Annons:
Etikettlantbruksliv
Läst 6827 ggr
Anna-hfg
2009-10-12 11:32

Torpkontrakt

Är det någon som vet var man ska söka efter dessa?

Jag håller fortfarande på med min forskning om kronoparken. jag har hittat de torpkontrakt och av-och tillträdessynprotokoll som finns för denna tid.

nu är jag ute efter de kontrakt/protokoll som måste finnas för den tid då detta område var indraget till kronan mellan 1830-78. Före 1830 tillhörde området Adelsfanan så då blir det Krigsarkivet att söka i.

Jag har frågat i Lund men de visste inget om kontrakten eller var man skulle söka dessa.

Annons:
Cheyenne
2009-10-12 11:50
#1

Alltid knepigt när Landsarkiven själva inte vet! Obestämd Och jag vet inte heller men om jag bara spekulerar så skulle jag gissa på att de antingen finns kvar hos den eventuella hembygsföreningen alternativt att de finns bland de handlingar i de arkiv som är upprättade för varje härads Kronolänsman. De senare finns väl dock hos Landsarkiven och då borde väl Lund känna till de kan man tycka.

Gnidde
2009-10-12 12:21
#2

KAn även finnas på Krigsarkivet i Stockholm. ring eller skriv och fråga.

Hälsningar Gnidde.

Andersdotter
2009-10-12 12:49
#3

Blir nyfiken på var du hittat dom kontrakt du talar om?

…jag har hittat de torpkontrakt och av-och tillträdessynprotokoll som finns för denna tid

Anna-hfg
2009-10-12 18:28
#4

#3 har hittat kontrakten och av och tillträdesynprotokollen på lite olika ställen. Jägmästaren i Norra skånes revir, kungliga domänstyrelsen, skogsbyrån !-3 samt skogstekniska byråns handlingar (nag kronoparker), Kristianstads läns landskontor…för att nämna några. Allt utspritt mellan Härnösand och Lund.

Jag har plågat Riksarkivet, så de är rent trötta på mig. De TROR att det kan finnas i konseljakterna, fast jag tycker mera det ser ut till att handla om vem som tar över som arrendator på mönsterskrivarebostället än alla kontrakt som måste finnas för torpen. Har fått en utskrift vad det finns för träffar ang Rickarum i de luntorna.

#2 Men om staten tog över området från krigsmakten =blev indraget, kan de då fortfarande finnas i Krigsarkivet? Det är ju inte längre en mark som tillhör Adelsfanan eller ens militären.

Man tycker ju att staten registrerar en hel del så torpkontrakt och dylikt borde finnas någonstans. Men om de finns i Lund eller Stockholm, och under vad skulle man då leta, det är den stora frågan

Andersdotter
2009-10-13 13:37
#5

Tack för tips i DIN tråd

Det var ju otroligt vad du är ihärdig i ditt sökande.
Kul, ja, men skam den som ger sig. Du hittar säkert.

Den torpare jag har letat efter (torp beläget på/i Kronopark)
Har jag bara hunnit konstatera att allt sätts på ände för dom och dom får flytta, där samma släkt bott i 100 år eller mer.
Detta händer i samma tidsperiod som när en viss adlig person på det närbelägna godset avlider och detta boet ska delas.
Jag har helt enkelt gissat att den närmsta förklaringen var att arrendet för adelsmannen upphörde. En liten bit av marken köptes sen av kommunen.
Resten är fortfarande Kronopark i dag.
Jag kunde jämföra med Historiska kartor och även se vissa dokument som ingick i skiftet,
samt där se en del beskrivningar av torpen. Men långt ifrån några kontrakt.

Det är inte utan att nästa tanke föds, nämligen hur statens ägande kom till, och frågan; Vem "ägde" skogen från början?

Hittade en tjej som återger en del i sin blogg från en bok, om kronoparker i norrland. Har det gått till på samma sätt i hela Sverige?
Hon nämner namnet på författaren och forskaren (han var lätt att hitta) till denna text, kan man vara så lusfräck och maila en fråga om tips?
Det värsta som kan hända är väl bara ett uteblivit svar antar jag!

Anna-hfg
2009-10-13 23:49
#6

Det är särskilt intressant i mitt område. Skåne var danskt innan, så när och hur bestämdes det att denna jordbit skulle tillhöra Adelsfanan? Och har den tillhöra Adelsfanan redan från 1675 och fram till 1830-talet eller blev det bestämt någon gång på 1700-talet?

Många frågor men få svar.

#5 ge inte upp. nånstans ligger ett torpkontrakt och väntar på dig. Titta i det revir som din kronopark tillhör. Det finns mycket info att få där!

Vet du inte vilket revir så fråga på arkivet eller hitta en bok om kronojägare. Tror den heter Matrikel över…., en gammal och tunn sak men användbar.

Annons:
Anna-hfg
2009-10-30 22:48
#7

En stor hjälp har varit några av de lokala byborna i Rickarum varit. De ger tips, råd och stöd och jag tror jag väckt intresse hos flera av dem för bygdens historia. Flera har följt med till den förra kronoparken och visat var de gamla torpruiner varit. Alla torp har jag inte hittat men de flesta.

Nu hoppas jag bara man kan samla några stycken och starta en hembygdscirkel!

Andersdotter
2009-10-31 01:54
#8

Så härligt att höra att du kommer vidare, ett litet steg i taget.

Anna-hfg
2010-01-01 20:27
#9

Har hittat en syn på mönsterskrivarbostället från 1820. Väldigt intressant. Mycket info att få där, särskilt angående de 2 andra gårdarna som tillhörde/låg under mönsterskrivarbostället/huvudgården.

AndersE
2010-01-02 01:29
#10

#9 Kul. Grattis!

Jerlerup
2010-01-02 15:49
#11

Men adelsfanan… Det borde ju betyda att det kan finnas information på slotten. Adelsfanan bestod ju av de ryttare adeln satte upp, om jag minns rätt. Krapperup i NV-skåne avlönade tex 10 ryttare i Brunnby om jag minns rätt. Om de tillhörde NV-skånska kavalleriregementet eller adelsfanan är frågan.

Ett slottsarkiv kan innehålla uppgifter om dem.

Anna-hfg
2010-02-28 21:40
#12

Tror området låg under ett säteri, Duckarp. Men var det hörde till har jag inte koll på just nu.

Anders 50
2010-03-10 22:46
#13

#12 Intressanta saker du håller på med, och du verkar vara flitig i ditt sökande.

Vi bor på en friköpt kronogård, före detta militieboställe, som har haft sex torp och några backstugor under sig.

Känner dock inte till mer än ett torpkontrakt, de verkar inte vara lätt att finna.

Trots att jag hela livet arbetat åt f.d Domänverket, numera Sveaskog och känner till dess organisation så har jag inte lyckats få reda på vart alla gamla handlingar tagit vägen. 

Mycket lär ha försvunnit i samband med omorganiseringar och uppsägningar av tjänstemän som räknat många handlingar som sina, då de förvarats på lokalkontoren.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Anna-hfg
2010-03-10 23:35
#14

Det blir ett gift, det där sökandet! Jag tittar på bouppteckningar nu, över torpare och mönsterskrivare som bott i de gårdar som intresserar mig.

Enligt Sveaskog ska pappren vara spridda på 3 ställen, minst. Det är synd paper försvinner. Rätt vad det är så kommer någon som vill titta på just de pappren som slängts. Jag förstår att arkiven kan inte spara på allt, men jösses vad svårt det måste vara att värdera om en arkivdel kan bli viktig eller ej, eller hur de nu gör när de rensar.

Anna-hfg
2010-05-04 13:47
#15

Det är ren lögn att hitta var torpkontrakten eller syneprotokollen på torpen kan vara. Jag hittar om Mönsterskrivarbostället men inget om torpen. 2 torpkontrakt har jag hittat av en ren slump men det måste ju finnas fler. Obestämd

Och inte vet jag var jag ska leta och arkivarierna är lika aningslösa.

AndersE
2010-05-04 15:34
#16

#15 Märkligt…

Anders 50
2010-05-04 15:55
#17

#15 Vet hur det är…Skrikandes

Skulle du mot all förmodan råka stöta på nåt arkiv dit där Sveaskog/Domänverket/Domänstyrelsen arkiverat torpkontrakt så hör gärna av dig!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anna-hfg
2010-05-06 22:02
#18

#17 Anders, Pröva i Härnösand, på arkivet. ACN. Man kan söka i Sondera (på Libris-databasen) om man vill hitta vad som finns angående ett visst område. Tror mina papper låg bland Skogsvårdsstyreslens papper där uppe.

Men torpkontrakten/synprotokollen från Kronans tid får man nog titta i månen efter…..suck.

har fått en artikel publicerad baserad på detta projekt, i Gärds Härads Hembygdsförenings årsbok. Väldigt förkortad förstås.

Andersdotter
2010-05-09 01:53
#19

Anna … så extra roligt och få sitt material publicerat Glad … man kan väl säga grattis, för inte är det en självklarhet. Kul

Andersdotter
2010-05-19 01:35
#20

#0 Anna, Försökt PM dig provar så här

Annons:
Anna-hfg
2010-08-06 12:02
#21

Har inplanerat en resa till huvudstaden för att forska vidare på mitt projekt. Krigsarkivet väntar och där uppgifterna om Adelsfanansregemente. Hoppas där finns de uppgifter jag letar efter.

Upp till toppen
Annons: