Annons:
Etikettdokument
Läst 2806 ggr
Solveig
2009-09-08 11:01

Gamla foton

Jag har börjat sortera gamla foton nu när jagär sjukskriven och  skriva vilka de föreställer på baksidan. Jag har insett att jag inte har evigt liv. Det trodde nog min pappa, han har inte skrivit nånting.

Kan ni ge mig några tips om hur jag ska kunna identifiera några? Den enda äldre släkting jag har kvar är en ingift faster, och jag tänker skanna en del foton och skriva ut och skicka till henne.

De flesta korten är vanliga amatörkort, bara två är porträttfoton som jag tänker lägga in på porträttfynd (om det fungerar).

Jag får inte kasta några kort för sonen, men pyttesmåkort på pappas kompisar i det militära kan väl inte vara något att spara?

Annons:
chrissan
2009-09-08 11:04
#1

De pyttesmå korten kan vara värdefulla för deras släkt. Vet du när och var han gjorde lumpen så kan du lägga dem på en söksida, t ex en veckotidning. Man vet aldrig när de kan bli aktuella.

Kolla med din faster om det finns äldre bekanta från trakten som kan hjälpa till med att identifiera foton.

AndersE
2009-09-08 11:55
#2

#0 Pyttesmå kort kan vara av förbluffande hög kvalitet, dvs man kan skanna dem i hög upplösning och skriva ut i stort format med fina detaljer.

Man kan behöva leta rätt på även avlägsna släktingar och kanske även "icke-släktingar" utifrån situationen. Människor som arbetat på "rätt arbetsplats" eller varit med i "rätt förening" eller bara bott i "rätt område".

Många släktforskare samlar på sig information om människor även utanför släkten. Själv har jag ju t.ex lärt mig känna igen människor som fanns i farfars fars umgängeskrets men som inte alls är släkt.

Du får gärna lägga ut bilder här. Med beskrivande rubrik kan man ha tur att någon med rätt kunskap googlar sig hit.

Loet_old
2009-09-08 11:57
#3

Om det är så att man inte känner för att ha kvar okända kort.så kolla med din lokala släktforskningsförening. för dom brukar ta emot fotografier. så har jag gjort istället för att slänga korten.

AndersE
2009-09-08 12:00
#4

#0 Ibland kan man ju identifiera själv!   Flört

Vad jag menar är att man kan söka böcker, tidningar, hemsidor m.m. från "rätt miljöer". Där kan man med lite tur hitta samma personer som man själv har på foto.

AndersE
2009-09-09 01:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ett exempel på "pyttebild".

En papperskopia som är precis över 5x5 cm har jag kannat i 3200 dpi. Då blir den drygt 7000 pixlar i bredd och längd. Här återgiven i max iFokus-storlek 800 pixlars bredd.

AndersE
2009-09-09 01:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag tar ut en detaljbild. Den blir nästan 1200 pixlar i fyrkant. Jag kan bara visa den i 800 här…

Lätt photoshopbehandlad.

Annons:
AndersE
2009-09-09 01:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är en ren 761x761 förstoring…

AndersE
2009-09-09 01:26
#8

Kan tillägga att jag antar att bilen är farfars. Jag vet inte vad det är för hus eller vem mannen är. Det skulle kunna vara farfars farbror, men jag har så få bilder av honom att jag inte är säker.

Alsterolle
2009-09-09 15:00
#9

Jag håller med föregående inlägg - vi har scannat in små kort i album och resultatet är förbluffande bra. Exempel på sådant är bilder från Trollhättefallen (tidigt 1900-tal).

I vår mediadatabas har vi lagt in även kort på "Okända". Vi hoppas naturligtsvis att få hjälp med identifieringen via ett kommentarmail.

AndersE
2009-09-09 23:35
#10

Ytterligare ett exempel på vad man kan se i pyttesmå pappersbilder - länk

Sannes
2010-01-07 21:21
#11

Många gamla foton/porträtt kan man hitta på Västarvets sida om det gäller Västra Götaland.
Länk: Västarvet

Sen finns det något som heter Kringla och så som jag kan bedöma det hela så är även Västarvet kopplat till detta. Men om det är hela Västarvet eller bara delar av det har jag inte klurat ut ännu.
Länk: [Kringla

](http://www.kringla.nu/kringla/)

På Västarvets sida tillbringar jag mycket tid, finns hur mycket som helst där, hittade till och med en bild på min farfars far, eller åtminstone tror jag det.

Sen är väl egentligen inte detta inlägg i rätt tråd men det var det närmaste jag kunde hitta.

Upp till toppen
Annons: