Annons:
Etiketterkulturtradition
Läst 11921 ggr
Cheyenne
7/5/09, 5:15 PM

Gravespotting

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag har inte spottat på någon grav om ni tror det. Den som känner till det engelska ordet "trainspotting" vet dock vad jag menar.

I Stockholm är det växlande molnighet med mycket svalare temperaturer så jag passade på att åka iväg till Norra begravningsplatsen. Väl där passerade jag denna gravsten och studsade till. Har alltid tagit för givet att "den store" - som jag kallar honom - skulle ha fått sin sista vila på Väddö eller i trakterna runt Norrtälje.

Annons:
Cheyenne
7/5/09, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Men den här graven förvånade mig än mer. Visste att den fanns på Norra Begravningsplatsen men inte i vilket skick den var i. Kan vara svårt att läsa inskriptionen. Det står Siri von Essen, dvs f.d hustru till August Strindberg.

Cheyenne
7/5/09, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En oerhört passande gravsten som för tankarna till runskrift. Här vilar folkminnesforskaren Richard Dybeck som också skrev "Du gamla Du fria…"

Cheyenne
7/5/09, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och en totalt okänd person; Arne

Solveig
7/5/09, 5:55 PM
#4

Jag var till kyrkogården och vattnade blommarna idag. (Inga moln här!) Jag promenarade sakta i skuggan av träden och ägnade mig också åt lite "gravespotting". Jag tänkte på alla intressanta titlar på gravstenarna som talade om vilken trakt jag befinner mig i, som spelstyrförman, gruvfogde och bergsman nog vet man att man är i Bergslagen.

På de nyare gravarana finns inga titlar, synd på ett sätt de är ju också  kulturhistoria. Men mina föräldrar och min dotter har bara namn och årtal på sina, så jag kan inte klaga på andra.

Cheyenne
7/5/09, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Ja, kyrkogårdar och begravningsplatser har ju ett stor kulturvärde.

Det finns skugga att tillgå på Norra Begravningsplatsen också. Vilket var skönt för då och då tittade solen fram.

Cheyenne
7/5/09, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Norra Begravningsplatsen ligger alldeles vid E4:an och strax intill storstadens brus men av det hör man intet. Ibland hör man dock ljudet av vatten som porlar och strax därpå går man förbi en fin fontän.

Annons:
Cavinka
7/6/09, 1:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag är lika intresserad av att vandra på kyrkogårdar men på Norra Begravningsplatsen i Stockholm har jag aldrig varit. Nästa gång jag besöker huvudstaden skall jag ta med dit, jag har släktingar som ligger begravda där.

På Östra begravningsplatsen i Göteborg finns en del som kallas Rikemanskullen. Som namnet antyder ligger där de rika och berömda i Göteborg begravda. Det absolut mest magnifika graven, inte grav snarare mausoleum, byggdes åt Arthur Seaton, en grosshandlare i Göteborg, av hans son. När graves byggdes, i början av 1900-talet lär kostnaden ha uppgått till 1,5 miljoner kronor. Den är dessuton Nordens största med en yta på 250 kvadratmeter.

Det som gällde var status ända in i döden.

Bilden gör egentligen inte rättvisa åt detta byggnadsverk

leja
7/6/09, 1:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Betydligt enklare grav. Min farfarsfarfar med fru och svärfar.

Vad ska man ha som signatur tro?

leja
7/6/09, 1:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vid Djurö kyrka.

Vad ska man ha som signatur tro?

svenne
7/6/09, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

På Borgviks kyrkogård (S) finns denna familjegrav. Kammarherre Carl August Sköldebrand var brukets ägare 1839-1881

svenne
7/6/09, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

På baksidan av den mittersta stenen ( kammarherre Carl August Sköldebrands gravsten) finns följande inskrivet.

Döden allt försonar…vad betyder detta?

AndersE
7/7/09, 1:49 PM
#12

#11 Det har vi redan besvarat! Länk

Flört

svenne
7/7/09, 2:36 PM
#13

Javisst ja, det hade jag glömt.
Ber så mycket om ursäkt!Skäms

Annons:
AndersE
7/7/09, 3:31 PM
#14

#13 Det finns nog mer att tillföra. Svårt att ge ett definitivt svar på den frågan.

pertho
7/7/09, 4:55 PM
#15

Fast någon säker tolkning kom väl inte fram där. Jag tror inte på, att det är ett citat ur Den Siste Atenaren. Där är det rumlaren Karmides minne som ägnas en skål av hans gamla dryckesbröder. Det är väl mindre troligt att Kammarherren ville väcka sådana associationer.

Svennes ursprungliga tanke är väl en möjlighet. Att han tänkte på en eller flera gamla ovänner, som han inte kunnat försonas med i livstiden. Nu ville han sända dem ett budskap.

En annan, mera allmän tolkning är, att det är livets långa strid i största allmänhet som nu har fått sitt slut. I den eviga vilan finns varken tvister eller strider, endast frid och försoning.

Det låter som en rad ur en psalm, tycker jag.

Arvsynden hölls i varje fall levande 1947, då jag komfirmerades. Vi hade som konfirmationsläsning en fruktansvärt tråkig och obegriplig boh: Grunden (1942) av sedermera Göteborgsbiskopen Bo Giertz. Där var arvsynden ett huvudtema. Jag ser i Wikipedia att den boken trycktes i sin 23:e upplaga 1975.

För egen del har jag aldrig förstått mig på arvsynden och vet inte hur den förhåller sig till den lekamliga döden. Kvantmekaniken och den allmänna relativitetsteorin förefaller mig lättare at begripa.

AndersB
7/9/09, 5:00 PM
#16

Jag har också promenerat runt på Norra Begravningsplatsen och tittat på gravstenar (har ingen egen koppling dit). Det är väldigt vackert och en fin sista viloplats. Många kända namn på stenar att fundera över.


Ingegerd
7/9/09, 5:46 PM
#17

Bredvid min farfars och farmors grav finns en gravsten som alltid väcker känslor av vemod. Redan som tonåring på 60-talet hörde jag att de anhöriga till den tonårspojke som vilar i graven bor i socknen, men graven verkar helt övergiven, aldrig några blommor där. Kanske var det någon olycka som ändade pojkens liv och det var ett så hårt slag för familjen att de inte orkar med att bli påminda om det som hände. Nu är det 45 år sen - kanske föräldrarna också är döda, jag vet inte.

På samma kyrkogård gick jag en kväll, medan jag väntade på en buss, och letade efter en grav som ska finnas där enligt begravnings-CDn. Jag hade förväntat mig att den skulle finnas och vårdas väl av församlingen. Där vilar nämligen en man som var präst i församlingen i flera decennier. Han höll ut i tjänsten långt upp i åren. Han var född på 1850-talet och var min fars konfirmationspräst 1923. Till och med år 1932 kan man se hans namnunderskrift i dödboken, där han bekräftar att de införda uppgifterna är korrekta. Säkert finns likadan bekräftelse i födelse- och vigselböckerna, men dem har jag inte tittat i. Men jag kunde inte hitta graven. Två stenar på den del av kyrkogården där jag tror graven finns var dock så påverkade av väder och vind, att ingen text gick att läsa. Kanske är en av stenarna den jag sökte.

Cheyenne
7/9/09, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Fick höra talas om en begravningsplats i Örebro som är som ett mellanting mellan en begravningsplats och en minneslund. Den är enkom för urnsättning precis som på en kyrkogård eller traditionell begravningsplats och man måste alltså begrava urnan, ingen aska får spidas som i en minneslund.

MEN, det ser ut som en sommaräng där det inte finns de räta linjerna och "prydligheten" som på en kyrkogård eller begravningsplats. Stenarna är naturstenar som tillhandahålls av kyrkogårdsförvaltningen, vanliga oslipade stenar där inskription görs. Jag har ett gammalt foto därifrån men kan inte för mitt liv minnas vad begravningsplatsen heter. Tror ev. den heter något med "Dungen".

AndersE
7/9/09, 9:29 PM
#19

#18 Något liknande finns i Ängelholm. På delar av den delen är stenarna mer "oregelbundet" utlagda.

Cheyenne
7/9/09, 9:41 PM
#20

#19 Jag får fråga min väninna vad begravningsplatsen heter. Jag fick fotot av henne. Hon begravde sin mamma där för två år sedan. Platsen passar hennes mor väldigt bra då hon ville ha en borglig begravning och inte ville ligga på en kyrkogård.

Platsen ser så vacker ut med björkarna och det oklippta gräset.

Annons:
AndersE
7/9/09, 9:59 PM
#21

#20 Är det alltså ingen kyrkogård?

Det jag tänker på är en del av kyrkogården. Det ligger intill minneslunden.

Cheyenne
7/9/09, 10:13 PM
#22

#21 Det är en begravningsplats. En kyrkogård ligger vid en kyrka. En begravningsplats ligger avskilt från en kyrka. Därimot kan det vid en begravningsplats finnas begravningskapell.

svenne
7/9/09, 11:53 PM
#23

Det kallas för asklund, tror jag. Askan utan urna grävs ner under en sten, tagen från naturen och sprides inte för vinden.

Det är som en minneslund, men man vet under vilken natursten askan efter den avlidne finns.

Cheyenne
7/10/09, 12:31 AM
#24

Förvirrande! Fann följande information:

Begravningsplats kan antingen vara allmän eller enskild. Med enskild menas begravningsplats som tillhör annat trossamfund än Svenska Kyrkan, men även annan enskild plats, som "behörigen" iordningsställts för ändamålet.

Stoft eller aska får enligt begravningslagen endast gravsättas på dessa två typer av begravningsplats.

Allmän begravningsplats är en av församlingen eller kommunen anordnad och behörigen invigd kyrkogård. Andra exempel på dylika begravningsplatser är urngård, urnhall, urnlund, urnmur, kolumbarium, asklund, minneslund eller annan sådan anläggning."

AndersE
7/10/09, 2:12 AM
#25

#22 Ja, jag kallar i alla fall kyrkogården på andra sidan gatan för just det, även om där inte finns någon kyrka.

#23 Nytt för mig. Har inte tänkt på om det är en asklund eller om urnan finns där under stenarna?

#24 Viss begreppsförvirring verkar råda.

chrissan
7/10/09, 11:35 AM
#26

Det är väldigt noga i Sverige. Man måste ha dispens för att få hämta ut urnan och ha den hemma under kort tid innan urnsättningen som man måste visa ska ske på laglig plats, detta så man inte ska kunna gräva ned urnan eller askan eller sprida askan på ett "eget" ställe. Därav #24, "plats som behörigen iordningställts"

Babzan
7/10/09, 12:01 PM
#27

En askminneslund där askan och ev. urnan grävs ner och anhöriga vet platsen, detta är något jag kan tänka mig för egen del. Vi har en här i vår stad i anslutning till en av våra kyrkogårdar.

Länk till Örebro

Annons:
Cheyenne
7/10/09, 12:03 PM
#28

#27 Det är ju samma foto! Då måste min väninna tagit fotot från hemsidan!

svenne
7/10/09, 1:08 PM
#29

#27 Jaha, man kan tydligen även sätta ner urnan i en askminneslund?
Här har dom iordninggjort en s.k. asklund men jag fick uppfattningen att det bara var askan (utan urna) som grävs ner, men jag missuppfattade nog det, kanske, eller också är det olika från ställe till ställe.

Loucar
7/10/09, 1:21 PM
#30

Jag har för mig att det även finns typ sten-/marmorväggar där man då sätter urnan i en lucka som ryms i en sådan ruta på väggen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Cheyenne
7/10/09, 1:28 PM
#31

#30 Det är det som är ett Kolumbarium tror jag. I St. Görans kyrka finns ett kolumbarium under kyrkan, dvs man får gå ner en trappa. Jag var där en gång och kände direkt att "så här vill jag inte bli begravd". Stenväggar med luckor och innanför luckan ställer man urnan.

Loucar
7/10/09, 1:31 PM
#32

Nej jag kan hålla med om att det känns lite olustigt att man skulle stå innanför en lucka i en stenvägg. Undrar om inte detta som så mkt annat kommer från USA tror det är rätt vanligt där.

Själv vill jag nog ligga i en kista i jorden känns inget mysigt o bli uppeldad.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Cheyenne
7/10/09, 1:44 PM
#33

#32

När min mormor gick bort för 3,5 år sedan så skulle hon kremeras enligt eget önskemål. Då vet jag att min mamma upplevde det som väldigt jobbigt och vi var många som fick bekräfta om och om igen för henne att mormor inte skulle känna något.

Efter kremeringen föll det på min mammas lott att hämta urnan med askan efter mormor. Mamma tog bussen till Silverdal utanför Stockholm för att kvittera ut urnan. Med sig hade hon alla papper som behövdes och möttes där av en otroligt rar personal. Mamma var dock stressad över situationen och när hon stod där insåg hon att hon inte hade något att bära hem urnan i. I handväskan fick den inte rum i. I hennes handväska fann hon dock en plastkasse från ICA (en sån där bra-att-ha-sak som mamma någon gång lagt ner i väskan). Sagt och gjort, urnan fick föras hem i plastkassen.

På bussen, på vägen hem, kom dock tårarna. Mamma berättade för mig att där satt hon på bussen och tänkte "här sitter jag med min mamma i en ICA-kasse".

Stackars lilla mamma! Gråter

Babzan
7/10/09, 1:46 PM
#34

#29 Jag tror det är lite olika från ställe till ställe. Här i Borås är det bara askan som grävs ner och här sätts namnen på stenpelare  i asklunden så den exakta platsen är inte utmärkt.

Annons:
lizzkulla1
7/10/09, 9:28 PM
#35

Ja upplevelser av begravningar är ju lika många som begravningarna.  Men kremering är inget för mej, min mamma ville ej heller det men däremot min pappa   trots detta hade de samma grav i Ängelholm under sin gravtid upphörde 2005.  De känndes otäckt under tiden vi satt och ordnade detta , precis som man övergav sina föräldrar.

Innan jag var född vandrade jag med mina föräldrar på kyrkogården i stan  till pappas första fru och deras lille son, sedan var de morfars grav, Pappa skötte också om sjömannens grav vid sidan om sin fru.sons grav i Ängelholm,  Så från år 1947-2005 blev de Ängelholms kyrkogård som fick minabesök där släkten bara växte-

Nu i mars då min dotter avled blev de en ny kyrkogård i de samhälle vi bor i ,  De flesta nya gravar är utan titel  men på en ny stod det Sjuksköterskan-------.  ovanligt nu för tiden.

På Ystads gamla kyrkogård som invigdes 1812  finns däremot många gravstenar av börd , hittade justitseminister Lennart Geiger där.

lizzkulla1
7/12/09, 3:46 PM
#36

Kolumbarium finns i Högalids förs. Stockholm   en god väv till oss finns där.Innanför denna lucka finns ju askan precis som dem finns i asklund och minneslund.

I en liten by i Skåne ,Riseberga finns också ett kolubarium.

Cheyenne
7/12/09, 4:57 PM
#37

Fann en pdf-fil visar väldigt bra hur ett kolumbarium kan se ut. Just denna skrift handlar om några av de kolumbarium som finns i Stockholm, bla Högalid och St Görans med flertalet bilder. Just kolumbariet i St Görans kyrka är mycket större än vad jag mnns det med 22 rum i två plan och med plats för totalt 10 000 urnor.

Kolumbarium

Ingegerd
7/12/09, 9:57 PM
#38

#37  Vad vackert det är i Söderledskyrkans kolumbarium (bilden på sista sidan)! Men jag föredrar nog ändå en grav på en kyrkogård.

svenne
7/12/09, 10:46 PM
#39

#37 Lite småkusligt det där med kolumbarium,
Jag vill nog hellre vila på en traditionell kyrkogård, antingen jordbegravd eller kremerad.Tungan ute

Cheyenne
7/12/09, 11:19 PM
#40

#38 o 39

Jag håller med er. Jag vill också ligga på en kyrkogård eller annan begravningsplats, tex Norra Begravningsplatsen. Inte för att det egentligen spelar någon roll - det är ju inte precis som om man kommer att få uppleva årstidernas växlingar eller höra fåglar som kvittrar - men det är känslan på något sätt.

[Göstage]
3/29/18, 5:39 PM
#41

Ingen känd person men hedrad med en stormans gravsten. SVT Örebro berättar den sorgliga historien om ynglingen Nils Olof Brusberg och hans gravsten på Nikolaikyrkogården i Örebro.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/gravens-hemlighet-darfor-ar-en-hjaltemedalj-fast-i-stenen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/se-hela-tv-reportaget-om-gravstenens-hemlighet

Annons:
Torparmor
5/11/18, 8:59 PM
#42

#0  Vilka är begravda? Jag klarar inte av att läsa texten


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

AndersE
5/12/18, 7:48 AM
#43

Wilhelm Moberg

Torparmor
5/12/18, 3:27 PM
#44

#43  Tack ✨


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Mandra
5/18/18, 6:29 AM
#45

#7 Det är inte riktigt sant att Arthur Seatons son Georg lät bygga hans grav (mausoleum), utan det var hans hustru Maria, f. Kjellberg, som gjorde det. Han själv hade ingenting med det hela att göra och hade ingen önskan om en sådan grav. Han slet och jobbade hela sitt liv för att säkra sina efterkommandes ekonomi. Han var grosshandlare. Men de ville annorlunda. Hustrun spenderade sin del av arvet på graven och sonen Georg lät bygga ett jaktslott för sin del (trots att det redan fanns ett gods). Jaktslottet brann ner efter 1½ år (eller något sånt) och så var det arvet borta i ett nafs. Så kan det gå. 😉

[Göstage]
2/4/19, 6:46 PM
#46

Kanske hittar man inte så många kändisars gravplatser på de här vandringarna,  men många intressanta berättelser, och man kan genomföra rundan via datorn därhemma eller mobilt på plats: 

"Nu får de döda i Säffle en del av sin historia berättad. Kila är en av församlingarna i Säffle pastorat där man sökt berättelser om människor utifrån kyrkogårdarnas gravplatser."--- 

"Hittills har man tagit fram uppgifter från kyrkböcker och arkiv. Dessutom har man ordnat med studiecirklar där anhöriga fått berätta vad de vet. – Och nu är skrönorna med och de är många gånger vidimerade av familjen, säger Katarina Bjerker. De äldsta historierna är från 1500-talet, men de flesta är av betydligt senare årgång."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/berattelser-fran-graven-vacks-till-liv

https://www.kyrkogardsvandring.se/

Ett trevligt initiativ! 👍

Carmarino
2/5/19, 3:26 PM
#47

Forskar själv på de personer som ligger begravda på en del av kyrkogårdarna där jag har anhöriga. Det är intressant och man hittar ofta oväntade kopplingar mellan dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
5/17/19, 9:40 AM
#48

#7 Jag vet lite mer om Arthur Seatons grav. Dels för att jag har en familjegrav snett emot denna grav (på andra sidan den lilla vägen), dels för att jag är släkt med Seatons.
Det var inte alls Arthur Seatons vilja att det skulle byggas en sådan stor gravplats åt honom, inte på något vis. Hans vilja var att hans pengar skulle säkra hans efterlevandes framtid. Så - han var inte alls intresserad av någon status ända in i döden.
Det var hans hustrus beslut att bygga detta mausoleum  och ingen annans. Hon ärvde ca hälften av Arturs kvarlåtenskap och det mesta gick till denna grav.
Resterande hälft gick till sonen George och han byggde ett jaktslott för dem. Trots att han redan hade en gård, Aspenäs herrgård, efter fadern.
Jaktslottet stod klart 1916 och brann ner 1923. Så det blev inget kvar av det han jobbat så hårt för i sitt liv - för att värna om sin familjs framtid.
Så Arthur lär inte känna han sig särskilt stolt över sin familj - utan han lär snarare vrida sig i förtvivlan i sitt mausoleum.

Annons:
[Göstage]
12/29/20, 5:03 PM
#49

"Kulturgravar" - en kanal på YouTube.

https://www.youtube.com/channel/UCbDHlfOS8sevDMX2Paz6jlg

Dela dina videor med vänner, familj och hela världen.
Carmarino
12/29/20, 5:06 PM
#50

#49: Intressant. Har lagt till den i min prenumerationslista. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/13/21, 2:31 PM
#51

#49 ff Selma Lagerlöfs livsberättelse som besökare vid graven kan ta del av per smartphone.

Carmarino
9/13/21, 3:28 PM
#52

#51: De är rätt flitiga med att lägga ut nya gravar på hemsidan nu. Det kommer flera stycken varje vecka. Än så länge är det inte så många jag känner till, men det är alltid intressant med gamla gravar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/19/23, 9:42 AM
#53

2023 Vatikanstaten öppnar den romersk gravplatsen Via Triumphalis nekropol för allmänheten att besöka.


Re:tired.

Djupt under Vatikanstaten ligger en romersk gravplats, Via Triumphalis nekropol som ofta beskrivs som en stad för de döda. Nu har begravningsplatsen öppnat för
Carmarino
11/19/23, 11:25 AM
#54

#53: Spännande. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
12/24/23, 12:26 PM
#55

Besöken vid så kallade kulturgravar med QR-koder ökar i Sverige. Sajten Kulturgravar.se har hittills producerat 1 736 guider om kulturgravar – fördelat på drygt 100-talet kyrkogårdar i landet.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fler-besoker-kulturgravar-runt-om-i-orebro


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Besöken vid så kallade kulturgravar med QR-koder ökar i Sverige. Sajten Kulturgravar.se har hittills producerat 1 736 guider om kulturgravar – fördelat på drygt 100-talet kyrkogårdar i landet.
Annons:
Fornöga
12/25/23, 7:59 PM
#56

#55 Mer om QR-försedda gravar för intresserade.


Re:tired.

Proveniens är en sajt om ursprung. Det kan vara ditt eget och kallas släktforskning. Det kan också handla om hembygdens historia, silverstämpelns tolkning eller allmogemöbelns datering. Här tolkar vi kyrkböckers handstil och lokaliserar platsen för gamla vykort - allt i en trevlig och hjälpsam anda.
  • Redigerat 12/25/23, 8:00 PM av Fornöga
Upp till toppen
Annons: