Annons:
Etikettvem-tror-du-att-du-är
Läst 5405 ggr
Richswe
10/28/09, 4:27 PM

Vem tror du att du är? - Höstens omgång.

På Sydsvenskans nätupplaga finns det idag en artikel om vilka svenska personligheter som kommer att vara huvudpersoner i höstens omgång av serien.

Claes Malmberg

Pia Johansson

Dogge Doggelito (Douglas Léon)

Lotta Ramel

Ulf Adelsohn

Avsnitten sänds på måndagar med start den 23 november.

Söker pappas skånska rötter

Så vad tycker vi om omgångens huvudpersoner?

Intressanta eller inte?

Annons:
Cheyenne
10/28/09, 5:15 PM
#1

Ja, Lotta Ramel är intressant för mig eftersom min farmors mormors farmors mormors mor var Brita Ramel (1695-1732), i sin tur dotter till Hans Ramel, dvs samma adliga släkt som Lotta R härstammar ifrån. Men samtidigt förvånar det mig lite att hon (Lotta) är med just pga av sin adliga härkomst. Om det är några som är väl dokumentarade både i historien, i skriftliga och muntliga källor, så är det just adeln. MEN, på SVT's hemsida ges en beskrivning till detta. En sorglig sådan.

Claes Malmberg - vad säger efternamnet Malmberg? Ska bli intressant. Soldatnamn eller smedsnamn kanske?

Pia Johansson - Är det f.d fotbollsspelaren som åsyftas?

Dogge Doggelito - Kul att programmet söker sig utanför Sveriges gränser.

Ulf Adelsohn - Intressant. Ulf var son till kanslirådet Oskar Adelsohn (1894-1983) så här tar vi ett rejält skutt tillbaka till 1800-talet på en gång.

Phryxe
10/28/09, 6:15 PM
#2

Det är förmodligen skådisen Pia Johansson.

Richswe
10/28/09, 7:28 PM
#3

Jo…Själv tycker jag att Claes Malmberg och Pia Johansson ska bli intressanta.

Håller med Cheyenne att det är lite "konstig" att man väljer att ta med någon från en sådan väldokumenterad adlig släkt.För folk som håller på med släktforskning så är ju Ramel en ganska enkel släkt att undersöka.

Jo…Det är ju skådisen Pia Johansson man åsyftar. Man har klargjort det i artikeln.

Och när det gäller Dogge så kommer han ju koncentrera sig på sina svenska anor och inte dom venezuelanska anorna. Har för mig att det är hans mamma som är svenska.

Så för mig så är det egentligen bara Pia och Claes som är intressanta.

Men jag kommer att se alla avsnitt ändå. MAn kan ju bli glatt överraskad.

Leiper
10/29/09, 11:53 AM
#4

Tack för info om kommande program, har funderat om de ställt in allt eller vad som händer. Nu vet vi.

Richswe
11/23/09, 11:30 AM
#5

Vill bara påminna er alla om att säsongens avsnitt börjar sändas idag kl. 21.00 på SVT1.

Man börjar med Claes Malmberg!

Linda-A
11/23/09, 12:04 PM
#6

Tack förpåminnelsen, jag hade nog missat detta annars!

Annons:
Cheyenne
11/23/09, 12:47 PM
#7

Hos SVAR uppmärksammar man programmet och det är just nu fritt att söka i följande källor;

  • 1900 års folkräkning
  • I Frigivna straffarbetsfångar 1877-1925.
  • Centralfängelset Långholmens kyrkoarkiv
  • Centralfängelset på Norrmalms kyrkoarkiv

Registrering hos SVAR krävs samt nedladdning av bildvisningsprogrammet (DjVu-plugin)

Se förstasidan hos www.svar.ra.se, till höger och "Nyheter".

Upp till toppen
Annons: