Annons:
Etikettsläktforskningslaviner
Läst 6469 ggr
svenake
11/22/09, 4:46 PM

Samuel Johansson USA

Oskar Ingelmark blev kvar i Sverige men hans 2 äldsta bröder emigrerade till USA. Har sökt efter dom i många år men inte hittat dom.
Samuel Ludvig Johansson 1870-05-14  Född i Stockaryd, men boende i Kattarp utanför Helsingborg emigrerade  1889-05-18.  Enligt blyertsanteckningar efter min farfar så hade han möjligen följande barn;

Hilda      1908        ogift   kontorstjänsteman  Hartford 1957
Robert     1909      gift  skild gift igen   har barn, bosatt Hartford, USA
Helen     1914       gift  Bosatt Hartford, 5 söner   14-19 år gamla 1957
Samuel     1921        ogift Ostronfiskare   1957
Joanne     1925        gift  Bosatt Hartford?  Inga barn 1957
Marguerita 1928        gift    4 barn 1957
Vet ej hustruns namn, vet ej var han bodde (förmodligen i nordöstra USA)

Enl vag släkt-tradition skall någon ha träffat något av hans barn i Washington DC på 1950-talet.
Delegat i någon delstats-senat. Möjligen hummer fiskare en period. Uppgifterna är mycket vaga. 

Är tacksam för all hjälp och minsta tips.

Annons:
chrissan
11/22/09, 4:54 PM
#1

Kanske denna man i Bridgeport, Failfield, Connecticut 1910:

Samuel Johnson      40, Svensk, slaktare

   Mary Johnson      23     

Hildah Johnson      4     

Robert Johnson      3     

Frank Devlin      20 (svåger, Mary alltså född Devlin, irländska föräldrar)

svenake
11/22/09, 4:59 PM
#2

OJ OJOJOJO    vad snabbt  -  låter mycket möjligt.  enl en annan släkt-trad var han gift med  en irländska vid namn Hilda, men det sparade jag för det var ännu vagare.

chrissan
11/22/09, 5:02 PM
#3

Jodå, det var han, 1930 har han initialen L också och de rätta barnen

Samuel L Johnson

59

Mary J Johnson

42

Hilda M Johnson

24

Helen A Johnson

18

Samuel F Johnson

11

Jeanne E Johnson

7

Margarete Johnson

4

svenake
11/22/09, 5:15 PM
#4

TAck  -  Vilket genombrott för mej. Tack.  Hur kan jag nu fortsätta utan att betal 159 dollar?   Eller det kanske är värt det -  men jag ska surfa lite nu. Oerhört lycklig!!

chrissan
11/22/09, 5:35 PM
#5

Connecticut tillhör de stater där man inte kan få ut så mycket, de har ganska lite av index etc. Men man får försöka Googla, var en son medlem av delstatssenaten kan de ha listor t ex.

chrissan
11/22/09, 5:38 PM
#6

Men lite finns, här är ostronmannen i Connecticut Death Index:

Name:      Samuel F Johnson    Father's Surname:      Johnson    Death Date:      14 Jun 2001    Death Place:      Bridgeport, Fairfield, Connecticut    Age:      82 Years    Birth Place:      Connecticut    Birth Date:      12 Jan 1919    Marital Status:      Never Married (Single)    State File #:      12055    Occupation:      OYSTER MAN    Industry:      RAYDELL OYSTER CO    Education:      06    Residence :      Bridgeport, Fairfield, Connecticut    Address:      1241 Main St    Gender:      Male    Race:      White

Annons:
svenake
11/22/09, 5:54 PM
#7

Tackar igen - sitter själv och surfar för glatta livet - i natt kommer jag att glida över staden med GoogleEarth   önskar att    dygnet hade fler än 27 timmar!!

chrissan
11/22/09, 5:57 PM
#8

Jag tror att Marguerite Conroy (född Johnson Devlin) är en dotter:

Name:      Marguerite J Conroy    Father's Surname:      Johnson    Death Date:      2 Apr 2000    Death Place:      Bridgeport, Fairfield, Connecticut    Age:      74 Years    Birth Place:      Connecticut    Birth Date:      17 Aug 1925    Marital Status:      Married    Spouse:      Berna    State File #:      07548    Occupation:      RETIRED SECRETARY    Industry:      CASCO PRODUCTS    Education:      12    Residence :      Stratford, Fairfield, Connecticut    Address:      45 Queens Ave    Gender:      Female    Race:      White

svenake
11/22/09, 6:17 PM
#9

Tack. Igen.  Kan man hitta bouppteckningar i USA, på samma sätt som i Sverige?

chrissan
11/22/09, 6:20 PM
#10

Nej, oftast inte. De har inte samma system som vi.

svenake
11/23/09, 9:37 PM
#11

Återigen tack, chrissan ! ! !Glad Jag har nu fått kontakt med en släktgren som jag försökt hitta i flera årtionden. Synd att min far och min farfar inte fick uppleva detta eftersom dom också försökt.  Nu måste jag skriva engelska hela natten lång. Tur att det finns "google translate"   som kan fixa stavning och sånt.

mli47
12/6/09, 3:58 PM
#12

Svenake!

Samuel  Ludwig Johnsons yngsta dotter Marguerite har sonen James B Conroy född i Bridgeport 5 aug 1949 f n bosatt  på 28 Croydon Rd, Hingham, Mass. Vi hade kontakt för fem år sedan och jag har fått kopior på korrespondens mellan  äldsta dotter Hilda och kusinen Boel Ingelmark gift Lindblom (dotter till Oskar), men även brev till Wiliiam Robert Johnson från  farbrodern Oskar m m. Kan

svenake
12/6/09, 6:30 PM
#13

Tack vare chrissan  arbetar jag längs med detta spåret och har fått kontakt just med  James och några syskon.  Tack internet.  Jim har även postat någon skrift om familjen till mig, som jag väntar på.  Om du har mer info så skulle jag vara oerhört glad att få ta del av det,  i synnerhet den andra brodern  Per Johan Fritiof Johansson 1866-01-18,  men allt är naturligtvis av intresse.  Sitter just nu och scannar en massa gamla familjefoto från 1910-talet.

Annons:
svenake
11/5/12, 8:30 PM
#14

Ok -  Jag ska berätta hur det går!

Fick en fantastik  bok/kompendium av James!   Har tack vare den i stort sett hela den linjen av släkt.

I boken berättas om en annan släktgren där en person ställer upp i val som demokrat 1962.  Han förlorade som väntat, men fick hälsa på Kennedy.   Tack vare detta kort (  handskakningen   med Kennedy)  har jag fått kontakt med ytterligare en linje av släkten.

Och via två mailadresser har jag fått en massa nyttig information om  nu levande släktingar.  Vissa  finns på "facebook"   så jag kan nästan följa dom i realtid.    Hur kul som helst.

Men det finns mycket mer att göra!!    Glad OCH, -  allt tack vare hjälp jag fått på denna sajt!!

chrissan
11/5/12, 8:56 PM
#15

Jättekul att höra!

svenake
6/21/15, 12:49 PM
#16

Och nu har jag hittat dödsannonsen efter Fritz Johnsson.  

Det är spännande som en deckare.

Upp till toppen
Annons: