Annons:
Etikettmikrohistoria
Läst 7438 ggr
KurtB
8/20/09, 1:08 AM

Hur många gånger har ni flyttat?

Under 1900-talets början var det ofta vanligt att flytta 1 april och 1 oktober på grund av arbete i gårdarna. Längre tillbaka levde många ofta på samma ort mer eller mindre hela livet. Därmed träffade man totalt sett under sitt liv inte så många människor, om man jämför med nutid.

Så jag började fundera på hur ofta man flyttar nu? Hur många gånger har ni flyttat?

Tills jag började jobba hade jag flyttat 6 gånger. Sen dess har jag flyttat 6 gånger (nu är jag 65 år).

Annons:
AndersE
8/20/09, 2:10 AM
#1

Jag tror jag varit bosatt i 14 olika bostäder, i 7 kommuner, 3 län samt i 2 landskap.

asjoo
8/20/09, 9:55 AM
#2

Jag har varit bosatt i 11 olika bostäder, 6 kommuner, 5 län och 4 landskap

raphanus
8/20/09, 10:31 AM
#3

Första gången var jag 14 månader. Mamma och pappa hittade en större lägenhet på andra sidan gatan. Detta var i Östersund.

Andra gången var jag 14 år. Mamma och jag flydde hemifrån när pappa blev sinnessjuk.

Tredje gången var jag 16 år. Mamma och jag flyttade hem igen. Mamma och pappa skilde sig, Vi kastade ut pappa.

Fjärde gången flyttade jag och mamma till en mindre lägenhet på samma gård.

Femte gången flyttade jag till Norge, för jag fick jobb där. 14 månader bodde jag där.

Sjätte gången flyttade jag hem till mamma igen.

Sjunde gången, 2005, flyttade jag in på en båt i Stockholm.

Åttonde gången flyttade jag ihop med en kvinna jag var kär i.

Nionde gången flyttade jag tillbaka till båten, när förhållandet sprack. Båtens ägare som också bodde på båten, stod dock inte ut med mina tidiga vanor, så…

Tionde gången flyttade jag in hos en man på Bastugatan på Mariaberget i Stockholm. Han har ett fint hus med utsikt över hela stan, men han har inte råd att bo där ensam, utan måste ta in hyresgäster ibland. Där bodde jag i fyra månader.

Elfte gången, 2006, flyttade jag tillbaka till lägenheten där jag hade bott med tjejen. Där bor jag kvar än idag. Tjejen har flyttat till Östersund…

ambi
8/20/09, 11:32 AM
#4

Här skulle det ha passat med en enkät! Flört

Jag har haft 8 olika adresser under mitt liv, i 3 län, men bott på en och samma adress under de senaste 37 åren (eller 40 år då vi flyttade från ett hus till ett annat i samma bostadsrättsförening)! Är det någon, som kan slå det?

Bjornen
8/20/09, 12:15 PM
#5

Jag har alltid bott på samma ställen liksom mina förfäder ända sedan gården flyttades 1 km vid storskiftet 1858.

AndersB
8/20/09, 12:29 PM
#6

Jag har varit bosatt i 4 olika bostäder, 2 kommuner, 1 län och 2 landskap.


Annons:
Lissan56
8/20/09, 12:37 PM
#7

Jag har haft nio olika adresser - alla på samma ort! Nu är jag bosatt i min mormors föräldrars gamla hus i utkanten av Norrtälje. Här hoppas jag kunna bo så länge det bara går! Man kommer att få bära ut mej med våld den dag jag inte klarar av att bo kvar! Flört

KurtB
8/20/09, 1:16 PM
#8

#4 Jag tänkte först på enkät, men visste inte hur jag skulle utforma den. Flört

När jag läser svaren framgår det klart hur olika vi har bott. Län landskap, kommuner osv.

AndersE
8/20/09, 1:40 PM
#9

#6 Vilket län är det som ligger i två landskap? Stockholms?

Cheyenne
8/20/09, 1:47 PM
#10

#9 Japp Stockholm. Jag har bott i både Södermanland och Uppland.

svenne
8/20/09, 1:55 PM
#11

Örebro län ligger också i två landskap.
Till exempel Karlskoga ligger i landskapet Värmland men tillhör Örebro län.

Cheyenne
8/20/09, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

För att inte tala om Västernorrlands län som de har placerat på FEL sida i Sverige, dvs på den östra sidan…..! Skrattande

AndersE
8/20/09, 2:16 PM
#13

#12 Fast den benämningen utgick kanske från Finland som svenskt?

Annons:
Cheyenne
8/20/09, 2:26 PM
#14

#13 Fast tänker inte du på Västerbotten i Sverige och Österbotten i Finland? Finns det ett Östernorrland i Finland eller vad skulle vara motsatsen till Västernorrland?

AndersE
8/20/09, 2:37 PM
#15

#14 Vet inte, men tänkte mest på att det som är längst österut idag tidigare var mer centralt.

annsofi
8/20/09, 7:37 PM
#16

Jag har bott i 7 olika bostäder, 2 kommuner, 2 län och 2 landskap.

AndersB
8/20/09, 7:56 PM
#17

#9,10 Född i Södermanland och bor nu i Uppland. Tungan ute Gränsen går vid Slussen söder om Gamla Stan.


leja
8/20/09, 10:13 PM
#18

Vad menas med att bo ? Jag har bara varit skriven på tre olika ställen, men jag har sommarjobbat och haft andra arbeten på en sex sju olika platser i Sverige.

Obestämd

Sen har jag bott i tre olika lägenheter/studentrum i Uppsala.

Så född i Rännelanda, bosatt i Dals-Rostock tills jag började plugga i Uppsala, men bodde under terminerna på gymnasiet i Vännersborg.

Sen har jag haft sommarjobb i Ångemanland, Stockholm, Småland, Dalsland, samt bott tre månader på Gotland och även en gång sommarjobbat på Djurö i Stockholmsskärgård. Men räknas det som boende ?

Dock slår jag inte min mor i antalet ställen hon bott på, hon sa att inan hon gifte sig bodde hon max tre år på varje ställe. Min morfar var ännu värre.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

zachs
8/20/09, 10:50 PM
#19

Uppvuxen i Tibro

Första flytten, hembiträde i Skövde.

Hembiträde i Jonsereds herrgård.

Hyresrum i Göteborg, jobb och utblidning.

Sambo i Agnesberg.

Trollhättan i en tvåa.

Trollhättan i en trea.

Trollhättan i ett radhus.

Tivedstorp på 2 ställe.

Hus i Vretstorp i Närke.

Två olika hus i Smedjebacken. 

Åter till ursprunget 1987 och där hoppas jag vi blir kvar.

Våra barn frågade en gång: Du kommer ju från Tibro och pappa från Göteborg men vart kommer vi ifrån? Tyvärr kunde jag inte svara på det. Glad

Ingegerd
8/21/09, 1:18 AM
#20

Om jag räknat rätt, bor jag på det 18:e stället nu, och där har jag bott i snart 20 år (flyttade in 1 sept 1989).

Två länder, Sverige 1944-1979, 1988 och framåt, Kenya 1979-1988.

Två landskap, Södermanland och Uppland.

Fem kommuner, Nyköping, Oxelösund, Stockholm, Södertälje, Gnesta

Att det blir så många platser som 18 beror dels på en del tillfälliga boenden 1955-1956 innan mina föräldrar hittade en bra bostad efter att de lämnat arrendegården utanför Oxelösund, dels på att jag flyttade mellan olika hyresrum i Södertälje 1969.

Annons:
Ronny-K
8/21/09, 9:41 AM
#21

19 flyttar totalt.Vill inte se nr. 20, då blir det klösmärken i parketten om dom försöker släpa ut mig. Tack o lov älskar hustrun också det gamla huset vi har haft i 25 år snart
Hatar att flytta liksom jag älskar att resa men avskyr själva transporterandet.

Sannes
8/21/09, 9:52 AM
#22

Jag har inte så "flyttsam" av mig.
Flyttade tre gånger fram till 16 års ålder, då fick jag eget boende och efter det har jag flyttat två gånger. Har bott i samma lägenhet i 20 år nu, tiden går fort…

Sannes
8/21/09, 9:53 AM
#23

Jösses vilken svenska, jag har inte så "flyttsam"……
Skyller på att det är tidigt på morgon.

Siss88
8/21/09, 5:15 PM
#24

Bor på 12e stället, bosatt sedan februari 2005 officiellt, men boende här ett par år innan. Nygift och avser bo här resten av livet! :D

Av dessa 12 ställen är

4 andrahandsboenden med första pojkvännen i Helsingborg

3 i samma område i Lund, flyttar pga renovering av området och evakuering och passade på att byta upp mej i lägenhetsstorlek.

Dessutom tillkommer tillfälliga boenden:

6 stycken, t.ex. kurs på Grimsö, jobb på fågelstationer, inneboende hos kompis i väntan på egen lägenhet och under annan kurs

2 olika län/landskap Malmöhus/Skåne - minns förresten inte om Skåne hann bli län också innan jag flyttade till Blekinge, så det kan vara 3 olika länsnamn

svenake
12/9/09, 8:26 PM
#25

Stensholms Säteri 2 platser   (Född i Jönköping)
Duvebo
Slaka
Linköping
Östertälje                           (Södertälje)
Karlskrona
Klippan
Hässleholm    5 platser
Perstorp
Karlsborg
Lund             3  platser
Engelholm
Tomelilla
Ystad            2 platser

swemah
12/10/09, 12:46 AM
#26

Varit skriven på 15 adresser på 7 orter i 6 län, 5 landskap. Räknar inte in ett antal studie eller värnpliktsorter, för boendet där innebar inte att jag bokfördes på dem

kajsa-kavat
12/10/09, 10:57 AM
#27

Jag är skriven på min 8:e adress idag, föddes i Danmark, så har bott i 2 länder, och flyttat 7 ggr i Sverige fast bara i ett landskap, Västmanland.

Annons:
lisopasi
12/11/09, 2:04 PM
#28

11 bostäder, 3 kommuner och två län är 37 år

Elisen
7/26/10, 1:50 AM
#29

Jag är född i Uppsala, flyttade som liten till Gävle, där vi flyttade till fyra olika ställen, sen flyttade jag hemifrån till Frösön, och sedan vidare till Alvesta, där jag bott på fyra olika ställen, nu inne på min fjärde. Jag är 26 år gammal, och kommer förhoppningsvis inte flytta mera nu.

AndersB
7/26/10, 12:37 PM
#30

#6 Uppdatering ;)

Jag har varit bosatt i 5 olika bostäder, 2 kommuner, 1 län och 2 landskap.


Linda-A
7/26/10, 12:48 PM
#31

Jag är född i Vingåker där jag bodde på 4 olika adresser under mina första 19 år. Sedan flyttade jag till Heby och därifrån vidare till Uppsala. Efter 3 år i Uppsala flyttade jag tillbaka till Vingåker. Numera finns jag i Skara, åtminstone fram till årsskiftet. Totalat blir det 7 olika adresser under 25 år.

jenny-olsson
8/1/10, 7:58 PM
#32

För min del är det 6 olika adresser (om jag har räknat rätt) i en och samma kommun.

Aldrig flyttat utanför kommun-gränsen.

LillaBenice
8/2/10, 4:46 PM
#33

Jag flyttade när jag var kanske 4 till kumla från kilsmo sen eter en månad från kumla till samma hus vi bodde i innan..

Sen bodde där tills jag var 13 den 23 september 09 flytta jag hit,till hampetorp.två dagra innan farmors begravning:(

jag saknar henne någe enormt

Rut norin*11/08-1921 -- 25/08-2009 jag var på dansen den tisdagen mamma och pappa försökte nå mig i 2 timmar innan dom fick tag på mig:'(

Effie
8/6/10, 9:27 PM
#34

Född i Göteborg; bosatt i Björkekärr. (Göteborgs och Bohus län)

Sambo i Krokslätt, Mölndal (samma län). Två olika lägenheter.

Separerade och flyttade till Gårdsten, Göteborg.

Flyttade till Majorna, Göteborg och gifte mig.

Flyttade till Marks kommun, Södra Älvsborg.

Separerade och flyttade till Bollebygds kommun (alldeles nybliven kommun då); samma län. Det hann väl bli Västra Götalands län innan jag flyttade igen.

Flyttade tillbaka till Göteborg; nu Lundby, Hisingen.

Det är ett antal bostäder, i olika kommuner och län, men samma landskap (Västergötland).

Jag har hunnit bli 53, och räknar med att flytta några gånger till.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
lizzkulla1
8/11/10, 2:04 AM
#35

jag har flyttat lite i mina dar

bostad 1 borgmästargatan 5 ängelholm  1947-1952

eklundagatan 3b 1952-1966 ängelholm

tjäderstigen 15 b perstorp 1966-1969 först i en 1:a sedan i en 2:a

hökvägen 69 perstorp 1969-1972

ekvägen 12 perstorp 1972-1998

nu i tyringe 1998-------------------

där jag bor nu är min tredje kommun är 63 år.

tillsammans med min man sedan tjäderstigen 15 b 1966, före de tillsammans med

mina föräldrar som flyttat betydligt mer

Upp till toppen
Annons: