Annons:
Etikettkartor
Läst 4704 ggr
mbss
2009-12-10 11:50

"Församlings-enklaver"??

Hejsan

Jag måste få reda på en sak som förbryllat mig en längre tid nu.. När jag kollar på RAÄ:s karttjänst så hittar jag ibland "öar", små områden, i vissa församlingar där det är en annan församling. Exemplevis Kvillinge församling utanför Norrköping, där ligger det en liten "enklav" där det står Kimstad församling (1 kvadratkilometer stort område), men Kimstad församling ligger ju många mil bort..

Är det så att om församlingen köper skog i någon annan församling så tillhör den markbiten den församlingen? Det låter ju extremt konstigt.. Eller är det bara en miss i kartlagret med församlingsgränserna?

Någon som vet och har tid att förklara?

Annons:
EvaMorfi
2009-12-10 18:23
#1

I Skåne är s k annexförsamlingar ganska vanliga. Kimstad är/var kanske en annexförsamling till Kvillinge, och att man låtit moderförsamlingen växa runt annexförsamlingen.

mbss
2009-12-10 21:09
#2

Hejsan1

Njaaa.. Kimstad församling ligger säkert fyra mil bort med flera församlingar i mellan.. Och denna lilla bit som ligger inne i Kvillinge församling är bara knappt 1 kilometer lång om knappt 1 kilometer bred.

AndersE
2009-12-10 23:25
#3

#0 Intressant. Jag har inte stött på det.

Din hypotes låter väl rimlig. Att det är mark som är knuten till mark i annan församling?

mbss
2009-12-11 00:22
#4

Fast jag tycker det låter konstigt.. Även om en annan försmling köper mark så borde det ju inte bli en annan församling på den platsen.. Borde ju innebära att man kan bo på en och samma plats med skifta församling genom tiden i och med fastightesköp..

Jag funderar på om det är något tjall med Lantmäteriets gränser.. Måste nästa ringa till dem och höra hur sjuton det ligger till med detta. Skrattande

KriAn
2009-12-11 11:42
#5

Visst finns det marker som ibland som hamnar insprängda i en annan församling.  Har äldre lantmäterikartor på papper här och även där förekommer det.

Ett exempel jag sett är när gårdar haft andelar i en torvmosse belägen i en annan församling.

Kanske kan det i andra fall handla om skog och mark från någon större gård som skänkts till kyrkan. Då blev det säkert naturligt att föra den till den ägande församlingen. Kyrkan var ju mycket större jordägare förr.

raphanus
2009-12-11 12:29
#6

Går det här i Belgien/Nederländerna, så går det säkert i Sverige också.

Annons:
torsbo
2009-12-11 16:46
#7

Så här står det i Svenska Akademiens Ordbok om ordet skate, som i Östergötland och Småland betacknar sockendelar på "fel ställe":

b) (i vissa trakter) sockendel som skjuter in i o. i visst avseende tillhör annan socken (l. annat härad l. län); ofta ingående i namn på sådana sockendelar.
Castorps skate (i Järeda socken i Smål.). FORSSELL Sv. 1571 223 (cit. fr. 1572).
De öfrige 12 (mantalen i Näshults socken i Smål.) är en Skate som tillhörer Wirssrum S(ocke)n. VDAkt. 1711, nr 101 (1710).
Vi finna . . inom Westra härad (i Smål.) en sockendel, eller s. k. skate, som söker till kyrka i Östra härad; fem dylika skatar söka till kyrkor i Östbo, och en till kyrka i Tveta härad; hvaremot tre dylika skatar inom Tveta härad på samma sätt söka till kyrkor i Westra härad. HYLTÉN-CAVALLIUS Vär. 1: 74 (1864).
Inom Södra skaten af Hellestads församling. PT 1902, nr 151 B, s. 1-

Upp till toppen
Annons: