Annons:
Etikettsläkter
Läst 9149 ggr
Lissan56
11/2/09, 10:10 PM

Hertell/von Hertell i Elgenstierna

Jag undrar om någon med tillgång till Elgenstierna kan hjälpa mej att placera in några personer jag har i mitt släktträd med efternamnet Hertell eller von Hertell?

1) Melchior/Melker Hertell född i Riga 1650-talet

2) Ulrika von Hertell gift 1758 i Strå med Johan Medberg

3) Lars von Hertell död 1808-05 i Söderköping

Vill veta hur de hör ihop. Kanske någon kan scanna av sidorna i Elgenstierna eller fotografera av dom och maila mej, om det är enklare? Hoppas att äntligen få klarhet i problemet Hertell! Glad

Annons:
Lissan56
11/4/09, 6:30 PM
#1

Ingen som har tillgång till Elgenstierna? Förvånad

AndersE
11/4/09, 6:48 PM
#2

#0 Eller man kanske inte har tid att "på kommando" scanna eller fotografera sidor med all hantering det innebär?

Cheyenne
11/4/09, 8:04 PM
#3

Frågan är om ätten von Hertell är fullständigt redovisade i Elgen? Enligt Riddarhusets hemsida så utgick ätten i Sverige redan 1798 18/11, men fortlever i Tyskland.

Cheyenne
11/4/09, 8:09 PM
#4

Fel av mig. Tydligen finns Hertell med på CD'n enligt Adelsvapen.com.

Lissan56
11/4/09, 8:14 PM
#5

#2  Här kommenderas ingenting - men ett svar kanske jag kan få om någon med tillgång till Elgen har tid & lust att kolla/scanna vid tillfälle!

AndersE
11/4/09, 9:22 PM
#6

#5 Jag är ledsen, men det uppfattas lätt så.

I #0 skriver du rätt tydligt vilken hjälp du förväntar dig. Jag har inte Elgenstierna själv, men jag vet att scanning, eller fotografering, med bildbehandling osv tar en stund. Det kan vara jättekul att lägga ner det arbetet för att hjälpa någon annan men det tar sin tid och den tiden måste finnas.

Frågan i #1 är det väldigt lätt att bli irriterad på. Det "låter" för mig som om du tycker det är dåligt att ingen har lagt ner ditt förväntade arbete.

Min syn är att man absolut ska få be om hjälp, men man kan aldrig begära hjälp. Att redan efter mindre än två dagar ifrågasätta utebliven hjälp tycker jag inte är riktigt rimligt.

Hur du menat detta vet jag inte. Jag ger bara feedback på hur jag tolkat det.

Annons:
Cheyenne
11/4/09, 10:13 PM
#7

#5 Ett uteblivet svar beror oftast på två saker. 1) Den efterfrågade källlan kanske inte finns tillgänglig hos de forumdeltagare som just idag eller de senaste 2 dagarna har läst på forumet 2) De som har tillgång till källan har kanske inte varit aktiv på forumet de senaste två dagarna eller så har de läst men har inte tid att svara.

Det är väldigt sällan människor svarar på ett inlägg med "Jag har inte tillgång till källan" eller "Jag har tillgång till källan men jag har inte tid att svara dig". Bättre då att vänta ett par veckor och då putta upp frågan och hoppas på bättre tur. Jag får inte alltid svar på mina frågor.

Leiper
11/4/09, 10:18 PM
#8

Har kikat lite snabbt i "elgen" men även på cd-skivan "Riddarhusets stamtavlor" (som är uppdaterad till 2002), men jag får hålla med cheyenne i #3 att det förmodligen är ofullständigt redovisat där, eftersom jag inte alls har hittat de namn som nämns… tyvärr.

Cheyenne
11/4/09, 10:23 PM
#9

#8 På Riddarhusets hemsida anger man förljande; "En nyhet i 2004 års kalender var att de 103 ätter som fortlever utomlands fördes in med ingress och vapen".

Så from 2004 tar man alltså med ätter som är utgångna i Sverige men fortlever utomlands vilket Hertell gör (Tyskland). Dock bara med en ingress och vapen, dvs inte en fullständig släktredovisning.

Leiper
11/4/09, 10:29 PM
#10

Ang den "Ulrika von Hertell" som anges i första inlägget, så finns det i Strå socken, lysnings- och vigsellängd C:1 (1687-1762) en Johan Medberg och "jungfru Ulrika Hartell" vid Tistorp som gifter sig den 10 mars. Kanske en felstavning på hennes efternamn eller så är det inte just den adliga ätten Hertell som avses…?

Leiper
11/4/09, 10:39 PM
#11

En koll i mantalslängderna (SVAR) så finns familjen Johan Medberg i Tistorp i Strå och från 1787 står änkan Ulrika von Hertell där… så fel av mig i förra inlägget. Men hon saknas likväl i Elgen…

Lissan56
11/5/09, 12:00 AM
#12

#6  Jag skrev: "Kanske någon kan scanna av sidorna i Elgenstierna eller fotografera av dom och maila mej, om det är enklare?" Jag menade med den formuleringen att det kanske är lättare att kopiera sidorna än sitta och leta efter ett samband mellan de efterfrågade personerna! Visste inte att det inte stod så mycket om dom. Jag ville underlätta för hjälparen - inte försvåra!

# 7 Anledningen att jag ställde frågan igen var att jag så gärna vill få klarhet i den delen av släkten, det gör mej kanske lite otålig. Ledsen om det lät som om jag krävde svar! Gråter

#11  Tack Leiper för att du kikat i Strå. Antar att det inte står något i vigsellängden om varifrån hon kom? Har följt leden på Medbergs sida fram till detta par, sen tog det stopp på Hertell!

AndersE
11/5/09, 12:05 AM
#13

#12 Jag tror inte heller du krävde svar, jag ville bara förklara att det - åtminstone för mig - var lätt att tolka det så.

Cheyenne kommenterar bra i #7.

Annons:
Leiper
11/5/09, 2:03 PM
#14

#12 har du sett  http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/67769.html?1060869025 på Anbytarforum om Hertell i Strå? Där finns också en länk vidare till ett gammalt inlägg under Inroducerad adel - Hertell som påminnelse till supplementet till Elgenstierna som kom ut förra året. Där har jag inte kollat hur det står om von Hertell… än.

Lissan56
11/5/09, 2:13 PM
#15

#14 Tack för tipset! Jo det har jag sett då jag sökte min ana Medberg. Jag har leden från Johan Medberg fram till mej lösta. Nu är det leden bakåt från Ulrica von Hertell som återstår. Jag har även Hertell på en annan gren, därav mitt intresse att sammankoppla de båda familjerna!

Phryxe
11/5/09, 2:16 PM
#16

Lars von Hertell hade en son, styrmannen Anders Herman Hertell, men det var ju inte det som efterfrågades …

Lissan56
11/5/09, 3:24 PM
#17

#16  Jag har samlat på mej en hel del personer med namnet Hertell/von Hertell i ett litet register, för jag vet att de på något sätt hör ihop. Jag tar gärna emot förslag på personer i Hertellsläkten och gärna även deras födelseort. Hoppas på så sätt kunna ringa in mina Hertell!

Phryxe
11/5/09, 4:20 PM
#18

Sökning i Digitaliserade svenska dagstidningar ger 29 träffar på Hertell, varav minst ett par nämner denne Anders Herman Hertell som eftersöks i samband med faderns död.

Torsten-68
1/6/10, 2:56 PM
#19

1. Melchior Hertell var överinspektör vid "Jernvågen" i Riga. Han var gift med Hedvig Fock. Han hade en son Herman Hertell som 1724 till sin död 1737 var provinsialläkare i Östergötland (Drothem sn). Herman var gift med Eva Kjellman och hade med henne åtminstone 7 barn varav Johan Lorentz (Lars) var ett.

2. Ulrika (von) Hertell, född 21/7 1757 i Askersunds lsf och död i Vadstena 8/2 1804. Hon var gift med Johan Medberg och hade med honom 6 barn varav 3 levde till vuxen ålder. Hon var dotter till Bleckert Hertell, född i Köping 1685 och död i Kungs-Barkarö sn 1766. (Bleckert Hertell var sannolikt son till Hans Ehrenreich Hertell som redovisas i Elgenstierna)

3. Lars von Hertell är son till ovannämnda Herman Hertell. Han var född ca 1730 och 1808 i Söderköping.

Det finns inget belagt samband mellan Hertell i Elgenstierna och Melchior/Herman Hertell. (ppgifterna om Herman härrör från Sacklén: Sv Läkarhistoria 1823)

Katarina-64
5/9/10, 8:09 AM
#20

Har Ulrika von Hertell i släktträdet. Hennes dotter Diderica (född 1764) gifter sig med Jan (Johan) Carlsson (född 1749 i Vadstena) och får sonen Johan Johansson (född 1791 i Strå). På 1930-talet fanns släktingar i Tistorp som hette Johansson. De lånade då en tavla på kommendanten och riddaren Gustav Fredrik von Hertell (kopparstick som finns i min ägo) för att visa på gårdens anor.

Letar efter släktleden bakåt. Saknar uppgifter på Johan Medbergs far XX Medberg (inflyttad efter 1719).

Annons:
Lissan56
5/10/10, 7:29 PM
#21

#19 Har missat ditt inlägg! Tack för de uppgifterna men undrar om inte födelseåret på Ulrika von Hertell blivit fel. Jag har 1727.Glad

#20 Enligt mina anteckningar är Gustav Fredrik en bror till Ulrika. Vet du om det stämmer? Ulrika är min mf mm mf m. Har du möjlighet att fotografera av tavlan du har och maila bilden till mej? Vore roligt att ha! Johan Medbergs far är okänd även för mej. Som mor har jag Hedvig Schlichert (är osäker på stavningen). Vet du något om hennes bakgrund?

Katarina-64
5/10/10, 11:25 PM
#22

Hej,

Det stämmer Ulrikas födelseår bör vara 1727 (men jag hittar inte hennes födelseplats/uppgifter).

Ulrika får tre barn med Johan Medberg (Hedvig 1761, Carl 1774 och Diderica 1764).

Ulrika är min ff fm fm m.

Jag har noterat att Johan Medbergs mor heter Anna Medberg (född Schlicherts - osäker på stavningen).

Visst kan jag kopiera/fotografera kopparsticket.

Använder du Geni.com ?

Lissan56
5/10/10, 11:56 PM
#23

#22  Nej jag använder inte Geni.com. Du skulle ju kunna lägga in bilden här, så kan fler få se den! Min mailadress kan du få om du vill maila; lissan56@yahoo.se

Henric-2
5/11/10, 12:08 AM
#24

Hej. uppgifter från min forskning:

#20 Jan (Johan) Carlsson är egentligen född i Vadstena 1759-09-28 (se S:t Per CI:1 s 75). Det står felaktigt att han är född 1749 i någon källa, men det är tillrättat i Strå AI:3 sid 6.

Hans son Johan Adolf J[oh]ansson (1791-1865) är min mf mm f

(Ulrika Hertell, född 1727, är alltså min mf mm fm m)

#21 I min antavla står Johan Medbergs mor som Anna Schlichertz. Vet dock inte mer om henne.

Henric-2
5/11/10, 12:17 AM
#25

#22 Jag har följande barn noterade:

  • Gustav Bleckert -58
  • Hedvig Ulrika -61
  • Ulrika Diderika-64
  • Anna Sofia -67
  • Johan Gustav -70
  • Karl Fredrik -74
Upp till toppen
Annons: