Annons:
Etikettkartor
Läst 5580 ggr
mbss
10/12/09, 1:10 PM

Bra kartor och ortssök

Hejsan

Ni kanske redan har hittat dit men jag tänkte i.a.f. tipsa om en bra kartsida som jag använder mig väldigt mycket av när jag letar efter platser.

Riksantikvarieämbetets hemsida

Det som är bra med den här sidan är att ortssöket är väligt bra, går att söka på ortsnamn ned på torpnivå och i vissa fall även på ruiner. En annan mycket användbar funktion är att man kan få ett tända/släcka ett kartöverlag som visar alla sockengränser med namn, användbart om man är osäker på i vilken socken som en ort ligger eller om man vill se vilka socknar som angränsar. Det finns även kartöverlag med fornlämningar och där kan man ibland hitta lite information om rivna torp och gårdar om man har tur. Kartmaterialet är vad jag vet helt unikt för Sverige, det finns kartor ända ned till fastighetskartan för hela Sverige, d.v.s. att man kan se alla svenska fastigheters gränser om man zoomar in tillräckligt mycket.

En liten instruktion, det är inte helt självklart hur man hittar sakerna.

Klicka på "Kartinställningar" i menyn snett till höger ovanför kartan. Där finns ortssöket och vaöen för kartöverlagen. När man sökt på en ort så kommer sökresultaten upp i rullgardinsmenyn under sökrutan, väl rätt ort där och kartan zoomar in på den platsen.

För kartöverlagen "socken" och "fornlämningar" måste man ha zoomat in till en viss nivå för att det ska gå att tända dessa lager. Vill man få information om en fornlämning (markerade med "R" på kartan) so klickar man först på "i-symbolen" näst längst ned i menyn direkt till höger om kartan, där efter klickar man på önskad R-symbol.

Mvh Mårten

Annons:
AndersE
10/12/09, 6:40 PM
#1

#0 Tack för tips och instruktion!

mbss
10/12/09, 9:55 PM
#2

#1 De flesta vet väl om det men för den som inte vet det kan et ju bli ett lyft

Cheyenne
10/12/09, 10:06 PM
#3

Ha, vad kul. Huset vi bodde i under mina år i Skåne är markerat med ett R "trots" att det byggdes så pass sent som runt 1830-1840.

Denna info får man

Lämningstyp: Bytomt/gårdstomt
Antal: 1
Antikvarisk bedömning: Bevakningsobjekt
Kategorier: Bebyggelselämningar
Typisk datering: Medeltid Nyare tid
Län:Skåne
Kommun: Svedala
Landskap: Skåne
Socken:Hyby

Beskrivning: 1) Bytomt, ca 200x40-60 m (Ö-V). Enligt karta från 1840 Yddingebys utbredning. Idag bebyggt med två hus.

mbss
10/12/09, 11:29 PM
#4

Hej på er..

Satt idag med ovanstående karttjänst för att leta reda på lite olika platsers geografiska läge.. Stötte då på detta:

"Församlingsöar"

Varför har Gammalkils församling två "öar" inne i Nykils församling? Någon som kan förklara detta för mig?

Upp till toppen
Annons: