant när huvudrollsinnehavaren råkar vara Stephen Fry eller Colin Jackson.

leja
5/21/09, 12:00 PM
#19

Jag förstår att en kändis lockar mer än Nisse Bengtsson. Men jag tror att man underskattar vad folk vill se om man bara väljer de kända. Samt att för mig var Colin Jackson en totalt okänd person. När jag såg det programmet var jag helt ovetande om vad han gjort. Men det var ett mycket bra program och han verkade väldigt trevlig.

Så min fråga är hur känd ska en person vara för att räknas som kändis. Innebär det att vi i Sverige får se de mest kända av de engelska deltagarna att de verkligen är de som är mest kända? Hur avgör man vem som är mest känd? Ibland tror jag att vi i Sverige underskattar vad folk ser och kan. Jag vet att många i min bekantskaps krets ser på engelska tv serier som inte visas i svt och därmed känner många av de "okäna" engelska deltagarna.

Därmed menar jag inte att jag har något emot att programmen visas eller att jag inte förstår svt:s val. Men jag ifrågasätter varför man inte visar alla program. Vem skulle annars gå med att se en serie där bara de delar som innehåller kända skådisar visas och de övriga hoppas över? Det kan, som tidigare nämnts handla om pengar, men borde det inte bli ett bra pris om man köper hela serierna?

Vad ska man ha som signatur tro?

leja
5/21/09, 12:04 PM
#20

Ville bara säga att jag gillar att ifrågasätta folk som vet saker. Jag anser att vi vet inte alltid vem som är mest känd och att de mindre kända skådisarne kan locka yngre tittare som vet vilka de är.

Jag gillar att diskutera dessa frågor och förväntar mig inte att få svar på alla mina frågor. Utan vill lufta lite av mitt missnöje. Framför allt då jag hade sett fram emot att få se ALLA avsnitten då min ekonomi inte tillåter inköp av serien. Men jag kan väl sluta betala licens och satsa pengarna på de program jag vill se iställetFlört(menat som skämt).

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Cheyenne
5/21/09, 12:18 PM
#21

leja, jag underskattar aldrig människor men vis av erfarenhet från arbetslivet vet jag att mina kloka och intelligenta kollegor hellre diskuterar de senaste Robinsondeltagarna på kafferasten än något som i min värld är mer intressant. Vid dessa tillfällen har jag helt enkelt rest på mig och gått för att den senaste säsongen av Robinson inte intresserar mig. Då har jag tyvärr blivit kallad för "snobb". Och där någonstans är var man lägger ribban. Servera inte smörstekt abborre om gästerna kräver köttbullar.

chrissan
5/21/09, 12:23 PM
#22

Men SVT ska ju vara Public Service, dvs visa även smala program med mindre tittarskaror. Hur många känner till de kulturmänniskor som ständigt diskuteras och analyseras i kulturprogrammen? Släktforskningsprogram är ju också kultur. På sommaren är det massor av repriser i programtablåerna, då kan man ju visa lite smalare släktforskningsprogram också. Jag tror inte de är så dyra att köpa in nu, de har gått länge på olika andra kanaler och finns på DVD.

Cheyenne
5/21/09, 12:28 PM
#23

chrissan, var det mig du svarade?

chrissan
5/21/09, 12:29 PM
#24

Nä, rent allmän kommentar bara

AndersE
5/21/09, 1:32 PM
#25

#22 Är glaset halvfullt eller halvtomt?

Man kan klaga på att SVT inte omedelbart köper in alla avsnitt. Eller man kan vara jätteglad över att SVT är så mycket Public Service att man vågar köpa in något så udda som en brittisk släktforskningsserie. Och dessutom producerar en svensk version.

Jag inser att eftersom serien gjort succé så krävdes inget gigantiskt mod, men jag är ändå glad att detta sker!

chrissan
5/21/09, 1:53 PM
#26

Halvfullt! Det är naturligtvis bra att de sänder programmet. Det intressanta är att den gjorde succé i USA, mot all förmodan. Så nu gör man en egen version där.

AndersE
6/3/09, 10:37 PM
#27

Jag såg alltså senaste programmet med Nigella Lawson, men missade förra med Jeremy Irons. Ingen har kommenterat det. Var det bra?

Det verkar bara bli ytterligare två - med John Hurt och Jane Horrocks.

John Hurt känner jag till men inte Jane Horrocks?

Annons:
AndersE
6/3/09, 10:39 PM
#28

Jag googlade och såg att det var hon som spelade i "Little Voice" som jag tyckte var en fantastisk film.

chrissan
6/3/09, 10:51 PM
#29

Jag har just fått paketet med serie 4, som kom ut i Australien i maj, men kommer i England i september på DVD. Tre avsnitt hann jag med istället för middag och packa inför jobbresa. Ett mycket intressant var Nicky Campbell (radiopratare) som sökte sin adoptivfamiljs rötter. Överraskande utveckling i den historien.

I paketet också en lovande DVD om Anzacs, australiska frivilliga i 1a världskriget, som dog i mycket hög grad. Soldater från minnesmärkena forskas fram, med familjer etc.

DVD från Australien tar 2 dagar på sig att komma hit, jämför med t ex Bokus som tar 4-8 dagar från Morgongåva (5 mil). Desutom körs paketet hem till dörren!

[Teca]
6/3/09, 10:54 PM
#30

Jag missade Nigella så det får bli en repris. Jeremy Irons såg jag och faktum är att jag knappt minns vad det handlade om. Hela avsnittet kändes monotont. Kanske jag hade för stora förväntningar…

AndersE
6/3/09, 10:55 PM
#31

#29 Att söka sina adoptivföräldrars rötter är precis i min smak. Visar att man förstått att släktforskning långt ifrån bara handlar om gener!

chrissan
6/4/09, 12:10 AM
#32

Ja, han visste vilka hans biologiska föräldrar var, men ansåg att han formats av sin älskade adoptivfamilj. Den tanken stärktes bara under programmet.

pertho
6/4/09, 12:43 AM
#33

Jag som aldrig tittar på TV har inte hört talas om någon av dessa brittiska kändisar. Nu har jag slagit hustrun med häpnad genom att titta på dessa progran i tre timmar hittills, utan att somna.

Jeremy Irons var det klart sämsta hittills. Karlen ville mest göra sig själv märkvärdig med sina ridhästar och hundar.

Jag tittar nog på resten också.

Richswe
6/4/09, 2:59 AM
#34

Jag är glad att se att jag hade fel i första inlägget i denna sträng.

Man kommer att visa avsnittet om Jane Horrocks. Detta är ett avsnitt som tidigare inte har visats på Viasat History.

Detta gör att jag är hopfull att man även tänker visa de andra avsnitten.

För er som inte vet vem Jane Horrocks är så är hon den personen som spelade den ibland korkade assistenten Bubbles i Absolutely Fabulous.

En annan glädjande sak är att jag faktiskt såg ett , på svensk TV nämligen Viasat History, icke tidigare visat avsnitt av den brittiska originalserien. Det var ett avsnitt med modellen Jodie Kidd. Jag tyckte att de saker hon fann ut var mycket intressanta.

Annons:
Cheyenne
6/4/09, 10:41 AM
#35

#34

*asg* Ja, nog är du lite av en anglofil alltid. Flört På bästa brittiska manér refererar du till Jane Horrocks rollkaraktär som "den ibland korkade assistenten". Bubbles var i själva verket så korkad att det var ett under att hon öht andades. Skrattande

leja
6/4/09, 11:07 AM
#36

Visst var avsnittet med Kidd intressant. Där är en för mig okänd person, som visar sig ha en väldigt intressant historia att berätta. Om man vill så kan man väl säga att hon hade mer kända anor än de flesta andra.

Flört

Ser fram emot att få se de avsnitt som jag inte sett tidigare.

Vad ska man ha som signatur tro?

ambi
6/4/09, 11:31 AM
#37

Jag gillar den här engelska versionen bättre, på så sätt, att man lägger in gamla journalfilmer. Det kanske man gjorde i den svenska versionen också, men i så fall var det få gånger.

AndersE
6/4/09, 12:02 PM
#38

#37 Ja, det tycker jag också är trevligt!

Richswe
6/4/09, 4:09 PM
#39

#35

Skrattande

#36

Har du haft möjligheten att se avsnitten med Sir Matthew Pinsent, OS-guldmedaljör, eller Boris Johnson, Borgmästare i London?

Snacka om kända anor!

#37

Även jag håller med dig på denna punkt!

AndersE
6/5/09, 1:37 AM
#40

#16

Bild på AndersB

iFokus-poäng: AmetistAndersB

09-06-03
19:19

Hantera inlägg

Har missat alla avsnitten märker jag nu… Skäms Såg delar av det första med skådisen från Black Adder (tappat namnet), men tyckte inte det var så speciellt.

Måste nog erkänna att de svenska programmen känns mer intressanta för mig, när man känner igen forskningsproblematiken på ett annat sätt.

Välkommen till Scangen

Släktforskning på nätet sedan 1996!

#17

Bild på svenne

iFokus-poäng: Ametistsvenne

09-06-03
19:56

Hantera inlägg

Namn: veggie1.jpg Typ: JPEG-bild Storlek: 24,75 kB Visa bild

#16 Black Adder, Rowan Atkinson.

#18

Bild på Cheyenne

iFokus-poäng: AkvamarinCheyenne

09-06-03
20:00

Hantera inlägg

Namn: ba4_4.jpg Typ: JPEG-bild Storlek: 65,91 kB Visa bild

#17 AndersB tänker nog på Stephen Fry! Även han var med i Black Adder. Skrattande

AndersE
6/5/09, 1:40 AM
#41

Ovanstående flyttade hit…

Annons:
blombuketten
6/5/09, 2:25 AM
#42

Jag tyckte att programmet med Jeremy Irons var bra. Han sökte efter möjliga irländska rötter utifrån att han alltid känt sig så hemma på Irland och då särskilt i Cork. Han följde olika spår som inte visade några rötter därifrån för att till sist hitta fram. Jag tyckte det var spännande hur han till sist fann sin irländska ana och det visade sig att den kom från, så gott som, samma ställe där han själv hade köpt sig ett hus.

Att man valt att visa honom ridandes på en häst tror jag mer var en bild av hur öppet och vackert landskapet är. Hundarna, 2 st, följde honom var han än gick och det är ju inget märkvärdigt. Ja, kankse för oss svenskar som har så många regler och förbud för hundar. I många länder är det helt ok att ha hunden i släptåg, var man än går. Därför tror jag inte att Irons överhuvudtaget funderade över att hundarna var med honom eller att han var särskilt märkvärdig därför.

Solveig
6/5/09, 8:40 PM
#43

Jag tyckte precis som du, blombuketten. Det kan bero på att jag tycker mycket om Irland och njöt av bilderna.

ambi
6/5/09, 11:55 PM
#44

Jeromy Irons nämnde sin längtan till havet och funderade om hans anor kunde ge honom svaret varför han gjorde det.

Är det så enkelt, att man kan hitta svaret i var de bodde?

Jag och min man har en jättemysig stuga vid en vacker insjö, men min längtan går allra helst till havet. Jag är en badkruka, är ingen båtåkare. Det är bara detta vilda med havet, som tilltalar mig. Nu då jag vet vem mina anor var, så inte kan någon av dem ge mig en förklaring till min längtan till havet. Måste det finnas en sådan förklaring?

blombuketten
6/6/09, 12:07 AM
#45

#44. Nej, inte måste det finnas en sådan förklaring Glad. Fast Irons nämnde inte bara längtan till havet, utan att han kände det som att han kom hem när han kom till Irland. Han kände sig mer hemma där än någon annanstans och han funderade bl a därför om han möjligen hade anor därifrån…….och det hade han ju. Dessutom kom de ju från Cork där han själv hade ett fint litet hus.

Själv har jag alltid gillat havet och saltlukten, men allra helst, vilket kan verka knepigt, känner ett enormt lugn när jag sitter vid en hamn och känner lukten av tjära, fisk och allt vad det kan vara och lyssnar på alla läten. Fiskmåsar gillar jag, tycker om deras skrikande. De flesta anser måsar vara mer eller mindre äckliga, så inte vet jag. Det närmaste havet jag kommit i mina anor är på mammas sida där de flesta är från Göteborg med omnejd Glad.

leja
6/6/09, 1:12 AM
#46

Gillar även jag havet och måsar. Men då jag har minst fem lotsar och tre skeppare + en kapten i släkten så finns det kanske ett släktdrag.

Flört

Men jag tycker iden av att man har ärvt vissa drag från sina förfäder går igen i flera av programmen. Men det är väl ändå så att man blir sin egen unika person.

Vad ska man ha som signatur tro?

blombuketten
6/6/09, 1:36 AM
#47

#46. Oj, du hade en hel del "havs-släkt" Glad.

Nog blir man sin egen unika person men ändå tror jag att man kan få med sig vissa drag från sina förfäder. Det kan ju finnas med genom generationerna så att säga. Ungefär som att man kan få ett fysiskt drag från någon anfader. T ex om farfarsfar hade stor näsa, men hans barn fick alla små näsor och sen får de barnen barn och en av dem får igen den där stora näsan. Hm, det blev lite luddigt det där, men hoppas du hänger med ändå Flört.

AndersE
6/6/09, 1:41 AM
#48

Jag tror inte att en känsla för havet sitter i generna. Däremot tror jag värderingar förs vidare genom generationerna.

Annons:
leja
6/6/09, 1:54 AM
#49

Håller med "48. Roligast har vi i släkten att min fars släkt är kända för sina bristande musikaliska talanger och där har jag hittat fyra yrkes musiker.

På min mors sida, där flera är rädda för vatten har jag en av mina skeppare anor(de andra havs bundna hör till min fars sida).

Så ibland följer inte talangen med i släkten.

Vad ska man ha som signatur tro?

ambi
6/6/09, 11:02 AM
#50

Att bli skådespelare, kan ju vara ett sätt att få bekräfta sig själv, att bli uppmärksammad. Många verkar fråga sig just varför de har blivit skådespelare och tror sig få svaret bland sina anor.

Däremot tror jag att en vacker sångröst eller konstnärlighet finns i generna.

Det här med arvet är ganska kul, för i många släkter finns någon som har en liten medfödd defekt, men eftersom man inte talar om det så vet man inte vem man ärvt det av.

Jag fick ett telefonsamtal från min tremänning i USA för några månader sedan. Han berättade att han blivit morfar. Det lilla barnbarnet mådde bra, men hade haft problem med att suga, när hon skulle ammas. Det visade sig att hon hade ett för kort tungband, men det går ju bra att åtgärda (klipps av).

Det skojiga var att jag fick berätta, att samma problem hade min syster haft och min pappa. De hade också fått klippa tungbandet, som små!

Alltså detta arv, som dyker upp i USA, kommer då från antingen min farfars mor eller farfars far!

Mitt ena barnbarn har en av tårna lite större än de andra. Var kommer det arvet ifrån? Säkert finns det andra, som haft så här, men det noteras ingenstans och faller i glömska.

blombuketten
6/6/09, 4:18 PM
#51

Tja, vem vet. Det pratas ju rätt mycket om det s k cellminnet, vilket är rätt intressant faktiskt. Likväl som att det finns ett minne att producera olika defekter, som går i arv och inte i alla generationer, utan dyker upp rätt som det är så kanske det finns en slags cellminne som gör att man dras till vissa ställen.

Nu spelar det ju mindre roll i sammanhanget. Det som drev Irons var just den känslan och han fann sina rötter på Irland och det var ju det han undrade över och fick svar på, som för honom kändes rätt. Han gick på känsla och fann det han sökte.

chrissan
6/7/09, 4:22 PM
#52

BBC Wales har sin egen serie, Coming Home med dessa kändisar:

Cilla Black

singer

Wrexham & Holywell

1 March 2006

BBC Wales

Petula Clarke

singer

Merthyr Tydfil

1 March 2007

BBC Wales

Russell Crowe

actor

Wrexham

t.b.a. 2008

BBC Wales

Paul Daniels

magician

Carmarthen

6 December 2006

 

Pam Ferris

actress

Aberkenfig

20 March 2007

BBC Wales

Rolf Harris

entertainer and artist

Merthyr Tydfil

 

 

Michael Heseltine

politician, peer

Swansea

29 Sep 2008

 

Patrick Mower

actor

Carmarthen

 

BBC Wales

Olivia Newton John

singer and actress

Cardiff

1 March 2008

BBC Wales

Donny Osmond

singer

Merthyr Tydfil

1 March 2005

BBC Wales

Susan Sarandon

actress

Bridgend

29 November 2006

BBC Wales

Janet Street-Porter

journalist and broadcaster

Llanfairfechan

27 March 2007

BBC Wales

Christopher Timothy

actor

Bala

15 September 2008

 

Michael York

actor

Llandeilo

8 September 2008

chrissan
6/8/09, 4:27 PM
#53

Jag såg programmet om Natasha Kaplinsky, engelsk nyhetsuppläsare med judisk bakgrund. Där sades något tänkvärt. När de stod i arkivet i Slonim i nuvarande Vitryssland och såg de detaljerade uppgifterna om hur hennes släktingar dog, mördade av nazisterna så sade deras lokala släktforskare att: "All historia skulle berättas så här, som individers historia. Då skulle fler förstå och fler tänka efter."

Jag tyckte det var ett mycket tänkvärt uttalande, speciellt som lärare. Man kanske kunde nå fler med en annan historieundervisning?

AndersE
6/8/09, 5:47 PM
#54

#53 Precis min tanke inför min stads 500-årsjubileum om några år. Att berätta genom individers livsöden.

chrissan
6/8/09, 5:50 PM
#55

Jag har ju försökt lite och till och med studenterna (som numera inte är speciellt engagerade) blev intresserade.

Annons:
ambi
6/17/09, 12:17 AM
#56

Har det varit fyra eller fem avsnitt? Jag tror att jag sett fyra, men när de visar ansikten på de som ska vara med, så är det en man, som jag inte vet namnet på (John Hurt?), som jag tror att jag i så fall har missat.

Är det någon som kan reda ut detta?

Loucar
6/17/09, 12:26 AM
#57

Det är fem avsnitt o John Hurt var förra veckan

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

ambi
6/17/09, 1:23 AM
#58

Ja, det såg jag och har också kommenterat det.

pertho
6/17/09, 11:45 AM
#59

Det var mycket givande att se de engelska programmen i serien efter att ha sett de svenska. Det som mest slog mig var skillnaderna i metoder och förutsättningar. Där vi klickar på datorn reste man i England och hälsade på kyrkoherden eller gick till biblioteket och rullade filmer med folkräkningar. De tycks vara femton år efter oss.

Jag tycker det sista programmet var det bästa. Det gav inblickar i villkoren för den breda massan under den industriella revolutionen. Alla de andra programmen var tröttsamt inriktade på överklass och kändisar.Jakten på markisen (eller vad han nu var) i det näst sista programmet var nästan parodisk.

För en svensk med nästan bara bönder och torpare i släkten var de engelska programmen något helt annorlunda. Det fanns väl inte en enda vanlig bonde i hela serien.

Sedan fick jag flera belägg för sanningen i mitt gamla råd till dem som börjar släktforska: "Fråga de gamla släktingarna om allting, men tro inte på vad de berättar.!" Muntliga berättelser innehåller en hel del sanningar, men också grova felaktigheter.

Richswe
8/12/09, 8:58 PM
#60

Vill bara göra er uppmärksamma på att det har börjat ännu en säsong av den brittiska versionen.

Idag sänds det femte avsnittet.

Huvudpersonen i dagens avsnitt är den i serien mest kända personen.

I alla fall för den svenska massan. Det är nämligen Kim Catrall, mest känd som Samantha i TV-serien Sex and the city.

De andra huvudpersonerna har varit och är:

Avnitt 1: Davina McCall

Känd som VJ på MTV på 90-talet. I alla fall minns jag henne med ett litet smile på läpparna, 70-talist som jag är. Numera programledare i brittisk TV. Programledare för BigBrother:UK

Avsnitt 2: Chris Moyles

Radiopersonlighet och programledare. Förmodligen inte känd av så många här i Sverige. Har blivit känd för att vara en kontroversiell person. Bland annat blev han omskriven i brittisk press efter att ha pratat om sina upplevelser under inspelningen av just Who do you think you are?

Han var citerad att ha sagt följande (min översättning): Jag åkte till Irland och andra platser för att filma och till skillnad mot många andra Who do you think you are?-avsnitt så åkte jag inte till Auschwitz. I princip alla åker dit vare sig de är judar eller inte. De verkar bara passera där på väg till Florida.

Avsnitt 3: Kate Humble

Brittisk TV-programledare, specialiserad på natur och vetenskapliga program, bl.a Animal Park. En del av dessa har sänts på svensk TV och på kanaler tillgängliga för svenska tittare.

Avsnitt 4: David Mitchell

Engelsk komiker, skådespelare och författare. Inte känd för den stora svenska massan, men för oss smyganglofiler så har han synts i många olika sammanhang. Mest i olika panelshower. Har en ganska engelsk humor, dvs. många tycker den ärr torr, och är känd för sina utfall och verbala, men väl genomtänkta och insiktsfulla, attacker på olika fenomen.

Avsnitt 5: Kim Cattrall

Som tidigare nämnt är hon känd for den stora massan som den sexuellt utforskande Samantha i Sex and the city. Jag personligen minns henne även som Löjtnant Valeris i filmen Star Trek VI: The undiscovered country.

Avsnitt 6: Martin Freeman

Brittisk skådespelare känd för sina roller i bl.a The Office (Tim Cantervury) och Liftarens Guide till Galaxen (Artur Dent).

chrissan
8/12/09, 10:46 PM
#61

Var sänds det?

Richswe
8/13/09, 12:51 AM
#62

Detta sänds tyvärr inte på svensk TV ännu, utan på det brittiska statsägda TV-kanalen BBC.

Går, med lite trixande, att se (otextat eller med engelsk text) på nätet dryga halvtimmen efteråt.

Annons:
chrissan
8/13/09, 7:40 AM
#63

Man måste alltså hitta en proxyserver Obestämd

Richswe
8/13/09, 5:33 PM
#64

Jo….men det är inte så svårt :D

Använder du firefox som webläsare?

chrissan
8/13/09, 5:38 PM
#65

Ja

Richswe
8/13/09, 5:53 PM
#66

Till firefox så finns det ett tillägg som heter FoxyProxy som gör det enkelt att köra med en proxy…

Det man behöver göra är att skriva in två "mönster" och när dessa två mönsterna infaller så aktiveras proxyn. Och då gäller proxyn bara för i detta fallet då BBC. Surfar du på andra sidor så används din vanliga IP.

Yred3
1/17/10, 3:01 AM
#67

Ja, de engelska är väldigt bra. Har sett många av dem på en kabelkanal hos dottern, minns ej vad den heter. Bland annat var Letterman med och en annan David S…. som spelade Poirot för några månader sedan i svensk TV. Nigella var en annan som var med, fotografer, diamanthandlare m fl. Alla var intressanta även om man inte visste vem huvudpersonen var.

Yred3
1/17/10, 3:07 AM
#68

Har tittat vidare och ser att jag menade David Suchet och ingen annan. Att Letterman inte har varit med utan att det var Jerry Springer. Det var samma sak för honom som Ulf Adelsohns föräldrar gjorde, dvs att de höll tyst om sin bakgrund.

Phryxe
2/3/10, 12:59 PM
#69

I mars börjar jänkarna sända (NBC) sin variant med följande personer:

- Sarah jessica Parker
- Susan Sarandon
- Spike Lee
- Matthew Broderick
- Brooke Shields
- Emmitt Smith
- Lisa Kudrow

Känner igen nästan alla namn. Det är skådisar och en regisssör. Emmitt Smith, som spelar amerikansk fotboll, har jag aldrig hört talas om. Kan ju vara intressant för det.

Annons:
chrissan
2/3/10, 1:14 PM
#70

Man skulle önska att de kom på DVD, de kanadensiska har t ex inte getts ut på DVD. Det bör ju finnas en marknad. Men Tv8 här har ju börjat sända en del amerikanska och brittiska reality shows (som det räknas som) så man får väl hoppas.

leja
2/3/10, 10:16 PM
#71

History channel sänder just nu en del nya avsnitt av den brittiska serien. Kul, men de blandar med gamla avsnitt. Så det kan vara svårt att veta. Jag tror att de nya går på måndagar.

Vad ska man ha som signatur tro?

torsbo
2/4/10, 12:07 PM
#72

På följande länk kan man se en trailer för den första amerikanska serien (fast det börjar med reklam för något nikotintugg, men vänta ut det)

Who do you think you are?

Serien börjas sändas i början av mars.

Phryxe
2/12/10, 12:33 AM
#73

Kändisar och deras bakgrund i en annan TV-serie, Faces of America.

Richswe
2/21/10, 2:49 AM
#74

# 69

Ska bli spännande att se den amerikanska versionen.

Kände ju igen alla utom just Emmitt Smith men kommer väl förmodligen kolla på det programmet också.

Producenten för just den amerikanska versionen är just Lisa Kudrow.

En annan Vänner-skådis, David Schwimmer, kommer att vara med i nästa omgång av BBC:s version av "Who do you think you are?".

Phryxe
3/10/10, 10:29 AM
#75

Såg igår avsnittet* med Sarah Jessica Parker och det vara intressant. Inte så mycket handgriplig släktforskning (inte konstigt med tanke på att det handlar mycket om USA), men SJP var mycket engagerad och for landet runt i jakten på information.

* surfthechannel.com

Phryxe
3/13/10, 6:02 PM
#76

Avsnittet med Emmitt Smith var också bra. Naturligtvis med mycket slavhistoria. Det gjordes en DNA-test och Emmitt visade ovanligt mycket afrikanskt påbrå, över 80 %. Slavägarna (och deras hantlangare) satte sina spår …

Annons:
Phryxe
3/15/10, 8:37 AM
#77

Israelerna visar nu också sin egen WDYTYA, men de hade visst svårt att hitta kändisar att forska på. Det lär vara 6 avsnitt och kommer kanske på DVD vad det lider.

Phryxe
3/20/10, 7:29 PM
#78

Avsnittet med Lisa Kudrow (med judisk påbrå) innehöll knappt någon släktforskning. Det var istället mycket känslosamt då hon sökte information om sin farmors mors öde.

Har inget minne av att de vevade om vissa sekvenser flera ggr i de två första avsnitten.Här var det påtagligt. De hade kanske brist på innehåll att fylla ut med.

Phryxe
6/3/10, 9:45 AM
#79

En holländsk version av programmet är under inspelning.

Phryxe
6/11/10, 10:17 AM
#80

Den amerikanska versionen lär vara såld till SVT så jag förmodar den kommer på svensk TV så småningom.

Richswe
7/19/10, 11:14 PM
#81

Vill bara säga för dom av er som använder den moderna tekniken och vet hur ni ska gå till väga för att kunna se det, att man idag, 19 juli, börjar visa den åttonde säsongen av den ursprungliga serien Who do you think you are?BBC.

Året huvudpersoner är följande:

Bruce Forsyth - Programledare och entertainer. Just nu aktuell i den brittiska versionen av Let's Dance.

Rupert Everett - Skådespelare. Bl.a i en RomCom tillsammans med Julia Roberts som heter My Best Friends Wedding.

Monty Don - Engelsk programledare. Mest känd för sina trädgårdsprogram.

Jason Donovan - Australiensk skådespelare och sångare. Fick sitt svenska genombrott i Sverige i och med sin roll i såpan Grannar.

Hugh Quarshie - Skådespelare. Inte speciellt känd för oss svenskar. Den mest kända roll för svenskar torde vara rollen som chefen för den Kungliga Säkerhetstjänsten på Naboo i filmen Star Wars I: the Phantom Menace.

Rupert Penry-Jones - Skådespelare. Känd i Sverige för sin roll som Adam Carter i TV-serien Spooks.

Dervla Kirwan - Irländsk skådespelerska. Kanske inte känd för den breda svenska massan.

Alan Cumming - Skådespelare, producent, författare och regissör. Känd för svenskar för ett par olika roller, den mest "svensk-relaterade" rollen som Boris Grishenko i  GoldenEye där han spelade mot vår egen svenska Izabella Scorupco.

Alexander Armstrong - Skådespelare, komiker och programledare. I princip okänd för den största mängden svenskar.

Jag tycker personligen att det kanske var en aning många skådespelare denna gång, men man kanske inte kunde hitta nån politiker, sportstjärna eller musiker som var villig att "visa" upp sig och sin släkt.

Men det ska bli kul. Jag vet ju vad jag ska hitta på de närmsta 9 veckorna på måndagkvällar!

AndersE
7/20/10, 1:21 AM
#82

#81 Tack för sammanställningen!

Anna-hfg
1/29/11, 10:04 AM
#83

Det verkar som en ny säsong av den amerikanska serien är i uppsegling. Med Ashley Judd och Steve Buscemi bland andra. hoppas den visas i Sverige också!

Annons:
Upp till toppen
Annons: