Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 10749 ggr
JensV
6/19/09, 1:16 PM

Voigt familie i Skånelandene

Hæj.

Ville høre om nogle kunne hjælpe mig med at finde oplysninger vedrørende en Carl Gustav Voigt født i Sverige 1803. Mulig far Papirmager Bernhard Christian Voigt født??.

Carl Gustavs mor skulle hedde Helena Bergman/sdottor eller Carlsdottor født ca. 1783, værende et Skånsk fruentimmer ved Julianes Elisabet Voigt's (bror til Carl Gustav) dåb - født før 22. Jan. 1804 i Danmark.

Hilsen

Jens Voigt

Annons:
evakristina
6/20/09, 2:40 PM
#1

Hej Jens!

Har du någon information om var i Skåne de kom från?

AndersE
6/20/09, 3:06 PM
#2

#0 Jag kikade lite i Scangens personsökare utan att hitta något jag tyckte stämde…

Phryxe
6/20/09, 3:09 PM
#3

Man får några träffar i DDSS på Voigt, men inga som stämmer med uppgifterna i #0. De kanske kan vara värda att undersöka ändå.

chrissan
6/20/09, 3:16 PM
#4

Voigt är ett namn som förekommer relativt mycket i Norge.

chrissan
6/20/09, 11:31 PM
#5

Pappersgesällen Johan Christian Voigt och hans hustru Dorothea Wickstedt (?) får en son, Mattias Ferdinand den 12 januari 1813 i Asarum (Blekinge), vid Strömma pappersbruk. Kan detta vara en släkting till Bernhard? Sonen blir också pappersgesäll. Johan Voigt är född 29/7 1778 i Köpenhamn enligt husförhör Asarum AI:15 s 175. Kom till Asarum 11 februari 1804.

Den ende Carl Gustaf jag hittar 1803 är dock son till ogifta pigan Lena Carlsdotter på Strömma, f 17 februari. Faddrarna är pappersgesäller.

chrissan
6/20/09, 11:47 PM
#6

Man får nog ta reda på alla socknar i Skåne (+Blekinge och Halland?) som hade pappersbruk. Bernhard Voigt bör ju ha gjort sin gesällvandring på något av dem

Annons:
EvaMorfi
6/21/09, 10:44 AM
#7

Hej Jens!

Jag tror att Chrissan ar pa ratt spar med tanken pa pigan Lena Carlsdotter och sonen Carl Gustaf. For det ar val osakert om Bernhard och Helena var gifta?

Jag tycker du ska folja Lena Carlsdotter fram i tiden och se om hon flyttar till Danmark. Fraga Hanne pa 'opslag i svenske kilder' om det finns en Lena Carlsdotter som utvandrade till Danmark. Eller om nogon pa proveniens kan kolla det. Lena kan ha blivit Helena/e i Danmark.

Min stavning ar inte perfekt eftersom jag ar utomlands och anvander en dator som inte har alla svenska bokstaver.

EvaM

Cheyenne
6/21/09, 10:49 AM
#8

Jag håller med EvaMorfi. Samma tanke slog mig också när jag såg chrissans uppgift om en Lena Carlsdotter (Lena=kortnamn för Helena)

chrissan
6/21/09, 12:00 PM
#9

Problemet är, att jag inte kan hitta henne i husförhöret (Asarum AI:3), det börjar 1803. Men jag tror det kan finnas en felskrivning i det. Det finns en piga Ingrid Carlsdotter på en rad efter en annan Ingrid, denna piga är född 1784. En anteckning i högerspalten säger att hon flyttar till Köpenhamn 1803. Kan det vara så att hon och sonen flyttar innan han blir inskriven i den nya boken? Det verkar vara ett glapp i tiden mellan böckerna. CArl Gustaf är inte ett namn som är typiskt för trakten.

JensV
6/22/09, 11:46 AM
#10

Hej alle.

Først tusind tak for svarne indtil videre Glad.

Jeg vil prøve at svare i række følge…

Jeg har ingen spor fra hvor de evt. kommer fra i Skåne-Halland eller Blekinge.

Jeg ved at Helena (Helene på dansk) er mor til Carl Gustav født 1803 i Sverige og Juliane Elisabet døbt i Danmark Jan. 1804, og udlagt barne fader er Bernhard Christian.

Så jeg vil mener at hun er flyttet til Danmark i 1803.

Eftersom Både Carl Gustav og Juliane Elisabet har efternavnet Voigt går jeg ud fra at han også er far til Carl Gustav.
Så vidt jeg ved er Bernhard Christian og Helena aldrig gift.
Om BC overhovedet er svensk eller ej ved jeg ikke.

Norge kan vi udelukke, det er en anden Voigt slægt.

Dette er meget interresant Cool
Den ende Carl Gustaf jag hittar 1803 är dock son till ogifta pigan Lena Carlsdotter på Strömma, f 17 februari. Faddrarna är pappersgesäller.

Vi har stort set resten af Helena's liv i Danmark…

------------------------------------------------------------------------

1804 Juliane Elisabet's dåb (nævnt som fremmed skånsk fruentimmer) og hedder Bergmansdatter.

Ved hendes konfirmation hedder hun Bergman.

_Cop. Søllerød 1819 7.nov.Jonas Jensen arbejdskarl på Brede 26år Helene Carlsdatter tjenestepige på Nymølle 31år.
_Vi er næsten sikker på at det også er hende her.

Hun er registeret i FT-1850 med navnet Helene Carlsen hos Carl Gustav Voigt på adressen kbhv, Sokkelund, Lyngby, Lyngby Sogn, Huus nr. 18, 26 F2. Med en alder af 67 år og værende mandens moder og enke.

_FT 1855 Lyngby fattighus. Helene Jonassen 72 enke f. Sverige
Døde Lyngby 27 feb.1855. Helene Jonassen. Jonas Jensens enke i Lyngby, født i Sverige.
_Her er vi næsten også sikker på at det er vores Helena/Lena/Helene.

------------------------------------------------------------------------------

Jeg har søgt en masse i DDSS, men ikke rigtigt fundet noget.

Grunden til at søge så meget på hende, er at hun indtil videre er vores eneste forbindelse til Sverige, og kan vi finde hende der, kan vi kansje også finde Voigt'erne.

chrissan
6/22/09, 12:01 PM
#11

Tyvärr finns inte mycket information om Lena Carlsdotter, hon är inte född i Asarum 1784 enligt födelseboken. Man kan försöka läsa igenom hela husförhörslängden för att hitta var hon kom ifrån.

OM detta är den rätta (He)lena Carlsdotter så kan ju Bernhard Voigt varit en kort tid på pappersbruket i Asarum (Strömma), det grundades 1799. Hon fick absolution (syndernas förlåtelse för det oäkta barnet) 30 mars 1803, jag vet inte om dessa böcker finns kvar i arkivet om de finns kan det stå mer om barnets eventuelle fader och henne.

Ska Bernhard Voigt vara svensk eller dansk? Den Johan Christian Voigt jag fann i Asarum är ju dansk ursprungligen.

I vilken sogn är Juliane Elisabet döpt? Bergmansdatter är inget svenskt normalnamn - kan hennes far heta Carl Bergman eller är hon dotter till en bergsman (ett yrke).

AndersE
6/22/09, 12:19 PM
#12

Jag hittade en Carl Bergman född i Blekinge 1752 - länk

JensV
6/22/09, 12:27 PM
#13

chrissan: Jeg ved det ikke, det eneste sted vi er stødt på ham er ved Julianes dåb i Ørby, Vejby sogn, Denmark den 22. Januar 1804.

Det kan også være danskere som har flyttet til Sverige og så tilbage igen, alle muligheder er åbne.

Tak Anders!

Annons:
chrissan
6/22/09, 12:32 PM
#14

I Ysane finns vid denna tid också en Lars Bergman, han förekommer som barnafar och som vittne

JensV
6/22/09, 12:42 PM
#15

Til Carl Gustav?

(Her forresten stamtræet - www.leidcker-voigt.com - det er dog ikke 100% opdateret).

chrissan
6/22/09, 12:48 PM
#16

Nej det är ca 1750. Hans namn finns med i böckerna, men Bergman är ett vanligt namn i Sverige, så det kan bli svårt att finna rätt person. Före ca 1800 är det ofta mycket lite uppgifter i husförhören om det finns några

JensV
6/22/09, 12:52 PM
#17

Okay, tak!

chrissan
6/22/09, 1:07 PM
#18

Det finns på Lunds landsarkiv ett arkiv från Karlshamns stadsarkiv, pappersbruket Strömma ägdes av Karlshamns stad:

Referenskod :

SE/LLA/10105/[H V a](http://nad.ra.se/archive.aspx?ref=SE/LLA/10105/H V a&s=Balder)/11 och 13

Tillhör arkiv :

Karlshamns stadsarkiv: Rådhusrättens och Magistratens arkiv

I detta arkiv ska räkenskaperna för Strömma finnas, man kan då kontrollera om det fanns en anställd som hette Bernhard Christian Voigt och en som hette Lena Carlsdotter (ev Bergman).

Det tar nog en del tid att leta så antingen får man åka dit eller också betala dem för att leta

JensV
6/22/09, 1:16 PM
#19

Woa Förvånad, der er meget dér.

Karlshamn ligger heldigvis ikke så langt fra Ystad.
Bor på Bornholm, så det er bare et smut over vandet.

chrissan
6/22/09, 1:30 PM
#20

Observera att arkivet finns i Lund! Men jag tittade lite på Karlshamn, det finns en Carl Gustaf Bergman där, hans första(?) hustru dör 1774 och finns i bouppteckningsregistret (skiftesprotokollerne). Namnet Carl Gustaf är inte typiskt för Asarum, men Asarums socken ligger runt Karlshamn. Namnet Helena är vanligt i staden men inte i Asarum. Därför tror jag att (He)lena kom från en annan socken än Asarum.

Annons:
chrissan
6/22/09, 1:42 PM
#21

Det här är ju bara en teori, men handlandes Carl Gustaf Bergman finns på sid 39 i husförhör Karlshamn AI:1, Han är född 1827. Hos dem bor en dotterdotter med efternamn Haegerström som sedan flyttar till sin mor i Asarum. Kanske hade Carl Gustaf fler barn i Asarum, med namnet Bergman?

chrissan
6/22/09, 1:57 PM
#22

Problemet är att det finns flera familjer med namnen Vougt, Vogt, Vaugt et cetera, man vet inte hur det stavats på den tiden.

JensV
6/22/09, 2:19 PM
#23

Den Carl Gustav jeg søger, har forladt Sverige som spæd, og nok aldrig vendt tilbage.

Han blev uddannet som skomager og ansat på Raadvad i Lyngby nord for København. Der levede han det meste af sit liv. Se iøvrigt link i #15.

chrissan
6/22/09, 3:25 PM
#24

Jag tänkte om Carl Gustaf i Karlshamn kunde vara far eller farfar till Lena Carlsdotter i Asarum.

Men, när man ser i husförhören så finns pappersmakargesällen Johan Christian Voigt i Asarum, på Strömma pappersbruk redan tidigare än 1804. Han verkar lämna Strömma någon gång ca 1802-3 och återkommer från Köpenhamn 1804. Så han skulle kunna vara fadern - är du säker på att han ska heta Bernhard? Det kan ju inte finnas så många pappersmakare som heter Voigt.

JensV
6/22/09, 3:41 PM
#25

Ja, helt sikkert at der stod Bernhard Christian som er far til Juliane Elisabeth. Men der var flere Voigt'er tilstede, skal prøve at finde ud af om der også var en Johan Christian.

JensV
6/22/09, 4:30 PM
#26

For en sikkerheds skyld har jeg søgt efter en Johan Christian Voigt på ddd.dda.dk.

Der er Folketællinger for 1801 og 1803, men fandt ingen med det navn.
Men har heller ikke set Bernhard Christian i nogen folketællinger.

chrissan
6/22/09, 4:44 PM
#27

Jag har nu funnit Lena Carlsdotter som får barn. Prästen verkar ha blandat samman 2 personer, Ingrid Carlsdotter och Lena Carlsdotter som är systrar. Vilken som i verkligheten flyttar till Köpenhamn 1803 är oklart, men jag tror att det ska vara Lena. De är döttrar till Elna (Elin) Persdotter, änka som kom från en annan ort 1784.

Annons:
JensV
6/22/09, 4:59 PM
#28

Det kunne altså lyde som om vi har fat på den rigtige der, selvom der var mange som udvandret fra Sverige til Danmark i de år.

chrissan
6/22/09, 5:14 PM
#29

Pappersmakargesällen Johan Christian (kallas Christian) Voigt (stavad Fogt senare) får många barn i Asarum med hustrun Dorothea Wickstedt, familjen flyttar sedan till Jämshög och pappersbruket i Hölje 1828. Ett år senare, 30 sept 1829, begår Christian Voigt självmord, 51 år gammal. Familjen är utfattig. I dödboken stavas namnet Vougt.

JensV
6/22/09, 5:32 PM
#30

Ja, navnet har været og bli'r stadigt stavet på mange måder.

chrissan
6/22/09, 5:54 PM
#31

Ur folketælling 1801 København:

København, Sokkelund, Søllerød, Ny Mølle, ,
 09/3, FT-1801, A0228
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bendix Staun 31  gift I Hosbonde Papirmager Svd. 
Lisbet Frederike 28  gift 1 Hustruen  
Christian Vogt 22  ugift til Huse Papirmager Svd.

chrissan
6/22/09, 6:42 PM
#32

Det finns en Bernhard Christian Voigt 1801, men han verkar inte trolig fader:

Bernhart Christian Voigt 42  Verheir. Hausvater Inste mit Land und Tagelöhner 
Johanna Nelsen 46  Verheir. dessen Frau  
Christina Catarina Voigt 9  Unverheir. Ihre Kinder  
Johann Christian Jürgen Voigt 7  Unverheir. Ihre Kinder  
Margareta Elisabeth Conradine Voigt 3  Unverheir. Ihre Kinder

Eckernförde, , Borby (Borreby), Guths Sophienruhe, Gut im Schwansener Güterdistrikt, Nr. 160 ehedem Adl. Gut Hemmelmark, , 4, FT-1803, c0201

chrissan
6/22/09, 7:14 PM
#33

Jag läste att papirmagerne var oftast tyska här

JensV
6/22/09, 10:03 PM
#34

Hmmm.
Det skal siges at en Vilhelm Voigt stod fadder til Juliane Elisabeth's dåb. Kan være alt fra bror, far eller fætter (kusin) til Bernhard/t Christian.

Nymølle passer godt.

Annons:
chrissan
6/22/09, 11:30 PM
#35

Det finns en Hans Wilhelm Voigt i Eckenförde, men om det är rätt vet jag inte:

Eckernförde, , Borby (Borreby), Borby, Dorf im Schwansener Güterdistrikt, Nr. 160 Adl.Gut Hemmelmark, , 63, FT-1803, c0201

Hans Wilhelm Voigt

26

Verheir.

Hausvater

Hufner

 

Magreta Catrina Schleth

22

Verheir.

dessen Frau

 

 

Jürgen Sommer

28

Unverheir.

Dienstbote

chrissan
6/22/09, 11:44 PM
#36

Men det verkar inte som Bernhart i Eckenförde var i Sverige den kritiska tiden.

chrissan
6/23/09, 8:19 AM
#37

Det finns också en papirmagerdreng Johan Vilhelm Fogt i Nymølle 1801:

København, Sokkelund, Søllerød, Ny Mølle, , 05/9, FT-1801, A0228

Bent Lundqvist

29

gift 1

hosbonde

Huslejer og Arbeidsmand

 

Ane Marie

26

gift 1

Hustru

 

 

Sisilia

3

 

deres børn

 

 

Birgitte Sophie

2

 

deres børn

 

 

Anders Egfelt

24

ugift

til Huse

Papirmagerdreng

 

Jens Nielsen

23

ugift

til Huse

Papirmagerdreng

 

Johan Vilhelm Fogt

38

ugift

til Huse

Papirmagerdreng

 

Sven Devis

38

Enkemd.1

til Huse

PapirMagerSvend

 

Rebekke Marie

5

 

dennes Dotter

chrissan
6/23/09, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här är Johan Christian Voigts dop i Garnisons Kirke, København, 6. aug 1778. fadern sergeant?

De gifter sig 18 juni 1778 i Garnisons Tyska Menighet, han heter Ehrenfried Voigt och hon heter Maria Christina Dittmann. Det finns flera Voigt som gifter sig runt slutet av 1770-talet, kan det vara syskon?

JensV
6/23/09, 10:41 AM
#39

Her er hvad der stod i kirkebogen (og igen Helene med et andet navn)..

I kirkebogen står der Helene Berggreensdrs (drs=datters) - Hele teksten lyder: Et fremmed skånsk fruentimmer Helene Berggreensdrs uægte pigebarn. Til barnefader blev angiven Bernhardt Christian Voigt, papirmagersvend fra Ørholm. Juliane Røssel, Elisabeth Stomph, Carl Ryssel, Vilhelm Voigt, Christian (eller Christen) Lundqvist Moderen saavelsom faderne vare alle fra Nymølle.

Så her hedder hun Berggreensdatter?? En pible med mange navne!

Den Johan Vilhelm du har fundet dér, kan meget vel være ham vi leder efter.

Jens

chrissan
6/23/09, 10:59 AM
#40

Det är ju kun "Bernhard" som är fel! Lundqvist heter Vilhelms hyresvärd.  Rössel (tror det står fel Ryssel=Rössel) är namnet på en papirmagerfamilie i Nymölle.

Jag har inte funnit namnet på Lena Carlsdotters far än.

chrissan
6/23/09, 11:06 AM
#41

Det bör finnas räkenskaper och listor över anställda på papirfariken i Nymölle och i Örholm. Kanske på Lokalhistorisk förening eller på:

Papirmuseet Bikuben
Bøttebygningen
Papirfabrikken 78
8600 Silkeborg
Tel. 8685 4564

Annons:
JensV
6/23/09, 11:10 AM
#42

Ja, det er vi også helt sikre på. Har snakkede om en dag at tage til Lyngby lokal historisk arkiv, og så ville det være nærliggende at tage til Lund også.

Nu vil jeg nedskrive at disse oplysninger og se om jeg kan få styr på dem, finde hoved og hale i det hele!!

JensV
6/23/09, 11:23 AM
#43

Man kan desuden følge debatten på Voigt'erne her DIS-Danmark

JensV
6/23/09, 12:25 PM
#44

Glemte lige at svare på #38.

Vi må huske på at der er flere Voigt slægter i og omkring København. Og kan selvfølge ikke afvise at Johan Christian Voigt ikke er en slægtning.

----------

Tidligere er Voigt slægten blevet ført helt tilbage til 15 - 1600 tallet i Alsace-Lothringen / Rhinlandet af Helmut Vilhelm Voigt, en ældre bror til min morfar Arne Holger Voigt.
Hans materiale blev på et tidspunkt udlånt til noget familie i Jylland, og er siden ikke blevet set Rynkar på näsan. Om det er gået til eller stadig findes den dag i dag, ved jeg ikke.

Det sidste her var lige en side bemærking.

JensV
6/23/09, 1:22 PM
#45

Okay, vil lige forsøge at komme med en samlet opsumering (også til eget brug).

Helene/He(lena) Carlsdotter/Carlson/Carlsen/Bergman(sdotter)/Bergreensdatter/Jonassen.

(Mulig far til Helene/He(lena) Carl Bergman født 1752 i Blekinge.)

Skånsk fruentimmer født. ca. 1783.
Mor til Carl Gustav Voigt (født 1803 - Sverige) og Elisabeth Juliane Voigt Døbt (døbt 22. Jan. 1804 i Søllerød Kirke, Søllerød Sogn, Danmark).

Fadere ved Elisabeth Julianes dåb var:
Juliane Røssel, Elisabeth Stomph, Carl Ryssel, Vilhelm Voigt, Christian
(eller Christen) Lundqvist
Moderen saavelsom faderne vare alle fra Nymølle.

Udlagt barnefader er Bernhardt Christian Voigt, papirmagersvend fra Ørholm.

------------------------------------------------

En Lena Carlsdotter får barn. Det virker som om præsten har blandet 2 personer sammen, Ingrid Carlsdotter og Lena Carlsdotter er søstre. Hvem som i virkeligheden flyttet til København i 1803 er uklart, men det er oplagt at det skulle være Lena. De er døtre til Elna (Elin) Persdotter, enke som kom fra en anden (ort)?? 1784.

------------------------------------------------

En mulig far til Carl Gustav kan være en Johan Christian Voigt.

Døbt i Garnisons Kirke, København, 6. aug 1778. fadern sergeant?

Er pappersmakargesällen (på svensk) papirmagersælger?!
Ved husför - folketælling i Asarum på Strömma pappersbruk allerde tidliger end 1804.
Det tyder på at han har forladt Strömma en ca. 1802-03 for at vende tilbage fra København i 1804. Han er dansk af oprindelse.

Papirmagersælger Johan Christian (kaldes Christian) Voigt (staved Fogt senere) får mange børn i Asarum med hustruen Dorothea Wickstedt, familjen flytter senere til Jämshög og pappersbruket i Hölje 1828. Et år senere, 30 sept 1829, begår Christian Voigt selvmord, 51 år gammel. Familjen er ludfattig. I dødsbogen staves navnet Vougt.

---------------------------------------------------

Her nogle andre muligheder…

folketælling 1801 København:

København, Sokkelund, Søllerød, Ny Mølle, ,
09/3, FT-1801, A0228
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bendix Staun 31 gift I Hosbonde Papirmager Svd.
Lisbet Frederike 28 gift 1 Hustruen
Christian Vogt 22 ugift til Huse Papirmager Svd.

--

Bernhart Christian Voigt 42 Verheir. Hausvater Inste mit Land und Tagelöhner
Johanna Nelsen 46 Verheir. dessen Frau
Christina Catarina Voigt 9 Unverheir. Ihre Kinder
Johann Christian Jürgen Voigt 7 Unverheir. Ihre Kinder
Margareta Elisabeth Conradine Voigt 3 Unverheir. Ihre Kinder

Eckernförde, , Borby (Borreby), Guths Sophienruhe, Gut im Schwansener Güterdistrikt, Nr. 160 ehedem Adl. Gut Hemmelmark, , 4, FT-1803, c0201

-----------------------------------------------------

Godt. Så har vi jo også en Vilhelm Voigt, fader ved Elisabeth Julianes dåb.

Der er fundet følgende….

Eckernförde, , Borby (Borreby), Borby, Dorf im Schwansener Güterdistrikt, Nr. 160 Adl.Gut Hemmelmark, , 63, FT-1803, c0201

Hans Wilhelm Voigt 26 Verheir. Hausvater Hufner
Magreta Catrina Schleth 22 Verheir. dessen Frau
Jürgen Sommer 28 Unverheir. Dienstbote

-

Denne her er interresant, læg mærke til at der også er en Lundquist, lige som ved EJ's dåb.

København, Sokkelund, Søllerød, Ny Mølle, , 05/9, FT-1801, A0228

Bent Lundqvist 29 gift 1 hosbonde Huslejer og Arbeidsmand
Ane Marie 26 gift 1 Hustru
Sisilia 3 deres børn
Birgitte Sophie 2 deres børn
Anders Egfelt 24 ugift til Huse Papirmagerdreng
Jens Nielsen 23 ugift til Huse Papirmagerdreng
Johan Vilhelm Fogt 38 ugift til Huse Papirmagerdreng
Sven Devis 38 Enkemd.1 til Huse PapirMagerSvend
Rebekke Marie 5 dennes Dotter

------------------------------------------------

Der er nævnt både Røssel og Ryssel ved EJ's dåb og familien Rössel er en papirmagerfamilie i Nymølle.

-----------------------------------------------

chrissan, du er velkommen til at rette mig Flört.

chrissan
6/23/09, 1:44 PM
#46

Pappermakaregesäll=papirmagersvend på dansk!

Jag tror inte att Carl Bergman i Ysane är far till (He)lene, han heter ju Bergman och inte Berggren. Jag har letat en Carl Berggren i Smålands kyrkböcker, avskrivna på CD, men inte hittat någon. Orten Elna Persdotter kommer från är otydlig och de förslag som fanns gav inget.

Än så länge är Johan Christian den främste kandidaten till att vara Carl Gustafs far (felskrivet i kyrkboken?), men man vet inte, det kan dyka upp någon mer. JCs far kom från Tyskland.

JensV
6/23/09, 2:35 PM
#47

Tak for oversættelsen Cool.

Bergman / Berggreen?
Jeg har fået begge navne, er lige ved at tjekke op på hvor "Bitten" har Bergman fra! Ved at det har med EJ's dåb at gøre og så kunne det godt være 2 som læser teksten forskelligt. Vil forsøge at få en kopi at dåbs teksten.

chrissan
6/23/09, 2:42 PM
#48

Åldern på Johan Vilhelm Fogt verkar fel, han är bara papirmagerdreng vid 38 års ålder? Troligen är han yngre, det finns många fel i folketaellingarna. Man kan se originalet på arkivalieronline, men där står också 38 år. Han bor nära JC Voigt i Nymölle

Annons:
JensV
6/24/09, 2:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Her Kirstine (hun hed åbenbart også Kirstine) Juliane Elisabeth's dåb.

chrissan
6/24/09, 8:07 AM
#50

Det kan vara Peer Persons 9 dagar gamla barn som heter Kerstine, det är lite oklart

JensV
6/24/09, 11:19 AM
#51

Hvad står der egenligt??

Kunne tyde dette..

Peer peerson kom fra f*aud***** ****** efter **9dg. gammel datter

JensV
6/24/09, 12:00 PM
#52

Er igang med at søge på papirmøllerne i Nymølle, da jeg faldt over dette..

På Ørholm var der i FT-1801 en papirmagersvend ved navn Abraham Manly (Manling). Hans 15-årige søn Harry var papirdreng.
Harry blev gift med Inger Carlsdatter i 1811. Harry fortsætter som papirmager på Ørholm (FT-1834) og hans børn går også ind i faget.

Men om det er samme Inger Carlsdotter som du fandt ved jeg ikke, kan bare være en tilfældighed.

Source: Papirmagere, papirmøller, papirfabrikker Indlæg af Helene Hammer, ca. 1/3 nede.

Er forresten også stødt på en Carl Ryssel (Papirmager fre Nymølle) i denne tråd (ved godt det er et sidespring) Carl Ryssel/Røssel, Papirmager på Ørholm, Kgs Lyngby 1800

chrissan
6/24/09, 6:38 PM
#53

Peer Peersons Kone fra Strandmøllen introducert ca 9dg gammel datter (kan det vara dottern som introduceras eller konen?)

chrissan
6/24/09, 6:46 PM
#54

Fattighuset i Sollerød 1850:

Bolette Vogt 88 år, enke, Almisselem, født i Sverrig

JensV
6/25/09, 12:19 AM
#55

Vi skal se bort fra Peer Peerson. Det er en anden dåb samme dag.

Så vi er tilbage ved navnet Juliane Elisabeth.

Vedhæftede Julianes konfirmation.

-----------------

Har pt. ikke stødt på nogen Bolette Vogt.

Annons:
JensV
6/25/09, 12:19 AM
#56

Og Carl Gustavs konfirmation..

chrissan
6/25/09, 1:22 PM
#57

Så 1818 kallar Helene sig för Berggreen och bor i Örholm.

chrissan
6/25/09, 1:25 PM
#58

Var finns Juliane senare?

JensV
6/25/09, 2:07 PM
#59

Godt spørgsmål. mener at nogle nævnte at hun flyttede til Køge, men kan ikke finde det Rynkar på näsan.

For at komme videre er vi vel nødt til at finde Carl Gustav's dåb. Det er den eneste mulighed jeg ser.

Jeg vil bé vores svenske Hanne på DIS-Danmark at tjekke den Carl Gustav som du nævnte i #5

Den ende Carl Gustaf jag hittar 1803 är dock son till ogifta pigan Lena Carlsdotter på Strömma, f 17 februari. Faddrarna är pappersgesäller.

chrissan
6/25/09, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Finns här i original

Asarum CI:4 sid 355

JensV
6/25/09, 2:35 PM
#61

Tak, kan bare ikke læse det. Er vist ikke så god til skrift tydning som andre.

Desuden er jeg kommet i tanke om hvor vi støder på Juliane senere. Det er i 1834 hvor hun står fader til Kirsten/Kirstine og Sophie Voigt, 2 tvillingdøtre til Carl Gustav og Karen Petersdatter.

chrissan
6/25/09, 3:49 PM
#62

Den 17 februari föddes och den 20 ?döptes pigan Lena Carlsdotters oäkta son på Strömma som kallades Carl Gustaf. ??karlen Matthias Lemkes hustru Maria Ring var ?moder. Faddrarne pappersmakrgesällen Lind på Strömma, gesällen Magnus Thorson ibm (samma ställe) o Jonas Olsson på Strömma. Pigorna Greta Sara i Chm (Karlshamn) och Sara Nilsdotter ibm. Modern 20 år och absolverades d 30 martii

Annons:
JensV
6/25/09, 4:14 PM
#63

Tak :-)

chrissan
6/25/09, 4:46 PM
#64

En Juliana Elisa Voigt gifter sig 15 okt 1837 med Abraham Rasmussen i Garnisons kirke. Enlig Family Search ska hon vara 34 och han 24, men jag kan inte finna åldrarna i kirkebogen.

chrissan
6/25/09, 5:47 PM
#65

Nu har Ulle2 under tråden Strömma bruk - läshjälp hittad Elna Persdotter och hennes tre döttrar, Lena Carlsdotter f 1781, Martha Carlsdotter f 1778 och Inga Carlsdotter f 1784. Lena och Inga flyttar till Köpenhamn 1803 och Elna Persdotter 1804. Elna kom från Skatelöf i Småland 1784.

chrissan
6/25/09, 6:19 PM
#66

Du kanske har rätt om Inger Carlsdatter gift med Harry Manly. Hon är enl ft 1850 född i Sverige och i ft 1840 bor hon i Örholm tillsammans med Lene Carlsdatter, enke!

Inger Carlsdatter

52

Enke

 

Skjærer Klude

 

William Manley

17

Ugift

 

Papiismagerlærling

 

Lene Carlsdatter

55

Enke

 

Skjærer Klude

København, Sokkelund, Lyngby, Ørholm, 4, et Huus, 25-F2, FT-1840, C1234
JensV
6/25/09, 7:20 PM
#67

1781 er kansje lige gammelt nok. De udregninger jeg er kommet frem til skulle passe med 1783 +/- 1år. Men tør jo heller ikke udelukke det.

Det undre mig dog at hun så går under navnet Berggreens datter ved Julianes dåb og konfirmantion.

#64 passer jo fint med hendes alder Glad.

chrissan
6/25/09, 7:39 PM
#68

Jag tror att födelseåret varierar avsevärt, det ser man också i folkttaellingarne. I dopnotisen för Carl Gustaf ska hon vara 20 år, dvs född ca 1782-83. Men prästen i Asarum verkar blanda ihop systrarna.

JensV
6/25/09, 9:16 PM
#69

Enig, man skal ikke stole 100% på det jo.

Med hensyn til JE's bryllup, så må det være forholdvis nemt at finde det på Arkivalieronline.

Annons:
JensV
6/25/09, 11:30 PM
#70

Der er lige en vigtig detalje vi har glemt.

Og det er at der ved Carl Gustavs konfirmation står at han er døbt den 3. Januar 1803. Det passer ikke sammen med at han skulle være født den 17. Feb. og døbt den 20. Feb 1803.

Se #56

JensV
6/25/09, 11:59 PM
#71

Fandt JE's bryllup her Garnisons, Sokkelund, København, Garnisons 1826 - 1847 Opslag 221, nr. 142
Se fil.

chrissan
6/26/09, 9:27 AM
#72

Jag har funnit en familj i Moheda socken i Småland, Carl Jonsson och Elin Persdotter som får barnen Marta, Helena och Ingeborg. Men jag hinner inte kontrollera mer nu.

Datum stämmer inte på många ställen i det här, man kan diksutera om det är fel personer eller om datumangivelserna var osäkra på den tiden. Speciellt när man flyttade över gränsen, hur väl registrerades det? Om personerna själva angivt födelsedatum kan de vara mycket fel, det ser man i folketaellingarna. Men firade inte födelsedagar på den tiden utan namnsdagar.

JensV
6/26/09, 10:16 AM
#73

Havde han nu heddet Carl Ber(g)green, så havde det været perfekt.

chrissan
6/26/09, 10:19 AM
#74

Problemet är att i Sverige före 1901 kunde man ta vilket namn som helst helt fritt. Det finns en möjlighet att Lene antog namnet Berggren när hon flyttade till Danmark, hon använder det ju inte senare heller. Berggren är ett namn som används av lite "finare" familjer i Karlshamn så hon kan ha sett det som att bättra sig själv

JensV
6/26/09, 11:06 AM
#75

Ja, det er ikke umuligt at det hænger sådan sammen.
Det som bâra irritere mig, er at vi stadig inte kan sige med sikkerhed at det er hende. Og derved kan vi let gå i en forkert retning. Der er pt. for mange gisninger.

chrissan
6/27/09, 10:57 AM
#76

Ja, det är det. Man måste nog samla alla upplysningar som går att få och då finns de inte online utan någonstans i arkiven (Var?). Sedan göra en uppdelning på fakta som talar för och som talar mot. Det blir ju fråga om sannolikheter (sandsynligheder) i alla fall:

Pappersgesäller var tydligen en grupp som höll ihop och hjälpte varanda. Vid Carl Gustafs dop var vittnena pappersgesäller. Lena Carlsdotter flyttar 1803 till Köpenhamn - är det samma (He)lena som bor i Nymölle med papperarbetarna? Namnet är vanligt. Hennes dotter Juliane döps med utlagd fader Bernhard Christian Voigt, pappersgesäll - är det samme man som Johan Christan Voigt, pappergesäll? Och så vidare….

Det som talar för är att Lena från Asarum verkar umgås med pappersgesäller, hur vanligt (hyppigt) är det?

Det som talar emot ett samband är att i stort sett alla födelsedatum inte stämmer.

Annons:
chrissan
6/27/09, 11:17 AM
#77

Vid Kirstine Voigts dop i Lyngby 1834 är inte bara Juliane Voigt fadder utan också Johanne Manly från Örholm vilket tyder på ett släktskap.

chrissan
6/27/09, 2:02 PM
#78

På en dansk släktsidan anges Inger Carlsdatter, gift med Harry Manly, vara född i Karlshamn, Sverige. Asarum är landsförsamlingen till Karlshamn.

http://www.slaegt.berrig.com/per01103.htm#0

JensV
6/27/09, 6:21 PM
#79

Jeg mener der er mange ting som taler for at Lena er Helene. Jeg ved at der findes en bog om møllerne langs Mølleåen, som skulle indeholde mange navne.
Det er en bog som jeg vil forsøge at få fat på når jeg kommer hjem fra min ferie til Lapland sidst i Juli.

chrissan
6/27/09, 7:53 PM
#80

19 november 1801 är pappersgesällen Christian Vougt (!) fadder vid ett dop i Asarum, så då var han där.

Cheyenne
6/27/09, 8:06 PM
#81

#80 Följer diskussionen och letandet. Ditt sista inlägg är spännande.

JensV
6/27/09, 9:40 PM
#82

Ja det er sq godt Cool.

Kom lige til at tænke på at hvis det er den rigtige Carl Gustav/f vi har fat i, så er der kun 11 måneder i mellem ham og Juliane. Ikke umuligt men tæt på kriminelt.

chrissan
6/27/09, 10:46 PM
#83

Det finns en doktorgradavhandling som visar att oäkta barn hade hög dödlighet för att de sällan ammades, modern måste jobba. Amning fungerar som preventivmedel, men om Carl Gustaf inte ammades så var det ju lätt att Lena blev gravid igen

Annons:
JensV
6/27/09, 11:58 PM
#84

Du skrev i #24 när man ser i husförhören så finns pappersmakargesällen Johan Christian Voigt i Asarum, på Strömma pappersbruk redan tidigare än 1804.

Hvilket år er det?

chrissan
6/28/09, 12:31 AM
#85

Det står att han kom 1804 från Köpenhamn, men han finns i den tidigare boken som går fram till 1803, alltså har han tidigare varit i Strömma. Tyvärr står inga datum i dessa tidiga böcker, men från uppgiften om at han var fadder vid ett dop i nov 1801 vet vi att han var där vid den tidpunkten. Han har sedan tydligen rest till Köpenhamn för att återkomma 1804

JensV
6/28/09, 12:58 AM
#86

Undskyld, overså #80 Skäms.

Er ved at skrive det hele ned på papir Skrattande, og så vil jeg prøve at kæde det hele sammen.
Jeg er ikke i tvivl om at vi har fat i den lange ende, der er for meget der passer sammen. Navnet Bernhardt irriterrer mig dog.
Kunne godt tænke mig at kigge i lægsrullerne. Alle drenge-børn mellem 6 og 7 blev skrevet op der med henblik på senere militærtjenste, og gerne med navne på forældre.

chrissan
6/28/09, 1:25 AM
#87

Martha Carlsdotter gifter sig med torparen Nils Persson i Kroksjömåla, Hällaryd. Han står tidigt som blind och utfattig. De får 3 barn, varav jag sett att ett fick familj, sonen Petter Sjölin (han bytte namn). Martha dör 22 juni 1831 av halssjuka (strubesygdom).

Hon står i husförhöret som född 1777, inte 1778

JensV
6/28/09, 12:51 PM
#88

Kom til at tænke på et par ting igår nat.

Elna står som enke i 1784 hvor Ingeborg er født. Det vil sige at hun har stået alene med 3 pible hvor af den ene er spæd. Det kan meget vel være grunden til at hun er flyttet til Strömma, kan ikke ha' været nemt den gang.

Det andet som slog mig, er at det jo er normalt at give sine bælle navne fra sine forfædre.

Og Carl Gustav's bælle hedder…
Villiam Sofus, Carl Theodor, Niels Johannes, Andreas Christian Julius, Andrea Juliane Maria, Kirstine, Sophie, Johan og Peter Christian.

Både navnet Johan, Christian og søsterens navn optræder, men læg mærke til… Ingen Bernhardt!

Jeg har selv brugt det, da min ældste søn blev døbt. Han hedder Christian, og det var med tanke på Peter Christian.

Vi vil forsøge at finde en forbindelse mellem Vilhelm og JC. Hvis JC's far var sergeant og tysk, kan det meget vel være hele familien som er flyttet til Danmark. Navnet Johan Vilhelm lyder også ret tysk, så de har kansje den samme far og mor.

chrissan
6/28/09, 2:30 PM
#89

Johan Christian Voigts barn i Strömma heter:

Charlotta Maria

Margaretha

Georg Ehrenfried (försvinner spårlöst 1840 från hustru och barn i Fänneslunda, Skaraborgs län)

Mathias Ferdinand (pappersmakare, emigrerar till USA 1879, till okänt land redan 1855 men är tillbaka i Stockholm på 1860-talet)

Augusta

Ehrenfried är JCs far, Ferdinand Voigt är också ett namn som finns i Köpenhamn i slutet av 1700talet.

Men det som är störande är de stora variationerna i födelsedatum hos Carlsdöttrarna. Deras ålder varierar hela tiden ganska mycket. Men man verkar inte varit så noga i Asarum.

chrissan
6/28/09, 2:32 PM
#90

Ehrenfried Voigt får ganska många barn i Garnisons sogn enligt Family Search, jag har inte hunnit kolla dem.

Inom några år så gifter sig flera Voigt i Garnison, inte bara Ehrenfried. Kan de vara släkt?

Annons:
JensV
6/28/09, 4:45 PM
#91

Ja det kan de jo godt være, men der er flere Voigt slægter i København, så man kan ønta ta' det for givet før man har kontroleret det.

Fandt forresten Strömma og Asarum på kortet, og det viser sig at vi kommer lige forbi på vej hjem frå ferie. Vi overnattet 2 dage i Karlskrona hos min fætter (kusin), og så kjøre vi til Ystad. Så Strömma bliver et "must visit" sted på vejen Cool.

Ehrenfried? Er det ham du skrev om i #38?

JensV
6/29/09, 12:51 AM
#92

Fandt dette FS..

Ferdinant Jacob Ehrenfried Voigt
Født: 28 JUN 1793 Garnisions, , Kobenhavn, Denmark

Død 18 FEB 1802.

Far: Georg Ehrenfriedt Voigt
Mor: Maria Christine Ditmann

chrissan
6/29/09, 8:09 AM
#93

Ja, det ska vara en bror till JC. Om man går igenom hela dopboken i Garnisons så kan man kanske hitta flera barn.

chrissan
6/29/09, 8:31 AM
#94

Georg Ehrenfrid Voigt, son till JC, som försvann spårlöst från Västergötland 1840 kommer 1846 in på kronohäktet i Linköping.

Han är liten, har ovalt ansikte, brunt hår, blå ögon och trubbig näsa. Klädd i blå skjorta, blå tröja, blå väst, blå linnebyxor,  läderstövlar och en gul halsduk. Han transporteras till Uppsala - det kan kanske finnas mer om honom i Uppsala fängelses arkiv.

Jag förstår inte varför han sitter i fängelse, han är passagerare enligt Konungens Befallningshavare (länsstyrelsen) i Jönköping. Transporteras tydligen för att han ska ha straff

Det gick inte så bra för JCs söner (bägge pappersmakare), den andre sonen sitter på Långholmens fängelse 1878-79. Carl Gustaf fick ett bättre liv.

Pappersarbetare Georg Erenfrix Voigt (!)

Inrättning: Linköpings kronohäkte
Personuppgifter: Född 1810 i Blekinge. Signalement: växt liten Anvijta ovalt hår bruna ögon blå Mösa trubbig. Orsak till häktningen: Passagerare K.B. i Jönköping. Ålder: 36 år.
Fånge nr:
Nr, transport fånge: 271

Brott, straff m.m.

Domstol:
Tidigare brott:
Orsak till ej verkställt straff:
Utdömt straff:
Datum, utdömt straff:

Händelse inom häktet/fängelset

Medhavda persedlar: Tröja blå Wäst blå byxor blå Linne Stöflar läder Mössa blå Sjorta Linne gl Halsdukgulaktig.

Frisläppt

Frisläppt: Den 12 Augusti afsänd till Upsala Augusti 2
Datum:
Antal underhållsdagar: 2
Anmärkning:
Källa: Landsarkivet i Vadstena DIIIaa:84

chrissan
6/29/09, 8:45 AM
#95

Han förpassas också 1848 från Jönköping till Uppsala fängelse och samma år från Växjö till Uppsala.

chrissan
6/29/09, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Mathias Ferdinand Voigt, son till JC, blir också pappersmakaregesäll i Strömma efter faderns död. Han gifter sig med Elna Hörlin och får 3 barn. När pappersbruket läggs ner flyttar han till Marbäcks pappersbruk i Snöstorp i Halland. Där dör hustrun 1846, barnen är födda mellan 1835 och 1845. Mathias lämnar barnen ensamma 1847 och flyttar till Fänneslunda och Strömshovs pappersbruk. Där förlovar han sig med pigan Mathilda Settergren. Han flyttar sedan till Gränna och 1850 till Mariestad. Där gör han en piga med barn och måste gifta sig med henne.

Yngsta dottern, Mathilda Margareta, som är född 1845 och alltså bara ett par år när han lämnar henne klarar sig trots allt bra. Hon emigrerar till Amerika ca 1868 och gifter sig 1876 med Charles Swenson (f 12 okt 1835 i Munka-Ljungby, Skåne) i Weber, Utah.  De får 8 barn varav 6 lever år 1900. Hon dör i Ogden, Utah 7 oktober 1928.

Bägge sönerna till JC överger alltså sina barn, precis som han en gång övergav sina första barn.

Bilden visar Matilda Voigt. Det finns flera personer på Ancestry.com som vill ha kontakt med medlemmar av  Voigt familjen.

JensV
6/29/09, 11:51 AM
#97

Sjovt med et billed Glad.

Du skrev i #72 Jag har funnit en familj i Moheda socken i Småland, Carl Jonsson och Elin Persdotter som får barnen Marta, Helena och Ingeborg.

og i #65 Nu har Ulle2 under tråden Strömma bruk - läshjälp hittad Elna Persdotter och hennes tre döttrar, Lena Carlsdotter f 1781, Martha Carlsdotter f 1778 och Inga Carlsdotter f 1784. Lena och Inga flyttar till Köpenhamn 1803 och Elna Persdotter 1804. Elna kom från Skatelöf i Småland 1784.

Så må man vel gå ud fra at #72 er et husforhør fra 1784, og at Carl Persson er død i 1784, eftersom at Elin/Elna både er noteret sammen med Carl Jonsson og som enke?!

Du nævner også de stora variationerna i födelsedatum. Martha står med 1777 og 1778 og vi ligger på 1781 til 1783 for Helena, det er vel ikke så galt?!

CG's dåb er for mig det vigtigste da det er det endelige bevis.
Vi har dog så mange indicier at jeg er 98% sikker på at vi har fat på de rigtige.

Inden jeg ta'r til Lapland vil jeg poste en tidslinie som "bevis", vil dog holde mig til de personer som peger på at Carl Gustaf er den sammen som Carl Gustav Voigt.

Annons:
chrissan
6/29/09, 12:18 PM
#98

#72 är från en CD med födda i Kronobergs län utgiven av Kronobergs genealogiska förening (KGF)

JensV
6/30/09, 3:07 AM
#99

Så fik jeg lavet min tidslinje. Se pdf!

chrissan
6/30/09, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

De tre döttrarna till Carl Jonsson och Elna (Elin) Persdotter i Moheda är hämtade från register över födelser, alltså födelseboken. Det finns inge husförhörslängd för denna tid, den börjar 1785.

Här i original från födelseboken

Märtha

chrissan
6/30/09, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Helena 1781:

chrissan
6/30/09, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Ingierd 1783:

chrissan
6/30/09, 11:32 AM
#103

Det finns en Elin Persdotter som 17750521 gifter sig med änkemannen  Carl Jonsson i Slätthög, hon är född i Slätthög vilket stämmer med en av anteckningarna i husförhöret i Asarum. De får en son, Carl innan giftermålet. Men man kan inte veta om det är samma par som senare får tre döttrar i Moheda.

JensV
6/30/09, 12:09 PM
#104

Tusind tak for kopierne Cool.
Det kunne godt lyde som om det er dem, meget passer jo sammen, lidt for meget jo Glad.

Som du kan se i PDF'en svinger deres fødsles år jo meget som du selv påpeget tidligere. Helena fra 1781 til 1785, og Inger fra 1783 til 1788, men det der er sjovt er at aldersforskellen mellem de 2 passer.

Min mistanke, er at de 2 sjællent har fortalt sandheden.

Annons:
chrissan
6/30/09, 12:31 PM
#105

OM Elin i Slätthög är rätt person kunde man få veta mer genom hennes föräldrars bouppteckning (skiftesprotokoll), fadern dog 1780 och modern 1789. Jag har letat i de som finns på AD-online men det är svårt att hitta. Det ska finnas ett register på landsarkivet i Vadstena, dit har lag inte så långt men dåligt med tid denna vecka.

Carl Jonsson anges bo i Öja när han gifter sig med Elin Persdotter i Slätthög 1775. De har tidigare fått sonen Carl. Henns föräldrar heter Per Carlsson och Beata Eriksdotter. Elin Persdotter i Kängshult, Slätthög är född 1752, vilket också stämmer ganska bra.

chrissan
6/30/09, 3:20 PM
#106

JCs äldsta dotter Sophia, född 1835 blev mormon och reste med missionresan 1871, med sig har hon sina barn:

[Jonkoping Conf. 6 Sep 1871 on "Nevada", Emig.S.M.- film 025696]

            Carl F. Guldbrandsen                 22                                       Bavik
            Frederich Holmgreen                  22                                       Svaato
            Johan Gustaf Norberg                 30                                       Sventorp
            Emilie Melberg                       36                                       Sventorp
            Brita Sophie Carlsen                 33
            Johannes Danielsen                   30                                       Navnstad
            Christine Johansen                   30                                       Flistad
            Niels Pedersen                       58                                       Veddie
            Johanne Nielsen                      57                                       Qvistad
            Sophie Larsen Voigt                  35                                       Karlshamn             Ellen Charlotte Voigt                10                                       Karlshamn             Sophie Mathilda Voigt                5                                        Karlshamn

JensV
6/30/09, 3:23 PM
#107

Jeg må indrømme at det er helt utroligt hvad du kan grave frem.

Strömma pappersbruk, hedder det ikke i virkeligheden Stensholms Pappersbruk og før det Göransbergs Pappersbruk, opført 1703, eller har jeg fat på et forkert?

chrissan
6/30/09, 3:23 PM
#108

1868 hade henns yngre syster Matilda Margareta rest med mormonerna:

[Goteborg Conf. 1868, Emig.S.M.- film 025696]

         Mathilda Vaugt                    22      Photographer    Smaaland

Hon står alltså nämnd som fotograf, vilket måste varit mycket ovanligt.

chrissan
6/30/09, 3:26 PM
#109

Strömma är ett vanligt ortsnamn. Stensholm ligger vid Jönköping, alltså inte i Asarum!

JensV
6/30/09, 4:12 PM
#110

Okay, så havde jeg fat på det forkerte.

Ja det må man sige, ikke normalt med kvindlige fotografer dengang.

chrissan
6/30/09, 4:30 PM
#111

Sofia Voigt, gift Larsson hade tre äldre barn födda 1857-1864, de står i husförhöret Halmstad (Halland) AI:29 som avresta till Utah 1868. Kan de ha rest med Matilda?

Sofia lämnar sin man och reser med de övriga barnen till Utah 1871. Hennes man Henrik var skeppare i Halmstad.

I staden bor också Charlotta Amalia Voigt (stavat Vougt), dotter till JC född 1806, gift med sjökommissarie Henrik Friis.

Annons:
chrissan
6/30/09, 4:39 PM
#112

Tilda Margareta Voigt är mycket riktigt anställd hos fotograf Axel David Rydén i Halmstad 1864-65, som piga står det men hon kan  ju ha assisterat honom.

JensV
6/30/09, 4:40 PM
#113

Gad vide hvornår JC har mødt Dorothea? Kansje allerede inden han tog til København i 1803, og det er derfor han vendte tilbage til Asarum i 1804?!

chrissan
6/30/09, 4:43 PM
#114

Ja, hon var dotter till en köpman i Sölvesborg (som har en hemsk kyrkobok!), det var ju ett bättre gifte än en fattig flicka! Så han valde status.

chrissan
6/30/09, 4:55 PM
#115

Jag ska försöka sammanställa barnen och ättlingarna till JC senare. Men det är intressant att se att Rudolf Laurentius Larsson, sondotterson till JC (Sofias son) faller ifrån mormonerna, gifter sig med en änka i Utah och flyttar till Idaho där han blir Saloon Keeper, alltså barägare. Mer lik JC och sin morfar!

Där dör han sedan 1936:

LARSON, RUDOLPH LAWERENCE           MOUNTAIN HOME         101335     02/29/1864     11/20/1936

chrissan
6/30/09, 5:42 PM
#116

Sofia Voigt Larsson gifter sig i Salt Lake, Utah 18 mars 1881 med pionjären Winthrop Farley. Hon blir hans femte hustru, de övriga lever vid giftermålet!

Han behövde nog hjälp i hushållet, vid folkräkningen 1880 ser han ut att ha 18 barn hemma. Sammanlagt har jag hittat 32 barn till honom.

Intressant släkt du har, Jens!

JensV
7/1/09, 12:20 AM
#117

32!!!! Wow, og jeg synes det er mange med mine 4 hehe!
Men mormomerne må vist også være gift med flere kvinder på samme tid.

Joo, den er ganske interresant. Har også spansk blod i årene. En spansk dragon ved navn Isidore Panduro blev efterladt på fyn af sit regiment, da han havde fået brækket benet af en dansk hest. Han kom aldrig tilbage til Spanien, men grundlagde Panduro slægten i Danmark. Det er så på min farmors side at jeg slægter ham på.

JensV
7/1/09, 2:47 PM
#118

chrissan, har du adgang til ancestry.com?

Og jeg må indrømme at jeg har mistede overblikket over hvem der er JC's bælle?

Har flere der hedder Charlotta og flere Margareta????

Kunne du ikke sætte dem op i rækkefølge, plz!

Annons:
chrissan
7/1/09, 11:11 PM
#119

Jag har tillbringat senaste veckan med att åka fram och tillbaka till djursjukhuset, 400 km, och hämtat min sjuka hund idag men håller på med en sammanställning över JCs familj i Sverige. Det är lätt att blanda ihop namnen!

JensV
7/1/09, 11:55 PM
#120

Rynkar på näsan Det er jeg ked af at høre, håber at hun/han er ok.

Det haster ikke mere end det jager.

Er igang med at opdatere slægtstræet med de oplysninger jeg har indtil videre. Ved dog ikke om jeg når at blive færdig inden vi kører nord på den 6. Juli.

JensV
7/2/09, 12:52 AM
#121

Fra FS:

Dorothea Wikstedt

Event(s):
Birth:
06 FEB 1784 Solfvesborg, , Blekinge, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Marriage:
25 SEP 1803

-----------------------------

Dorothea Wikstedt

Event(s):
Birth:
06 FEB 1784 Solfvesborg, , Blekinge, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: Johan Christian Voigt
Marriage:
25 SEP 1803

-----------------------------

Dorothea Wickstedt

Event(s):
Birth:
06 FEB 1784 Solvesborg, Blekinge, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: Nils Torrsson Wickstedt
Mother: Margaretha Jacobia

Marriages:
Spouse: Johan Christian Voigt
Marriage:
25 FEB 1803

-----------------------------------------------

DOROTHEA WIKSTEDT

Event(s):
Birth:
06 FEB 1784 Salvesborg,Blek, , , Sweden
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: JOHAN CHRISTIAN VOIGHT
Marriage:
25 SEP 1803 Of, Asarum, Blekinge, Sweden

----------------------------------------------

DOROTHEA WIKSTEDT

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: JOHAN CHRISTIAN WOIGT Family
Marriage:
About 1805 Of, Asarum, Blekinge, Sweden

-----------------------------------------------

Tjaa, hvis deres giftemål 25. Feb/Sep passer, så passer vores teori ikke! Ihvertfald ikke med hensyn til Johan Christian.

chrissan
7/2/09, 8:29 AM
#122

De verkar inte ha gift sig förrän 1806, originalen är svåra att läsa! Troligen gifte de sig efter födseln av den första dottern 1806. Min Internet fungerar dåligt just nu, bara mobilt (långsamt) men jag ska försöka kolla senare

JensV
7/2/09, 11:41 AM
#123

Den sidste siger jo også "about 1805". Men de andre angiver ligefrem dato, så umiddelbart er de, de mest troværdige.

chrissan
7/2/09, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

De gifte sig 28 september 1805 enligt hennes flyttbetyg från Sölvesborg till Asarum 1806, se bild

JensV
7/2/09, 2:06 PM
#125

Rigtigt godt fundet Cool. Nu kan jeg ikke læse det hele, men kunne da tyde JCV og 1806. Ikke at det er en så svær skrift, men for småt.

Annons:
chrissan
7/2/09, 2:24 PM
#126

Jag kan inte hitta vigselnotisen i den mycket svårlästa boken i Sölvesborg, inte heller första dotterns födelse, hon ska vara född 6/6 eller 7/7 1806.

JensV
7/2/09, 3:43 PM
#127

Selve vigelsen havde ellers været rigtigt godt at finde, men med det du har fundet, så holder vores teori stadig.

chrissan
7/2/09, 4:11 PM
#128

Här är en enkel lista på JCs efterkommere, jag har inte lagt in alla data än

JensV
7/2/09, 5:53 PM
#129

Genialt Glad. Tusind tak!

[ulle2]
7/2/09, 8:04 PM
#130

Charlotta Amalia är född 7 juni 1806 i Asarum (Födde 1791-1814 sidan 447 gid 1486.78.73700)

Dom är trolovade då och bor i Strömma.

[ulle2]
7/2/09, 8:48 PM
#131

Dom gifter sig 8 sept, tror jag det står, 1806 och finns i Sölvesborgs födda, vigde, döde 1796-1713 sidan 117 längst ner. (gid 1777.65.25800)

Kan kolla senare Arkiv Digital men nu ska jag käka middag.

[ulle2]
7/2/09, 10:05 PM
#132

Vigde år 1806

September den 28de Söndag, vigdes på No 72 i Staden, Pap- pers-Gesällen på Strömma Pappers- Bruk i Asarums För- samling i Blekinge och wid Carlshamn be- lägit Johan Christian Voigt, med Jungfru Dorothea Wechstedt härstädes. (AD Sölvesborg C1:2 s117)

Annons:
JensV
7/3/09, 12:29 AM
#133

Kyss YES du!!! Teorien holder Cool

chrissan
7/3/09, 3:03 AM
#134

Tack Ulle2! Blev tvungen att åka till djursjukhuset igen….

Du måste ha falkögon Skrattande

Det var det jag trodde först, dottern föddes före äktenskapet.

chrissan
7/3/09, 11:17 AM
#135

Ett mysterium till:

Matthias Ferdinand Voigt utflyttar 1840 från Strömma, Asarum till "Rödeby Bruk, Halland" (hfl AI:12 sid 898). Då har han sönerna Johan Ludvig född 1837 och Rudolf Ferdinand f 2/1 1840. Enl flyttlängden (Karlshamn BI:3 sid 184) flyttar han till Rödeby Bruk med 1 gossebarn och 2 flickebarn. Matthias har varit i Halland 1837-38.

Han återfinns i Marbäcks bruk, Snöstorp, Halland i hfl AI:2, s 589, bild 313 i AD-online. Dvs barnen finns där, då finns bara en son Johan Rudolf, f 1839 (i en tidigare hfl står det 1829, men det har strukits).

Var ligger Rödeby Bruk i Halland?

Vad hände med sönerna innan de kom till Marbäck?

Johan flyttar senare till Breared där han 1880 står som obefintlg och okänd, född 1842. Troligen har han rest till USA.

chrissan
7/3/09, 11:27 AM
#136

Nu hittade jag inflyttningen 1838 till Asarum, han hade varit i Snöstorp, i Marbäck inte Rödeby som det står i böckerna. Genline GID 1846.116.33400, Asarum inflyttade 1836-38.

JensV
7/3/09, 2:11 PM
#137

chrissan, har du adgang til ancestry.com?

Jeg har ikke, og biblioteket i Rønne har heller ikke.

chrissan
7/3/09, 2:15 PM
#138

Ja, det har jag, Väntar på telefon så jag sitter just och letar din släkt i USA (Utah). Mormoner får många barn så det finns massor!

JensV
7/3/09, 9:56 PM
#139

Grunden til at spørge er at…
2 af Carl Gustav's børnebørn tog til USA som blinde passagere i ca. 1898, Sofus Villiam Voigt og Robert Emil Voigt.

Robert vente dog hjem igen, da han ikke brød sig om at være der.
Sofus smed sit fornavn og blev til Peter Voigt.
PV blev født 11 Jun 1884 i København og gift med Elizabeth Carlson født ca. 1879 i Sverige. De blev gift 10 Jun 1911, Chicago, Cook, Illinois, USA.

Efter sigende får de kun et barn, datteren Annie Louise Elizabeth Voigt, født 23 Oct 1912, Chicago, Illinois, USA.

Det er hvad jeg har om dem, og så vidt jeg ved skulle der være flere oplysninger på ancestry.com.

Annons:
chrissan
7/4/09, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Peter Voigt bor 1920 och 1930 i Chicago med hustru Elizabeth, som är 10 år äldre och dottern Elizabeth född 1912. Han är förman på en elektrisk firma 1930.

Vid mönstringen till 1a världskriget 1918 är han "steam fitter" och bor i Chicago.

Inna han gifte sig bodde han tydligen i Molina, Rock Island, Illinois, se bild på vigselbevis

chrissan
7/4/09, 12:19 PM
#141

Det finns en Elizabeth Voigt i Illinois Death Index som kan stämma, hon dog 1955, men man kan inte se säkert, namnet är inte ovanligt. Peter Voigt finns inte med där, så han kan ha flyttat från Illinois efter 1930.

chrissan
7/4/09, 2:14 PM
#142

Test för att se om man kan lägga in flera sidor pdf. Efterkommende till Johan Christian Voigt i Sverige

JensV
7/4/09, 4:33 PM
#143

Tusind tak, og testen gik fint kan jeg se.

JensV
7/5/09, 11:22 PM
#144

Fra Hanne:Kilde:

Gid.nr: 837.20.4100, Moheda, C.3, Födde,Vigsel,Död, 1766 - 1793, 0-127,
Bild 41 av 183
Födda år 1776 i Moheda församling (sogn)

Martha/Märta Carlsdotter f. 29 juli 1776

Föräldrar: Carl Jonsson och Elna Pärsdotter
-----------------------------------------------------

Kilde: Gid.nr: 837.20.6900, Moheda, C.3, Födde,Vigsel,Död, 1766 - 1793, 0-179,
Bild 69 av 183

Födda år 1780 i Moheda församling (sogn)

Helena Carlsdotter f. 1 juni döpt 3 juli.

Föräldrar: Carl Jonsson och Elin Pärsdotter
-------------------------------------------------------------

Kilde: Gid.nr: 837.20.13100, Moheda, C.3, Födde,Vigsel,Död, 1766 - 1793, 0-295,
Bild 131 av 183

Födda år 1783 i Moheda församling (sogn)

Den 5 september och den 7 september Carl Jonsson och dess hustru Elna Persdotter's
barn - Ingierd Carlsdotter ifrån xxxxx (stednavn meget utydeligt)
----------------------------------------------------------------

Jeg har set husförhörslängderna gennem flere gange uden at kunne finde familien.
Stednavnen der vor døttrerne er fødte er meget utydeligt i kirkebøgerne.

______

Ta'r til Lapland imorgen. Så er ikke tilbage før 24. Juli.

JensV
1/20/10, 11:08 AM
#145

Hej alle.

Lang tid siden jeg har skrevet her.

Men er der nogle af jer der ved hvordan man søge videre i Tyskland?
Det er Georg Ehrenfriedt Voigt jeg tænker på.

Jeg spurte på et tysk forum men fik aldrig svar.

Se: Georg Ehrenfriedt Voigt & parents?

Hilsen

Jens

chrissan
1/20/10, 11:24 AM
#146

Tyskland är svårt! Man tillåter inte släktforskning i allmänhet - på grund av händelserna under nazitiden. Det finns en förening för bland annat forskning i Tyskland: G-gruppen (http://www.g-gruppen.net/)

Men pröva och se i Sydslesvig under dansketiden, namnet Voigt är vanligt (hyppigt) där. Också Oeders eftr registret på Dansk Demografisk Database kan ge ledtrådar. Han gifte sig ju i Köpenhamn 18 juni 1778.

Annons:
JensV
1/20/10, 11:51 AM
#147

Ja Voigt er meget almindeligt navn i Tyskland, vist nok på top 600.
Vil tjekke G-gruppen.

Tack chrissan.

JensV
12/20/10, 10:26 PM
#148

Hej chrissan.

I #80 skrev du…

19 november 1801 är pappersgesällen Christian Vougt (!) fadder vid ett dop i Asarum, så då var han där.

Hvis dåb var det (barn og forældre) og hvem var de andre faddere?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg er ved at prøve at skabe et billed af hvem deres venner og bekendte er. Mangler stadig det endelige bevis for at JC er Carl Gustaf's far. Ikke at jeg selv er i tvilv.

[Alvida56]
3/31/11, 11:44 PM
#149

Jag rekommenderar alla som är intresserade av familjen Voigt att gå in på WWW.olofstorp-ett-jordearv.se och kika på sidans persongalleri.

Åren 2009 blev Olofstorp, som ligger i Fänneslunda ett Leader projekt med underrubriken "Att levnande göra och gestalta en kulturhistorisk plats."Gestaltningen omfattar tre delar - infrastruktur, aktiviteter och forskning. Projektet har fått 3 millioner kronor från EU.

Två hundra meter från Olofstorp låg torpet Örlid, där Georg Voigt boddenågra år med sin fru Katrina Svensdotter 1808-1881. De fick dottern Lotta Voigt 4/7 1837. 1840 försvinner han Örlid och lämnar Katrina och Lotta.

Georg är omnämnd i persongalleriet. Lotta, Katrina och Lottas morfäräldrar Sven och Kersti är några av huvudpersonerna.

Lotta Voigt och Svante Nilssons dotter Hilda fick en oäkta son Karl Nilsson 1885, som växte upp på Örlid.

Karl arbetade arbetade i en affär i Borås och på kvällarna skrev han kulturartiklar, dikter och följetonger med bygdemotiv för tidningen i Borås. Han fick två diktsamlingar utgivna.

Karl satt ofta med Lotta under äppleträdet, som stod utanför Örlid och kallades Alvidas äppleträd. Alvida Josefina är moster till Karl. De satt ofta under Alvidas träd där Lotta berättade om bygden och hennes familj. Trädet föll ner för några år sedan.

Kungen fick på sin 60-årsdag en födlsedagspresent av Svea Skog en upplevelse vandring runt Olofstorp Man har röjt marken så Bl. a. ruiner efter Olofstorp och Örlid är framtagna.

Upplevelse vandringarna är ett levande skådespel, där Sven och Kirsti är huvudpersoner. Scener ur deras liv spelas upp. Kersti anklagar Sven för att vara otrogen. Går om kring och pratar om de i bygden. Det blir rättegång och Kersti får sexton dagars fängelse på vatten och bröd.

Sven och Kirst är min farmors farmors(Lotta) morföräldrar. Min farmor, som också heter Alvida Josefina 18/1 1892 i Ödsmål.

Min farmors pappa Ferdinand Öhman - också uppvuxen på Örlid, äldste son till Svante och Lotta blev trumslagare i Bohus regemente. När min farmor var några år gammal flyttar familjen till Fristad i Gringis socken.

På hemsidan finns också två foto på Lotta Voigt.

JensV
4/29/11, 1:59 PM
#150

Tak Alvida, har været inde og læse det Cool.

Er desuden stødt på et muligt spor mere.

Ingrid Wickstedt/Ingri Wikstedt
Født:  08 JUN 1786 Solvesborg, Blekinge, Sweden, datter af Nils Torrsson Wickstedt og Margaretha Jacobia.
Bliver gift med en (ifølge FS) NN Lundgvist født 1785 i Karlshamn, Halland.
Jeg er tidligere stødt på navnet Lundqvist:

"FT-1801: Papirmager Johan Vilhelm Fogt 38 år (1763(muligvis forkert alder))
ugift, til huse hos en huslejer og arbejdsmand Bent Lundqvist i Søllerød, Ny
Mølle, Danmark. Bor nær Christian Vogt.

22. Jan. 1804 Juliane Elisabeth døbes i Ørholm, mor er Helene Bergreens datter og udlagt
barnefader er Papirmager-svend Bernhardt Christian Voigt.
Fedderne er: Juliane Røssel, Elisabeth Stomph, Carl Ryssel, Vilhelm Voigt og
Christian/Christen Lundqvist, alle fra Nymølle, Danmark."

Kunne være sjovt at finde ud af hvad den Lundgvist som Ingrid bliver gift med hedder til fornavn. Kansje han er i familie med Bent eller Christian Lundqvist???

JensV
5/3/11, 10:45 AM
#151

Har fundet ud af at Ingrid Wicksted bliver gift med en Christian Lundqvist. Så er det store spørgsmål så bare om det er den samme Christian Lundqvist som stod fadder??

De får følgene bælle:

Olof Lundqvist
Født 17 Jun 1808
Døbt 24 Jun 1808 i Sölvesborg, Blekinge.

Jacob Lundqvist
Født 17 Jan 1811
Døbt 19 Jan 1811 i Sölvesborg, Blekinge.

----------------------------------------------

Bent Lundqvist f. ca. 1772 bliver gift 2 gange.
Første gang med Ane Marie Nielsdatter f. ca. 1775, 22 Jan. 1797 i Søllerød, København.
Med hende får han pigerne..
Sisilia f. ca. 1798 og Birgitte Sophie f. ca. 1799.

29. Okt. 1809 bliver Bendt Lundqvist gift anden gang med en Christians Bekker, igen i Søllerød, København.

Har endnu ikke kunne forbinde Ben(d)t Lundqvist med Christian Lundqvist.

chrissan
5/2/12, 7:56 AM
#152

Av en slump hittade jag Georg Erenfried Voigt i Kronoarbetskåren i Karlsborg, en straffanstalt för lösdrivare, där finns mycket information om honom

Karlsborgs Garnisonsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13273/A I/16 (1849-1861), bildid: C0051091_00009

JensV
10/12/12, 9:29 AM
#153

Hej Chrissan.

Undskyld jeg først svare nu, men det er lang tid siden jeg har været logget på her.
Var her faktisk bare for at se hvor oplysningerne om Martha Carlsdotter's død stammet fra. Blev ikke klogere.

Men hoved grunden er at jeg stadig forsøger at finde ud af hvad der blev af deres mor - Elin Persdotter. Hun er sidst nævnt som at hun tog til København i 1804. Men kan ikke finde hende i Danmark.
Så var det at en foreslog at hun var taget tilbage til Sverige og det er jo ikke umuligt. Eventuelt for at bo i nærheden af Martha?!?!

Men tak for oplysningen om GEV Cool

Annons:
chrissan
10/19/12, 7:05 PM
#154

På Facebookgruppen Genealogisk Forum arbetar man nu med Voigt familjen i Danmark!

JensV
10/23/12, 3:23 PM
#155

Tak for info Glad. Vil tjekke det ud!

[SallysPigge]
10/23/12, 4:10 PM
#156

Lit OT .. men måste bara säga att Angelina Jolie heter Voight, kan det vara samma släkt?

Kyllan56
11/18/19, 3:31 PM
#157
Upp till toppen
Annons: