Annons:
Etikettgåtan
Läst 3968 ggr
Cheyenne
2009-10-14 15:00

Onsdagsgåta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att laga mat. Någon som kan gissa vad detta ska bli?

Annons:
svenne
2009-10-14 15:12
#1

Kroppkakor!

Cheyenne
2009-10-14 15:17
#2

Jiihaaa, vad snabb du var svenne. Helt rätt svar! Fick tillbringa en halvtimma i telefonen med min far för att få hans recept. Finns ju att hitta överallt men jag vill att de ska smaka som hans kroppkakor. Och Öländska ska det vara. Sen hade vi en lång diskussion om huruvida de ska serveras med lingon och skirat smör eller med lingon och varm gräddmjölk.

ambi
2009-10-14 15:27
#3

Är det kryddpeppar? Det är gott. jag brukar steka det rökta fläsket först och krydda med kryddpeppar. Nu gör jag vanliga kroppkakor på kokt potatis.

När det gäller potatispalt, som görs på rårivna potatisar, så är det viktigt att man inte gör den på färskpotatis. Jag brukar vänta till minst i januari innan jag gör palt. Hur det är med kroppkakor vet jag inte, om de också blir bättre på gamm-potatisar?

Cheyenne
2009-10-14 15:44
#4

Visst är det kryddpeppar. Själv använder jag aldrig färsk potatis i rätter såsom potatisgratäng, hasselbackspotatis, potatisplättar etc. Det ska vara en mjöligare sort eller halvfast.

svenne
2009-10-14 15:51
#5

Javisst är det gott med riktiga kroppkakor! Jag gjorde raggmunk en dag för någon vecka sedan, också gott men det luktar stekos i hela huset i flera dagar efteråt.

Cavinka
2009-10-14 16:06
#6

Har goda vänner som båda är ölänningar och de hade alltid grädde till kroppkakorna. Innan vi träffades så hade jag aldrig ätit denna maträtt och då tog min väninna och skar de kalla kroppkakorna och sedan stekte hon dem och serverade med lingon. Mumsigt!!

Annons:
ambi
2009-10-14 16:45
#7

Oj, det var längesedan jag åt raggmunkar. Det är gott det med.

En rätt som jag brukar göra, om jag är ensam och inte har så mycket i kylskåpet, är rårakor. Då river jag några råa potatisar. Blandar det med ett ägg, salt och peppar och steker tunna små plättar. Lite lingonsylt till det, så känner man sig nöjd.

Cheyenne
2009-10-14 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag älskar potatis, i alla dess former. Billigt, gott och kan varieras i det oändliga. Tror jag har visat denna bild tidigare. Från ett butik i Stockholm, troligt 50- eller 60-tal.

ambi
2009-10-14 17:50
#9

Kul bild!

Nu är ju trenden: Bort med potatis, pasta och ris, ja alla kolhydrater och in med fettet.

Jag och maken struntade i potatis under en längre period, men nu har vi återgott till den kära knölen igen.

Ett tag var det pressad potatis, som var favorit, nu har det varit stekta klyftpotatisar med skalet kvar, som förekommit lite då och då, kanske speciellt till grillat.

Cheyenne
2009-10-14 18:15
#10

Jag bry mig inte om den [bantnings]trenden *fnys* Flört

Jag säger bara; Isterband med skånsk stuvad potatis!! *smaskens* Vad hade de tänkt att man skulle ha till isterbanden annars? En smörklick?

svenne
2009-10-14 19:08
#11

Skånsk…? stuvad potatis?
Är det något speciellt med den?

Cheyenne
2009-10-14 20:34
#12

Ja du, jag ska vara ärlig. Jag har hört så många olika varianter på vad som skiljer de åt så jag vet knappt längre själv hur det egentligen ligger till. En del säger att i Skånsk stuvad potatis använder man rå potatis och inget vetemjöl. Andra säger att man ska tillsätta skånsk senap i stuvningen. En del t om att man ska ha rödbetor i stuvningen.

Själv gör jag det enkelt för mig:

  • Dillstuvad potatis till rökt eller gravad lax

  • Vanlig stuvad potatis med lite persilja till isterband. Skånsk senap och rödbeter som tillbehör.

Ronny-K
2009-10-15 12:49
#13

Bjöd min bror på "äggakaga" med stekt rimmat fläsk och rårörda lingon i helgen. Det var uppskattat. Han hade inte ätit det sedan ca. 20 år.

Glad

Annons:
svenne
2009-10-15 13:15
#14

#12 Jaha, det hade med receptet att göra, jag trodde Du menade potatis odlad i Skåne..

Cheyenne
2009-10-15 15:20
#15

#13 Ååååh, äggakaga. *suckar njutningsfullt* Tror jag ska göra det i helgen.

#14 Odlade i Skåne? *skratt* Det är ju som att säga att i Öländska kroppkakor så måste det vara potatis odlad på Öland. Skrattande

EvaMorfi
2009-10-15 21:41
#16

Skånsk stuvad potatis: rå tärnad potatis kokas i mjölk utan mjöl. Jag brukar alltid råka bränna stuvningen. Mor lärde mig att koka potatisen en liten stund i vatten först och sen i mjölk. Då minskar man risken att stuvningen bränns vid (trodde hon ja).

Skånsk äggakaka med lite finklippt gräslök och stekt fläsk. Det vattnas i munnen men usch så mycket fett. Fast ska man inte förbränna fett med fett enl. någon bantingsmetod?

Di där skåningarna har möed goer mad.

guan
2009-10-16 12:54
#17

Ojojoj, upplevde en "Äggakakans dag" på Dalby Gästis (utanför Lund). Med så många vrålhungriga, nästan våldsamma människor i kö och så mycket smarrig äggakaka blev det nästan en nära döden-upplevelse… Annars älskar jag äggakaka mer än vad som  är nyttigt.

Upp till toppen
Annons: