Annons:
Etiketterklipptskuret
Läst 4438 ggr
zachs
11/27/09, 9:01 PM

Otroligt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dalpilen 1893-10-06

Annons:
AndersE
11/27/09, 9:48 PM
#1

#0 Jag håller med. Och så säger de att det var bättre förr!

Flört

msp
11/28/09, 12:03 AM
#2

Rubriksättningen i ovanstående text var även för den tiden helt huvudlös! Det står inte i texten att kvinnan röstade på den f.d. riksdagsmannen (ledamot av första kammaren), utan det står klart och tydligt att kvinnan tilläts rösta i riksdagsvalet trots att ordförande var en f.d. riksdagsman!

1# Oja visst var "allt" bättre för! All heder åt den f.d. riksdagsmannen som tydligen var före sin tid!

EvaMorfi
11/28/09, 11:12 AM
#3

Jag läste på wikipedia lite om 2:kammarriksdagen. Hade liksom för mig att kvinnor faktiskt hade en viss form av rösträtt även före 1921. Fann detta:

Genom 1862 års kommunalförordningar skapades landstingen. Rätt att delta i val till landsting samt stadsfullmäktige i de städer som stod utanför landstingen och som i sin tur fungerade som elektorer för val till riksdagens första kammare var beroende av inkomst. Rösträtten var dessutom graderad, ju högre inkomst desto fler röster. Kommunal rösträtt hade den svenske medborgare som var bosatt i kommunen, myndig, att man hade taxerats för kommunalskatt och att kommunalskatten var erlagd. Bestämmelserna utestängde majoriteten av svenskarna, men i princip fick kvinnor rösta om de uppnådde kraven

Sverige var väl det land i Norden där det blev allmän rösträtt sist?

Kvinnan i notisen hade säkert gott om pengar.

Upp till toppen
Annons: