Annons:
Etiketttextilt
Läst 5672 ggr
lizzkulla1
8/18/09, 1:12 PM

arvika

Satt och läste på tråden textilt och kom då att tänka på mina gamla släktingar i Arvika många av dom har arbetat där

Spinneriförman , spinnerska, spinneriarbetare olika titlar finns, men kommer förmodligen från samma arbetsplats i Arvika.

finns de någon som vet något om detta spinneri??

lite industrihistoria utan förfalna byggnader ??

Annons:
AndersE
8/18/09, 1:32 PM
#1

På Arvika kommuns hemsida nämns inte textilindustri särskilt i deras avsnitt om kommunens historia.

Dock hänvisar man till att deras bibliotek ska ha mycket information för släktforskare och historieintresserade.

pertho
8/18/09, 2:33 PM
#2

Handelskalendern 1885 tar inte heller upp någon industri med textil anknytning i Arvika. Inte heller Nordisk Familjebok, uggleupplagan 1904 nämner något sådant.

Vilken tid gäller detta? Kan det ha varit utanför den gamla köpingen Arvika?

lizzkulla1
8/20/09, 2:11 PM
#3

Som jagvet nu är de mellan 1900-1950 för min del.

Arvikasläkten har mycket för en släktforskare i alla avseende.

De är en trivsam stad så någon sem.vec. för forskning är ju positivt.

Gnidde
8/20/09, 5:47 PM
#4

Klässbols linneväveri startde 1920 ligger 1,5 mil från Arvika. Kan det vara något uppslag?? Obestämd

Hälsningar Gnidde.

svenne
8/20/09, 9:37 PM
#5

Att Arvika skulle ha haft någon större textilindustri få inte direkt någon klocka att ringa men vid lite sökning på nätet framgår :

Efter att nordvästra stambanan färdigställts 1867-71 fick Arvika järnvägsförbindelser med såväl Stockholm som Oslo. Flera industrier sökte sig till Arvika, bland annat mekaniska verkstäder, spinneri och tobaksfabrik.

Länk

Så det fanns tydligen i alla fall ett spinneri men jag hittar tyvärr inte något särskilt mer om detta.

lizzkulla1
8/21/09, 6:20 PM
#6

Gyllströmmarna har några av spinnerititlar framför sina namn,,  fint va ???

här står ju spinneri , jag får spinna vidare på detta

Annons:
Upp till toppen
Annons: