Annons:
Etikettkartor
Läst 6159 ggr
pertho
8/8/09, 12:04 AM

Adress i Stockholm.

Stockholm är en plats man undviker i det längsta som släktforskare. Nu verkar det i alla fall som om jag skulle kunna komma ett steg framåt med min morfars mors tid i Stockholm. (Inspirerad av Gniddes fråga om pigan i Söderköping.) Vid en av sina flyttningar kommer hon 1867 till Regeringsgatan 47 i Jacob. SVAR har husförhörslängder för Jacob de aktuella åren så man borde kunna hitta henne där.

Men, husförhörslängden är förstås upplagd efter kvarter och jag har en gatuadress. Finns det någon lathund för översättning, så man kan hitta kvartersnamn för en viss gatuadress?

Det är som vanligt svårt att hitta rätt avdelning. Jag lägger detta under 'Kartor'.

Annons:
svenne
8/8/09, 12:18 AM
#1

Har vi någon Stockholmsexpert som kan uttala sej?

Cheyenne
8/8/09, 12:25 AM
#2

Japp!

På Stockholms Stadsarkivs hemsida finns en sökfunktion som omvandlar kvarter till gatuadresser och viceversa http://www2.ssa.stockholm.se/Kartorochritningar/Gatorochkvarter.aspx

Skriv in gatuadressen alternativt kvartersnamnet beroende på vilken av dessa två uppgifter du har.

Den talar om för mig att Regeringsgatan 47 låg i kvarteret Hästskon i Jakobs fs.

pertho
8/8/09, 11:06 AM
#3

Tack, Cheyenne. Jag tänkte nog att det fanns. Jag var på SSA och letade, men hittade det inte. När jag ställt frågan stängde jag av datorn för kvällen, men det tog bara 21 minuter att få upp svaret.

Fast jag hittade henne inte.  Rynkar på näsan

Cheyenne
8/8/09, 11:20 AM
#4

Vad hette den eftersökta personen?

pertho
8/8/09, 11:57 AM
#5

Johanna Pettersson född i Östra Vingåker 1843-09-25. Hon flyttar in till Jacob från Storkyrkoförsamlingen 1867-02-11. (Jacob BIa:12 SVARid  00025555_00123 ) Där står att hon kommer direkt från Ö. Vingåker, men det är fel. I inflyttningslängden till Jacob står också att hon skall till Reg. Gat 47.

Jag skall kolla bakåt, så jag inte har läst eller fattat fel.

pertho
8/8/09, 12:32 PM
#6

Nu hittade jag henne 1868. Trots att hon flyttade in i februari 1867 står hon inte med det året. Tydligen gäller längderna i Stockholm läget i början av året, inte på hösten som på andra håll.

Tack för all hjälp. När jag får tid skall jag börja leta efter bilder på husen hon bott i. Då kanske jag behöver mera hjälp.

Annons:
Cheyenne
8/8/09, 12:42 PM
#7

pertho! Kan din morfars mor möjligen ha gått under namnet Johanna Persdotter? Långsökt jag vet men i mantalet 1870 (1869) finns det en Johanna Persdotter på Regeringsgatan 47. Hon anges dock vara född 1843-09-23

Det är hushållsföreståndaren som fyllt i uppgifterna så han kan ha angett både felaktigt namn och födelsedatum.

Bifogar länk till den skannade bilden från mantalet.

Johanna?

Cheyenne
8/8/09, 12:45 PM
#8

Där skrev vi om varandra. Var hon piga hos en Grosshandlare Lindroth?

pertho
8/8/09, 1:52 PM
#9

Ja, hon är en och densamma. Hennes rätta födelsedatum är 1843-09-20, men nollan hade hunnit bli en trea redan innan hon flyttade till Stockholm. Hon var mycket riktigt hos Grosshandlare Lindroth under åren 1868 - 73. 1874 är både Lindroth och hela hans familj bortflyttade från Regeringsgatan 47.

Namnet Persdotter var det ursprungliga. I Stockholm blev det efter hand moderniserat till Pettersson.

Det förefaller mig som att det som SVAR i sina register kallar husförhörslängder i Stockholm vid denna tid, i själva verket är mantalslängder eller utdrag ur dem.

Cheyenne
8/8/09, 2:12 PM
#10

Jag har inte tillgång till SVAR just nu så jag kan inte se hur det ser ut. Hfl i Stockholm, eller de hfl som fanns, var oerhört bristfälliga med avsaknad av både födelsefs och in- och utflyttningar. Prästerna tappade ju till slut greppet om böckerna. Därav kan det nog upplevas som om hfl är mantalslängder som ju generellt innehåller mindre information.

pertho
8/9/09, 3:57 PM
#11

Som vanligt leder lösningen av ett problem till minst ett nytt problem. Nu har jag kunnat följa denna Johanna Persdotter/Pettersson under de år hon finns i Stockholm, 1865 - 76. I Jacob AI:a:92, som visar läget i början av 1874, finns hon med Grosshandlaren Lindroths änka och barn bland 'Restantier' bak i boken, fortfarande med samma adress. Ingen speciell notering om henne.

När hon i oktober 1874 flyttar från Jacob till Klara noteras i flyttlängden: "Har en oä d:r". Detta är en nyhet för mig och den nu levande släkten. Eftersom det inte står något om detta i någon tidigare bok, förmodar jag att barnet fötts under 1873 eller 74. Jag har gått igenom födelseboken för Jakob 1873 och -74. Där finns mängder av barn med 'okända' föräldrar, dock ingen med asress Regeringsgatan 47. Jag har även gått igenom födelsebok för Allmänna BB. Där finns hon inte med som moder.

Jag har också tittat i Allmänna Barnhusets intagningslistor. De allra flesta barnen saknar namn på föräldrarna.

Har någon ett uppslag, eller kommer det att stanna vid att min morfar hade en halvsyster som saknar namn och födelsetid?

För övrigt De böcker från denna tid, som Stockholms Stadsarkiv kallar Husförhörslängder, är upprättade vid början av det angivna året och har inga noteringar om händelser under året. 1874 års längd upptar många barn födda 1873, men inget 1874. Det ser jag som bevis nog. Det kan vara bra att ha i minnet.

Cheyenne
8/9/09, 4:18 PM
#12

Ja, det var ju ett *harkel* "intressant" problem. Obestämd

En kvinna i Stockholm som önskade vara anonym vid sitt barns födelse kunde verkligen vara just anonym därmed uppgav hon inte sin egen bostadsadress i födelseboken. Man noterade Barnmorskans bostadsadress även om modern fött sitt barn hemma i sin egen bostad.

Att noteringen finns i flyttlängden om den oäkta dottern är dock intressant. Den noteringen brukar man inte se om det inte är så att modern någon gång, någonstans erkänt sitt barn.

Cheyenne
8/9/09, 4:22 PM
#13

pertho, när gifte sig Johanna och fick barn, dvs din morfar, och var föddes han?

Annons:
pertho
8/9/09, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12. Ja, det verkar litet motsägelsefullt. Är man okänd, så¨kan man väl flytta utan att bli känd. Det var därför jag tänkte att hon fött barnet på Allmänna BB. Där finns många ogifta mödrar, men nästan inga okända. De som ville förbli okända föredrog tydligen det privata alternativet.

Jag har någonstans sett att mödrar kunde bli ammor på Barnhuset. Kanske hade hon något papper därifrån när hon tog ut flyttbetyg. Jag vet inte var man i så fall kan finna dessa ammor.

Johanna hade fött en son hemma i Vingåker innan hon flyttade till Stockholm. Det var förstås den direkta anledningen till att hon åkte dit. Han var ju inte någon dotter och kan inte ha varit anledning till den isolerade anteckningen i Jacobs utflyttningslängd tio år senare.

#13. Johanna gifte sig i Västra Vingåker 1876-10-01, ett par månader efter utflyttningen från Klara, med skomakaren och änklingen Lars Johan Flodmark, som blev min morfars far.

Jag bifogar en bild av Johanna senare i livet. Hon lär ha varit starkt religiös, ytterst ordninsam och mycket skicklig i hårarbete, en specialitet för Vingåkersbygden. Jag har i min ägo en klockkedja som skall vara gjord av hennes eget hår.

Cheyenne
8/9/09, 9:46 PM
#15

Det finns faktiskt en flicka i Allmänna Barnhusets rullor som heter Sara Johanna, född i december 1872 och vilken modern Johanna Persdotter ammar in på barnhuset. Barnet skrivs formellt in i januari 1873. Barnet har förvisso efternamnet Persson men man ser ofta att barn till ogifta mödrar vilka har ett patronymikon, får ett son-namn efter moderns efternamn.

Nu uppges detta barn vara född i Maria fs, inte Jakobs fs, men i Maria fs låg Södra Barnbördshuset. Allmänna Barnbördshuset låg vid den här tiden i Kungsholms fs.

Kanske inte ger något alls men alltid värt att kontrollera.

Cheyenne
8/9/09, 9:49 PM
#16

Länken till barnhusakten bråkade med mig och det bidde fel tös.

Testar igen. Akt

pertho
8/9/09, 11:33 PM
#17

Oj, det såg mycket spännande ut. Ända tills jag hittade födelsenotisen i Södra BBs födelsebok. Där står modern som Pigan Johanna Nordlund från Nora Socken i Västernorrland.

Jag har i alla fall ställt en fråga till SSA om Amma Nr 11, så jag får se vad det kan leda till.

Hur hittade Du detta barn, förresten? Jag frågar som en upplysning i en metodfråga. Inte för att jag väntar mig att hitta fler oä barn i Stockhol, men man skall ju aldrig säga aldrig.

Cheyenne
8/9/09, 11:46 PM
#18

Då är det nog fel tös tyvärr. Flickan hamnar sedemera i Nora sn, Västernorrland och 1890 har hennes namn ändrats till just Nordlund.

Jo, si så här tänkte jag:

Barnet verkar ju vara känt iom den något krypiska noteringen i utflyttningslängden avseende Johanna och att hon skulle ha en o.ä dotter. Om Johanna ammade in sitt barn på barnhuset så var det omöjligt för henne att vara anonym. Någon känd far räknar jag inte med. Jag sökte därför i barnhusets rullor på alla barn intagna 1873 samt 1874 samt med efternamnet Persdotter alternativt Persson samt Pettersson. Ovan nämnda Sara Johanna var den enda med en mor vars namn stämde.

pertho
8/10/09, 12:30 AM
#19

Tack! Då förstår jag Jag skall prova ett par halmstrån till, men det dröjer ett par dagar pga annan verksamhet.

Upp till toppen
Annons: