Annons:
Etikettallmoge
Läst 9780 ggr
zachs
6/26/09, 1:54 PM

Följ med på vinden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en sväng med kameran på vinden till vår "Gamla stuga". Här har aldrig varit någon auktion på gården sen farfar köpte den 1900. Så det har samlat sig en del!

Vet inte hur gammal tapeten är i trappan.

Annons:
zachs
6/26/09, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det första jag kom till var en kopparbalja som säkert grannen till farfar kopparslagare Edin gjort.

zachs
6/26/09, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bredvid stod farfars smedtofflor.

zachs
6/26/09, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En gryta, man kan ju undra hur mycket mat som lagats i den?

leja
6/26/09, 2:00 PM
#4

Kul saker. Roligt att du vet en del om vissa saker.

Vad ska man ha som signatur tro?

zachs
6/26/09, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

På bordet vid fönstret en låda konservringar och lite annat.

zachs
6/26/09, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här ligger en klocka till en häst och till kor.

Annons:
zachs
6/26/09, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Korgar och siktar.

zachs
6/26/09, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Denna väska heter väl något särskilt men det har jag glömt just nu.

zachs
6/26/09, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lite mer grejer i denna korgen. Mattorna har farmor vävt. Låset har nog några år på nacken.

zachs
6/26/09, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Liten lagom söt kamin.

zachs
6/26/09, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Undrar vad det varit i denna tunna?

zachs
6/26/09, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är också min fars barnsäng.

zachs
6/26/09, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Farmor lär ha vävt och sytt alla kläder till familjen så denna garnvinda är säkert mycket använd.

Annons:
zachs
6/26/09, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Mjölkkruka modell mindre.

zachs
6/26/09, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

På en hylla i kammaren.

zachs
6/26/09, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Mer medicin!

zachs
6/26/09, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

På en bjälke i taket selar och ett älgskinn.

zachs
6/26/09, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Dessa hade mor när hon koka tvätt och rörde runt med.

zachs
6/26/09, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Klart det finns en symaskin också. Jag hade med en antikvarie från länsmuseet i Skara här uppe på vinden. Han blev lyrisk när han hittade en slagtröska instoppad under taket. Men vad gör man med alla grejerna?

zachs
6/26/09, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Undrar vad som fraktats i denna?

Annons:
AndersE
6/26/09, 2:32 PM
#21

Vad roligt att hälsa på i din vind Britta! Vilka charmiga grejor…

Det är ju lite orättvist. Om någon hittar en av dina saker på sin vind så är det en skatt. När det är så här mycket blir det nästan ett problem - vad göra med det?

#1 Mina föräldrar har en liknande kopparbalja. Den lär ha använts till att koka tvätt.

zachs
6/26/09, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Den här lådan tror jag har används till att hacka kött i.

zachs
6/26/09, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

# 21 Ja, dom ligger ju inte direkt i vägen men vad gör man med alla grejer?

Denna duva tog jag med ner från vinden. Det står Höganäs i botten. Den är i 2 delar och inne i locket stod min farfars systers namn, Susanna Gustafsdotter Dungen.

Gnidde
6/26/09, 3:49 PM
#24

Vilken underbar vind att rota på. Kopparbaljan har jag en liknande som varit till tvätten hos min svärmor. I dag är det blommor i den mycket snyggare. duvan är vacker och pasar bra i fönstersmygen.

Hälsningar Gnidde.

Bjornen
6/26/09, 7:17 PM
#25

Trätunnan är en mjöltunna.

Solveig
6/26/09, 8:24 PM
#26

Du har ju ett alldeles eget museum! Glad

zachs
6/26/09, 9:07 PM
#27

# 26 Tyvärr lite dålig ordning. Har använt en del när vi skyltar i Vuxenskolans fönster. Det finns mer grejer men en del kort blev suddiga och fick inte vara med Glad

Annons:
Sannes
6/26/09, 9:43 PM
#28

En sån vind skulle jag vilja ha. Fantastiskt.

Cheyenne
6/26/09, 9:50 PM
#29

zachs, vad många spännande ting. Min blick fäste sig ffa vid barnsängen (även om jag först trodde det var en barnvagn). Den måste du ta vara på. Flört

zachs
6/26/09, 10:02 PM
#30

# 29 Jag visste inte vad jag skulle kalla den. Där finns ju hjul men inget handtag att köra den med. Dom har nog haft den inne. Far var född 1906.

Cheyenne
6/26/09, 10:13 PM
#31

#30 Oavsett så ser den helt bedårande ut. Hur är skicket?

Loucar
6/26/09, 10:15 PM
#32

#22 ser ut att vara en sån grej man hackar kött i men de jag har sett har kant runt om det kankse även kan vara ett litet bakbord.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

zachs
6/26/09, 10:23 PM
#33

# 31 Den är hel förutom tyget som är fäst vid kanten.

# 32 Lådan har kupad botten och mycket hackmärke så jag tror inte på något bakbord. Men det kan vara till något annat än till kött.

Cheyenne
6/26/09, 10:26 PM
#34

Inlägg #16 med medicinflaskorna; Såg att där stod en flaska Torskleverolja Guld i mun

zachs, var det något din far fick sig en sked av??

Annons:
zachs
6/26/09, 10:34 PM
#35

# 34 Ja, det var nog far eller någon av han syskon. För jag har inget minne av att jag fick något sådant.

Men jag bodde i huset under 2 år, 1948-till julen 1950. Medans vi byggde huset vi bor i nu. Var för liten för att ha några minnen av det.

Bjornen
6/26/09, 11:35 PM
#36

Mjölkkrukan är modell större (25 liter eller mera) då den har två öror. 25 liters krukor fanns både med handtag och öron medan mindre var bara handtag.

zachs
6/26/09, 11:38 PM
#37

# 36 Jag jämförde bara med dom andra jag har. Glad

ambi
6/27/09, 3:07 PM
#38

Zachs! Om jag inte visste att det var dina grejer, skulle jag tro att det var foton från min mormors hemställe!

Jag och min syster sålde stället för tre år sedan och hade då också auktion på allt. Förutom boningshuset fanns det fyra hus/bodar till med grejer och i de sistnämnda såg det ut som på dina bilder. I ett skåp fanns det också gamla medicinflaskor och medikament.

Det var några gamla skolbänkar och gamla cyklar, som inte blev sålda. Jag hade lite lust att ta reda på en sådan gammal cykel och måla upp den för att placera blommor på den. Framför styret fanns en pakethållare. Nu blev det inte så att jag tog reda på någon cykel, vilket jag ångrar lite idag.

Jag vet inte hur du upplever lukterna, som dessa/detta hus förmedlar? Själv så gillar jag dessa "gammellukter". Även om jag förlorat lukt och smaksinnet, så finns minnet av lukterna ändå kvar. För att inte tala om den angenäma lukten, som fanns uppe på mormors vind. Det var med spänning jag gick upp dit och försiktigt kikade på de gamla grejerna, plus det roliga att sitta i trappen och kika ut genom fönstret mot vägen.

Tack för de bilderna! De väcker positiva minnen!

svenne
6/27/09, 3:43 PM
#39

Fantastiskt trevliga saker.
Väskan i #8 kallades väl för "doktorsväska", tror jag.

torsbo
6/28/09, 1:37 AM
#40

#34

Torskleverolja med kalcium (tror jag, den var vit) var något jag fick runt 1950 av min hulda moder.

En gång kom hon hem med bara torskleverolja utan kalcium och det var något väldigt gräsligt, och det tyckte nog hon med när hon smakat på den, så den slapp jag sedan. Det var väl för vitaminerna man fick detta, antar jag.

chrissan
6/28/09, 1:45 AM
#41

Man fick det för den fruktade Engelska sjukan, eller rakitis. Bristen på sol och färsk mat gjorde att det var en vanlig sjukdom (min mor hade haft det i lindrig form så hon var väldigt noga med den äckliga torskleveroljan). Skelettet utvecklas inte normalt, benet kan inte kalcifieras utan D-vitamin och kalcium. A och D vitamin finns i massor i torsklever. Fortfarande står en flaska Tran (=torskleverolja)  på frukostbordet på nordnorska och isländska hotell och den används flitigt! Det finns också små portionsförpackningar, alltså en modern form. I Sverige är det inte längre standard att ge barnen AD-droppar, som var det som ersatte torskleveroljan.

Annons:
zachs
6/28/09, 7:19 AM
#42

Då var det Torskleverolja med kalcium som dom försökte få i mig också när jag var lite! Kommer i håg en vit medicin som smakade hemst. Jag slapp den också när mamma smakat på den. Frågat mor flera gånger vad det var dom försökte lura i mig men hon kommer inte ihåg vad det var.

Denna kommentar har tagits bort.
Alsterolle
6/28/09, 4:57 PM
#44

Som 40-talist var det Solesan som var det tillskott man fick. Smakade inte alltför illa. Ser att den fortfarande finns (med nytt namn "Sana-sol").

ambi
6/30/09, 1:06 AM
#45

#44 Var den som smakade söt apelsin?

Gullan402
6/30/09, 1:25 AM
#46

Sanasol smakar som söt apelsinjuice. Det ger jag mina barn under vinterhalvåret. Om det hjälper vet jag inte, men barnen gillar det i alla fall. Förhoppningsvis så blir det lite piggare av det.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Alexej
7/4/09, 10:21 AM
#47

Jättefin kamin du har!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[stormalen]
7/7/09, 11:11 AM
#48

#12 #30  Visst är det en barnvagn. Min pappa låg i en likadan. Han gjorde senare om den till en barnsäng som jag och mina syskon fick ligga i. Dvs han tog bara vara på korgen och svetsade en ställning till den.

Hjulen och handtaget använde farmor och farfar till en liten vagn som de körde ved i från vedskjulet till stugan. Den såg verkligen charmig ut. Vilken vedvagn! En enkel trälåda med ett ljuvligt sirligt svängt handtag och stora hjul.

Korgen fick senare ett tredje liv. Ställningen som min pappa gjorde fanns inte längre kvar, bara korgen. Den blev klädd på nytt och blev en fantastisk vagga till våra barn. Vi skaffade fram breda blå band och hängde upp den i taket. 

En korg som tre generationer har legat i och nu har den hamnat på vår vind.

/Anneli

Annons:
zachs
7/7/09, 11:27 AM
#49

# 48 Kan inte se att det någon gång har funnits handtag på barnsängen. Vi väntar vårt första barnbarn i september. Har bestämt att jag ska ta av det gamla tyget och sedan se hur den ser ut, om den går att använda.

AndersE
7/7/09, 1:43 PM
#50

Vi har en gammal korg med enkel benställning som min mamma låg i på 30-talet och som sedan hennes syskon och alla barn och barnbarn använt. Den har målats om och klätts om några gånger genom åren.

nettisgansmoe
9/24/09, 5:12 PM
#51

Vilka underbara saker! Tack för titten:)

mbss
9/24/09, 5:24 PM
#52

Selar är alltid roligt! Jag kör själv i skogen med häst så det första jag kollar efter i gamla ladugårdar och loft är selar och andra brukssaker för häst.. Otroligt mycket saker som är fullt användbara efter 30-50 år på en vind.. Lite nytt läder/trä/metall så är de i fullt användbart skick.

Förra året köpte jag 5 skaklar, 2 timmerkälkar, timmersaxar och lite andra småprylar för hästkörning för 200:-. De hade legat i en bod i 40 år och i vintras drog jag in 40 kubik ved ifrån skogen med prylarna utan att ha gjort någonting i renoveringsväg med dem..

Det är ju inte priset som är mest roligt utan känslan av att de inte slängs eller förstörs genom att bara ligga och ruttna.. Så vindar är en klart underskattad källa till glädje! Glad

Tackar för titten!

"In action" med "vindsfynd".. Glad

Cheyenne
9/24/09, 6:06 PM
#53

Vilken underbar känsla att få ta hem sitt eget ved och dessutom med en häst som får "arbeta" lite. Är det en Nordsvensk du har?

Andersdotter
9/24/09, 7:16 PM
#54

Tack för denna titten, som blev full av nostalgi och minnen från min egen barndom. Hos min fars mormor, denna underbara vind med ständigt nya upptäcksresor för barnaögonen. Jag tror den vinden har lagt grunden till mitt intresse för gamla saker och släktforskning. För oftast är min förälskelse i gamla saker inte dom värdefulla, utan just dom gamla bruksföremålen med minne av historia.

mbss
9/24/09, 7:52 PM
#55

#53 Japp, eller en kallblodstravare om man ska vara petig.. =)

Annons:
chrissan
9/24/09, 8:00 PM
#56

Mysigt att se körhäst igen, Det hade mina släktingar när jag var liten, på Ultuna där jag växte upp hade man också körhästar i bruk länge

zachs
9/25/09, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

# 12 Min fars gamla babyskorg har fått ett nytt liv! Kommer att vara säng till mitt lilla barnbarn Alma 2 veckor i dag.

(min äldre syster lär också ha legat i den 1944)

Cheyenne
9/25/09, 9:22 PM
#58

#57

Fin! Nalle Puh kanske?

zachs
9/25/09, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

# 58 Ja, det ska nog vara Nalle Puh och Tiger och här är Alma!

Cheyenne
9/25/09, 9:28 PM
#60

En riktig liten karamell. Jättesöt! Kyss

AndersE
9/25/09, 9:57 PM
#61

#57 Vi har en liknande som "alla" från min mamma och framåt använt.

#59 Underbar! Grattis igen…

zachs
1/15/10, 2:14 PM
#62

# 23 En liknande duva var med på Antikrundan i går kväll. Det är tydligen en smörduva. Dom värderade den till runt 4000:-, tur att jag tog in den från vinden. Skrattande

Annons:
AndersE
1/15/10, 3:36 PM
#63

#62 Bra att se på TV ibland…

Upp till toppen
Annons: