Annons:
Etikettkartor
Läst 4082 ggr
Cheyenne
10/22/09, 1:19 AM

Länktips - David Rumsey Map Collection

På den här sidan kan man bli sittande länge om man sysslar med emigrantforskning i Amerika. "David Rumsey Map Collection"

Sidan innehåller ffa historiska kartor över Amerika och dess stater samt områden och städer men även historiska kartor från andra länder. MEN, man kan även finna tecknade porträttbilder, tecknade bilder på byggnader, både privata och offentliga, m.m.

I menyn till vänster finner du olika kategorier men det kan vara tidsödande att bläddra sig igenom alla sidor. Använd istället sökfunktionen längst upp till höger. Jag sökte på Meriden i Connecticut bara för att staden nämns i en annan tråd och fann b.la denna

Som synes går bilden att förstora och förminska. Det går också bra att spara ner bilden. Till vänster finner du en beskrivande text. Skrolla ner lite och du kan välja att spara bilden i två olika format. Tyvärr kan jag inte finna någonstans "the terms and conditions" för detta, dvs jag vet inte om en sparad kopia bara får användas för privat bruk (men jag antar det). Annars kan många av bilderna lämpa sig väl för att illustrera t ex en microhistoria om någon emigrantsläkting.

Annons:
Cheyenne
10/22/09, 1:23 AM
#1

Tillägg, om du förstorar en bild (med hjälp av plustecknet längst ner på bilden) så navigerar du dig sedan runt i bilden genom att klicka och dra.

AndersE
10/22/09, 1:26 AM
#2

#0 Kul! Min släkting i Meriden var just fabriksarbetare. Undrar om hon arbetade i de fabriker det fanns bild på?

Cheyenne
10/22/09, 1:31 AM
#3

#2 Ja, den bilden jag länkade till föreställer enligt bildtexten Boston Store i Meriden, Connecticut  men det fanns ju några höga skorstenar som stack upp från bakomliggande byggnader. Och på den här bilden från Meriden bolmar det ordentligt från olika skorstenar. Ser ut som fabriker och andra industrier.

Cheyenne
10/22/09, 1:36 AM
#4

Den här bilden är ju kul. Också från Meriden. Även om man förstorar upp bilden rejält så är kvalitén jättebra och man kan obehindrat läsa vad det står på husskyltarna. Tex "The Parker Gun Manufactory" Förvånad

AndersE
7/31/10, 7:56 PM
#5

Jag fick nyss ett tips om Rumseys kartor men fann att den redan var tipsad om.

Påminna kan jag ju göra…

Upp till toppen
Annons: