Annons:
Etikettsamlarobjekt
Läst 13199 ggr
Cavinka
8/6/09, 10:39 AM

gammal engelsk barnvagn

Jag har en gammal engelsk barnvagn,

Silver cross Balmoral Pram. Är det någon som vet om denna har något värde? Intyg med nummer och data finns från fabrikanten.

Annons:
Cheyenne
8/6/09, 11:00 AM
#1

De engelska barnvagnarna från Silver Cross är ju än idag något av barnvagnarnas Rolls Royce och man har ju - till skillnad från andra barnvagnsfabrikörer - inte ändrat nämnvärt på designen under åren. Det är en otroligt maffig vagn men jag tror inte andrahandsvärdet är så högt trots allt.

Cavinka
8/6/09, 11:05 AM
#2

En rolig sak är att det i botten finns en lucka som är avsedd för en potta.

Cheyenne
8/6/09, 11:09 AM
#3

#2 Då är det väl en lite äldre vagn du har?

Cavinka
8/6/09, 11:22 AM
#4

Ja, den köptes från England av min svärmor när min man föddes 1970. Jag ville väldigt gärna använda den till min dotter men ack nej, för liten hiss.

Den är så fin och jag tror barnen sover gott i den då den är så rymlig.

Cheyenne
8/6/09, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag ville också ha en då min första son föddes. Såg dem i England då jag väntade min son men jag bodde två trappor upp i ett 50-talshus utan hiss och där det inte fanns utrymme att lämna vagnen nere i farstun.

Den är en dröm att köra pga de stora hjulen.

Från webben: "Silver Crossen började byggas 1877 i Leeds. Det som gör den speciell är dom stora rymliga modellerna som gör att många kallar dom skeppslika. Silver Cross har några modeller som dom säljer än idag som ej har förändrat sig i uteseendet sedan 1950-talet."

Här har vi just modellen som heter Silver Cross Balmoral Pram.

Cheyenne
8/6/09, 11:55 AM
#6

Runt 18000 kronor kostar en nyproducerad Silver Cross i någon av de gamla, traditionella modellerna, dvs de "skeppsliknande".

Annons:
Cavinka
8/6/09, 12:14 PM
#7

Oj, då det var verkligen mycket pengar. Hjulen är verkligen fantastiska och den är en dröm att köra.

Cheyenne
8/6/09, 12:23 PM
#8

Ja, man funderar ju ibland. Vagnen väger förvisso mycket men det är ju inte meningen att man ska lyfta den utan att köra den. Ibland ser man i Stockholm,  på de kullerstensgator som finns kvar, att folk kommer inte fram med sina nya moderna vagnar med små plasthjul som snurrar runt. De får vända vagnen och dra den efter sig, går inte att skjuta den framför sig, då tar det tvärstopp. Och den stackars bebisen ligger och hoppar i vagnen. Ingen åkkomfort. Ju större hjul, desto lättare att ta sig fram. Även över stock och sten.

Cavinka
8/6/09, 12:51 PM
#9

Jag kunde se mej själv glida fram på Avenyn i Göteborg med mitt lilla gryn i sin fin vagn. Tyvärr blev det ju inte så men jag lät henne sova i din inomhus och det gillade hon mycket.

Cheyenne
8/6/09, 12:57 PM
#10

Den som tycker det är kul med gamla barnvagnar bör genast uppsöka denna sida. Det är en tjej som samlar på barnvagnar från olika tidsepoker och olika märken. I menyn finner man b.la barnvagnar från 1920-talet och framåt. Fann själv en 60-talsvagn liknande den som jag färdades i.

Upp till toppen
Annons: