Annons:
Etikettbrev
Läst 6517 ggr
Loet_old
8/30/09, 12:18 PM

Hemlängtan

Ett brev som jag har funnit i mina ägor,om en rekryts hemlängtan.

Boden den 19/7-1922

Bästa mamma

Efter som jag bakom ert brev i kväll,vilket var välkommet. För jag trodde att ni alldeles glömt bort mig,då jag ej har fått något brev på länge. Så måste jag sätta mig ner och skriva ett svar.

Såg i ert brev att ni levde bra,förutom Elvira som ej var så frisk. Ni får se till att hon ej går ner till avan och slår hö barfota,så hon förkyler sig. Ni fick bra med hö,fast det är jära vä tills man har höet i ladan. Bara ni får vara friska och får grant väder,så ska det gå väl.

Vi håva begynt med härövning den 15 i denna månad. Vi får stiga upp klockan fem på morgonen,och sen har vi ryckt till halv sju.Så har vi mat klockan sju,sen har vi härövning tills klockan ett på dagen. Maten är så dålig att mycket är oätbart,så hungern gör sig påmint.

Såg i ert brev att ni funderade när jag skulle komma hem.Men det kommer an hur länge skolbatteriet räcker,för vi får ingen permisjon tills den är klar.

För att säga hur jag mår vilket är bra i skrivandets stund. Har ej något vidare att säga denna gång.Hälsa alla där hemma och alla som vill ta emot en hälsning.Hälsa Hanna så mycket och be henne skriva någon gång. Adjö för denna gång och lev väl allesamman.

Art nr. 56 Olofsson 9 batt. A4 Boden

Var snäll och dröj ej så länge för det är så roligt att få brev och höra hur ni mår,samt hur det går med höbärgningen.

Annons:
Loet_old
8/30/09, 12:38 PM
#1

Jag levde med riktigt in i brevet då jag renskrev det.vilka tuffa tider det måste ha varit. Lämna hemmet där han så väl behövdes.

zachs
8/30/09, 2:24 PM
#2

Tack, för att du delade med dig! Guld att hitta sådana brev!

AndersE
8/30/09, 2:44 PM
#3

#0 Brev ger mycket. Är det en släkting?

Loet_old
8/30/09, 5:47 PM
#4

#3 Det är en släkting.

AndersE
8/30/09, 6:37 PM
#5

#4 Då är det ju extra kul. Det förmedlar ju mycket av såväl tid som plats som av den som skrivit.

Loet_old
8/30/09, 7:21 PM
#6

Ja, att finna brev och anteckningar är ju det bästa man kan önska sig. för att få en klarare bild.

Annons:
Ronny-K
8/30/09, 7:43 PM
#7

Vad kul att brev sparas, värt mycket för senare generationer tycker jag.

Angående en del av innehållet i i brevet. Han skriver att maten är dålig.
Min far gjorde sin rekryt -31, nio år senare och vid ett annat regemente, I3 Örebro.
Maten var då också näst intill oätlig berättade min far. Fick de några potatisar på tallriken fick de vara glada om en var ätlig.
Knäckebröd som stod framme fick först knackas i bordet för att avlägsna så mycket or som möjligt.
När regementsmusiken fanns på plats och spelade i matsalen visste rekryterna att det var värre än vanligt.

Loet_old
8/30/09, 8:40 PM
#8

Det där med regementsmusik var något nytt för mig.Har hört många historier men den tog priset.

Problemen med mathanteringen kring regementerna var ju dåliga i överlag. dåligt med kylanläggningar om det fanns huvudtaget.

Transporterna ut på övningarna i sommarvärmen, ja rekryterna fick magsjuka inget annat att vänta.

ambi
8/31/09, 6:00 PM
#9

Det är alltid kul att ta del av gamla brev, även sina egna skrivna en gång i tiden. Jag har återfått två brev, över 40 år gamla, som jag skickat till en gammal barndomskamrat. Nu tror jag tyvärr att jag har av misstag slängt det ena. Jag hade tänkt spara dem till sonen.

Det är så sällan brev finns kvar. Så det är guld värd att kunna få läsa ett sådant här, där tankar, bestyr och annat ventileras.

mariawiks
8/31/09, 11:34 PM
#10

Gamla brev är roliga, eftersom jag inte har några gamla släktingar kvar som jag kan "få" några brev av brukar jag ropa in på Tradera.

//Maria

AndersE
8/31/09, 11:59 PM
#11

#10 Gamla brev kan man hitta… De kan finnas hos yngre släktingar också!

Flört

mariawiks
9/1/09, 12:38 AM
#12

Haha, jodå, men jag tycker det är mer spännande med gamla. Har jag lite att göra försöker jag spåra släktingar till adressaten eller den som skrivit brevet.Oskyldig

//Maria

AndersE
9/1/09, 12:42 AM
#13

#12 Fast unga släktingar kan ha gamla brev i sina gömmor. Jag hittade ett brev skrivet av min farfars morfar hemma hos en ung, ganska avlägsen släkting.

Annons:
mariawiks
9/1/09, 12:59 AM
#14

Tyvärr är det nog så att har det funnits några brev i vår släkt så är dom nog borta eftersom jag och mina barn är dom yngsta som finns kvar. Däremot har jag lyckats rädda en massa gamla fotoalbum, men eftersom ingen finns kavar att berätta om vilka som finns på bilderna så är 90% av dom anonyma.

//Maria

AndersE
9/1/09, 9:23 AM
#15

#14 Jag har väldigt svårt att tro på detta "finns ingen kvar".

Efter en person fyra generationer tillbaka kan det ju idag finnas 100 ättlingar. Vem som helst av dessa kan ju i någon skokartong ha ett gammalt brev eller en anteckning som gör att ett fotografi identifieras.

Man får ju t.o.m. utöka kretsen. Via ingiften kan ju sådana dokument finnas även utanför släkten.

ambi
9/1/09, 9:26 AM
#16

#14

Tror man. ja! Alltså att 90 % av personerna är anonyma i fotoalbumen. Det är därför det är så bra att lägga in kabinetts- och visitkorten i Rötters, Porträttfynd, så att man kan få hjälp med att idetifiera dem. Nu är Porträttfynd för närvarande ur funktion.

Nu kanske man måste vara lite aktiv själv också, kanske ta kontakt med någon gammal mors kusin eller annan släkt, sätta in gruppkort i ortstidningen eller ta kontakt med någon från samma hemtrakt och visa korten. Men det är bråttom, för de som ev vet vilka det kan ha varit lever inte länge till.

När det gäller vanliga fotoalbum, så kan det vara knepigare. Det finns mindre att gå på, ingen fotograf eller ort stämplad, suddiga kanske små figurer, genom att man gärna fotograferade, så långt ifrån som möjligt.

Om hembygdsgårdarna var mer engagerade vad det gäller gamla fotografier, så skulle det t ex kunna vara möjligt att man fick lämna in dem där i samband med någon visningshelg.

Jag kämpade länge för att Anundsjö hembygdsgård i Ångermanland, skulle plocka fram sina fotoalbum, från gömmorna. Nu har man engagerat en kvinna, som scannar de gamla korten och lägger in i Porträttfynd i Rötter, plus att de har ett litet utställningsrum i ett av småhusen, med gamla foton. Detta gör ju att besökande kanske känner igen någon på korten och får då anteckna vilka de känner igen.

AndersE
9/1/09, 9:35 AM
#17

#16 Precis! Jag har själv ett gammalt fotoalbum (farfars föräldrars) där bilderna är från drygt 100 år sedan. Inte mycket jag kunde identifiera från början, men det har hela tiden blivit fler.

En stor hjälp fick jag från en "sockenkunnig" från den by där de bodde några år. Han hjälpte mig identifiera flera av bilderna. Och han är inte alls släkt.

Det innebär ju att jag idag sitter med kunskap om hur många ickesläktingar såg ut! Och kanske sitter deras ättlingar idag och stönar över att de omöjligt kan identifiera sina gamla bilder för inga gamla lever kvar…

ambi
9/1/09, 11:42 AM
#18

Nu fick jag en idé pga denna diskussion. Jag ska se om jag får kontakt med en redaktör för Örnsköldsviks Allehanda och tipsa dem om det fantastiska arbete, som lagts ned för att lyfta fram gamla kort i Anundsjö hembygdsgård. Kanske det kan sporra andra hembygdsgårdar att plocka fram de gamla albumen från gömmorna.

Om jag gör detta och det ger något resultat, så ska jag berätta hur det gick.

chrissan
9/1/09, 11:56 AM
#19

Tipsa dem också om att de kunde ha en spalt där man kan lägga in gamla kort, lokalbefolkningen kan ha mycket att ge där. De läser dessutom den lokala tidningen noga!

Andersdotter
9/1/09, 12:25 PM
#20

Så underbart brev - så nära man kommer i vardagen - Härligt.

Vilka fantasiska bra ideer som sedan kläcks här vidare i inlägget, hoppas verkligen det resulterar i något bra.

Angående gamla foto fick jag helt nyligen en underbar mycket oväntad lösning. Jag ringde till kyrkogårdsfövaltningen i en lite skånsk by för att föhöra mig om vem som hade gravrätterna till ett antal gravar med "mitt" släkt namn" Jag fick en hel del nya tips om olika nu levande släktgrenar, vilket var intressant, men jag fick också tipset att kontakta en person som ägnat sitt liv åt att dokumentera byns gamla innevånare.

Denne man kontaktades, och besöktes efter någon vecka, och resultatet var EN SKATT Glad Han berättade att både hans far och han själv var fotograf, med intresse för lokalhistoria. Halva min släkt i denna lilla byn fanns dokumenterade, allt ifrån arbetet i det egna tobakslandet till den första cykeln. Fanns inte personen i fråga, så fanns husen fotograferade. Där fanns tidningsartiklar om bränder och nybyggnation på anfäderhus, där fanns artiklar på i Sverige besökande emigranter, släkt till mig som var guldgrävare i Alaska och stolt visade upp sin skatt för lokalpressen. Med mera med mera … jag har inte ens hunnit sortera in allt material jag fick.

Det blev en lång utläggning - men detta med tanke på att informationen man söker verkligen kan finnas. Jag försöker i nuläget övertala denne gamle fotograf att se till att hans samling med fotografier och tidningsartiklar som upptog ett halvt rum, verkligen doneras någon stans så småningom, så att inte någon okunnig betraktar allt som skräp.

Annons:
Cheyenne
9/1/09, 12:28 PM
#21

#20 Fantastiskt! Måste ha varit som en dröm som slår in!

AndersE
9/1/09, 3:37 PM
#22

#20 Wow! Fantastiskt!

Påminner mig lite om när jag fick höra talas om August Carlssons dagböcker, med berättelser om mina anor.

ambi
9/1/09, 6:25 PM
#23

#20 En släktforskares dröm!

Loet_old
9/1/09, 10:04 PM
#24

#20 tala om guldgruva.

Upp till toppen
Annons: