Annons:
Etikettamerikaforskning
Läst 2996 ggr
CarpetDiem
2009-05-31 12:34

Stolta Sverigeättlingar och stor släkt funnen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan bli bättre än att finna en helt ny släkt i USA? Inte mycket - jag lovar!
När jag startade mitt eget forskande visste jag inte mycket om min släkt. Familjen har helt enkelt inte varit intresserad av detta. Men - min nyfikenhet tog överhand eftersom jag inte kunde acceptera att släkten bara bestod av de allra närmaste. Så för ca två och ett halvt år sen började jag börja leta.
Det visade sig att vi - tack vare att jag fick hjälp av en duktig forskare att tolka en husförhörslängd, har smeder och valloner i släkten. Dessutom adel och massa annat kul.

Genombrottet och den stora lyckan infann sig nog ändå för ca. 1 år sedan då jag bläddrade på Ancestery.com och hittade en person som hade en del gemensamt med min egen forskning. Så jag tog kontakt och undrade vem denna person var. Det visade sig att det var en äldre kvinna i Missouri som forskade på Sverige varifrån hennes föräldrar härstammade ifrån. Själv var hon född i början av 30-talet i USA. Efter några veckor kunde vi, till bådas glädje, konstatera att vi faktiskt var släkt!

Hon är 3-männing med min pappa. Något som inte ens min farsgubbe kände till. I ett tidigt skede bestämde vi oss att träffas, något som vi nu har gjort. 
Vi har precis kommit hem från från en liten håla i Missouri som heter Cowgill där de bor.

Det blev en gigantisk uppståndelse när "kusinerna" från Sverige kom på besök.
Sista dagen samlades alla barn, barnbarn samt barnbarnsbarn som bodde i närheten till en gemensam BBQ där jag kunde räkna in drygt 30 nya släktingar.
Detta visade sig dock bara vara knappt hälften av släkten där. Ytterligare ett 40-tal kunde inte komma p.g.a. att de är spridda över en stor del över USA.

Det som grep mig mest var det faktum att de alla var mycket stolta över sitt svenska ursprung. De har behållt traditioner såsom jul, påsk och midsommar, TROTS att ingen har varit i Sverige.
Julbordet exempelvis dignar av svensk mat, t.o.m. sill som inte många som jag träffade, kunde förstå hur vi kunde äta.

Nu återstår det ett jättejobb att få över alla hit, något som jag tror kommer att lösas inom något år.

Med denna lilla text uppmanar jag alla som ännu inte börjat att släktforska - BÖRJA NU, du vet inte vad du kan missa.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
AndersE
2009-05-31 13:19
#1

Det låter jättetrevligt! Jag har ännu inte kommit i kontakt med några nu levande släktingar "over there"…

Solveig
2009-05-31 15:17
#2

Vad trevligt du verkar ha haft!

elefantetortuga
2012-09-17 16:48
#3

Sånt här är underbart! Har själv varit med om detta typ eller iaf träffat amerikanska släktingar :).. Jag har alltid vetat om mina släktingar i USA men med tiden då både farfar/farmor gick bort så var det inga brev som kom och ingen som hade intresset att hålla kontakt. Men 2005 skrev jag ett brev vind för våg till tre släktingar i Chicago området på deras gamla adresser jag hittade hos farmor och farfar. De bodde kvar så jag fick kontakt med dem och 2006 var vi där och hälsade på sen har jag varit där ofta :)..

Däremot har det tagit längre tid att få kontakt med mammas amerika släktingar. Nu sen ett och ett halv år tillbaka så är de funna och då utökade jag deras släkt ungefär 3 dubbelt då de inte är många i usa.

/Malin

OttoIsTheShit
2012-09-26 22:35
#4

va roligt :) har inte kommit långt med min släktforskning. men kom i kontakt med farfars kusin som jag aldrig har pratat med, hon visste inte ens att vi var släkt när hon ringde. vi hade nåra få gemensamma släktingar på my heritage. lycka till och hoppas att dom kommer hit

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Upp till toppen
Annons: